Olcsó, gyors, biztonságos – Elektronikus beszerzés

Alacsonyabb árak, kisebb készletek, csökkenő tranzakciós költségek – ezek az elektronikus beszerzés biztos hozadékai a hagyományos beszerzéssel szemben. De hogyan fogjon hozzá a feltételek megteremtéséhez egy középméretű vagy annál is kisebb vállalkozás?

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Senkinek nem érdemes olyasmit fölfedeznie, amit már más fölfedezett. Igaz ez az elektronikus beszerzés megszervezésére is. Így, ha valakiben megérett az elhatározás, keressen fel egy szolgáltatót, amely helyette létrehozza a rendszert, menedzseli azt, sőt kívánságra le is vezényli a tranzakciót. Ősztől ez már Magyarországon is lehetséges lesz.

A pazarlás száműzése
Fóris Zoltán, a Compaq szakértője szerint az elektronikus beszerzés (e-beszerzés), ami az elektronikus kereskedelem egyik eleme, előbb el fog terjedni, mint például a webáruházak, mivel alkalmazását nem az eladó, hanem a vevő kezdeményezi. Benne merül fel az igény, hogy tegyen valamit a költségek mérséklése érdekében, s ő közli a szállítóival, hogy az általa létrehozott vagy kiválasztott elektronikus rendszerben helyezzék el termékeikről ajánlataikat. Az e-beszerzés az árak mintegy 3–10 százalékos csökkenéséhez, kisebb készletekhez és a tranzakciós költségeknek akár a 90 százalékos (!) mérséklődéséhez is vezethet akkor, ha nemcsak a termeléshez szükséges anyagok és alkatrészek, hanem a cég működéséhez szükséges egyéb termékek (például irodai berendezések) vásárlása is így történik. Egy közepes cég kiadásainak mintegy egyharmada ugyanis ezekből jön össze, és éppen az indirekt beszerzések azok, amelyek a hagyományos módon nehezen ellenőrizhetők, ezért gyakran pazarlóak.

Ha sok az e-vevő
Az e-beszerzés lényege: a vevő létrehoz egy adatbáziskeretet, amibe a potenciális eladók elhelyezik az információkat a kínálatról. A rendszerben csak a vevő által minősített eladók maradnak benne, az általa elfogadott árakkal. A megrendelés és a számlázás is elektronikus módon folyik – sőt jellemzően az áruk mozgását kísérő pénzügyi tranzakciók is –, itt nem fordulhat elő, hogy a vevő cég bármelyik alkalmazottja egy nem minősített beszállítótól vásároljon.

Hosszabb távon természetesen a beszállítók is profitálnak az e-beszerzés terjedéséből, hiszen bizonyosságot ad a számukra, hogy a szerződésüket érvényesíteni tudják. Ha azonban ugyanannak a beszállítónak sok korábbi partnere építi ki önállóan a saját rendszerét, akkor a sokadik felkérés után már nem biztos, hogy ugyanolyan türelemmel és igényességgel szolgáltatja ehhez az adatokat. Ezért léphetnek be a folyamatba – magyarázza Fóris Zoltán – a szolgáltatók, akik mindig újabb és újabb vevők kívánságai szerint bővítik a beszállítói oldalt, s csak azoktól kell új ajánlatokat begyűjteniük, amelyek a korábban csatlakozott vevők partnerlistáján még nem szerepeltek. A szolgáltató menedzseli a rendszert, gondoskodik arról, hogy a megrendelés eljusson a szállítóhoz, majd vissza a visszaigazolás, s ő vezényelheti le a pénzügyi műveleteket is.

Különböző belépési díjak
Az alapmodell a következő: az egyik oldalon kapcsolódnak a rendszerhez a beszállítók, a másikon a vevő. A rendszer maga pedig szállítói katalógusokat, tendereket, megrendeléseket stb. tartalmaz. Minél több vevő kapcsolódik ugyanahhoz a rendszerhez, annál olcsóbb lesz a belépés az újonnan érkezőknek. Ezt a szolgáltatók a szolgáltatási díjakban úgy ismerik el, hogy a jelentős forgalmat lebonyolító nagyvállalatoktól akár tízmillió forint nagyságrendű belépési díjat is elkérnek, míg a kicsiknek nem kerül többe egyhavi telefonszámlájuknál. Természetesen minden ügyfél ugyanazt a szolgáltatást kapja, amikor belép az interneten keresztül a beszerzési rendszerre. Azért fogadható el mégis számukra a díjkülönbség, mert a rendszer segítségével különböző mértékű költségmegtakarítást érnek el.

(l. r.)

***
Magyar konzorcium
Az első magyarországi vállalatközi elektronikus piac (business-to-business electronic marketplace) létrehozásáról jelentették be szándékukat a Matáv vezetésével létrehozott konzorcium képviselői május végén. Az elképzelések szerint a konzorciumban részt vesz az OTP Bank Rt. mellett az Andersen Consulting és a Compaq Computer Corp. hazai leányvállalata is.

Az alapítók az elképzelések szerint több milliárd forintos beruházással hoznák létre az új elektronikus piacot, amelynek működéséből már az idén profitálhatnak a magyar gazdaság szereplői, s a legkorszerűbb nemzetközi trendhez igazodva tovább csökkenthetik költségeiket, javíthatják versenyképességüket.

Az alapítók várakozásai szerint az elektronikus piac a hazai internetes kereskedelem (e-business) fejlődésének mérföldköve lesz, és rövid idő alatt megtöbbszörözheti az elektronikus kereskedelmi forgalmat, kinyitja a magyar gazdaságot a külföldi elektronikus piacok felé, azokon keresztül is elérhetővé téve a magyar cégek termékeit.

Kezdetben a következő szolgáltatások indítását tervezik: beszállítók bekapcsolása, katalógusmenedzsment (termékkatalógusok felépítése és karbantartása), tranzakcióközvetítés és -követés, fizetés, értéknövelt szolgáltatások (házhoz szállítás, lízing stb.) tendereztetés, globális kapcsolat, beszerzési alkalmazás (szoftver), internetes portál-infrastruktúra nyújtása. A szolgáltatások köre folyamatosan bővül.

Az elektronikus piac elnevezését és webcímét a közeljövőben jelentik be, ezzel egyidejűleg az interneten elérhetővé válnak a piac ajánlatai a vállalatok részére.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo