Partiválaszték

Vízkereszttől húshagyó keddig tart a farsangi időszak, a bálok, fesztiválok, partik és egyéb mulatságok fő időszaka. A rendezvények szervezésével foglalkozók hangsúlyozottan óvatos becslései szerint Magyarországon mintegy százötven, igen eltérő arculatú és nagyságú cég fedi le a piacot, amelynek éves bevétele három-négymilliárd forint lehet. Lapunk boldogasszony havában próbált felmérést készíteni róluk.

Mintegy százötven cég osztozhat a rendezvényszervezés piacán forgó évi 3-4 milliárd forintos rendezvénybevételen – mondja Novák László, a Gála Party Service Kft. ügyvezető igazgatója. A V.I.P. Arts Kft. illetékese, Bán Teodóra szerint, ha a rendezvények teljes körű kivitelezésének – így a pályáztatásoknak, a kampányoknak, a kiadványoknak, a hirdetéseknek – a költségeit is tekintetbe vesszük, még nagyobb összegről beszélhetünk. Felbecsülni azért nehéz, mert a szakma és a piac igen heterogén, az esemény kivitelezésétől, célközönségétől, helyszínétől és közreműködőitől függően hatalmas eltérések lehetségesek a végösszeget tekintve. Rendezhetnek zártkörű, tucatnyi embernek szóló partit, több száz fős bált és több tízezres fesztivált. Ezt felismerve a cégek nagy része is specializálódott, és csupán egyes kategóriákon belül tekinthetők profinak.

Profik és élelmesek

A rendezvényszervezői piac első szereplői a rendszerváltás előtti gyorsan ébredők; azok, akik az egykori nagy, állami tulajdonban lévő szállodák bankettjeiről még időben „kimentették”, amit lehetett, és beindították a „saját eszközpark”-ra épülő, kitelepüléses vendéglátást. Novák László szerint a tanult menedzserek a rendszerváltás után jelentek meg. Ők felépítették minőségre törekvő cégeiket, ahol a nyereség visszaforgatása és a képzés volt a legfontosabb. Kezdetben még a cégalapítók is aktívan részt vállaltak a napi munkában, később a szervezet átalakításával kiléptek a közvetlen „termelésből”, és az ügyfélkapcsolat javításán dolgoztak. Utóbbinak a rendszerváltozást megelőzően nem volt oly meghatározó szerepe, mint manapság, ugyanis akkor a kereslet jóval nagyobb volt a kínálatnál.

A mai kínálati piacon a megrendelő már számos jelölt közül választhat, és – a szakma bizalmi jellegéből fakadóan – csak a jó minőséget nyújtó, üzletileg korrekt szervezők képesek megtartani ügyfeleiket.

Új megrendelések megszerezése érdekében azonban beszállnak a versenybe a tapasztalatlan, ám alkalmi üzleti lehetőséget sejtő cégek is, amelyek olykor az etikátlan eszközöktől, a hamis ígéretektől sem riadnak vissza. Ezek azonban semmiképpen nem keverendők össze azokkal a gyorsan reagáló kisebb, kreatív, ügynökségként működő társaságokkal, amelyek egy-egy projektre szervezik meg kapacitásukat, vonzóbb kínálatot nyújtva, mint az olykor lomha, komoly apparátust fenntartó, nagy rendezvényszervező cégek.

Nehéz meglepni őket

Novák László három nagy csoportba sorolja a rendezvényeket: privát, protokoll és üzleti. A privát szféra megrendelései az elmúlt öt-hat évben látványosan megszaporodtak, egyre több magánember szervez kerti partit, családi összejövetelt.

A megrendelések elnyerése terén tehát a cégek a következő erényekben – ha rendelkeznek ilyesmivel – bízhatnak: minőség, megbízhatóság, gyorsaság, jó ügyfélkapcsolat és kreativitás.

– Ne vegye szerénytelenségnek, de nem tudnak meglepni bennünket – fogalmaz Novák László. – Rendeztünk már esküvőt a János-hegyi kilátónál, a Monarchia hangulatát idéző századfordulós bált, továbbá szocialista bulit lepukkant művelődési házban, gyárcsarnokban, szándékosan alkalmazott negyvenwattos égők által „okozott” félhomályban. A trendet azonban, hogy milyen egy komoly, színvonalas rendezvény, még mindig az állami szféra megrendelései jelzik.

– A nagy állami és kulturális események terén azonban egyre szigorúbbak a pályáztatási szabályok, már csak az uniós csatlakozás miatt is – teszi hozzá Bán Teodóra.

Helyszínek, ételek, italok

Az ismert, népszerű helyeket – ilyen a Néprajzi Múzeum, a Gellért Szálloda, a Millenáris Park, az Iparművészeti Múzeum, az Opera – nemegyszer már az előző év nyarán lekötik helyszínként, egész évre előre.

– Egy szezonban több kisebb esemény mellett négy–hat nagy bált rendezünk – felel a Piac és Profit kérdésére Szűcs Pál, a Gellért Szálloda éttermi igazgatója. – Előnyben részesítjük, ha az alapítványok, cégek, kamarák közvetlenül keresnek fel bennünket, és nem rendezvényszervező cégen keresztül jut el hozzánk a megrendelés. Ráadásul így kedvezőbb feltételekben is meg lehet velünk állapodni, megspórolva a szervezői jutalékot.

Ebben a szakmában tehát nem érvényesül az, hogy ha valaki nagyobb megrendelő – mint például az idegenforgalomban az utazási iroda –, akkor jobb árakat érhet el. Ami egyébként az árakat illeti: az Operaház kibérlése 4-5 millió, a Vigadóé 1,5-2 millió forintba kerülhet, a kisebb helyeké 150–450 ezer forintos összegből megúszható. Nyolcvan-száz vendég átlagos rendezvényén az étel-ital 5–9 ezer forint fejenként. A zenekarok ára 50–150 ezer, a fény- és hangtechnikáé 200–300 ezer forintra tehető.

A terembérletet természetesen sok egyéb befolyásolja: másképp számolnak, ha csak a helyszínt kérik, és máshogyan, ha egy adott konferencia résztvevői naponta háromszor a szálláshelyen étkeznek. Egy átlagos, kétszáz fős rendezvény professzionális és gördülékeny megszervezéséhez legkevesebb hét-nyolcmillió forintra van tehát szükség.

A bálozás reneszánsza

A bálozás – amely manapság sem olcsó mulatság – újra a társasági élet szerves része. Magyarországon évente mintegy harminc nagyobb bált rendeznek; a kisebb fővárosi és vidéki rendezvények számát pedig becsülni is nehéz.

A hazai csúcsrendezvény az Operabál, büdzséje százmilliós nagyságrendű. A szervező Boavi Kft. illetékese, Maráczi Ákos szerint a vállalkozás így is csak néhány éve lett nyereséges, annak köszönhetően, hogy már nem kell újra és újra elkészíteni a rendkívül drága díszleteket. A legnagyobb költséget az illusztris vendégek és neves előadók meghívása, valamint a nagyterem táncparketté történő kialakítása jelenti. A páholyjegyek 800 euróért kaphatók, 400 euró a különtermi jegy és 200 az úgynevezett sétálójegy, ebben szabad italfogyasztás van, a vacsorát pedig meg lehet pluszként rendelni. Az Operabál látogatóinak mintegy harminc százaléka külföldi, körülbelül kétezer-ötszáz főre számítanak évente, és a jegyek kilencven százaléka már decemberben elkel.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo