Lízing. A tőkehiánnyal küzdő, de a pályázati pénzekre áhítozó mikro-, kis- és középvállalkozások ideális megoldása - állítja a Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetsége (Lízingszövetség) -, ennek ellenére a gépek beszerzésére és beruházások megvalósítására kiírt európai uniós pályázatokhoz szükséges önerőt nem lehet pénzügyilízing-konstrukcióval biztosítani mind a mai napig.
Ezért is küzd - el nem ítélhető módon üzleti érdekből - a lízingcégek érdekképviselete, hogy az általuk kínált finanszírozási módot a banki hitelekkel egyenrangúvá tegyék, és az használható legyen az EU-s források megszerzése érdekében is. A lobbimunkának köszönhetően részsikerekről már beszámolhatunk, igaz a szakma állítása szerint a mezőgazdasági üzemek korszerűsítéséhez, fejlesztéséhez nemzeti hatáskörben nyújtott kedvezményes lízingdíj-támogatás a gyakorlatban használhatatlan lesz.
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) idén szeptember 15-én megjelent, 114/2008-as rendelete ugyan egyenrangúsította a hitelt és a lízinget, de a támogatást csak forintalapú hitelekre lehet igénybe venni, maximált kamat mellett. Ez viszont alatta van a jelenlegi refinanszírozási kamatoknak (BUBOR + 2 százalék), amely miatt nem fog működni a rendszer, állítja Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.
Viszont bizakodásra ad okot, hogy a lízing mint finanszírozási forma ezzel bekerült a pályázathoz használható önerők közé. Azaz visszakerült. Ugyanis korábban a lízing használható volt a pályázatoknál, de a vonatkozó uniós jogszabály magyarra fordításakor fordítási hiba történt - a lízing helyett bérlet szerepelt -, melynek következtében az FVM akkor - 2007 elején - óvatos volt, és kivárt.
Zöld utat adott az EU
Tavaly szeptemberben azonban a helyes fordítás is megjelent az EU hivatalos lapjában, és a lízingfinanszírozás hivatalosan is zöld utat kapott, legalábbis a Lízingszövetség olvasatában.
A Piac & Profit ennek kapcsán még idén tavasszal megkereste az FVM-et. A minisztérium válaszából kiderült, hogy a témában folyamatosak az egyeztetések. A kormányzat írásos válaszában elismerte, hogy a Brüsszel által 2007 szeptemberében elfogadott Új Magyarország Vidékfejlesztési Program nem tartalmazta a pénzügyi lízing konstrukciót. Ezért a lízinglehetőség kérdése a monitoringbizottság elé került. A bizottság a módosítást elfogadta, mivel egy EK-rendelet értelmében a beruházások esetében támogatható a pénzügyi lízing. Akkor, a végrehajtással kapcsolatban felmerült kérdések tisztázása céljából, levelet küldtek az Európai Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Igazgatóságára.
Megoldás - a lízing engedélyezése az uniós pályázatokon - azóta sincs, sőt lapunk úgy értesült, hogy idén már nem is lesz. (Lapzártánkkor az FVM még nem alkotta meg a Lízingszövetség felvetéseire adandó hivatalos választ.)
Feleannyi kudarc lehetne
Eközben az EU-támogatással történő új gépberuházásokra vonatkozó finanszírozási kérelmek egytizedét elutasítják, mivel a kérvényt benyújtó vállalkozás nem finanszírozható hitellel - állítja a Lízingszövetség, hozzátéve, hogy a kudarcok felére megoldást nyújtana a pénzügyi lízing alkalmazása. Ennek előnye a pályázatoknál, hogy maga az eszköz az ügylet fedezete, és a finanszírozott gép rendszerint kitermeli a saját lízingdíját. Épp ezért nincs szükség más biztosítékra, elegendő akár alacsonyabb önerő, vagy lehetőség van hosszabb futamidőre. A pénzügyilízing-konstrukció mellett szól továbbá, hogy nincs szükség közjegyző közreműködésére - ellentétben a hitellel -, ami gyorsítja a folyamatot, és átlagosan 100 ezer forintos költségmegtakarítást jelent. Így akár kezdő, kis- vagy jelentősebb mérleg szerinti eredménnyel nem rendelkező vállalkozások is finanszírozhatók lennének ebben a formában.
Azt, hogy miért nem lehetséges ez, csak találgatni lehet. A lízinggel szembeni ellenállást elképzelhető, hogy a tulajdoni viszonyok váltják ki. A futamidő végéig a tulajdonos a lízingcég marad. Ez azonban szerintük előny, hiszen így az nem idegeníthető el, szemben a hitelre vagy készpénzre vásárolt eszközökkel. A támogatási szerződésben pedig az is kiköthető, hogy ha meghiúsul a lízingszerződés, a lízingcég először a támogatást folyósítóval számol el, és csak utána az ügyféllel.
Feltételezhető az is, hogy a 2007-2013-as időszakra érvényes pályázati alapelvek - csak a komoly növekedést vállaló cégek kapjanak támogatást - miatt nem használható még mindig a tőkeszegény kisvállalkozóknak könnyen elérhető pluszforrás.