Reszkessetek, fantomcégek!

A Magyarországon eddig szép sikereket elért fantomcégek tulajdonosainak helyzete számottevően rosszabbodhat a társasági és cégtörvény parlament által június közepén elfogadott módosítása kapcsán. A korlátozottan felelős tagok is akár teljes vagyonukkal felelhetnek, sőt a hitelezők a törölt cég utóbb előkerült vagyonára is igényt tarthatnak. A változások több ponton érintik a részvénytársaságok mindennapi életét is.

– Elsősorban „finomhangolásról” van szó, a szakemberek immáron elvégezték az uniós csatlakozáshoz szükséges jogharmonizációs munka túlnyomó részét – mondja az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezető-helyettese, Makai Katalin. Jövő januártól lép hatályba a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény módosítása. Így akkortól a magyar jogalkotóknak csupán annyi dolguk lesz, mint bármely jelenlegi tagállam szakembereinek: a mindenkori uniós irányelveknek megfelelően módosítják a nemzeti jogszabályokat.

Korlátlan felelősség

A törvény módosításának egyik vezérfonala a hitelezők védelme és a fantomcégek tulajdonosai elleni küzdelem volt. Makai Katalin kiemeli: a hazai cégjog nagy problémája a nemegyszer jelentős köztartozást felhalmozó fantomcégek kérdése; ezek ténylegesen nem léteznek, székhelyükön nem találhatók, képviselőik elérhetetlenek.

A módosítás szerint a meghatározó tulajdoni részesedéssel, szavazati joggal (25 százalék felett) bírókat a cégbíróság a jövőben felhívja arra, hogy 60 napon belül tegyenek meg mindent a cég törvényes működése érdekében; például hívjanak össze közgyűlést, taggyűlést, jelentsék be a székhelyre, a működésre, a vezető tisztségviselők lakóhelyére vonatkozó új információkat. Az 50 százalékot meghaladó szavazati joggal rendelkező tag ennek elmulasztása esetén korlátlanul felelne a cég ki nem elégített kötelezettségeiért, kivéve, ha bizonyítja, hogy a törvényes működés helyreállítása érdekében úgy járt el, ahogyan az adott helyzetben az elvárható volt. A korlátlan felelősség komoly visszatartó erő lehet, hiszen a meghatározó szavazók vagyonukkal felelnek; igaz, ehhez külön bírósági eljárást kell indítani. (Ellenben: annak bizonyítására is van lehetőség, hogy az érintettek valóban úgy jártak el, ahogy az adott helyzetben elvárható.)

A cégbíróság egyébként informálódik az adó- és földhivatalnál, a gépjármű-nyilvántartónál csakúgy, mint a közjegyzői kamaránál – ahol többek közt a jelzálogjogokat „jegyzik” –, és 30 napos határidőn belül tájékoztatást kér tőlük a cég tulajdonában álló – általa ismert – ingó vagy ingatlanvagyon tekintetében. Ha ily módon fény derül a vagyonra, a cégbíróság intézkedik a felszámolási eljárásról, amelynek során a hitelezők – legalább részben – kielégítést nyerhetnek.

Utólagos vagyonrendezés

Az új szabályozás megpróbálja megoldani azt a helyzetet is, amikor a törléssel a cég jogalanyisága megszűnt, ám esetleg később kiderül, hogy például volt ingatlantulajdona, amelyről a törlési eljárásban vagy a felszámolás, végelszámolás során nem rendelkeztek. Ilyen esetben a törölt cég volt hitelezője, volt tagja (részvényese), illetve az, akinek az eljárás lefolytatásához jogi érdeke fűződik, vagyonrendezési eljárást kezdeményezhet. A kérelmezőnek meg kell jelölnie a törölt cég adatait, valamint annak a vagyontárgynak az azonosításához szükséges adatokat, amelyre vonatkozóan az eljárás lefolytatását kéri. Ezenkívül csatolnia kell a vagyon létét, tulajdoni helyzetének rendezetlenségét valószínűsítő okiratokat.

A bíróság nem peres eljárásban dönt a vagyon sorsáról. Az eljárás illetékese a törölt cég utolsó bejegyzett székhelye szerinti megyei bíróság. E fórum az eljárás lefolytatását elrendelő végzésben a felszámolók névjegyzékéből vagyonrendezőt jelöl ki, és a vagyonrendezési eljárás lefolytatásának elrendeléséről szóló jogerős végzést a cégközlönyben közzéteszi. A jogosultak igényeiket az ezt követő 30 napon belül jelenthetik be a vagyonrendezőnek. A hitelezői igények kielégítésének sorrendjére a csődtörvény szabályai érvényesek.

Visszaváltható részvény

Sem a jelenleg hatályos, sem az 1998-ig hatályban volt társasági törvény nem ismerte a visszaváltható részvény intézményét. Ez olyan sajátos részvényfajta, amely alapján az rt.-t – az alapszabályban meghatározott feltételek szerint és futamidő során – vételi jog illeti meg, avagy – ezzel ellentétesen – érvényesíthető eladási jogot testesít meg a társasággal szemben. Azaz a részvényre a társaságot vételi vagy a részvényest eladási jog (opció) illeti meg.

Ez az új részvényforma nem kötelezően alkalmazandó, hanem a részvényesek (a közgyűlés) döntése alapján az alapító okirat (alapszabály) rendelkezhet róla. A visszaváltható részvényt – amely a társaság alaptőkéjének 10 százalékát meg nem haladó mértékben bocsátható ki – a többi részvényfajtához hasonlóan névre szóló részvényként vezetik be.

A saját részvény megszerzésének és a visszaváltható részvényhez fűződő jog gyakorlásának közös vonása, hogy egyik esetben sem szükséges a társaság alaptőkéjét leszállítani, így a metódus ösztönözheti a tőkebefektetéseket, és a részvénytársaságok számára lehetőséget biztosít a különféle szabad pénzeszközök átmeneti lekötésére.

Korábban a társasági törvény szerint saját részvények megvásárlása esetén az rt.-nek legkésőbb egy éven belül az értékpapírokat el kellett adnia. Ez a szabály, miközben a társaság számára adminisztratív többletköltségeket jelentett, a hitelezőknek semmiféle többletgaranciát nem adott. A módosítás ezt a rendelkezést hatályon kívül helyezi.

Új apportszabályok

– A részvénytársaságokat illetően azért kellett lépnie a jogalkotónak, mert a magyar szabályozás túlságosan szigorú az uniós rendelkezésekhez képest, így a honi cégek versenyhátrányba kerülhettek volna az egységes közös piacon – mutat rá Makai Katalin.

Ezért megszűnik az az előírás, amely szerint kizárólag forgalomképes és végrehajtható nem vagyoni hozzájárulás bocsátható a társaság rendelkezésére; a jövőben az lesz a releváns, hogy valós vagyoni értékkel rendelkezzen. A tagok által megállapított apport értékét a könyvvizsgáló hagyja jóvá, avagy utasítja el. A részvénytársaságok esetében megszűnik a pénzbeli hozzájárulás és az apport kötelező arányára vonatkozó előírás, amely szerint a vagyon legalább 30 százalékát, de minimum 10 millió forintot készpénzben kell biztosítani. A törvény ugyanakkor kimondja, hogy nem lehet apportként figyelembe venni az alapító, illetve a részvényes munkavégzésre vagy más személyes közreműködésre, illetve szolgáltatás nyújtására irányuló kötelezettségvállalását.

Európai gazdasági egyesülés

A törvény bevezeti az európai gazdasági egyesülés fogalmát. E vállalkozási forma lényege, hogy a tagok székhelye különböző tagállamokban található, vagy tevékenységüket különböző államokban gyakorolják. Emellett az európai egyesülés valamennyi tagjának a tagállamokban kell székhellyel rendelkeznie, illetve ott kell működnie.

Az európai egyesülés – mint kooperációs jellegű vállalkozás – hasonlít a magyar jogban szabályozott egyesüléshez. A létrejöveteléhez legalább két tag alapító szerződésére van szükség, valamint kötelező a nyilvántartásba-vétel is. Ez utóbbit az európai egyesülés székhelye szerinti tagállam hatósága végzi, s a tagállam belső jogszabályai szerint az alapítást és a felszámolás befejeződését közzé kell tenni az unió hivatalos lapjában.

Makai Katalin a Cégközlönyt érintő változások kapcsán rámutat: ha a közlönyben közzétett cégadatok és a cégjegyzék adatai eltérnek egymástól, akkor az utóbbi a hiteles. Ugyanakkor jóhiszemű harmadik fél a Cégközlönyben megjelent adatban bízva jogokat szerezhet.

A jövőben egyébként a cégjegyzék – és ennek nyomán a Cégközlöny – nyilvántartja a képviselők megbízásának kezdetét és befejezését. Ennek óriási előnye, hogy ha valaki megtekint egy cégkivonatot, érdemben tájékozódhat arról, valóban fennáll-e a képviselő megbízatása, és jogosan képviseli-e a céget.

A Cégközlöny jelenleg nyomtatott formában és elektronikusan jelenik meg, a jövő évtől már kizárólag az utóbbi módon történik a közzététel. A megrendelők viszont továbbra is igazolást kapnak a Cégközlönyben megjelenő közleményekről.

Drávucz Péter

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo