Akinek nem megy a kapcsolattartás, a networking, nagy eséllyel megreked karrierje egy pontján. A neves karrierszakértő, Pintér Zsolt számos írásában felhívja a figyelmet arra: döntő a megfelelő viszonyok kialakítása annak érdekében, hogy mindig az események fókuszában lehessünk, jól értesültnek mutatkozhassunk. A viszony persze kölcsönös: nem várhatunk információkat, tanácsokat, ha mi nem adunk.
Bankár Mulató, Reklámkocsma
A kapcsolatépítés kevésbé zárt eseményei közé tartozik a reklámszakemberek és banki dolgozók szakmai jellegű, havi partijai. A Reklámkocsma több mint tíz éve működik mindig más helyszínen, a Bankár Mulató valamivel fiatalabb.
A Reklámkocsma a világon egyedülálló "találmány", csak Magyarországon szervezik, 1993 óta. A baráti összejövetelre elvileg névjegykártya felmutatásával lehet bemenni, ám az ellenőrzés nem mondható szigorúnak. Ennek ellenére, mivel igen sok, a szakmában ismert arc találkozik itt egymással, a reklámosok számára a Reklámkocsma még ma is fontos, értékmérő esemény, ahol egy-két koktél mellett létfontosságú információkhoz lehet jutni, és esetleg dönteni is könnyebb, mint a tárgyalóteremben. Egy tavasz végi rendezvényen hallhatták például először a bennfentesek, hogy az egyik legnevesebb hazai ügynökség tárt karokkal vár egy tehetséges fiatal copywritert. Az ügynökség munkatársai hivatalosan csak hetekkel később tudták meg, hogy egy kollégájuk repül, és az emlegetett szövegíró "meglepetésszerűen" odakerül a helyére.
A Bankár Mulató, a Net-, a HR- és a Sales-kocsma szintén a szórakozni vágyó fiatal profikat várja. A Netkocsma 1999 óta működik, ide bárkit beengednek - bár a törzsközönség szakmabeli -, míg a kereskedelmi és marketingmenedzserek számára indult, havi Sales-kocsma zártkörű. Zártkörű a szintén 1999 óta létező Bankár Mulató is: az esemény meghívóját 13 ezer e-mail címre küldik ki, és alkalmanként átlagosan ezer ember jelenik meg a havonta változó helyszínen. A rendezvény népszerűségét jelzi, hogy a kezdetek óta mintegy 34 ezer névjegykártyát adtak le a vendégek a bejáratnál. A szervezők kiemelt eseményeket is kapcsolnak a partihoz, ilyen az Adria Sailing vagy a Bankár Snowboard és Sí Kupa.
Edzőterem
Aki munka után egy jobb nevű fitneszklubban megfordul, láthatja: a termek hihetetlenül népszerűek. Cseppet sem magányos izommunka folyik itt, hanem a legtöbben többet beszélgetnek, mint amennyi időt a gépeken töltenek. A fiatalabb üzletemberek és -asszonyok tudják, hogy a megfeszített munkát csak egészségesen lehet elviselni, és azt is, hogy a jó külső elengedhetetlen a sikerhez. Így a legtöbbjük számára kikerülhetetlen a sportolás. Ma már itthon is megszokott, hogy kollégák együtt edzenek, s ezt a céges bérletek terjedése is elősegíti.
A legfelkapottabbak a plázák és az elit budai negyedek fitneszcentrumai, amelyek szolgáltatásai közt a személyi edző vagy a céges bérlet természetszerűleg ott van. A legexkluzívabbak köztük a Mammut Moveland Wellness Centruma, a MOM Fitness, a Hotel Helia uszodája és fitnesze vagy a margitszigeti Thermál Hotel fitneszterme. Ez utóbbiban a havibérlet 50 ezer, míg az éves 385 ezer forint. A Heliába sem lehet évi 300 ezer forinton alul bejutni.
Tenisz
A tenisz klasszikusan elit rekreációs tevékenység. A "fehér sport" e hazai megítélésének helyességét támasztja alá a GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos Üzleti Döntéshozók Médiaanalízise címmel 2004-ben megjelentetett kutatása. Eszerint a döntéshozói pozícióban levők körében a tenisz a legnépszerűbb sport - a sikeres üzletemberek közül többen teniszeznek, mint például síelnek vagy golfoznak -, minden negyedik hazai vezetőnek saját felszerelése is van. A kapcsolatépítés, információ szempontjából fontos, hogy a tenisz páros sport, és általában több pályán, társaságban játsszák, élénk kommunikációval jár, és előtte-utána is alkalom adódik az eszmecserére.
Számos, kimondottan zárt rendezvény van ma Magyarországon, ahol a teniszező elit találkozhat, példa erre a parlamenti képviselők és az állami vezetők Tisztelt Ász! elnevezésű versenye. A nevesebbek közé tartozik 1994 óta a Hunguest Hotel-T-Mobile tenisztorna is. A zártkörű rendezvényre politikusok, közéleti személyiségek mellett a két főszponzor üzleti partnerei kapnak meghívást. S mint a fő szervező, Forgács István elmondta, ha nem hinne az esemény társadalmi szerepében, nem menedzselné több mint tíz éve a tenisztornát.
A tenisz népszerűségét némileg megingathatja a jövőben, hogy a fiatal menedzsereket a sport pörgősebb, agresszívabb és hatékonyabban zsírégető beltéri változata vonzza, a sqash. Nem kimondottan költségkímélő hobbiról van szó: a pályabérlés Budapesten csúcsidőben átlagosan 4000, míg Szegeden 2700 forint óránként, egy márkásabb ütő ára pedig elérheti az 50 ezret. A felkapottabb squashtermek közül említhetjük a Rózsadomb Center Squash Clubját.
Golf
Idehaza hagyományosan úgy tartják: a golf a kiválasztottak sportja, és valóban, egy márkásabb felszerelésbe, pályabérletbe csak a tehetősek ruháznak be. Nálunk mindössze kétezer komolyabb játékost tartanak a klubok nyilván, de évente 20 százalékkal bővül a golfozók tábora. Ezzel szemben Svédországban minden tizenhatodik polgár regisztrált golfozó. A klubok tagsági díjáért a magyaroknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk: a bükfürdői Birdland Golf Club évi 450 ezer forintot, a Budai Golf Club 100 ezret kasszíroz.
A golfozás cseppet sem egyszerű tevékenység. A külvilágtól elzárt pálya látogatása sok időt igényel, és az átlagos kezdő csak harminc-negyven óra után kezd ráérezni a játékra. A feltételek azonban adottak ahhoz, hogy közben igazi társasági élet alakuljon ki. Golfklub egyébként idehaza például Kisorosziban nyílt, Kék Duna Golf Klub néven, de a tatai golfparadicsom, az Old Lake Golf Club is igen sok társasági versenyt rendez.
VitorlázásAz elmúlt pár évben a golf mellett a vitorlázás lett a legkedveltebb prémium osztályú sport Magyarországon. A régi hajósok csak "menedzservitorlázásnak" nevezik ezt a fajta, inkább divatból művelt hobbit.
A felsőbb réteg előszeretettel méri össze tudását a vízen szabad idejében. Míg a bankszakma a Bankár-, a pénzügyi a Biztosítási-kupán csap össze a Balatonon, s utána este hagyományosan dzsessz melletti partival zárják az eseményt. De nevezetes az idény eleji, Csopakról induló OKI Nagydíj nagyhajósok számára vagy a kétszáz hajós, pünkösdi TVSK-Pannon GSM Regatta is, amikor a verseny után két teljes estét szórakozással töltenek Keszthelyen.
De tavaly ősszel például Dalmáciában is magyarok rendezték a legtöbb vitorlásversenyt. Persze ez a hobbi nem éppen a legolcsóbbak közül való: a Magyar Adria Yacht Klub FMC-kupáján például 1 millió 148 ezer forintért vehet rész az üzletember. De megteszi, mert kiváló lehetőség ez - és a partiprogramok - a céges csapatok összekovácsolására. Nem véletlen, hogy a tavalyi versenyen induló 16-20 hajót olyan cégek jegyezték, mint az Oracle, a Hewlett-Packard, az SAP, a Microsoft, a K&H Bank, a Mol csoport vagy a Nestlé. A szintén magyar rendezésű adriai Mister Regatta részvételi díja fejenként 115 ezer forint volt 2004 őszén.
Gyorsan változó divatok
A vitorlázás és a golf mellett a lovaspóló is a kiváltságos hobbik egyike: jellemző, hogy az elit rendezvényeket támogató Herendi nemrég váltott a golfversenyek szponzorálásáról a lovaspólóra.
Ha a szabadidőt üzleti partnerek, kollégák közt akarjuk eltölteni, kell hozzá egy közös szenvedély, mely - mintegy "ürügyként" - összehozza a társaságot. Mint Forgács István fogalmazott, azok jönnek el ezekre az eseményekre, akik valóban szeretik a sportot, és ha ott helyben nem is születnek üzleti döntések, a későbbi eredményekre is kihat a kellemes, oldott hangulat, mely hatékonyan javítja a szakmai-emberi kommunikációt.