Váratlan lendület

Idén az első negyedévben 18 százalékkal adtak el többet a kishaszonjárművekből a jelentős autós cégek márkakereskedői, mint tavaly hasonló időszakban. Ez még akkor is szép eredmény, ha a szakemberek véleménye szerint ennek elsődleges oka az előrehozott vásárlásokban keresendő. Új kishaszonjárművet Euro II-es motorral ugyanis már csak ez év június 30-áig lehet megrendelni a márkakereskedőknél.

Talán a gépjármű-kiskereskedelem a legérzékenyebb fokmérője az építőipar mellett a gazdaság általános állapotának. Az Amerikai Egyesült Államokban és az Európai Unióban az elmúlt hónapokban nem is álltak sorban a vevők a gépkocsi-márkakereskedések kapujában, de a világgazdaság előre jelzett második féléves növekedése mindenképpen előnyösen befolyásolhatja majd a keresletet. Magyarországon a változó szabályozás az idén év elején arra késztette a vállalkozókat, hogy a lehető leggyorsabban megújítsák szállítójármű-parkjukat, így a mostani forgalombővüléshez még aligha van köze a második félévtől várható gazdasági élénkülésnek.

Kisteherautó-történet

Története kezdetén leginkább az USA-ban vált népszerűvé a pick up, a jellegzetes. Az óriások közül talán a Ford ismerte föl elsőként a piacnak ezt a szegmensét, s hamarosan fölzárkózott mellé a többi autóbirodalom. Napjainkban, a hazai márkákat némileg háttérbe szorítva, Japán tarol a hatalmas amerikai piacon. Ebben természetesen szerepet játszhat az, hogy a szigetország egyre több összeszerelő üzemet létesít az USA-ban. Az amerikai gyártók ráadásul évtizedekig nem vették elég komolyan a technikai, technológiai fejlesztést, és csak több közlekedésbiztonsággal összefüggő per után látták be, hogy a járművek aktív és passzív biztonságára mindennél nagyobb figyelmet kell fordítani.

Az európai gyártók közül a Volkswagen mozdult rá legelőbb és legeredményesebben a kishaszonjárművekre, ám az utóbbi időben egyre erőteljesebb versenyben kénytelen megküzdeni a többiekkel. A nyolcvanas–kilencvenes évek hozták el azt a nagy felismerést, hogy a kishaszonjárművek mind jobban bővülő piaci részt jelentenek: egyre több autógyár kezdett el alsóközép- és kiskategóriás kocsikat gyártani, és egyben felfedezték a kishaszonjárművekben rejlő lehetőségeket.

Ma már minden jelentős gyártó megjelent a maga kishaszonjármű-választékával. Az amerikai és európai modellek mellett továbbra is rendkívül sikeresek a japán gyártók termékei, amelyek megbízhatóságuk mellett – a személyautókhoz hasonlóan – mindig is több kényelmi felszerelést és biztonsági berendezést kínáltak vásárlóiknak, mint vetélytársaik. A japánok Európában is fölvásároltak és építettek üzemeket Nagy-Britanniától Magyarországig.

Nem pöfögnek, nem hörögnek

Természetesen a kishaszonjármű fogalma már régen nem azonos azzal a pöfögő, hörgő kisteherautóval, amely jobban hasonlított egy motorizált triciklihez, mint egy valóságos gépkocsihoz.
Az elmúlt húsz-harminc évben gyökeresen megváltoztak a kishaszonjárművekkel szemben támasztott követelmények. Az Európai Unió jelenlegi, illetve várható előírásai pedig eleve kikényszerítették a gyártóktól a folyamatos korszerűsítést. A járműnek meg kell felelnie a környezetvédelmi, károsanyag-kibocsátási előírásoknak, és a személygépkocsik kényelmi és biztonsági szolgáltatásait is nyújtaniuk kell.
Nagyon fontos az áruszállító gépjárműveknél a jó kilátás az utastérből, ezért egyre több kishaszonjárművet szerelnek nagy oldalablakokkal, és a külső visszapillantó tükröket is úgy tervezik, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a holtteret.

Megjelentek az újszerű, a személyautókból ismert berendezések, amelyek megkönnyítik a vezetést; ilyen egyebek mellett a tolatóradar. Minden bizonnyal lassan elterjednek a ma még csak néhány felsőkategóriás modellbe szerelt hátsó kamerák – amelyek a vezetőfülke képernyőjén mutatják a jármű mögötti területet – és a műholdas tájékozódó rendszerek, amelyek segítségével a betáplált legrövidebb útvonalon érheti el a kijelölt célpontot a fuvarozó, és a műholdas kapcsolat révén az esetleges dugók elkerülésére is lehetősége nyílik.

Elöregedett hazaiak

Magyarországon – a személygépkocsi-parkhoz hasonlóan – meglehetősen elöregedett a haszonjármű-park is, az átlagéletkor meghaladja a tíz évet. Még mindig sok kétütemű Barkas, nagy fogyasztású és sok káros anyagot kibocsátó Zsuk, Niva fut az utakon. Biztató jelenség azonban a kishaszonjárművek iránti kereslet folyamatos növekedése. Bár a New York elleni borzalmas merényletet követő óvatos kivárás, a beruházások stagnálása, visszaesése átmenetileg mérsékelte az érdeklődést, idén ennek már nyoma sincs.

Igaz, a szakemberek szerint az eladási eredmények értékelésekor az előrehozott vásárlásokat is érdemes beszámítani. A kishaszonjármű-piac ugyanis évek óta az utolsó negyedévben kapcsol az ötödik sebességbe, amikor a cégek már nagyjából tisztában vannak a következő esztendő feladataival és a várható adó- és más jogszabályi változásokkal is. Idén az első negyedévben azonban minden korábbinál többen vásároltak kishaszonjárművet. Az első negyedév előző évi hasonló időszakához mért 18 százalékos forgalomnövekedését Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke annak tudja be, hogy új kishaszonjárművet Euro II-es motorral már csak 2002. június 30-áig lehet megrendelni a márkakereskedőknél, ezt követően pedig csak egyedi engedélyek alapján lesz mód erre.

A használt haszonjárművek esetében ez a korlátozás csak 2004-től lép érvénybe. A szakemberek erősen vitatják ezt a szerintük érthetetlen megkülönböztetést, annál is inkább, mert még a környező országokban egy időben terjesztik ki ezt a megszorítást az új és a használt haszonjárművekre. Félő ezért, hogy ismét Magyarország lesz a már korszerűtlennek számító járművek „temetője”, és a szomszédos államokból megindul a magánimport. A hazai fuvarozók mindenesetre igyekeznek a korlátozások bevezetése előtt megrendelni, megvásárolni az Euro III-as motoroknál olcsóbban kapható Euro II-es erőforrással szerelt járműveket.

Hazai toplista

Az MGE elnöke azt is megemlítette, hogy a hazai kishaszonjármű-piac bizonyos jellegzetességei nem változnak. Az eladások háromnegyedét évek óta a 2,5–3,5 tonna összsúlyú járművek teszik ki, míg a 2,5 tonna összsúlyig gyártott kishaszonjárművek adják a fennmaradó egynegyedet.
Érdekes átrendeződés figyelhető meg a márkák, modellek versenyében is. A Ford ugyan még őrzi elsőségét, ám a franciák – különösen a Peugeot – egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szegmensből. Jól szerepel a Suzuki is, és sem az Opelnek, sem a Mercedes-Benznek nincs oka panaszra, utóbbi különösen a 3,5 tonnás kategóriában ért el kiemelkedő eredményeket. A japánok őrzik a középmezőnyben elfoglalt helyüket.

A szakemberek nem zárják ki, hogy az év eleji vásárlási láz azzal járhat, hogy idén a megszokott év végi hajrá elmarad. Sokan azonban erre sem mernének megesküdni, mert ha a világgazdaság motorja a második félévtől felpörög, annak hatásai nem maradnak el Magyarországon sem, és ez serkentheti a kishaszonjármű-beszerzési kedvet is. Ugyancsak ezt teheti a kamatok csökkenése, hiszen a kishaszonjárművek döntő többségét is valamilyen hitelkonstrukcióval veszik meg. Az EU gyakorlatához némileg közelítve egyre népszerűbb a tartós bérlet is, amelyet korábban bizalmatlanul szemléltek a hazai vállalkozók.

Szegmensek D-től K-ig

A D szegmens – a kiskategóriájú limuzinok tehergépkocsi-változatai – az alapul szolgáló modellel megegyező kényelmi és biztonsági felszereltséget nagy rakodótérrel és teherbírással (minimum 1 köbméter, illetve 400 kilogramm teherbírás) egészítik ki.
Az úgynevezett F szegmens – Peugeot Partner, Renault Kangoo, Fiat Doblo – jellemzője a legkevesebb 2,8 köbméteres raktér és a 600 kilogrammos teherbírás. Különösen a városi szállítmányozásban elsődleges szempont a takarékos üzemmód, aminek leginkább a jó nyomatékú és kis fogyasztású dízelmotorok felelnek meg, amelyek rendszeres karbantartással rendkívül hosszú élettartamúak, és nemritkán elérhető velük akár az egymillió kilométeres futásteljesítmény is.

A kiélezett piaci versenyben azonban a szinte elnyűhetetlen aggregát mellett sok minden kell a vevőcsábításhoz, például esztétikus megjelenés, komfortos utastér, aktív és passzív biztonsági felszerelések, ABS fékrendszer, légzsákok, oldalvédelem az ajtókban. Ugyancsak elengedhetetlen a biztonságos, de kényelmes futómű. A kényelmet szolgálják a rakodási lehetőségek az utastérben, a kis rakodómagasság, hogy a nehezebb ládákat, csomagokat is a legkisebb erőfeszítéssel helyezhessék el, amit az oldalsó tolóajtó(k) széles opcióválasztéka is megkönnyít.
A K szegmens – Peugeot Expert, Opel Vivaro, Renault Trafic – jellemzője a minimum 800 kilogrammos teherbírás, a 4 köbméteres raktér, az ugyancsak „személyautós” komfort, a fordulékonyság, az aktív és passzív biztonság, a zárt, illetve üveges változatok, a dinamikus, erős dízelmotorok. A K2–K3 szegmensek – Peugeot Boxer, Ford Transit – már 6–12 köbméteres raktérrel rendelkeznek, és 1-1,5 tonna teherbírásúak. Ezeket a kishaszonjárműveket sokféle karosszériaváltozatban gyártják – zárt, üveges, platós, alvázas, rövidebb és hosszabb kivitelben, két- és többszemélyes utastérrel, többféle tengelytávval és magasságban –, ergonomikus, kényelmes utastérrel, aktív, passzív biztonsági felszereltséggel, széles dízelmotor-kínálattal.

Jól rajtoltak a nagyok

A magyarországi haszonjármű-piacon élénk forgalmat jegyezhettek fel a márkaképviseletek és a -kereskedők. A torta legnagyobb szeletét a kishaszonjárművekhez hasonlóan a Ford hasította ki magának 11,3 százalékkal, míg a második a Volkswagen 9,5 százalékkal. A dobogó harmadik fokát a Fiat foglalhatta el 9,2 százalékkal. Különösen jól szerepelt a haszonjárműpiac egyik sajátos szegmense: négyszer annyi autóbusz kelt el 2002 első negyedévében, mint az előző év hasonló időszakában. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint például a Volvo tavaly egyetlen buszt sem tudott eladni, idén viszont három hónap alatt 29-et értékesített. Jól vette az első negyedévet a MAN is: megháromszorozva forgalmát 35 autóbuszt adott el. Az értékesítés ugrásszerű emelkedését a közbeszerzések lendítették fel, vélhetően nem függetlenül az Euro II-es motorokkal szerelt haszonjárművekkel szemben június 30-ától életbe lépő korlátozásoktól.

A teherautók, kamionok szegmensében a 15 tonna és az a fölötti összsúlyú járművek eladásai szinten maradtak, vagy csökkentek. Szakemberek figyelmeztettek, hogy ezekben a kategóriákban még a második félévre előre jelzett gazdasági növekedés sem hoz automatikusan forgalomnövekedést. A tőkeszegény magyar cégek ugyanis nehezen engedhetnek meg maguknak több tízmillió forintos beruházásokat.

Bihari Tamás

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo