I love öko

Az utóbbi időben egyre több ökotermékkel találkozhatunk, és egyre többet hallani a tudatos fogyasztás fontosságáról. Szemmel láthatóan egy új fogyasztási trend van kialakulóban, így nem árt, ha jobban megismerjük e termékek piacának fejlődését Magyarországon és Európában.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Mitől öko egy termék? Első ránézésre attól, hogy az adott termék hátoldalán egy címke jelöli, hogy az az. Jelenleg az Európai Unióban a Möbius-hurok, a Zöld Pont - ez Európa legismertebb ökocímkéje, a rendszerhez csatlakozó vállalatok termékein a logó azt jelzi, hogy a cég tagja egy kizárólag a csomagolási hulladékok begyűjtésére és hasznosítására létesült rendszernek -, a Nordic Swan (Északi Hattyú) ökocímkékkel találkozhatunk, valamint a Ricoh Group újrahasznosítás-címkéjével vagy Magyarországon a cédrusfa védjeggyel.

A magatartás jutalma

Az ökocímkék alapvető célja a fogyasztó információkkal való ellátása, a termékeiket "zöldebbé" tevő vállalatok számára viszont a kereslet növelése a legfontosabb cél. A termékek környezetbarát minősítése és ezzel együtt az ökocímkék használata önkéntes. Bevezetésük és alkalmazásuk nem előírásokon alapuló szabályozási elveken nyugszik, hanem a pozitív környezeti magatartást jutalmazza.

Az öko- és biotermékek státusszimbólummá is váltak, a bennfentesek számára egyfajta ítéletet jelentenek. Az ökoéletmód megvalósítása azonban egyénileg szinte lehetetlen, hiszen életvitelünket nemcsak szándékaink alakítják, hanem számos egyéb tényező is.

A tanúsított termékek előnyben részesítésével a fogyasztók piaci nyomást tudnak gyakorolni a vállalatokra a környezetet kevésbé igénybe vevő, kisebb anyag- és energiaigényű, alacsonyabb környezetterheléssel járó technológiák, termékek és szolgáltatások kifejlesztésében. Az OECD által végzett felmérés alapján azonban az önkéntes programok és az önkéntes megállapodások környezeti hatékonyság terén szerényen teljesítenek, nem ösztönzik kellőképpen a fejlesztéseket, és hitelességüket megkérdőjelezi a lakosság.

Nem véletlen, hogy egyre több az olyan reklám, amely az adott termék vagy a terméket előállító cég környezetbarát mivoltát hangsúlyozza.

 Ökomítosz és biomágia

 A zöld marketing mítoszában Toby M. Smith ír arról, hogy a vállalatok az ökológiai diskurzus népszerű retorikáját meglovagolva mítoszt gyártanak a környezetbarát jelleget hangsúlyozó reklámokkal. A mítosz aztán megvédi őket az ökológiai párbeszédtől, és feloldja az ellentmondásokat, a gazdasági növekedéssel kapcsolatos ideológiákat zöld meggyőződésbe ágyazza, ezzel mégis elismerve a növekedés miatt előálló ökológiai válság létét.

Begyűjtés után, feldolgozás előtt
A műanyagfajtákat először szétválogatják, és a megtisztított hulladékot granulálják. A csomagolócégek gyöngyformában veszik meg a műanyagot, ebből készítik az új műanyag termékeket.
A színek szerint összegyűjtött üvegből a beolvasztás előtt eltávolítják az idegen anyagokat. A fémeket az újrahasznosításhoz a fatájuk szerint szétválogatják.
A fémhulladékot az acélgyártás során hozzáadott alapanyagként használják. Az alumínium a járműipar kedvelt anyaga, és jó áram- és hővezető képessége miatt a villamosenergia- és elektrotechnikai ipar alapféme.
A mítosz fő feladata, hogy támogassa és megszilárdítsa a fogyasztói identitást: nem csak a gazdaság virul, de a termelés is egyre "zöldül". Miközben, ellentmondásos módon, éppen az a magas jövedelmű ember képes a legkorszerűbb és legdrágább bioéletmódot megvalósítani, aki nemritkán környezetszennyező tevékenységből vagy ilyen tevékenységgel közvetetten kapcsolatban álló munkából él.

A zöldmarketing szómágiáját, a környezetvédelemre utaló jelzőket és előtagokat már jól ismerhetjük: a zöld, teljes őrlésű, természet-, öko-, bio-, natúr-, reform-; -barát, -tudatos vagy lágy, szelíd, a környezetkímélő szellemiségre, érzelmekre és viszonyokra utal; az organikus vagy a teljes értékű pedig a hajdan volt holisztikát sejtetően nosztalgizáló jelzők. A másik oldalon pedig ott találjuk az "ellenséges" jelzőket: mesterséges, szintetikus, természetazonos.

Egy terméknek lehet a legjobb az ökomarketingje, vagy teljesítheti a rendelkezéseket, ám ettől még nem biztos, hogy tökéletesen környezetbarátnak tekinthető. Semmilyen luxuscikk nem lehet például környezetbarát. Egyes minősítő rendszerek például a kozmetikumokat eleve kizárják a bio vagy öko előtaggal minősíthető termékek közül.

De léteznek olyan termékek is, amelyeket leggyakrabban kis helyi termelők állítanak elő, s bár nem úgy hirdetik magukat, mint ökoproduktumok, mégis, eredetüknél és elkészítésüknél fogva a leginkább azok.

#page#

Ökodesign

Az ökológiai termék kivitelezését környezettudatos terméktervezésnek kell megelőznie és teljessé tennie. Ez nemcsak a termékek, hanem a szolgáltatások környezeti szempontokat is mérlegelő tervezését jelenti, így nem csupán a termelő vállalatoknál, hanem bármely szolgáltató szervezetnél is alkalmazható.

A környezettudatos terméktervezés olyan eszköz a vállalatok kezében, amellyel felülvizsgálhatják jelenlegi tervezési, termelési és elosztási gyakorlatukat, és azok fenntarthatóbbá tételére törekszenek. Az ökodesign ugyanis a környezeti elemeket és hatásokat is tekintetbe vevő terméktervezési folyamat: nemcsak a klasszikus termelési és használati életciklusokat veszi figyelembe, hanem a termék előállításához szükséges nyersanyagok kitermelésének, feldolgozásának, az előállítási helyre történő szállításának, valamint a terméknek a hasznos élettartam lejárta utáni életciklusát is.

A fenntartható termelési eljárások és fogyasztási szokások előmozdítására a kormányzati szerveknek is felelősséget kell(ene) vállalniuk, és példamutatóan vezető szerepet betölteniük beszerzéseik során a környezetbarát termékek előnyben részesítésével. Ezzel jelentős hatást gyakorolhatnának a "zöld" termékek piacára, és a termelőket a környezetkímélőbb termékek előállítására ösztönöznék.

Magyar kezdeményezések
Sokan nem is tudják, hogy az a szemeteslapát és ruhafogas, amit a 100 Ft-os boltban is megvásárolhatnak, valójában ökotermék, hiszen 100 százalékban újrahasznosított műanyagból készül. Persze ezen kívül is találhatunk magyar ökotermékeket, kezdeményezéseket, amelyek még nem váltak annyira ismertté.
A Retextil szabadalmaztatott magyar technológia lehetővé teszi az ipari és háztartási textilhulladék újrafeldolgozását. A retextil készülhet ipari textilhulladékból - akkor a tárgy színében és anyagában is homogén -, míg ha háztartási hulladék az alapanyaga, akkor tobzódik a színekben és fényekben. Ilyen technikával készülhet többek között lámpa, puff és fotel. Hasznos tárgyak, akár műalkotások is készülhetnek például kerékpáralkatrészekből: például kisszék, mécsestartó, övek és egyéb dísztárgyak egy fiatal kortárs művészekből álló szervezetnek, a Recyclemissionnak köszönhetően, akik szerint a kerékpárszerelésből származó hulladékokban csodás lehetőségek rejlenek.
Mások azon dolgoznak, hogy akár papírmasé is lehessen a gyerekjátékok alapanyaga: kis figura, kerekes kút, szélmalom is készülhet régi újságpapírból. Egy speciális farmról, a Galgafarmról pedig beszerezhetők tejsavasan készített ivólevek, növényi alapú szendvicskrémek és a teljes értékű kezeletlen biotehéntej. Itt a termékek feldolgozásánál a vegyszer nélküli alapanyag-előállítás és feldolgozási folyamat biztosítása mellett gondosan választják ki a feltételeknek megfelelő technológiát is. Ezért alkalmazzák például a kőmalmi őrlést, a tejsavas tartósítást, a tojás nélküli barnatészta-készítést, a mézet a cukor helyett vagy a tej kezeletlen formájú fogyasztásra előkészítését.
Aki szeretne jobban eligazodni az ökotermékek piacán, és szeretné megtudni, hogy milyen megbízható ökotermékeket vásároljon, haszonnal forgathatja a Tudatos Vásárlók Egyesületének Jó cuccok című kiadványát, amely a mindennapi vásárláshoz ad praktikus tanácsokat, és bemutatja a hétköznapi termékek ökológiai és társadalmi hátterét.

A fenntartható termelés ösztönzése

A fenntartható termelést segítő eszközök és ösztönzők aszerint, hogy a kérdést mely irányból közelítik meg, három nagy csoportba sorolhatók. Az elsőbe tartozó eszközök célja a termelési folyamatok által okozott környezeti terhelések - például erőforrás-felhasználás, hulladéktermelés - csökkentése és lehetőség szerint teljes megszüntetése. A második csoport a fenntartható termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos intézkedéseket - például a környezettudatos terméktervezést - foglalja magában. A harmadikba pedig a vállalati környezeti irányítással kapcsolatos eszközöket - például az ISO14001 vagy az EMAS, környezeti jelentések készítése - sorolják, amelyek elsődlegesen nem a terméket érintik, de támogatást nyújthatnak az életciklus-megközelítés alkalmazásában.

A kibővített termelői felelősség (KTF) a termékek teljes életciklusára kibővíti a termelők, importőrök, forgalomba hozók korábban meghatározott környezeti felelősségét. Arra kötelezi őket, hogy vegyék vissza vagy hasznosítsák újra a termékeiket, vagy adott estben fizessék meg a termékek összegyűjtésének és újrahasznosításának költségeit.

A KTF-politikáknak két kulcsfontosságú jellegzetessége van: egyrészt a felelősséget nem hatóságok, hanem a termelők viselik felé; másrészt ösztönző a termelők számára, hogy a környezeti megfontolásokat is vegyék figyelembe a terméktervezés során. Ezek mellett a KTF a "szennyező fizet" elv gyakorlati megvalósítása eszközének is tekinthető.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo