Szépeké a világ

"Beismerjük-e vagy sem, mindannyian a külsejük alapján ítéljük meg az embereket. Függetlenül attól, hogy ez mennyire igazságos, ez sohasem fog változni - ilyen az emberi természet" - mondta egy fejvadász cég vezetője egy magazininterjúban. S valószínűleg igaza van. Ezen semmilyen törvényi tiltás nem változtat.

Az élet minden egyes területén döntő a véleményformálásban az első találkozáskor a külső. A magánéletben ez a jelenség teljesen természetesnek mondható, de ezek a reflexek akkor is működnek, ha munkahelyen, szakmai környezetben kell egy emberrel kapcsolatban objektív döntéseket hozni.

A pszichológia ismert tétele, hogy a percepció, a másik személy érzékelése a vizuális úton érkező benyomásokra alapozódik. A kísérletek eredményei szerint egy beszélgetésből a partner gesztikulációját, arcmimikáját, külső megjelenését jobban megjegyzi mindenki, mint azt, amit mondott. A szép emberekre pedig - mivel ez van belénk kódolva - jobban odafigyel, szívesebben van együtt velük.

Az első pillanatok ereje

Hasonló a hasonlónak örül
Mindenkinek a saját érdeke, hogy a legtöbbet hozza ki a megjelenéséből. Az előnytelen külsejűek is minimalizálhatják a hátrányokat, ha ápoltak, elegánsak, bizalomgerjesztők. Tanulságos lehet a Seattle Post-Intelligencer kutatásából levont megállapítás, miszerint minden ember azokat részesíti előnyben, azokat kedveli, akiket leginkább magához hasonlónak érez: akik külsőben, mentalitásban, kulturáltságban hozzá hasonlítanak. Ha tehát valaki jelentkezik egy állásra, vagy már benn a munkahelyen igyekszik előrejutni, a külső megjelenés terén is alkalmazhatja ezt az alapszabályt, és igyekezhet stílusát a környezetéhez alakítani. Mert általánosan igaz: a megfelelő végzettség megléte önmagában ma már ritkán juttatja álláshoz a jelentkezőt. A pozíciókért versengőknek - főleg a felsőbb szinteken - egyre több pluszt kell felmutatniuk. Így a külső megjelenésre is mind jobban oda kell figyelni, csaknem mindenütt, a munka világában.
Az első benyomás az állásinterjún szinte mindent eldönt. Szemben azzal a helyzettel, amikor valaki már huzamos ideje dolgozik egy munkahelyen, és környezetének alkalma volt rá, hogy megismerje személyiségét, adottságait, az állásra jelentkezőnek az állásinterjún gyakorlatilag néhány perce van arra, hogy "eladja" magát. A jó megjelenés fél siker, amelyet már csak megerősíteni kell meggyőző tudással, hozzáértéssel, felkészültséggel. A felmérések szerint a döntő az első néhány másodperc. Tudat alatt ennyi idő alatt a céget képviselő fél el is dönti, érdekli-e a vele szemben ülő ember. A legjobb helyzetben tehát azok vannak, akik jó külsejűek, ápoltak és elegánsak. A HR-szakértők pontosan tudják: hiába figyelnek tudatosan a jelentkező szakmai felkészültségére és belső értékeire, túlnyomó többségben az első benyomás vezet el a végső döntés megszületéséhez.

A német Europressedienst kutatócég kimutatása szerint a HR-munkatársak 68 százaléka meg van győződve arról, hogy a szép emberek nagyobb hatással vannak a környezetükre, és sikeresebbek lesznek, mint azok, akiket kevésbé szerencsés adottságokkal áldott meg a sors. Jó hír viszont, hogy a nem túl előnyös testalkatot az állásinterjún ápoltsággal, jólöltözöttséggel el lehet "fedni". A gondosan megtervezett megjelenéssel, a német kutatás szerint, megnyerhető az interjúztatók 93 százalékának szimpátiája.

A túlsúlyos emberek kétségkívül hátránnyal indulnak a munkahelyek megszerzéséért folyó versenyben. Valószínűleg nem vigasztalja őket, hogy a nagyon sovány jelentkezők sem hatnak túl pozitívan az interjúztatókra. A Personnel Today kétezer személyzeti vezetőt kérdezett meg felmérése során a cégénél tapasztaltakról, és az eredményekből az derült ki, hogy a karcsú állásjelentkezők kivételezett helyzetben vannak a kövérnek vagy a soványnak tartott jelöltekkel szemben. A rejtett diszkrimináció azonban leginkább a nagy súlyúakat sújtja, míg a soványakat nagyobb eséllyel tartják alkalmasnak a munkahely betöltésére.

Túlsúly-hátrányok

A "súly-diszkriminációról" keveset beszélünk, talán mert szinte természetesnek tartjuk, hogy az élet minden terén nehéz helyzetben vannak az elhízott emberek. Sokáig nagyobb figyelmet kapott a nemi vagy a kor szerinti hátrányos munkahelyi megkülönböztetés, ami ellen ma már a fejlett országokban nagyon szigorú jogszabályokkal lépnek fel. Pedig a felmérések szerint a kövér emberek marginalizálódnak, és csekély esélyhez jutnak a karrierépítésben, sőt mindvégig igen kevés lelki támogatást kapnak, és olykor nem ok nélkül érzik úgy, hogy szinte testi fogyatékosnak tekintik őket.

A felmérések szerint a kövér emberekkel kapcsolatban az állásinterjún, illetve a munkahelyen az az előítélet él, hogy nem terhelhetőek, lassúak, tehetetlenek. Túlsúlyos embertársainkról a mindennapi életben is könnyedén feltételezzük, hogy akaratgyengék, lusták. Ez az előfeltevés a munkahelyen, egy teljesítménycentrikus, versengésre épülő környezetben végzetes az illető számára.

Ellenszenves a szakáll

Nem is gondolnánk, milyen széles körben sújtják az állásjelentkezőket és a karrierépítőket a rossz beidegződések. Nem előnyös például, ha szakállal jelennek meg az állásinterjún, mivel az Europressedienst elemzői úgy találták, a munkaadók 70 százaléka ellenszenvesnek tartja a szakállas embereket: feltételezik, hogy kioktató, tanáros stílusúak vagy művészkedők, megbízhatatlanok.

Az Egyesült Államokban és Európában az érdekvédők a fényképes önéletrajz visszaszorításával elérték, hogy a munkaadók "ne szórhassák ki" már az elején a nem szép jelölteket. Hogy legyen azoknak is esélyük bemutatkozni, s versenyben maradni. Az állásjelentkezéshez fotót ma már elvileg csak akkor kérhet a hirdető, ha a jó külső elengedhetetlen a munka végzéséhez. Némileg talán igazságosabb az újabban, Nagy-Britanniában alkalmazott video-cv, mely egyfajta multimédiás önéletrajz. Ezzel a lehetőséggel a munkaadók már az első körbe bekerülő jelölteket is tesztelhetik megjelenésük és kommunikációs készségük szempontjából. A videofelvétel valójában előzetes szóbeli megmérettetés, melynek segítségével a jól kommunikáló, dinamikus jelölt leküzdheti külső hátrányait, és megmutathatja nemcsak arcát, hanem a személyiségét is.

Amikor elvárás a vonzó külső

Léteznek olyan pozíciók, amelyeknél nem igazán kifogásolható, hogy a jó külső adottságokkal megáldott emberek némi előnyt élveznek. Fontos a megjelenés azokon a területeken, ahol a munkatársnak egy terméket, szolgáltatást kell eladnia, az ügyfél bizalmát, szimpátiáját kell megnyernie. A marketing-, értékesítési, PR-szektorban dolgozóktól jogosan várható el, hogy ne kedvenc kinyúlt pulcsijukban menjenek be dolgozni, azaz igyekezzenek a külsejükből a legtöbbet kihozni. Még inkább igaz ez azokra, akik a vizuális médiában vagy a divat világában tevékenykednek. Itt valóban ül az angol mondás, miszerint "looks could kill", azaz "a külső ölhet".

Kevésbé fontos a megjelenés az IT-szektorban vagy a back office munkakörökben, ahol a munkatársak nem érintkeznek az ügyfelekkel. Számos specializálódott területen pedig nem a személyes beszélgetés, a beadott próbamunka vagy a portfólió a bekerülés záloga. Ilyen például a kutatói pozíció, ahol a tudás, a speciális ismeretek megléte dönt.

A nő és a megjelenés

A HR-területen többnyire nők dolgoznak. Ha ők vezetik le az interjúztatást, döntési szempontjaik között előkelő helyen van a kellemes, harmonikus, vonzó megjelenés. A férfi döntéshozó viszont a gyengébb nem képviselői közül ösztönösen a vonzó külsejűeket választja ki gyakrabban. Akad ellenpélda is: az egyik legnagyobb hazai IT cég vezérigazgatója kimondottan nem szép titkárnőt választott, mivel nem szerette volna, ha a hölgy egy percre is elvonja a figyelmét a munkától.

A nők maguk is úgy gondolják, a jó külső előfeltétele a karriernek. Az amerikai Top Sante magazin felmérése szerint a gyengébb nem képviselőinek 51 százaléka úgy véli, ha jobb teste lenne, gyorsabban lépkedne felfelé a karrierlétrán, több segítséget kapna férfi munkatársaitól és feletteseitől. A magazin cikke szerint a helyzet rosszabbodásával szembesülnek az amerikai nők. Úgy látják, a plasztikai műtétek és más méregdrága módszerek nyomán valószínűtlenül széppé vált sztárok világában tőlük is elvárják a "szupernő" külsőt.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo