Görögországban és Törökországban a majonéz névleges növekedési indexe az utóbbi öt évben csaknem 50 százalékkal emelkedett – bogarássza ki az Euromonitor Market Reports jelentéséből megrendelője kérésére az infobróker. A többi nyugat-európai ország ezt az értéket még csak meg sem közelíti, Németországban stagnálás, sőt Svájcban némi visszaesés is tapasztalható. Az illetékes hazai marketingvezetőnek ettől szaporább lesz a pulzusa, és lekérdezteti még a két országban majonézt forgalmazók, a termelők és a márkák piaci részesedését, az eladás értékét, és megrendeli a helyi étkezési szokások legfrissebb trendjeit az információbrókertől – vagy más néven független információs tanácsadótól – mivel a cégen belül nincs olyan munkatárs, akinek ideje és tapasztalata lenne ezeknek az adatoknak a beszerzésére.
A megfelelő adatbázisokban keresőkérdésekkel operálni, a keresőprofilokat lépésről lépésre csiszolni, a kapott találatokat az elvárások szerint tisztogatni – ez az infobróker napi teendője. Ami sokszor csak a kiindulópontja a munkájának, mert a legérzékenyebb adatokat nem írják le, sőt néha ki sem mondják; így azokat az információbrókernek kell megszereznie az általa felkutatott szakemberektől.
Hogyan? Milyen? Mekkora?
Az információs társadalomban az értéket egyre inkább a termékhez, szolgáltatáshoz való információ-hozzáadás adja. Sőt egyre gyakrabban esik szó a tudástársadalomról. A tudás voltaképpen szövegösszefüggésbe ágyazott, valamilyen célra összeállított, rendezett információhalmaz. Ez hordozza a valódi értéket.
A céginformáció például lehet alapinformáció, lehet összetettebb, mérlegadatokat tartalmazó vagy bővebb marketinginformáció, de akár versenytársfigyelés is, ami az üzleti döntéseibe, terveibe enged bepillantást. Hogyan képezik a konkurensek az árakat? Milyen összetevőket használnak fel új termékükhöz? Milyen irányú vagy mekkora méretű, helyigényű beruházást terveznek? Ezeket az információkat a CI (competitive intelligence) vagy a BI (business intelligence) szakembere szolgáltatja.
A verseny-, a trendfigyelés hasonló célt fogalmaz meg. Eszköze lehet az egyszerű sajtófigyelés, a szakirodalom-kutatás vagy az erre alapuló informetria (információs egységek statisztikai módszerekkel történő elemzése), de akár adatbányászati célú webfigyelés (webmetria) is.
Az információbróker tevékenységébe tartozhat a szabadalom- és védjegy-információ vagy éppen az issue management (kritikus környezeti tényező figyelemmel kísérése), az irodalomkutatás, a scientometria, a dokumentumszolgáltatás is. Ezek részben megvalósulhatnak könyvtári információszolgáltatás keretében, webes keresések alapján, térítéses adatbázisokból, illetve a szakemberekkel folytatott interjúkból való információnyerés és -szolgáltatás, valamint adatbányászat által is.
Mikor milyen szolgáltatás kell?
A döntéshozáshoz szükséges tudás azonban nem csupán a szervezet falain kívülről származik. A HP egyik elnökének tulajdonítják azt a kijelentést, hogy ha a HP tudná azt, hogy mit tud, akkor háromszor olyan nyereséges lenne. E kijelentés kapcsán érdemes azon eltöprengeni, hogy egy cég mennyire tartja szívügyének a már meglévő belső tudás menedzselését. A tudásmenedzsment akkor hatékony, ha a szervezeten belül megteremtődik a bizalom, és a munkatársak készek tudásuk megosztására, a szervezet pedig biztosítja a megfelelő formális és informális közeget a tudásáramláshoz és a tudás minél hatékonyabb felszívásához. Ehhez eszköz lehet a szervezeten belül közösen használt kávézó(sarok) megteremtése éppúgy, mint a konferencián részt vett munkatársak beszámolói vagy egy elektronikus könyv- és adattárat tartalmazó intranetrendszer.
Az információbrókeri szolgáltatások igénybevételéhez elsősorban azt kell alaposan átgondolni, hogy mely döntéshez milyen információra, tudásra van szükség. Nem ritka, hogy az egyeztetés során a megrendelő nem képes pontosan megfogalmazni igényeit, vagy az infobróker nem tudja a kifejezett igény mögött felfedezni a valódit.
Azt is fontos tudni, hogy az információbróker objektív okokból nem garantálhatja a beszerzett információ teljességét, és arra sem vállal garanciát, hogy a keresett információ egyáltalán létezik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem igyekszik a cél érdekében és a megegyezett vállalási díj keretén belül mindent megtenni. S mivel a szállított adatok forrását feltünteti, a megrendelő dönti el, hogy az számára hitelt érdemlő-e.
A fejlett országokban a vállalkozások 60–70 százaléka vesz igénybe valamilyen információbróker-szolgáltatást, s ez az arány növekszik. Nálunk még messze nem ez a helyzet, mint ahogyan a szakmát gyakorlók összetétele is más.
Fejlődés külföldön és idehaza
Vannak könyvtárosok, marketingszakemberek, humánerőforrás-tanácsadók, újságírók és oktatók, akik bár nem nevezik magukat információbrókernek, több-kevesebb átfedéssel az információbrókeréhez hasonló munkákat végeznek. A szakma tengerentúli fejlődésére jellemző, hogy a hatvanas években az információbrókerek között meghatározó számban voltak a könyvtáros hölgyek; arányuk azóta jelentősen csökkent, ma már főként a mérnök-, a jogász- vagy a pénzügyi végzettségű szakemberek vannak túlsúlyban, akik elsajátították az információkeresés szakismeretét.
A hazai helyzet ettől jelentősen eltér. A szakma ismertsége ugyan nőtt, de a hagyományos információkereső szakemberek, főként a könyvtárosok idegenkednek tőle. A már diplomával rendelkezők számára információbróker-képzést kínáló Benedict School hallgatói ezért döntően az üzleti szférából – kis- és középvállalkozásoktól és multinacionális cégektől – kerülnek ki. A szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolán a négyéves informatikus-könyvtáros képzésen belül a második év után választhatnak információbróker-szakirányt a hallgatók, ebben a tanévben először.
MIBE
Kívánatos, és így van ez az infobrókerek esetében is, hogy a különféle szakemberek egy-egy projektben egyesítsék erejüket és tudásukat. Hiszen van, aki az állatorvosláshoz ért, van, aki a joghoz, van, aki az adatbázisokban való keresés szakembere, más a telefonos interjúk készítésének mestere. Az őket összefogó hálózat építését az alapvető céljai közé sorolja egyre több információbróker-szervezet is a világban, mint az elsők között létrejött amerikai AIIP (Association of Independent Information Professionals), az SLA (Special Library Association), az európai EIRENE (European Information Researchers Network) és a nemzeti szervezetek is, mint például az osztrák Verband für Informationswirtschaft. Az egyesületeknek nagy szerepe van a szakma összefogásában, a szakmai és etikai standardok megalkotásában. A szervezetek etikai kódexét elfogadó információbrókerek tevékenységében a megbízók jobban megbíznak.
A magyarországi Magyar Információbrókerek Egyesülete (MIBE) tavaly alakult meg, tagjai között multinacionális cégek és kisvállalkozások képviselői egyaránt jelen vannak, az iparágat tekintve a tanácsadás, az oktatás, a telekommunikáció, a média területét képviselik. A MIBE céljai között szerepel a szakma megszervezése, az információbrókeri szolgáltatás megismertetése a döntéshozók körében, a hálózatszervezés, az érdekvédelem és a szakmai képzés támogatása. A szakmai rendezvényeken – az első hazai szakmai konferenciát tavaly decemberben tartották –, közös kommunikációs hálózaton túl a közeljövőben az is megvalósul – ígérik –, hogy a tagok a nagy adatbázis-szolgáltatók információihoz kedvezménnyel juthatnak hozzá.
Mikulás Gábor
Infobrókerek
Az emberek többsége nincs arra felkészülve, hogy idegen nyelvű bázisokban adatokat keressen. Ehhez ugyanis hozzáférést kell vásárolni, ki kell választani a megfelelő adatbázisokat, keresőkérdésekkel kell operálni, és az így nyert adatok általában még mindig csak kiindulásként szolgálnak. Az infobróker viszont megrendelésre információs csomagokat állít össze.
Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa
A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát
Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek
A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.