- Akik ismerik önt, azt mondják: szinte tökéletes koreográfia mentén zajlott a "kiképzése" az élet iskolájában. Igaz, hogy gyerekkora óta dolgozik?
- 2000-re jutottam el a Kirowskiig, s addig életem minden állomásából tanultam valami fontosat, hasznosat. Ez így volt gyerekkorom óta. Általános iskolában ismerkedtem meg a számítástechnikával, ami akkor - 1984-ben - ritka lehetőségnek tűnt. Megtanultam Basic nyelven és Assemblerben programozni, majd az iskola végéig tanfolyamokat szerveztem a többi iskolatársamnak, és ekkoriban írtam első saját szoftvereimet is. Az üzleti élet alapjaival is ekkortájt ismerkedtem. Szüleim munkájának köszönhetően gyakran jártam a BNV-re. Imádtam azt a világot. A Hungexpo akkori vezetője megengedte, hogy kifutófiúként a külföldi kiállítóknak én hordjam ki a számlákat, leveleket. Ott ismerkedtem meg a Hasbro játékgyártó cég európai alelnökével, akitől húszéves barátságunk alatt rengeteget tanultam. Amikor csak Magyarországra jött, mindig engem hívott tolmácsolni, később a magyar piacra bevezetett összes társasjátékuk szövegeit egy barátommal kettesben fordítottuk. A számítástechnika és az üzleti "alapok" megismerése mellett a nyelvtudás segített sokat. A László Gimnáziumban megszereztem a felsőfokú angolnyelv-vizsgát. Amerikából érkezett egy tanári delegáció, nekem szóltak, hogy tolmácsoljak. És tolmácsoltam. Aztán felajánlottak egy amerikai ösztöndíjat, amelynek jóvoltából egy évig, 1989-ben ott jártam egyetemre. Az ottani tanulmányaimnak a "biznisz irányultságot" és a globális szemléletet köszönhetem. Bár felajánlották, nem maradtam kint. Számomra a gyökerek nagyon fontosak. Tizenkilen éves voltam, amikor a Hasbro itthon leányvállalatot alapított, s megkértek, dolgozzam velük. A multilégkört, sok utazást, funkcionális területek működését akkor tanultam meg.
- A vállalkozói véna korán megmutatkozott. Mikor és hogyan lett ebből saját vállalkozás?
- Már diákként felépítettünk a barátaimmal egy kisvállalkozást, s amikor visszajöttem az USA-ból, nagy erővel vetettem bele magam az üzletépítésbe. Kereskedelmi képviseletet vállaltunk, zöldség-gyümölcs exporttal foglalkoztunk. Később, a nagy kibocsátások idején minden megtakarított pénzünket részvényjegyzésbe fektettük, amin szépen kerestünk. 1994-ben ingatlanfejlesztésbe fogtunk. Egy használaton kívüli lakótelepi óvodából szolgáltatóházat építettünk, melybe postát, gyógyszertárat, éttermet, fitneszklubot, üzleteket szerveztünk be bérlőként. Ekkor tanultam meg a befektetetést, projektmenedzselést, és először vezettem 10-15 fős csapatot. Ez volt az első vállalkozás, amit utána eladtunk. Ekkortájt fejeztem be az egyetemet. Megismerkedtem egy jó csapattal: négy, egyetemről, baráti körből verbuválódott srác 1997-ben azon kezdett el gondolkodni, hogyan lehet az internetből pénzt csinálni. Mert azt jól sejtettük, hogy nagy változások jönnek az internet térhódításával. Ebből lett a Carnation internetes tanácsadó cég, s a tanácsadási ismeretem. Egy év alatt kiderült, négy túl "erős" ember jött össze, végül egyikünk kivásárolta a másik három tulajdonost. Szerettem volna a befektetéskezelést, corporate finance-t jobban megtanulni: rövid ideig a banki szektorban dolgoztam, de az nem az én világom volt. Ennek felismerése is hasznos tapasztalatnak bizonyult. Kerti Géza, a Kirowski alapítója 2000-ben keresett meg, és felajánlotta, legyek üzlettársa. Azonnal beszálltam a cégbe 25 százalékos tulajdonrésszel, negyedikként az alapítók mellé. Rám bízták a cégvezetést, és csak szakmai munkára koncentráltak.
- A Kirowskiban végre megtalálta, amit keresett?
- Amikor először beléptem az ajtón, rögtön éreztem azt a különleges atmoszférát, kisugárzást, ami az ott dolgozó embereket, a csapatot körülvette. Vibrált a kreativitás, az innovációs készség. Tizenöt emberrel kezdtünk dolgozni, most hatvan körüli a létszám, és nagyon profi a csapat. Ami a vállalatirányítási filozófiámat illeti: első a vízió, de azt csak emberekkel lehet megvalósítani. Számomra a legfontosabb az emberi tényező, a tudás, a tehetség és a motivált, egy cél érdekében lélegző csapat. Vagyis számomra a csapat a legfontosabb.
- És mi volt a vízió?
- Érezni kellett, merre megy a világ. 2000-ben óriási boomot élt meg a dotkom: azt feltételeztük, hogy "mindent visz". Rohamosan alakul át általa az üzleti világ. Azt hittük, hogy a honlapokat tömegesen fogják a cégek e-kereskedelmi felületként használni. A valóságban azonban ez a folyamat sokkal lassabban zajlik, míg a kommunikáció rohamosan tevődött át a webre. A cég három tevékenységéből: a hagyományos kommunikációból, a reklámügynöki tevékenységből és a webfejlesztésből szinte kézenfekvően adódott a közös nevező: digitalizálás. A hagyományos kommunikációból digitális kommunikációt kellett létrehozni, és ráállni az on-line hirdetési piacra. Mindezeket kiszolgálandó, a webfejlesztést ebbe az irányba elmozdítva alakultunk át it-tanácsadóvá.
- A Kirowski az on-line reklámszakma meghatározó szereplője, számos szakmai elismerést kapott. Piaci részesedése meghatározó a médiafoglalások területén. Méreteiben is egyre jelentősebb céggé nőtték ki magukat.
- Idejövetelemkor ötvenmilliós forgalmat produkált a cég, ma már egymilliárd forint fölötti a bevételünk éves szinten. Persze nem volt töretlen a fejlődésünk, minket is megviselt a dotkomlufi kipukkanása. Nyolcvanan dolgoztak a cégben, melyet akkor át kellett alakítani. A munkatársaimtól való megválás nagyon megviselt. Azonban ekkor értettem meg, hogy tudnom kell érzelmileg elkülönülni a munkahelyemtől, mert a teljes érzelmi azonosulás nem működik. Meg kellett találnom az egyensúlyt a cég és a saját világom között. Rájöttem: úgy kell dolgoznom, mintha sportolnék, versenyeznék. Persze csapatsportra gondolok. Rengeteg mérkőzés van, sok küzdelem, de nem tragédia, ha néha nem megy olyan jól. Mindig jön új ügy, új feladat. Persze az elvárás soha nem lehet más, mint a győzelem.
- S ezt a szemléletet a munkatársai is átveszik?
- Valószínűleg képes vagyok ebbe az irányba motiválni az embereket. Új munkatársak kiválasztásakor támaszkodom ugyan profi HR-szakemberekre, de a személyes benyomásom alapján döntök. Ha nem érzem a személyiségben az érzelmi intelligenciát, önreflexiót, a tudatosságot és a jó hozzáállást, akkor nem ajánlok neki munkát. A sikereket a vezető ugyanis csapatán keresztül éri el.
- Hol szeretne változtatni önmagán?
- Elvárom a saját gondolkodásrendszerem szerinti működést. Néha túlságosan erősen, intenzív tempóban akarok, erőltetek valamit, túl sokat követelek.
- Miért vállalta el az IVSZ elnöki posztját? Politikusi véna is kell a lobbizáshoz.
- Rendkívül izgalmas feladat egy iparágat képviselni. Ebből a pozícióból, megfelelő szövetségesekkel nagyobb esély van a változtatásra. Az IT-szektornak nem csak azért kell jobb pozícióba kerülnie a gazdaságfejlesztési tervekben, projektekben, mert az iparág képviselőinek ez a közvetlen üzleti érdeke. Az infokommunikációs technológia minden szektorra kiterjedő, fejlődést generáló, hatékonyságnövelő hatása egyedülálló. Nagyon nincs rendben továbbá, hogy Magyarországon a privát szektor megerősödése érdekében vajmi kevés történik. A kis- és középvállalkozások képtelenek a fejlődésre, egyre erősödő terhek nyomják vissza őket. IVSZ-elnökként minden tőlem telhetőt megteszek a pozitív változások érdekében.
Kovács Zoltán: "Ami a vállalatirányítási filozófiámat illeti: első a vízió, de azt csak emberekkel lehet megvalósítani"
"Tudnom kell érzelmileg elkülönülni a munkahelyemtől, mert a teljes érzelmi azonosulás nem működik. Meg kellett találnom az egyensúlyt a cég és a saját világom között. Rájöttem: úgy kell dolgoznom, mintha sportolnék, versenyeznék. Persze csapatsportra gondolok."