Ausztráliából nyárra hazalátogató rokonom önfeledten mesélte, hogy micsoda nemzetközi bridzspartikat játszik a világhálón. Sokszor észre sem veszi, hogy már feljött a nap, és ő még le sem feküdt. Mindez nem kerül számára többe, mint egy háromperces helyi hívás díja.
Internethez ingyengép
Amerikában tavaly nyáron a Prodigy Communications Co. és a Best Buy Co. egy kísérleti marketingkampány keretében hosszú távú internet-előfizetési szerződés kötése esetén engedményes személyiszámítógép (PC)-vásárlási lehetőséget ajánlott. A cég felmérései szerint ugyanis az internet a fő mozgatórugója a PC-vásárlásoknak, és ezzel az akcióval a még 45 millió, PC-vel nem rendelkező háztartást szerették volna elérni. A kampányban bizonyos gépek árából 100, 250, illetve 400 dollárt is engedtek egy-, két- vagy hároméves internet-előfizetés esetén. Miután az akcióban részt vevő egyes gépek már 399 dollárért is kaphatók, a maximális kedvezmény kihasználása esetén az ügyfél ingyen juthatott a géphez, mindössze a havi 20 dolláros szolgáltatási díjat kell három évig fizetnie. Több hasonló akcióra került sor más amerikai cégeknél is.
Persze más országokban is hasonló módszerekkel toborozzák a vevőket. Franciaországban például, ahol az Avenir Telecom „e-pack Net-Up” csomagjára előfizetők, ha 30 hónapra havi 199 frankos (33 dollár) havidíjért korlátlan internet-hozzáférést vásároltak, kaptak egy IBM Aptiva multimédia gépet. A szigetországi AOL UK „Állítsd meg az órád!” elnevezésű akciójában 14,99 font (21 dollár) havi átalánydíjért kapható korlátlan internet-hozzáférési lehetőség, első menetben még csak a régi előfizetőknek. Az AOL egyébként mostanáig komoly nyomást gyakorolt a British Telecomra, hogy alakítsa ki a szükséges infrastruktúrát egy elfogadható áron kínált átalánydíjas szolgáltatás megteremtéséhez.
S a példák sora természetesen folytatható.
Ha viszont a hozzánk – több értelemben is – közelebb levő cseh szolgáltatók ajánlatait böngésszük, az irigykedésen túl azért az a tanulság is levonható belőle, hogy ott a helyzet kicsit jobban hasonlít a magyarországira.
Az AutoCont tavaly szeptemberben piacra dobta új, Alivio 2000 nevű számítógépét kétéves ingyenes internet-hozzáférési lehetőséggel, amire rögvest válaszolt vetélytársa, a Contactel; így jelenleg mindkét vállalat közel azonos áron kínálja az akciós PC-ket. A cseh fogyasztók azonban a vártnál kevésbé rohannak számítógépet vásárolni. Az ok egyszerű, állítják a szakértők. A szolgáltatónak fizetett díj ugyanis csak mintegy 20–30 százalékát jelenti az internetezés költségeinek, a jelentősebb részt a telekommunikáció ára teszi ki – akárcsak Magyarországon –, és ez alól az „ingyenes” internet esetében sem mentesül az ügyfél.
A problémát – akárcsak nálunk – várhatólag a telekommunikáció 2001-es liberalizálása fogja megoldani. Csehországban egyébként az ISDN vonal kiépítésének ára 9950 korona, a havi előfizetési díja 895 korona (30 dollár), és a percdíja megegyezik a normál vonalas beszélgetés árával (csúcsidőn kívül 1 dollár, csúcsidőben 2 dollár). Első hallásra vagy nemzetközi összehasonlításban ezek nem túl magas összegek, elemzők szerint azonban az átlagos, körülbelül 400 dolláros havi jövedelem mellett igenis kizárják a szolgáltatás igénybevételéből a nagyobb tömegeket.
Állami támogatással
A drága telefondíjakra az amerikai és a nyugat-európai gyakorlat szerint a kábeles vagy műholdas internetelérés jelent – sok helyen már jelentett – megoldást. (Ezért is érdemes a kábelszolgáltatási piacokra multinacionális cégeknek betörniük.) A fejlett gazdaságú országokban azonban nemcsak a cégek, hanem a kormányzatok is felismerték az információtechnológiai robbanásban rejlő, viszonylag kis befektetéssel elérhető hatalmas lehetőségeket. Ezekben az országokban a politikusok is meghirdették az internetköltségek csökkentését, s közvetetten és közvetlenül maga az állam is támogatja a számítógépek vásárlását. A támogatott gépek és előfizetések pedig még az akciósoknál is kedvezőbben szerezhetők meg.
Sebők Orsolya
Ó, ió, ció… akció – Az internet a számítógép-vásárlások mozgatórugója
Az internetszolgáltatók és a telefontársaságok egyaránt versenyeznek a vásárlókért Amerikában és Nyugat-Európában is, s ez természetszerűleg lenyomja az árakat. S miután főképpen az internet-hozzáférés lehetősége ösztönöz számítógép-vásárlásra, a PC-gyártókkal is összefogva különböző vevőcsalogató akciókban próbálják meghódítani az ügyfeleket.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?