Új ábécé a marketingben

A XXI. századra a fogyasztás, a szükségletek kielégítésének zöme – és a GDP előállításának több mint a fele – a termékek, áruk világából áttolódott a szolgáltatások területére – állítja szerzőnk, a Magyar Marketing Szövetség elnöke. Az új gazdaság már ezen is túllépett. A folyamatokat pontosan követő marketing új ábécéje: a „4C” és a „4E” már csak arra koncentrál, mit keres, szeret a vásárló.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az új gazdaság nemzetközi és technikai feltételeinek kialakulásával párhuzamosan a marketingfelfogás is jelentős változáson ment át. Egyre nagyobb hangsúlyt kapott a kapcsolati marketing, a marketingdöntések előkészítésénél jobban bevonták a vevőt, keresték a kölcsönös előnyöket. Az eladó és a vásárló közötti személyes kapcsolat megteremtésének lehetőségét nem ismerő tömegfogyasztásicikk-versenyben pedig a pozicionálás, a márkaépítést jelentő kommunikáció vette át a termékmegkülönböztetés szerepét.

A hagyományos – az eladói szemléletet tükröző, 4P-re épülő – marketingmix tehát jelentősen átalakult, és megfogalmazódott az a koncepció, hogy helyette a fogyasztói szempontokat érvényesítő 4C-ből álló marketingmixet kellene alkalmazni a marketingstratégiákban.

A 4C azt fogalmazza meg, hogy mit keres, mit szeretne a vásárló. Vagyis: fogyasztói értéket (Customer value), minimális költséget (Costs), a hozzájutás kényelmét (Convenience), interaktív párbeszédet az eladó és a vevő között (Communication). A 4C-re épülő marketingmix tehát még a korábbi marketingfilozófiánál is erőteljesebben a fogyasztóra épít: célja a fogyasztó igényeinek minél jobb, akár egyedileg megformált kielégítése.

Érzékenyebb világ

Az új gazdaság működésének kiteljesedése, az új marketingstratégiák terjedése – a szakírók és az egyre láthatóbb tapasztalatok szerint – új, egyre dominánsabb fogyasztói felfogás térhódítását is magával hozta. Fokozatosan növekszik ugyanis azoknak a fogyasztóknak a tábora, akik egy szociálisan érzékenyebb világban szeretnének élni, elutasítják a természeti környezet átgondolatlan és mértéktelen kihasználását, a teljesítménykényszer határtalan növelését, az emberi vonások elgépiesedését, a globalizáció nemzeti és egyéni értékeket romboló kibontakozását.

Ezek azok a fogyasztók, azok a csoportok, akik és amelyek új társadalmi értékek kialakítását tűzték a zászlajukra. Ezek az értékek a 4E világát, értékrendjét hozzák be mindennapjainkba.

A természeti környezet (Environment) iránti érzékenység, a természet megóvására vonatkozó igény, a környezetérzékenység fokozatosan erősödött a fogyasztókban, és ma már markáns fogyasztói elvárásként kell kezelni. Ennek következtében mind nagyobb szerepet kap a termékfejlesztésben; az emiatt jelentkező többletköltségek azonban az árakban is érvényesíthetők.

A nevelés, oktatás, képzés (Education) szerepének, fontosságának felismerését hozta az, hogy a gyorsuló műszaki – és a nyomában ugyancsak felgyorsult társadalmi és kulturális – fejlődés következtében az ismeretek rendkívüli gyorsasággal avulnak el. Kutatások igazolják, hogy napjaink felnőtt emberének ötször-hatszor kell újratanulnia szakmája mesterfogásait is, és ez valószínűleg csak többszöröződik majd.

Az üzleti világban sikereket hozhat az a felismerés, hogy a fogyasztókat meg kell tanítani az új dolgok használatára, az új életformára, az új szokásokra. Sőt gyakran a szülői házban vagy az általános iskolában elmaradt nevelésre, tanításra is szükség van, hiszen az emberek, elsősorban a felnövekvő új generációk gyakorta nem ismerik a hagyományokat, a régi szokásokat, nem tudnak tájékozódni már a húsz-harminc évvel ezelőtti (!) világ értékeit használó környezetben, közegben sem.

A marketingkommunikációnak nagy lehetősége és nagy felelőssége is van a tanításban, nevelésben. A tévéreklámoktól a használati utasításig, a kiállításoktól az árubemutatókig felhasználhatók a kommunikációs eszközök az ismeretek átadására. Sajnos, ma még alig találunk követendő példákat e téren.

A felelősség erősödése

A társadalom más tagjaival való együttérzésre (Empathy) a szociális problémák gyarapodása, a társadalmakban megfigyelhető rétegződések erősödése és a pólusok közötti különbségek növekedése, a társadalmak anyagi, az életkörülményekben jelentkező „kettészakadása”, a másság számos területen való megjelenése és tömegessé válása hívta fel a figyelmet. Az individualizmus és egoizmus helyett/mellett oda kell figyelni embertársainkra, és törekedni kell arra, hogy – ha el nem is fogadjuk – megértsük és lehetőségeinkhez mérten segítsük őket. Másként gondolkodnak, másként öltözködnek, másként élnek, másként fogyasztanak. Mindegy, hogy milyen okok miatt. De ők is ki akarják elégíteni az igényeiket, és az ő vásárlásaik is komoly üzleti eredményeket jelentenek. Ahhoz viszont, hogy ezt ki tudjuk használni, meg kell érteni, és pozitív hozzáállással kell közelíteni sajátos szokásaikhoz.

A XX. század harmadik harmada, a fogyasztói társadalom és a szexuális forradalom fogalmakkal jellemzett évtizedek a régi emberi értékeket háttérbe szorították. Rossz világgá vált az ezredfordulóra a Föld. Ám mind többen ismerik fel – nem csak egyházi indíttatásra –, hogy az emberi értékek, mint a humanizmus, a közösség megbecsülése, a szabadság, a szeretet, a béke, a segítségnyújtás, a megértés hiányoznak az életünkből.

Az erkölcsi értékek (Ethics) visszaállítása, erősítése, egy erkölcsösebb világkép kialakítása az üzleti világtól, a gazdasági élet szereplőitől is másfajta gondolkodást igényel. Ez a marketingstratégiák tervezésénél az önmérséklet erősödését kell, hogy jelentse! A terméktervezés mozgatórugója ne a gyors elhasználódás és a mihamarabbi csere legyen! Az árképzéssel a szerényebb rétegek részére is hozzáférhetővé kell tenni az alapvető javakat! Az értékesítés helyszínein nem a mértéktelen fogyasztásra buzdító impulzusáradatnak kell dominálnia! A reklámban az olyan értékeket, az olyan fogyasztást, az olyan fogyasztókat – családot, szervezetet – kell követendő mintának állítani, amelyek/akik erkölcsös magatartást, közösségi megbecsülésnek örvendő viselkedésformákat mutatnak be!

Az innováció a marketingben tehát elsősorban nem – nem csak! – az információs és kommunikációs technológia által biztosított új feltételek üzleti szempontokból való kihasználását jelenti, hanem a marketingfilozófia újragondolását.

Dr. Kandikó József

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo