Mézesmadzag-üzletág: kötelező biztosítás

Minden biztosító maga dönti el 2003. január 1-jétől, hogy milyen feltétellel köt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Ám a biztosítási díjak nem ezért és nem rögtön lesznek magasabbak. A drágulás az Európai Unióhoz való alkalmazkodás miatt lesz elkerülhetetlen.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piac liberalizációjáról még 1998-ban döntött a Pénzügyminisztérium (PM). 1997-ig a minisztérium központilag határozta meg a díjszabást, majd következett három átmeneti év, amikor a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) minden évben megszabta, hogy a PM által meghatározott díjaktól hány százalékkal lehet eltérni. Az első évben öt, a második évben tíz és 2000-ben tizenöt százalékos mozgásterük volt a biztosítóknak. Az akkori tervek szerint már 2001-től szabadáras lett volna a biztosítási piac, csakhogy az előző kormányzat – sok más területhez hasonlóan –elhalasztotta ezt a lépést. Így 2001-ben az átlagos díjemelés mértéke maximum 6 százalék, 2002-ben pedig 4,8 százalék lehetett. 2003-tól viszont már valóban minden biztosító maga alakítja az árait.

Nem szökik az égbe

Mégsem kell tartani attól, hogy az egekbe szöknek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási tarifák (bár lapzártánkkor még nem ismerhettük a tényleges számokat), hiszen ez könnyen az ügyfelek elvesztéséhez vezetne.Pedig az árak nincsenek a helyükön. A magyarországi biztosítók ugyanis jelentős veszteséget könyvelnek el a gépjárműüzletágon – igaz, ez a világ más országaira is jellemző –, már csak azért is, mert amíg a kárhányad a teljes piacon 44, az életbiztosítási szegmensben 51, addig a gépjárműüzletágban 74 százalék. Ráadásul nálunk a „természetes” veszteség mellett a majdani uniós csatlakozás okozta nehézségeket is kezelni kell, vagyis a biztosítóknak – ha nem akarják az üzletágat megszüntetni – erre díjfedezetet kell kalkulálniuk.Merthogy ez ügyfélcsalogató üzletág. Azoknál a társaságoknál pedig, ahol ez a portfólió 30–60 százalékát kiteszi, a megszűnése vagy akár csak a piaci részének jelentős csökkenése megnövelné a többi termék fajlagos költségét. Az eddig megengedett emelések mértéke pedig elmaradt a hazai infláció szintjétől, s a KSH által számolt gépjárműjavításra vonatkozó kárinflációnál (2002-ben ez az érték 11 százalék volt) is alacsonyabb volt.

Dráguló személyi sérülés

A káresemény inflációjának szintje az unióhoz való csatlakozással megugrik: drágább lesz az autó javíttatása, és a biztosítónak többe fog kerülni a személyi sérülés is. Ez pedig a belépő országok összes biztosítója számára problémát jelent.Az ország nyugati felében – elsősorban Győr környékén – már ma is többe kerül gépjármű-felelősségbiztosítást kötni, mint a keleti országrészben. Biztosítói szempontból ugyanis – állítják a szakemberek – ez kiszámíthatóan veszélyesebb terület: itt gyakrabban fordul elő nemzetközi baleset, vagyis ahol külföldi gépkocsi károsodik. Ez pedig nagyon sokba kerül a biztosítóknak, hiszen a díjakat a kinti javítási költségek alapján kalkulálják. Nyugat-Európában pedig értékesebbek az autók, drágább a szervizelés. Igaz, a bérek színvonala és a szolgáltatás minősége is más.És ami még ennél is nagyobb eltérés: az elmúlt három év adatai alapján a személyi sérüléses kár értékének évenkénti emelkedése a dologi kárénak a duplája – mondja Jákfalvi Zoltán, a piacon 21 százalékos részesedéssel második helyen álló Generali–Providencia Biztosító Rt. osztályvezetője. Ráadásul a mi régiónkban még kialakulatlan a személyi sérüléses károk kultúrája, miközben az unióban már gyakorlottan „árazzák” a rokkantságot, a végtagelvesztéseket vagy a mentális sérüléseket. Néhány éve volt egy tragikus buszbaleset Magyarországon, amelyben többen meghaltak, megsérültek. Ezen a járművön utazott egy amerikai katona, aki szerencsére fizikálisan nem sérült meg, ám az átélt trauma komoly lelki problémákat okozott számára. A hazai biztosítótársaság – az amerikai árazási mechanizmusnak köszönhetően – az összesen kifizetett kárösszeg felét ennek az egy embernek fizette ki.

A helyzetet rendezni kell

Akárhogyan is kerülgetjük, ki kell mondani: az uniós csatlakozással megemelkednek a megélhetési költségek, és bizonyos dolgok – mint például a testi épség – felértékelődnek. Ehhez pedig az amúgy alultarifált biztosítási díjaknak is igazodniuk kell. Reméljük, fokozatosan. Ám ha 2003-tól liberalizált a piac, a csatlakozásig elvileg csak egy év marad az árak korrigálására. S míg például Németországban 200, addig Magyarországon mindösszesen 9 biztosítótársaság foglalkozik gépjármű-biztosítással; igaz, az utakon futó autók számában is többszörös az eltérés.A biztosítók zöme úgy gondolja, hogy az uniós csatlakozással ugyan jelentősen megnőnek a dologi, a nemzetközi és a személyi sérüléses károkra fordított kiadásaik, ám a díjak továbbra is a károk értéke mögött fognak kullogni. Egyszer azonban a helyzetet rendezni kell. 2003-tól azonban vélhetően még az inflációt valamelyest meghaladó, ám nem kiugró mértékű áremelkedésre számíthatnak a hazai autósok.

Lehetséges megoldások

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási üzletág eredményét jelentősen befolyásolják a téli időjárási viszonyok is: az első hó leesésekor autók hosszú sora áll a kárfelvevő helyeken. Azt is statisztikák bizonyítják, hogy a fiatalabb vezetők gyakrabban okoznak kárt, az életkor előrehaladtával az előfordulási arány fokozatosan csökken. Ugyanez például Ausztriában nem igaz, ott a legidősebbek okozzák a legjelentősebb károkat. Nálunk ilyen korúak viszont ritkán tartanak autót.A biztosítótársaságok éppen ezért a díjakat korcsoportok és az állandó lakhely szerint állapítják meg. Általában igaz, hogy legtöbbet a Budapesten élő fiatalok fizetik, míg legkevesebbet a falvakban lakó középkorúak. A körültekintő, kármentes vezetést pedig a bonus–malus rendszer hivatott ösztönözni.A társaságok anélkül, hogy kivonulnának a „kötelező” piacáról, az előbbieket figyelembe véve árképzési stratégiájukkal képesek alakítani a még számukra elviselhető veszteség mértékét: például jelentősen csökkenthetők a kárrendezésre fordított kiadások, ha kevés a 30 év alatti ügyfél; s van olyan társaság, amely a budapesti üzletágát szüntette meg.Az „okos” biztosítók a kisebb kockázatot jelentő ügyfeleket vonzzák, ám – mint ahogyan a neve is mutatja – ez egy kötelező biztosítási forma, vagyis a „rossz” ügyfelet is ki kell valakinek szolgálni.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo