Klímavita - Kiotó után

Az éghajlatváltozás globális probléma, mindmáig mégsem sikerült globális megoldást találni a károsanyag-kibocsátás megfékezésére. Bár a 2005. február 16-án életbe lépett Kiotói Jegyzőkönyv is ezt célozta, az Amerikai Egyesült Államok és az ázsiai országok távolmaradása eleve kérdésessé tette az erőfeszítések hatékonyságát. Az egyre súlyosabbá váló környezeti károk és a jegyzőkönyv kétéves évfordulója apropóján újabb tárgyalások indultak arról, hogy hogyan tovább 2012-t követően, amikor is lejár a kiotói szerződésben megfogalmazott kötelezettségek teljesítésének határideje.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ha el akarjuk kerülni, hogy környezetünket helyrehozhatatlan károsodás érje, a tudósok szerint nem engedhetjük meg, hogy a Föld hőmérséklete 2 Celsius-foknál nagyobb mértékben meghaladja az iparosodás előtti időszakra jellemző értéket - olvasható az Európai Bizottság honlapján. Az EU egyik legfőbb jelenlegi célkitűzésének eléréséhez komoly, az egész világra kiterjedő összefogásra van szükség.

Egyedül nem megy

Egyértelmű, hogy az éghajlatváltozásért és az általa előidézett problémákért - az aszályokért, a viharokért, az áradásokért, a hőmérséklet-ingadozásért - az ember, illetve az üvegházhatást fokozó emberi tevékenység a felelős. Az is biztos, hogy ha a világ karba tett kézzel szemléli a folyamatokat, az atmoszférában lévő szén-dioxid mennyisége megduplázódik a 21. század végére, állítják a szakértők.

Márciusban, a brüsszeli klíma-csúcsértekezleten az unió nagyon ambiciózus célokat fogadott el: a tagországoknak - kivéve az "újakat" - 2020-ig 20 százalékkal kell visszaszorítaniuk károsanyag-kibocsátásukat az 1990-es értékekhez képest. A 2004-ben és 2007-ben csatlakozott országok esetében 1990 helyett egy későbbi dátumot vesznek alapul, amikor már a károsanyag-kibocsátás a fejlett országokéhoz hasonló arányú volt. 2020-ra az unió előírta azt is, hogy a tagországok energiájukat 20 százalékban megújuló energiaforrásból nyerjék. Az újak itt is "enyhítést" kértek: nekik elég törekedni a 20 százalékra, a konkrét nemzeti célokat az Európai Bizottsággal közösen állapítják meg.

Európa néhány környezetvédelmi szakembere, illetve egyes politikusok ennél is gyorsabb lépéseket sürgetnek. Az Európai Parlament most kinevezett elnöke, Hans-Gert Pöttering például 2020-ra az üvegházhatást okozó gázkibocsátás 30 százalékos visszafogását indítványozta, míg a megújuló energiaforrások arányát ekkorra 25 százalékra emelné.

Ám hiába az elszánt európai fellépés, az invesztíció hatékonysága megkérdőjelezhető, ha a világ más országai nem követik az EU által kijelölt utat. Az unió vezetői nyilvánvalóvá tették, ha az európai megállapodáshoz csatlakoznának más nemzetek - különösen a világ legnagyobb károsanyag-kibocsátói: az Amerikai Egyesült Államok, Oroszország, Kína és India -, az EU-tagországok számára a szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékos csökkentése is vállalható. Az EU energiaügyekért felelős biztosa, Andris Piebalgs szerint az erről szóló nemzetközi egyezménynek 2009-ig kellene megszületnie, hogy azután a ratifikálást követően 2012-ben, a kiotói egyezményben meghatározott határidő lejártakor életbe léphessen az új, ezúttal valóban globális program.

Vonakodó nagykibocsátók

Már a kilencvenes évek elején is Európa volt a klímaváltozás megfékezésének élharcosa, ám ez kevésnek bizonyult. Annak idején George W. Bush, a globális szén-dioxid-kibocsátás több mint egynegyedét adó Amerikai Egyesült Államok elnöke megtagadta az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményéhez csatolt Kiotói Jegyzőkönyv ratifikálását, és Oroszország is csak hosszas politikai csatározás után csatlakozott az emberi tevékenység által a légkörbe juttatott szén-dioxid-mennyiség csökkentését előíró kezdeményezéshez.

A kiotói egyezmény - amelyben a csatlakozott országok kötelezettséget vállaltak, hogy az üvegházhatást előidéző károsanyag-emissziót 2008 és 2012 között az 1990-es szinthez képest átlagosan 5,2 százalékkal csökkentik - azonban csak akkor léphetett életbe, amikor a ratifikáló országok összes kibocsátása eléri a káros anyagok globális emissziójának 55 százalékát. Miután az akkori két legnagyobb kibocsátó - 1990-ben az Amerikai Egyesült Államok és Oroszország együttesen több mint 45 százalékát adták a kibocsátott szén-dioxid-mennyiségének - nem fogadta el az előirányzott értékeket, sokáig Kiotó haláláról beszéltek.

A jegyzőkönyv, miután 2004-ben az orosz parlament ratifikálta, 2005-ben mégis életbe lépett, ám Amerika és az egyre gyorsabban fejlődő ázsiai országok, Kína és India, továbbra sem tartotta követendőnek azt. A koordinált csökkentést ellenzők azzal érveltek, hogy ez torzítja a szabad versenyt, és akadályozza a gazdasági növekedést, ráadásul jelentős költségvetési kiadásokat és a munkanélküliség emelkedésének veszélyét is magával vonzza. Elemzők szerint az Egyesült Államok elutasításának egyik oka Kína távolmaradása: Amerika attól fél, hogy ha a szén-dioxid-kibocsátás korlátozására kötelezettséget vállal, a gyorsan fejlődő Kína jelentős versenyelőnyre tesz szert. Főleg azért, mert a környezetért harcoló államok - elsősorban Nagy-Britannia és Németország - a fogyasztás visszaszorítására serkentik a lakosságot.#page#

Pedig egyes vélemények szerint 2009-re Kína válik az üvegházhatást előidéző gázok legnagyobb kibocsátójává, ráadásul a világon egyedül itt fordul elő, hogy a károsanyag-kibocsátás szintjének növekedése meghaladja az ország gazdasági növekedését. India pedig ma sem szeretne semmilyen globális kibocsátáscsökkentési egyezményhez csatlakozni, a fejlődő ország inkább a maga útját járná, olvasható a The Economic Times oldalán. Számára ugyanis a kérdés nem pusztán a hatékony energiafelhasználásról szól, hanem sokkal inkább a gazdasági fejlődés lehetőségeinek kiaknázásáról. Az egy háztartásra jutó energiafogyasztás a világon itt az egyik legalacsonyabb, és az indiai energiapolitika célkitűzése, hogy legalább évi 1000 kilowattórára emelje azt (2004-2005-ben az egy háztartásra jutó adat mindössze 612,5 kilowattóra volt). Új-Delhi álláspontja szerint a fejlődő országoknak a globális egyezmény helyett inkább a minél hatékonyabb, a fosszilis energiahordozók kiváltására alkalmas biomassza-előállítási technológiák fejlesztése terén kell együttműködniük.

Jövőnk ára a globális GDP 1 százaléka

Eddig Európa sem büszkélkedhet jelentős sikerekkel a kiotói egyezmény célszámainak teljesítésében. Bár van néhány "jól teljesítő" az aláírók között - 1990 és 2004 között Németország kibocsátása 17, Angliáé 14 százalékkal csökkent, Franciaországé pedig alig 1-gyel -, a 2008-2012 közötti időszakra 13 százalékos csökkentést vállaló Ausztria 2003-ban több mint 16 százalékkal túllépte a megcélzott értéket. Ugyanígy Spanyolországban és Portugáliában is nőtt a szén-dioxid-emisszió mértéke, míg a 6 százalékos csökkentést vállaló Japánban 2003-ban 7,6 százalékkal haladta meg a károsanyag-kibocsátás az 1990-es szintet.

2006. november elején az ENSZ klímaváltozási konferenciáján a World Meteorological Organisation (WMO) kijelentette: a szén-dioxid-koncentráció folyamatosan növekszik, ráadásul 2000 és 2005 között négyszer gyorsabban, mint azelőtt. A szervezet szerint csökkenés mindaddig nem várható, a jelenlegi egyezménynél szigorúbb megállapodás nem körvonalazódik, és lép érvénybe. A nairobi értekezlet fő munkadokumentumának tekintett jelentésében Nicholas Stern, a Világbank volt alelnöke úgy fogalmazott: a globális felmelegedés tagadása felér a gazdasági öngyilkossággal, hiszen a világgazdasági depresszióhoz, sőt a világháborúk pusztításához hasonló, ezermilliárdos károkat okozhat. Stern szerint a felmelegedés megállításához globális gazdasági reformra van szükség. A közgazdász szerint ennek az ára - az áttéréshez és reformokhoz szükséges kiadások összege - a globális GDP egy százalékát érné el.

Az Egyesült Királyság gazdasági és pénzügyminisztériumának honlapjáról letölthető jelentés - amúgy ez az első olyan dokumentum, amely nem környezetvédelmi, hanem gazdasági szempontból közelít a témához - felszólítja az Egyesült Államokat, hogy sürgősen változtassa meg a környezetszennyezéssel kapcsolatban eddig képviselt álláspontját.

A korábbi amerikai alelnök, Al Gore azt szorgalmazná, hogy a kiotói megállapodást kiváltó egyezmény már 2010-ben lépjen életbe, figyelembe véve, hogy George Bush elnöknek 2009-ben lejár a mandátuma. Az aktív környezetvédőként fellépő politikus szerint ahhoz, hogy a szenátus támogassa az új megállapodást, feltétlenül más nevet kell adni neki. A "kiotói egyezmény" elnevezéshez ugyanis mára rossz képzetek társulnak az Egyesült Államokban. Ezenfelül az aláírók között Kínának és Indiának is szerepelnie kell.#page#

Amúgy a politikus februárban két Oscar-díjat nyert dokumentumfilmje, a Kellemetlen igazság (An Inconvenient Truth) hatásosnak bizonyult abban az értelemben is, hogy felhívta az amerikai közvélemény figyelmét a globális felmelegedés veszélyeire.

Az üzlet az üzlet

A Bush-adminisztráció mostanáig mindent elkövetett, hogy háttérbe szorítsa a klímakérdést. A The Guardianban megjelent írás szerint a kormányzat politikai érdekekből megmásította a tudományos kutatások beszámolóit, és igyekezett csökkenteni a veszélyeket feltáró "eminens" kutatók befolyását. Sőt, a Bush-kormányzat - írja a brit lap - direkt ellenőrzést gyakorolt a környezetvédelmi hivatalok felett, és az egyes klímaváltozással kapcsolatos publikációk csak egy szisztematikus politikai szűrést követően jelenhettek meg. Az egyik legfontosabb cél az volt, hogy a klímaváltozással kapcsolatos emberi felelősséget minimálisnak tüntessék fel.

Most azonban a zöldek mellett már az üzleti világ képviselői is lépéseket sürgetnek. Márciusban vezető amerikai pénzügyi befektetők és az ország legnagyobb vállalatai felszólították az Egyesült Államok kongresszusát, hogy csatlakozzon az európai szén-dioxid-kibocsátást csökkentő célokhoz, és határozzon meg méltányos hosszú távú programot.

A Befektetők és vállalatok az amerikai klímaprogramért elnevezésű csoport tagjai között van a Merrill Lynch, a Calpers, az Allianz and Calvert, illetve az Alcoa, a BP America, a DuPont, a Sun Microsystems és a PG & E Corp. első embere. Indítványukban szerepel az is, hogy a legfelsőbb amerikai pénzügyi szabályozótestület, a Securities and Exchange Commission írja elő a vállalatok számára, hogy a pénzügyi beszámoló milyen formában tartalmazzon a klímaváltozás kockázatára vonatkozó adatokat a jövőben. Szerintük az erős központi iránymutatás hiánya olyan kockázatot jelent az amerikai vállalatok számára, hogy versenyhátrányba kerülnek az "alacsony szén-dioxid-kibocsátás-megoldások" gyorsan bővülő globális piacán.

Úgy tűnik, a Föld egészségének kérdését az aktuális nemzeti és nemzetközi politikai, valamint a gazdasági érdekek mentén kell érvényesíteni. Ez bizony nem könnyű feladat.

Európai zöldadó
Abban szinte minden, a klímaváltozás problémáját elfogadó szakértő egyetért, hogy a kiotói egyezménynél szigorúbb előírásokkal és kvótákkal lehet csak eredményeket elérni. Ám a hogyanban közöttük sincs egyetértés. A március 9-ei brüsszeli csúcsértekezletet követően Kovács László, az Európai Bizottság adóügyi és vámuniós biztosa a Bloomberg hírügynökségnek adott interjújában felvetette egy európai adó bevezetésének lehetőségét a szennyező gázok kibocsátásának megfékezése érdekében. Véleménye szerint a károsanyag-kibocsátó technológiák, illetve erőforrások használatának megadóztatásával jelentősen javítható a környezetbarát tevékenységek elterjedése az üzleti életben. A magyar biztos közölte: hamarosan zöld könyvben teszik közzé a zöldadó európai modelljének lehetséges módozatait.
Jóllehet az adózás európai szinten is legalább olyan népszerűtlen, mint nemzeti vonatkozásban, és a közös adó bevezetéséhez 27 tagállam egyhangú szavazata szükséges, Kovács mégsem számít leküzdhetetlen akadályra, hiszen az elképzelés összhangban áll azokkal a kötelezettségekkel, amelyet a tagállamok vezetői a mostani EU-csúcsértekezleten vállaltak.
Stavros Dimas, az EU környezetvédelmi biztosa szerint piaci eszközökkel lehet a legtisztább és legegyszerűbb módon rákényszeríteni a szennyezőket arra, hogy fizessenek, és ebben az esetben logikusan következik a közös európai fellépés szükségessége. Ráadásul, ha minden tagállamban bevezetik ugyanazokat a zöldadókat, az egyes országok versenyképessége sem csorbul.



Úgy tűnik, vannak, akik tényleg nyitottak a kérdésre. Az EU soros elnöki tisztét betöltő Németország pénzügyminisztere, Peer Steinbrueck szerint például különösen az európai blokk szén-dioxid-kibocsátásának ötödéért felelő szállítmányozás, fuvarozás területén lehetne adóval csökkenteni a károsanyag-emissziót. Mások pedig máris döntöttek. Egy az International Herald Tribune-ban megjelent írás arról számol be, hogy Belgium lépett: adóval sújtják az egyszer használatos bevásárlószatyrok, alátétek, evőeszközök alkalmazását, és a szén-dioxidot kibocsátó autók használatát. Az intézkedés, becslések szerint, 2007-ben 131 millió euró pluszbevételt jelenthet a költségvetés számára. Emellett a kormány pénzügyi ösztönzők bevezetését tervezi, hogy a lakosság minél nagyobb arányban használjon környezetbarát energiát.
Néhány európai politikus viszont úgy látja: az adóemelésnek és a légszennyezés megfékezésének akkor van reális esélye, ha az állampolgárokban is tudatosul, hogy mit jelent a világ számára a klímaváltozás. Az üzleti világ pedig aggodalmát fejezte ki, hogy az újabb adók rontják Európa külső versenyképességét. Erre reagálva Steinbrueck azt mondta, munkahelyteremtés és környezetvédelem együtt is lehetséges célok.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo