Se vele, se nélküle?

Az iparűzési adó, az előző kormány 100 lépés-programjának egyik elemeként, 2008-tól megszűnik. A tervek szerint még az idén a parlament elé kell kerülnie annak a törvénytervezetnek, amely meghatározná, hogyan pótolják az önkormányzatoknak az unió által is bírált adónem megszűnése miatt kieső bevételeit.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Több mint két éve - még Magyarország uniós csatlakozása előtt - az akkori gazdasági miniszter, Csillag István felvetette: meg kellene szüntetni a nem éppen EU-konform iparűzési adót. Nyilvánvaló volt ugyanis, hogy az unió szemében szálka lesz az adónem, mivel a 6. irányelv kimondja: a tagállamok az áfa mellett más forgalmi típusú adót nem vethetnek ki. Azt azonban sem akkor, sem most senki nem tudta, illetve tudja megmondani, hogy milyen forrásból is kellene pótolni az önkormányzatok egyik legnagyobb bevételi tételét.

Adósérelmek

Az iparűzési adó aránytalanul magas terheit régóta sérelmezték, sérelmezik a magyar és a Magyarországra települt külföldi vállalkozások egyaránt. Az Európai Unióban viszonylag alacsonynak mondható társasági adó mellett ugyanis a cégeknek nyereségtől függetlenül komoly összegeket kell(ett) befizetniük helyi iparűzési adó címén, amelyre ráadásul szektoronként más és más elszámolási szabályok vonatkoznak. Így például a magas hozzáadott értéket termelő cégek aránytalanul magas befizetésekkel találkozhattak, ami szöges ellentétben áll azzal a kormányzati céllal, amely éppen ezt a vállalati kört kívánja becsábítani az országba.

Egységesítési tervek
Az Európai Unió adó- és vámügyi biztosa, Kovács László személyes ambíciójának nevezte, hogy egységessé váljék a társaságiadó-alap számítása az EU-ban. Ez ugyanis jelenleg nem így van, és ez uniós szinten eurómilliárdok kidobását jelenti, ráadásul bonyolult adminisztrációval is jár. A jelenlegi rendszer nem teremti meg a több tagországban is működő vállalatok eredményének konszolidációját, és átláthatatlanná teszi az adóterhelést. Bár a tagországok nagyobbik része támogatja a kezdeményezést, néhányan ellenvetéseket fogalmaztak meg. Kovács László szerint megbeszéléseik során tíz pénzügyminiszter fejezte ki támogatását, nyolc jelezte, hogy nyitott egy konkrét javaslat megvitatására, míg heten aggályokat fogalmaztak meg. Utóbbiak egyrészt féltik (adó)szuverenitásukat, másrészt attól tartanak, hogy az egységes társaságiadóalap-számítás bevezetése csak az első lépcsőfok lenne az adókulcsok harmonizációjához. Kovács megnyugtatott mindenkit: nincs ilyen szándék, az adókulcsok megállapítása továbbra is nemzeti hatáskörben maradnának. A biztos szerint az egységes, 2008-ra megszülető javaslatban az uniós társaságiadó-alap a lehető legszélesebb, kedvezményektől és mentességektől mentes lesz.
Az iparűzési adó eltörlésének gondolata azonban az intő jelek ellenére sem fogalmazódott meg a csatlakozás hajnalán, még Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is úgy nyilatkozott egy évvel ezelőtt, hogy egyelőre nincs napirenden az adónem megszüntetése. A későbbi hangulatváltás alapja elsősorban a magyar iparűzési adóhoz sokban hasonlító olasz IRAP körüli huzavona volt: ennek kapcsán ugyanis egyre-másra születtek uniós vizsgálati eredmények, amelyek szerint az olasz adónem a hatályos EU-jogszabályokba ütközik. S mivel az uniós jogban a megszületett ítéletek precedensértékűek, az ügy végkimenetele hatással lehet a magyar iparűzési adó sorsára is.

Arról sem szabad azonban elfeledkeznünk, hogy a csatlakozási tárgyalások során Brüsszel a versenyjogi fejezetnél 2007 végéig derogációt adott Magyarországnak, azaz tudomásul vette ezt az adónemet. Ráadásul az Európai Bíróság hasonló adókkal kapcsolatos döntéseiből sem lehet egyértelmű következtetéseket levonni: például Dánia esetében a közösségi joggal ellentétesnek találta azt az adónemet, amely a beszerzési költségekkel csökkentett, az árbevételhez kötött munkaerő-piaci hozzájárulást jelentette - a dán kormánynak ezek után vissza kellett fizetnie a jogtalanul beszedett adót -, Hollandia és Ausztria esetében viszont éppen ellentétes döntést hozott, a helyi önkormányzatoknak fizetendő turisztikai adót EU-konformnak minősítette.

A 100 lépés-program mindenesetre már külön fejezetben foglalkozik a helyiadó-bevételek legnagyobb tételével: ez évtől az iparűzési adó teljes összege leírható a társaságiadó-alapból - igaz, a vállalatok egy része ezt is sérelmezi, hiszen éppen azok a cégek tehetik ezt meg, amelyek nyereségesek, a veszteségeseket pedig továbbra is sújtja -, és még az idén döntés születhet arról, hogyan pótolják majd az önkormányzatok számára a 2008. január elsejétől kieső összeget.

Bizonytalan perek

Az iparűzési adó visszatérítésének ügyében az első precedensértékű keresetet már tavaly augusztusban benyújtotta a Hungária Közraktározási Rt. a Magyar Állam és a Fővárosi Önkormányzat ellen: a magyar vállalat az EU-csatlakozás után befizetett iparűzési adó visszatérítését szorgalmazta. Az ügyet számos másik is követte, egyelőre kevés sikerrel. Kanyó Lóránt, a Pénzügyminisztérium önkormányzati adók és illetékek főosztályának helyettes vezetője a Piac és Profitot úgy tájékoztatta, hogy az állam eddig az ellene indított perek mindegyikét - mintegy hetvenet - megnyerte, további mintegy száz esetben egyelőre felfüggesztették a keresetet.

Kétséges azonban, hogy érdemes-e az uniós hatóságok döntésére várni az üggyel kapcsolatban, mivel az EU saját jogi intézménye nemrég egy végzésében úgy döntött, hogy nem rendelkezik hatáskörrel az eddig egyetlenként eléje került ügyben, a Komárom-Esztergom Megyei Bíróság kérdéseinek megválaszolásában. A döntés oka, hogy "az alapeljárásban vitatott adók beszedésének időszaka megelőzi a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történt csatlakozását", a három felperes ugyanis az 1999 és 2002 közötti helyi iparűzési adó tárgyában fordult bírósághoz.

További aggályokat vet fel, hogy Christine Stix-Hackl, az unió új főügyésze szerint a nemzeti bíróságoknak maguknak kell elvégezniük azt a bonyolult statisztikai elemzéseket is magában foglaló vizsgálatot, amelynek segítségével kiderül, hogy a fizetésre kötelezett vállalkozások reprezentatív mintáját vizsgálva a fizetendő áfa és iparűzési adó összegének aránya lényegében konstans-e. (Ez bizonyítaná ugyanis, hogy mindkét adónem forgalmi típusú.) Vagyis a főügyész iránymutatása szerint a kérdés a nemzeti bíróságokon dőlne el. Stix-Hackl jelentésében a későbbi bírósági ítélet időbeli korlátozásokat tartalmazhat, így az olasz államnak feltehetően nem kellene visszafizetnie a mintegy 120 milliárd euróra (32 ezer milliárd forintra) becsült adóbevételt.

Rég elköltötték

Mindenesetre a magyar vállalkozások, úgy tűnik, nem kockáztatnak. A március 16-ai egyenlegfeltöltési határidőre a tervezett összeget befizették. A legnagyobb összegű iparűzési adót beszedő főváros 2006-ra 154 milliárd forint bevétellel számolt, amiből a márciusi határidőre 54 milliárdot már befizettek a cégek. A Főpolgármesteri Hivatal adatai szerint tavaly 221 vállalkozás közül - amelyek megfellebbezték az előlegfizetési meghagyást - csak néhány nem tett eleget adókötelezettségének. A fellebbezések közül 130-at már elutasított a Közigazgatási Hivatal, és az ügyek nagy része a bíróságon folytatódik amellett, hogy a cégek a befizették adójukat.

Az azonban már most látható, hogy nagyon nehéz dolga lesz annak, aki vissza akarja szerezni befizetett adóforintjait akár az államtól, akár az érintett helyi önkormányzattól. A Pénzügyminisztérium adatai szerint tavaly az önkormányzatok 397 milliárd forint helyi adóbevételének 84 százaléka, azaz 334 milliárd forint származott az iparűzési adóból. Egy esetleges visszatérítési dömping esetében a teljes önkormányzati rendszer összeomlana, a bankrendszerre és magára az államkasszára nézve is katasztrofálisak lennének a következmények, mivel a helyhatóságok jelentős része hitelt is vett fel az iparűzési adóbevételeinek terhére.

Arról azonban a jogi viták kimenetelétől függetlenül sincs kialakult kép, milyen forrásból is biztosítja majd a magyar jogrend az önkormányzatok számára az iparűzési adó eltörlése után a kieső összeget.

Helyhatóságok finanszírozása
Az EU-ban nincs szabályozás a tekintetben, milyen forrásból lehet finanszírozni az önkormányzatokat, mondta el Gombkötő Bálint, a KPMG szakértője. A tagállamok több lehetséges verziót is felvonultatnak: van, ahol a dolgozók bére, van, ahol a cégek nyeresége, és van, ahol a társaság vagyona képezi a helyi adó alapját. A szakember szerint lehetséges megoldás lehet az is, hogy a költségvetésbe befolyt társasági adóból támogatja a kormányzat a helyhatóságokat, ez azonban több kérdést is felvetne. Egyrészt meg kellene emelni a társasági adó alapját, ami negatív következményekkel járhat a Kelet-Európa-szerte megindult adóversenyben. Másrészt a magyar parlamentben számos képviselő polgármester is, s ők várhatóan mindent megtesznek majd azért, hogy az új rendszer kialakításakor a saját településük előnyösebb anyagi helyzetbe kerüljön, mint az iparűzési adó jelenlegi lehetőségeiből adódna. Leegyszerűsítve: felerősödne az ellentét a vidék és a nagyvárosok között, valamint a nyereséges cégeket tömörítő, illetve a működő tőke vonzásában érdekelt területek között. Márpedig az önkormányzatokat érintő új adótörvény elfogadásához legalább kétharmados többség kell. Kanyó Lóránt, a Pénzügyminisztérium önkormányzati adók és illetékek főosztályának helyettes vezetője hozzáfűzte még: az önkormányzatok gazdasági önállóságának alapfeltétele, hogy saját bevételével ki-ki maga rendelkezzék, így alkotmányossági aggályok is felvetődhetnek: vajon érkezhet-e a helyi önkormányzatok bevételének túlnyomó többsége az államkasszából.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo