A Pastell Stúdió története úgy kezdődött, hogy valamikor a kilencvenes évek elején két barátnő azon kezdett tanakodni, hogy egyikük igen borsos áron vásárolt vadonatúj kabátját akár a feléből is ki lehetne hozni. A szót – szavakat – tett követte, s ha nem is kabátot, de blúzt, és abból is rögtön százhúszat varrtak első nekifutásra. Az már más kérdés, hogy selejtesre sikerültek, még ma is van belőlük. Viszont a barátnők egyike, Megla Rózsa egy kiskereskedőnél annyit elért, hogy az, no nem blúzt, de ugyancsak saját kreációjú szoknyát mintának kitett az épp akkor kezdődő Divat Napok rendezvényén a pultra. Nos, erre nyolcvan megrendelés érkezett. Így kezdődött a Pastell Stúdió története.
De ha pontosabbak akarunk lenni, a történet nem így, hanem úgy kezdődött, hogy Megla Rózsa a mamájától leste el a varrás tudományát, s egy idő után maga is gyakorolta. Egyébként egészségügyi főiskolát végzett, azon belül kontaktológus, látszerész, az Ofotértnél kezdte, majd áthívták a Fotexhez, s rövid idő után már látszerész kollégáit tanította a kontaktlencsével kapcsolatos újdonságokra. Elérte, amit egy fiatal kontaktológus elérhet.
Ekkor jött a barátnő és a kabát. Egy-másfél évig a napi hatórás Fotex-munka után még nyolcat rátett, hogy együtt szabjanak-varrjanak, beszerezzenek, kiszállítsanak, egyszóval tegyék, amit egy beszállítónak tennie kell. De ez sok volt, így együtt. 1995-ben úgy döntött, hogy a konfekcióipart választja.
*
A ruhastúdió a keresztségben a Pastell nevet kapta. Csak úgy jött – mondja az elnevezés magyarázatául a tulajdonos –, de ennél többről lehet szó, mert ahogy körülnézek az iroda-bemutatóteremben, a pasztell az uralkodó szín, s nemcsak a ruhák, a fal, a bútor, hanem talán még a levegő is ilyen hangulatot áraszt. Amikor hellyel kínál – épp állva telefonál –, a saját, pasztellzöld párnájú székére mutat. Az utóbbi időben már az asztal másik oldalán ülök – mondja –, s ennek az a háttere, hogy már van helyettese, aki a vállalkozás pénzügyi részéért felelős. Öt évig ugyanis ő nyitott, ő zárt, s hajnali háromig végezte a könyvelést. Mostanra „csak” az alapanyagok, kellékek, modellek kiválasztása, a vevőkkel való kapcsolattartás és a szúrópróbaszerű minőség-ellenőrzés a dolga.
Jelenleg húszan tartoznak a Pastell Stúdió legszűkebb köréhez, a szabászat két kilométerre, a varroda – saját beruházás – két háznyira van az iroda-bemutatóteremtől. Eddig semmit nem vettek ki a nyereségből, csak beruháztak. Jelenleg a számítógépesítés van napirenden.
A Pastell Stúdió kisszériás konfekciót gyárt, saját mérettáblázat alapján, mert a régi, a hatvanas években készült táblázat elavult. Blézer, nadrág, szoknya, póló, kendő és nemrég óta táska. Ebből áll a termékskálájuk, aminek egy részét havonta újítják meg, s évente 10–15 új modellel állnak elő. A ruha teszi az embert? Nem, de minden embernek van kisugárzása, s ezen ronthat, vagy javíthat a ruha – vallja a stúdió tulajdonosa. Majd hozzáteszi: – Amikor szembejön velem az utcán egy két éve gyártott szoknya vagy nadrág, akkor egyszerre örülök és kicsit szomorú is vagyok. Örülök, hogy szeretik, viselik a nők termékeinket, ugyanakkor el kéne gondolkodnunk, okos dolog-e, hogy ennyire tartós, strapabíró ruhákat készítünk.
*
A Pastellnek az az ars poeticája, hogy vevőt csak egyszer lehet elveszíteni. Mindent ennek szellemében tesznek. Az alapanyagok szinte egészét importból, főleg Olaszországból szerzik be, a felhasznált alapanyagok túlnyomó része természetes szálú – gyapjú, len, pamut, selyem, viszkóz és nemes szintetika, tencel, acetát –, a modellezés, a szabászat, a varroda munkájánál pedig a precizitás, a minőség és a fantázia állnak őrt a nap szinte minden szakában. Mindezek ellenére a tulajdonos azt mondja, „nem vagyok elájulva magunktól”, pedig olyan helyekre szállítanak, mint a Luxus, az S Modell, a Skála és számos, exkluzív, belvárosi butik.
Nagy a konkurencia. A vevő nálunk nagyon ki van szolgálva – mondja Megla Rózsa –, és ez jó, mert már sokkal nyitottabbak, felszabadultabbak, és van miből választaniuk. Ugyanakkor az első, amin az emberek spórolni tudnak vagy akarnak, az a ruha. És az emberek spórolni akarnak. Kettészakadt a társadalom, ezt szinte naponta tapasztaljuk, amikor fiatalok, középkorúak egyaránt lelkendezve jönnek ide hozzánk, mert itt minőséget kapnak, de úgy, hogy meg tudják takarítani a kereskedelmi árrést.
Ez kényes kérdés. A tulajdonos homlokán apró redők jelennek meg, amikor arról beszél, hogy amit ők mondjuk 16 ezerért adnak a kereskedőnek, azt másnap már a duplájáért látják viszont a kirakatban. Ezért lehet, hogy a következő lépés a saját bolt nyitása lesz.
*
A Pastellnek többször is módja lett volna hirtelen nagyot nőni, de a tulajdonos nem szívesen lép ingatag talajra. Egyszer azért nem bővültek, mert az ajánlat szerint nem lett volna teljes áttekintése a folyamatokra és beleszólása az üzletvitelbe. Másodszor – nemrégiben – pedig azért mondott nemet, mert bizonytalannak, kiszámíthatatlannak ítélte a piaci helyzetet.
Nem vállaltam azt a felelősséget – mondja –, amit mondjuk tíz új ember munkába állítása jelent. Nem láttam biztosítva, hogy folyamatosan el tudom őket látni feladattal. A Pastellben korántsem stabil a létszám. Túl sokszor nem lehet hibázni. Nehezen szoknak meg az emberek, s megmondom őszintén, nekem is kellett változnom. Ma már jobban kijövök a munkatársaimmal. Pedig türelmes vagyok, a Fotexben is az voltam, akár órákig ültem a vevővel szemben, hogy megtaláljuk a számára megfelelő kontaktlencsét… Csakhogy itt kevés az idő.
Amikor azt kérdeztem tőle, mit kezdene egy lottó ötös több száz milliójával, hosszas gondolkodás után azzal kezdte a válaszát, hogy a Pastellt semmiképp sem hagyná el. Hisz ez az élete. Hogy teljes-e? Számára ez a kérdés fel sem merült. Ülünk a pasztell szobában, a fogasokon gyapjúból, lenből, pamutból, selyemből készült padlizsán, mustár, lila, homokszínű ruhafinomságok. Mi okoz magának örömet vagy bánatot, kérdem abban a hiszemben, hogy most nem a Pastell színeiben válaszol. De tévedek. Az inkorrektség – mondja –, ha be akarnak csapni, nagyon le tud hangolni. Öröm? Hát amikor látom, hogy a vevőink elégedettek, hogy viselik, amit megálmodtam, megálmodtunk nekik. Merthogy álmában szokta eldönteni, másnap milyen modellt vegyenek munkába.
Amúgy korántsem biztos, hogy tíz év múlva is megtaláljuk, ha a stúdió számát tárcsázzuk. Tart, ameddig tart – mondja Megla Rózsa. – Legközelebb festeni szeretnék, már kaptam felkérést divatfotózásra is… Ki tudja? Most úgy képzelem, hogy hatvanévesen majd kamerázni fogok.
Lágy színek, határozott elképzelések
Állítólag a hetedik év kritikus szokott lenni az ember életében, de a szakmában immár hetedik éve jelen levő Pastell Stúdió tulajdonosával folytatott beszélgetésünk során semmiféle veszedelemre nem bukkantam, hacsak azt nem tekintjük annak, hogy Megla Rózsa igen precíz, és nagyon szigorú. Akár manöken is lehetne, de ő inkább gyártja, gyártatja a ruhákat, mintsem bemutatja.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?