Hogyan jut kifejezésre a mindennapokban a felelős gondolkodás egy vállalatnál? Dr. Jakab János Miklóssal, a British American Tobacco Hungary Társadalmi Párbeszéd vezetőjével és Danks Emesével, a Tesco Globál Áruházak kommunikációs igazgatójával erről beszélgettünk.
Nem lehet tűzön-vízen át
- A BAT-nak miért fontos a társadalmi felelősségvállalás?
- Egy piacvezető vállalatnak nemcsak a piaci részarányát tekintve, hanem üzleti kultúráját és etikus viselkedését illetően is hatást kell gyakorolnia a piaci szereplőkre. Ma már sehol a világon nem lehet olyan üzletpolitikát folytatni, amikor az elérendő célok mindenen átgázolva, "tűzön-vízen át" valósulnak meg. Az üzleti érdek és az etika nem választható el egymástól! Meggyőződésem, hogy egy profitorientált vállalkozás csak akkor lehet hosszú távon is sikeres, gazdasági értelemben pedig akkor lesz képes a fenntartható fejlődésre, ha érzékenyen reagál a működése szempontjából releváns rétegek és társadalmi csoportok elvárásaira.
- Mit jelent az önök megfogalmazásában a társadalmi felelősségvállalás?
- A BAT Hungary számára a felelős társadalmi magatartás azt jelenti, hogy valamennyi üzleti döntésünket az előbb említett gondolatkörön belül, a vállalati etikai normáknak és kötelezettségeknek megfelelően, ha kell, önkorlátozó módon hozzuk meg. Törekszünk arra is, hogy mindezt első kézből kapott információkból ismerjük meg. Ezt a folyamatot nevezzük mi társadalmi párbeszédnek. Rendszeresen, kétévente, szervezett módon és nyilvánosan folytatunk párbeszédet azokkal a csoportokkal, személyekkel, szervezetekkel, akikre, illetve amelyekre vagy a vállalat van hatással, vagy fordítva. Ez nagyon őszinte, kemény észrevételeket, tanácsokat, kritikákat tartalmazó dialógust jelent, amelyet auditorok felügyelnek. Az elvárásokat, az arra adott válaszainkat rögzítik, sőt még a vállalások eredményességét is mérik.
- Hogyan tudják összeegyeztetni felelős gondolkodásukat és termékük egészséget károsító hatását?
- Érthető módon a legtöbb ellenállást velünk szemben a termékkel kapcsolatos egészségügyi kockázatok váltják ki. Mielőtt választ adnék, szeretném kiemelni, hogy legális terméket gyártunk, tehát valós fogyasztói igényt elégítünk ki, mégpedig ellenőrzötten és kiváló minőségben. A felelősen dönteni képes felnőttek annak tudatában dohányoznak, hogy kockázatnak teszik ki magukat. Elsődleges felelősségünk abban áll, hogy teljes körű tájékoztatást adjunk ezekről a kockázatokról, illetve keressük az egészségügyi kockázatok csökkentésének lehetőségét. Ezzel párhuzamosan a British American Tobacco Hungary határozottan fellép a kiskorúak dohányzása ellen, s együttműködik mindazokkal, akik tenni akarnak a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása érdekében.
- Hogyan járul hozzá a BAT ahhoz, hogy az üzleti életben, üzlettársai körében is elterjedjen a felelősségvállalás, hogy jobban figyeljünk egymás érdekeire, a környezet jobblétére, a fenntartható fejlődés gyakorlati cselekvéseire?
- Hiszünk abban, hogy a jó és ésszerű üzleti példákat követik. Az elmúlt hónapokban megszámlálhatatlan konferencián, megbeszélésen ismertettük módszerünket. Nem a látványos, hatásos, nagy értékű PR-megjelenéseket láttuk ezekben az alkalmakban, hanem a lehetőséget arra, hogy a társadalmi párbeszéd jól bevált technikáját megismertessük az érdeklődőkkel, és azokat gyakorlatilag azonnal beépítsük.
- Önök szerint Magyarországon az üzleti életben benne van-e már a köztudatban, a gyakorlati megnyilvánulásokban a CSR?
- A legnagyobb internetes keresőportál adatai szerint nemzetközi szinten évente több mint másfélmillió keresést indítanak a CSR-re. Magyarországon ez a szám még csekély, ugyanakkor határozottan növekvő. A British American Tobacco Hungary a figyelem felkeltésének és az információk megosztásának folyamatába kapcsolódott be igen intenzíven. Nemrég született megállapodás a vállalat és az egyik legnagyobb magyarországi hírportál között annak érdekében, hogy létrejöhessen egy mindenki számára elérhető tudásadatbázis, ahol a téma iránt érdeklődők elméleti ismereteket és gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogy mit és hogyan tehetnek társadalmi környezetük jobbítása és saját fenntartható fejlődésük érdekében.
A felelősség körei
- Mit jelent a Tescónak a társadalmi felelősségvállalás?
- A következő számok talán egyértelmű választ adnak arra, hogy kikért és milyen módon tartozunk elsősorban felelősséggel: 43 áruházban, napi 24 órában több mint 2,5 millió vásárlót szolgálunk ki hetente. A felelősséget és a tudatos üzleti magatartást elsősorban a vásárlók felé értjük. A mi szűk környezetünkből kifelé indulva aztán újabb és újabb koncentrikus köröket húzhatunk, ahol szintén érvényesül, érvényesülnie kell a felelősségteljes üzleti magatartásnak.
- Melyek lennének ezek a körök?
- Először is a legátfogóbb terület, hogy mindenben igyekszünk környezettudatosan működni. Fontos, hogy a lehető legkevesebb és minél jobban feldolgozható, illetve újrahasznosítható hulladékot termeljünk, és a környezettudatosságra a vásárlókat is ösztönözzük a hulladékszigetek kihelyezésével. Igyekszünk ezt is olyan természetesen megoldani, mint például az országos véradó napot, amelyet a Vöröskereszttel közösen szervezünk. Egyszerűen magától értetődő legyen, hogy ha valaki bejön csirkét venni, és meglátja a véradó állomást, akkor beüljön, és segítsen másokon is. A másik legfontosabb specifikus, ámbátor globálisan jelentkező kör a támogatások köre, amelynek kiindulópontja szintén a vásárlók igényeinek kiszolgálása volt. Egész egyszerűen a vásárlókat kérdeztük meg arról, hogy szerintük kit-kiket vagy mit kellene nekünk támogatni. A válasz egyértelmű volt: a beteg gyerekeket. Tavaly a Gyermekmentő Szolgálatot, idén pedig az Aranyág Alapítványt támogattuk több mint húszmillió forinttal. Fontos koncentrikus kör, a felelősségteljes gondolkodás egyik pillére, a saját dolgozóink felé tanúsított magatartásunk. Összesen 16 ezer 500 munkavállalónk van, ebből a szempontból az egyik legnagyobb cégnek számítunk. Ezért fontos a bánásmód, a versenyképes bérek, a vásárlói kedvezmények, egyéb más szolgáltatások, tanulóprogramok biztosítása. Nagyon fontos ilyen kör még a beszállítók is, akikkel, büszkén állíthatom, nagyon tisztességes, korrekt a viszonyunk, és akikkel törekszünk is az állandó párbeszéd előmozdítására.
- És mi a helyzet a versenytársakkal?
- Ez már a piac sajátosságaiból adódóan jóval nehezebb kérdés, amiben szerintem nagyobb szerepe kéne, hogy legyen a szövetségeknek vagy akár a kormányzatnak. Nekünk van etikai kódexünk, etikus magatartást követünk tíz éve, amióta a magyar piacon vagyunk, a jó utat pedig igazolja a bolthálózat gyors fejlődése és az eddigi versenytársakkal való korrekt viszony is. Viszont félünk attól, hogy vannak nem teljesen etikus normákat betartó belépők vagy piacra törekvők, akik ellen, a dömpingárak, az üzleti magatartás és az agresszív terjeszkedési politika ellen nem tudunk, mit tenni. Ezeknek a kiszűrése lenne a szövetség vagy más hasonló ellenőrző, önkorlátozó testületek feladata.
- Lehet, hogy üzletileg nem éri meg etikusnak lenni?
- Nem erről van szó, bár az etikusságnak sem múltja, se divatja nincs egyelőre. Ennek terjesztésében lenne óriási feladata a médiának, az önkormányzatoknak, a civil szervezeteknek, hogy megmutassák, hogyan is lehet csinálni. Velünk kapcsolatban is még mindig csak a negatív hír a hír, amiből botrányt lehet faragni. A pozitív tetteknek nincs hírértéke. Soha az életben nem kerül címlapra, hogy kórházaknak adományozunk, vagy az, hogy Székesfehérváron három mozgássérült embert alkalmazunk, mert hisszük, hogy csak így lehet rászoktatni az embereket a toleranciára. Haszonról ebben az értelemben nem is lehet szó, mégis megtesszük. Azért, mert abban is felelősségünk van, hogy megmutassuk, miként lehet másként csinálni, ha már egyszer megvan hozzá az erőnk és a kapacitásunk.
- Elég nagynak kell tehát lenni ahhoz, hogy egy vállalat etikus legyen?
- Nem. Sőt! Valahogy úgy képzelem el a CSR-t, mint egy Rotary Klubot. Ahol bizonyos szigorú és ellenőrzött feltételeket be kell tartani a bekerüléshez, de ha egyszer valaki bent van, senki sem kérdezi meg, hogyan került be. Mint például az, hogy idén a Mosoly Alapítványt támogatva 180 beteg gyereket vittünk ki a Mikuláshoz Lappföldre. Számos cégvezető vett részt az úton, és nem volt kérdéses, hogyan és miért kerültünk oda, de persze nem is álltunk le veregetni egymás vállát, hogy gratulálunk, te is milyen etikus vagy. Egyszerűen csak nyugtáztuk, hogy egy klubba tartozunk.