Támogatások négy lépcsőben

A kis- és középvállalatokat segítendő, a kormány több ponton is változtatott az eddigi hitelkonstrukciókon, a támogatási palettát pedig új termékkel bővítette. A cél egy rugalmas, a vállalati igényekhez igazodó hitelprogram működtetése, amelynek révén a költségvetési és a versenyszférában együttesen rendelkezésre álló források felhasználása az eddigieknél hatékonyabbá válik. Kérdés, hogy valóban így lesz-e.

A kormány most meghirdetett programjában az első lépcső továbbra is a legkisebb vállalkozások igényeihez idomuló mikrohitel, azzal a változással, hogy az egy vállalkozásnak adható maximális hitelösszeg lecsökkent: 6 millióról 3 millió forintra, és csak fejlesztésre használható.

Elmaradt tőkeinjekció

A kormány kinyilvánított szándéka, hogy csak a valóban rászorulók, tehát a bankok szempontjából nem versenyképes mikro- és kisvállalkozások forráshoz jutását segítse elő.

Az Országos Mikrohitel Alap súlyos forráshiányára hivatkozva az alapot kezelő Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA) tavaly ősszel felfüggesztette az új hitelszerződések megkötését. A 2002 márciusában életbe léptetett feltételrendszer-változásoknak – a futamidő háromról öt évre emelése, a teljes keret forgóeszköz-finanszírozásban való felhasználhatósága, az árbevétel-követelmény megduplázása – ugyanis jelentős keresletnövelő hatásuk volt. A decemberi újraindítást követően – több hónapos elbírálási folyamat során – átlagosan havi 400-500 millió forintot ítéltek oda a helyi vállalkozásfejlesztési központok az addig befolyt törlesztésekből, ám továbbra sem válogattak a kezdő és a hitelképes vállalkozások között.

A gazdasági tárca tavalyegymilliárd forintos tőkeinjekciót ígért a mikrohitelalapnak, ám ez az év végi lázas állapotban sem érkezett meg. Nyilvánvalóvá vált azonban, hogy a keretfeltételek alapján az alap reálértéken nem fenntartható, és ennek a vállalkozások után a kormány örült a legkevésbé.

Az év elején meghirdetett és a nyárra beígért modernizáció – amelybe szakvéleményezőként az MVA-t is bevonták – a bankokat célozta meg új forrásgazdaként, állami garanciavállalás mellett. A hitelintézetek azonban nem vállalták magukra a – főleg kezdő vállalkozásokat támogató – mikrohitellel kapcsolatos kockázatot és adminisztrációt.

Mikrohitel csak mikrovállalkozóknak

Így hát a kormányzat egy tisztább konstrukció kialakítása mellett döntött: a banki előélettel nem rendelkező mikrovállalkozók továbbra is hozzájuthatnak egy kisebb összegű, fejlesztési célú kölcsönhöz, a már hitelképes cégek pedig a tőkepiaci forrásokhoz kamattámogatást nyújtó midihitelt választhatják.

A hitelplafon felére csökkentésével és a forgóeszköz-finanszírozás kizárásával a Mikrohitel Program önfenntartóvá válik – tudtuk meg dr. Valkó Emőkétől, az MVA sajtófőnökétől. Az alapítvány szakértői úgy vélik, hogy a korábban kihelyezett hitelek befolyó törlesztéséből működő rendszer havi 500 milliós kihelyezést tesz lehetővé.

A konstrukció szabályait leíró mikrohitel-kézikönyv azonban a mindenkori MNB-alapkamathoz igazítja a hitelek árát; tehát egy esetleges kamatcsökkentés következményeként megnőtt kereslet és kamatbevétel-kiesés a 4 százalék körüli inflációval kombinálva a jövőben akár meg is ingathatja a rendszert.

A jobb kihasználtság és stabilitás érdekében a gazdasági tárca a hitel futamidejét a jelenlegi ötről három évre szeretné csökkenteni – ismerteti a kormányhatározatban még nem rögzített feltételt dr. Szöllösi László, a gazdasági tárca kis- és középvállalkozások támogatásáért felelős osztályának vezetője –, mert úgy gondolják, hogy egy megfelelő üzletmenetet lebonyolító vállalkozás a kötelezettséget ennyi idő alatt ki tudja gazdálkodni. Ezzel a rövidebb futamidejű, kisebb hitelplafonú termékkel egy sokkal könnyebben hozzáférhető és jobban tervezhető forrást tudunk biztosítani a vállalkozók számára – állítja az osztályvezető.

A futamidőt és a konstrukció egyéb feltételeit egyeztető szervezetek vélhetően szeptemberre végleges formába öntik a mikrohitelprogramot, ugyanis ennyi idő kell ahhoz, hogy megismerjékaz átmeneti szabályozásokat, és az Országos Mikrohitel Bizottság, valamint az MVA kuratóriuma jóváhagyja a változásokat.

Az új Széchenyi-kártya

A gazdasági tárca az új feltételrendszer életbelépését követően az alap rendelkezésére fogja bocsátani a még tavaly nyáron beharangozott egymilliárd forintot, ám további forrásátcsoportosításokra nem lehet számítani.

A mikrohitelnél gyengébb érdeklődést kiváltó, tavaly bevezetett Széchenyi-kártya – a „második lépcső” – hitelkeretének a korábbi egymillióról ötmillió forintra emelésével szándékszik a kormány a mikrohitelezésből kikerült forgóeszköz-finanszírozást támogatni. Kamata a háromhavi BUBOR plusz 5 százalékpont, amiből az állami kamattámogatás mértéke ez évben egymillió forintig továbbra is 5 százalék, az e feletti összegre 3,5 százalék, 2004-ben viszont már egységesen 3 százalék. Az ügyfeleknek csak a nettó kamatot kell megfizetniük. A kezelési költség az igénybe vett keret 1 százaléka, a kártya díja a felvett összegtől függően 13 ezer forinttól 35 ezer forintig terjed, a garanciadíj mértéke szintén 1 százalék.

A július elsején bevezetett feltételek több szempontból is könnyebbé teszik a hitel lehívását; így például a kártyák – szövetkezetek és részvénytársaságok számára is lehetséges – igényléséhez már nem előfeltétel a kamarai tagság, a negyedéves törlesztésű kötelezettség mértéke 50 százalékról 20-ra csökkent.

Midihitel: arany középút?

A támogatási hitelprogram harmadik lépcsőjét a még kidolgozás alatt álló, fejlesztési célú – a Budapest-hitel fejlettebb változatának minősített –, a mikrohitel kiterjesztéseként felfogható midihitel képezi, amely már bevonja a banki és takarékszövetkezeti forrásokat is, azaz bankképes vállalkozóknak szól.

A megpályázható támogatás a mikro- és kisvállalkozásokhitelhez jutásánakjelenlegi, viszonylag magas banküzemi költségeit fogja kompenzálni. Az igényelhető összeg 3–10 millió forint, a hitelek 3–5 éves lejáratúak. A költségvetés várhatóan a jegybanki alapkamat 30-40 százalékát meg nem haladó mértékben támogatja a hitel kamatát, a konstrukcióhoz állami garanciavállalás is kapcsolódna. A hitelintézetek szerint az igény éves szinten 15–25 milliárd forintra tehető.

A támogatás elnyeréséhez a banki vagy mikrohitelezési előélet és a többéves üzleti eredmény előfeltétel lesz; további követelmény, hogy a vállalkozás ne szoruljon tanácsadásra elképzeléseinek megfogalmazásában, komoly dokumentációt tudjon felmutatni.

A gazdasági tárca egy-két hónapon belül kinevez egy koordináló szervezetet, amely a bankokkal és szövetkezeti hitelintézetekkel folytatott tárgyalásokon ismerteti a minisztérium elvárásait, és ez alapján választja ki a megfelelő pénzügyi intézményeket – szögezi le Szöllösi László. Kérdésünkre, hogy az MVA szerepel-e a jelöltek között, a főosztályvezető válasza nemleges volt.

A tárca illetékese szerint az adókedvezményekre, állami támogatásokra és támogatott banki forrásokra szánt 400 milliárd forintos keretű kis- és középvállalati célelőirányzatból szükség esetén akár menet közben is átstrukturálják majd a forrásokat a sikeresebb termékek javára.

A negyedik lépcső

A hitelprogram utolsó, negyedik foka az Európa Technológiai Felzárkóztatási Beruházási Hitelprogram, amelyet a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) idén március elején indított be a Konzumbank bevonásával. A 150 milliárd forintos, 4–15 évig terjedő, hosszú lejáratú konstrukció célja az EU piaci viszonyaihoz való mielőbbi felzárkóztatást, a versenyképesség növelését szolgáló, modernizációt, technológiai fejlesztést segítő beruházások finanszírozása minden vállalkozási forma számára.

Az MFB-vel szerződött bankokhoz lapzártánkig 57 kérelem érkezett, több mint 9,5 milliárd forint összértékre; ezek közül 24-re 1,15 milliárd forint értékű hitelszerződést kötöttek a pénzintézetek. A hitelprogram felfutása a közeljövőben várható, ugyanis a kormány nemrégiben hozott döntése alapján az MFB a mikro-, kis- és középvállalkozásokat segítő finanszírozásai mögé árfolyam-garancia mellett vonhatja be forrásait, így a folyósított beruházási hitelek EURIBOR alapon kamatoznak. Ugyanakkor az MFB igazgatóságának döntése alapján a bank szabadon választja meg, hogy 150 millió forint feletti hitelösszeg esetén részt vesz-e a finanszírozásban, így a kockázatmegosztásban.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo