A bankok vállalati ügyfelei gyors és egyszerű „egyenügyintézést”, elektronikus bankolást igényelnek. S ugyancsak a vállalati ügyfelek azok, akik előnyben részesítik azokat a bankokat, ahol az átlagosnál szélesebb körű szolgáltatásokat találnak, és ahol lehetőség van személyre szabott termékstruktúra kialakítására. Fontos szempont még számukra a személyes kapcsolat és a bizalom, vagyis a házibank és a házibankár. A vállalati igények és a bankok termékfejlesztési koncepciói, úgy tűnik, összecsengenek.
Mindent egy fedél alatt
A Magyar Külkereskedelmi Bank üzletpolitikájában jelentős szerephez jut a „mindent egy fedél alatt” elv – mondta el dr. Patyi Sándor ügyvezető igazgató. Az MKB a pénzintézeti tevékenységek teljes körét végzi. Kínálatában a hagyományos banki szolgáltatások – számlavezetés, betételfogadás, fizetési forgalom lebonyolítása, okmányos műveletek, garancianyújtás, hitelezés, bankkártya- és csekkszolgáltatások, értékpapír-szolgáltatások – mellett szerepel faktoring, lízing, kockázatkezelés, pénzpiaci termékek, projektfinanszírozás, befektetési alapok, saját kibocsátású értékpapírok, nyugdíjpénztár, vagyon- és letétkezelés. Ez azonban nem jelenti sem a kisebb ügyfelek háttérbe szorulását, sem a személyes banki kapcsolatok megszűnését.
Az ügyvezető szerint a vállalkozások bankválasztási szempontjai között az ár mellett ma a kínált szolgáltatás minősége, egyedisége, testreszabottsága és a gyorsaság játszik növekvő szerepet. Mivel a banki termékek egyre bonyolultabbá válnak, a nagyvállalati szektorban is fokozódik a személyes tanácsadás iránti igény. Az ügyfél elvárja, hogy felhívják a figyelmét az új szolgáltatásokra, kikéri a bankár véleményét a különböző befektetési lehetőségekről. A komplex szolgáltatások keretében a cégek a cash-poolt (az ügyfél leányvállalatai, egységei számláinak összevonása, közös menedzselése), a projektfinanszírozást, a faktoringot, a lízinget és a dolgozóknak nyújtott lakossági szolgáltatásokat veszik igénybe.
A feltörekvő magyar középvállalatok az eszköz-, a forgóeszköz- és a projektfinanszírozást igénylik. Ám megfigyelhető egy másik tendencia is, nevezetesen az, hogy a cégek növekvő számban igyekeznek pénzügyi alapigényeiket saját forrásból fedezni; a speciális projektekhez azonban banki finanszírozó partnert keresnek.
Mivel erősödik a megbízható házibank iránti igény, a nagyvállalatok nehezebben váltanak főbankot, mint például a lakossági ügyfelek. Ez a bankok szempontjából azt jelenti, hogy új jelentős vállalati ügyfelet nehéz szerezniük. Következésképpen fokozzák erőfeszítéseiket az ügyfelek megtartása érdekében: a kölcsönös bizalomra épülő személyes kapcsolattartás erősítése mellett a standard termékek esetében lehetővé teszik az olcsó és gyors elektronikus lebonyolítást.
A nagyok versenyeztetnek
Zelenák Róbert, az OTP Bank ügyfélkapcsolatok igazgatóságának ügyvezető igazgatója szerint az ügyfelek legfontosabb elvárása egy pénzintézettel szemben a pénzügyi stabilitás, a megbízhatóság és versenyképes kondíciók. Ezt követi a sorban az ügyfélkapcsolatok jellege és minősége, de nem elhanyagolható a bank infrastrukturális színvonala sem.
Az OTP esetében is létrejött – nem fúzió, hanem organikus fejlődés eredményeképpen – a sokfunkciós pénzügyi „szupermarket”, az OTP csoport: itt megtalálható minden olyan szolgáltatás, amelyre egy vállalkozónak szüksége lehet. Az „egypontos” kapcsolattartásban a bizalom jut kifejezésre: az ügyfél egyetlen banki személlyel áll kapcsolatban, és mindennemű pénzügyi ügyletét rajta keresztül bonyolítja le.
A „mindent egy helyen” típusú bank a költségek optimalizálására is lehetőséget ad, hiszen a többfajta szolgáltatás magasabb pénzforgalmat is jelent, ami kedvezőbb bankköltségekkel jár. Ezt főleg a közepes méretű – egymilliárd forint éves forgalom alatti – vállalkozások használják ki; nekik nem érdemes megosztaniuk pénzforgalmukat.
A nagy cégekre jellemző több-bankos gyakorlat mögött a bankszektor tudatos versenyeztetése áll – értékelte a jelenséget az OTP szakembere –, s ezt Patyi Sándor is megerősítette, hozzáfűzve még, hogy a nagyvállalatok számára nyújtott banki szolgáltatások nem is drágultak az elmúlt időszakban.
Hódít az elektronikus bankolás
A minőségi ügyfélkapcsolat-tartás mellett az OTP is az e-banking-szolgáltatások kifejlesztésével és bevezetésével igyekszik piaci szerepét megtartani. A Top 200 körébe tartozó nagyvállalatok ma már jellemzően elektronikus úton, saját ügyfélterminálon keresztül intézik pénzügyeiket. A középvállalati szektorban a lebonyolított tranzakcióknak körülbelül a 30 százaléka zajlik ezen a módon, míg a kisvállalkozók és a lakosság körében az internetalapú házibank terjed.
A gördülékeny ügyintézést és információáramlást segíti elő az élőhanggal válaszoló call center-, valamint a mobilbank-szolgáltatás, amelynek egyik legnépszerűbb funkciója a tranzakciókontroll, azaz amikor elektronikus fizetés esetén a tranzakció rövid szöveges üzenet formájában megjelenik az ügyfél mobiltelefonján. Újdonság a népszerű üzleti kártyák mellett a vámolási eljárást megkönnyítő vámkártya, amelyet főként nagyvállalati körben használnak.
A multik hálózata
Jürgen Philipper, a WestLB Magyarország Rt. vezérigazgatója szerint a vállalati banki üzletágban túlkínálat van Magyarországon, és a cégek bankválasztását még mindig elsősorban az ár befolyásolja, a súlypontok csak lassan mozdulnak el a szakértelem és minőség irányába. A nagy multinacionális cégek – ügyfeleik elsősorban ebbe a körbe tartoznak – viszont soha nem egyetlen bankkal állnak kapcsolatban, hanem többel, mivel nincs olyan bank, amelyik egy nemzetközi értelemben vett nagyvállalat teljes pénzügyi kiszolgálását elvállalhatná. Egyrészt a banki törvények sem tesznek lehetővé bizonyos összeg feletti pénzkihelyezést, de a vállalat szemszögéből is biztonságosabb a több-bankos megoldás. Arról nem is beszélve, hogy míg az egyik bank erőssége mondjuk egy vállalat dolgozóinak a számlavezetése, addig a másiké például a vállalati kockázatkezelés, a stratégiai és befektetési tanácsadás, a tőzsdei bevezetés, szindikált hitelek nyújtása vagy akár a vállalati fúziók és felvásárlások megtervezése és kivitelezése.
A másik, a bankszektorra is kiható fontos jellemzője a magyarországi változásoknak az uniós csatlakozásra való felkészülés – fejtette ki véleményét a vezérigazgató. – Ezért olyan új jogszabályok megjelenése várható a közeljövőben, amelyek egyre szélesebb körben teszik lehetővé a határokon átnyúló szolgáltatásokat. Ilyen például a nemzetközi cash-pool vagy a vállalatok finanszírozását könnyítő úgynevezett asset securization, azaz eszközfedezeti ügylet (a szerződéssel nem biztosított, de a jövőben várható becsült bevételek figyelembevétele a finanszírozásnál). Az Európai Unió előírásai, a Magyarországon nagy számban jelen lévő külföldi működőtőke-beruházások, külföldi vállalatok, a magyar cégek nemzetközi részvénypiacokon való megjelenése mind a magyar pénz- és tőkepiac további liberalizálását sürgeti.
Az ügyfelek szemszögéből
Nigel Carrigan, Tesco Global Áruházak Rt. pénzügyi igazgatója a minőség- és árszempontokat megelőzve a kockázati tényezőket tartotta szem előtt, amikor cége magyarországi tevékenységéhez partnerbankot választott. A Piac és Profit kérdéseire válaszolva a személyes kapcsolatok fontosságát hangsúlyozta, és azt, hogy a beruházások tető alá hozásakor különös jelentősége van annak, hogy bankár és ügyfele szót értsen egymással. A cég angliai központja minden tengerentúli leányvállalata számára kötelezően előírja, hogy a napi pénzügyeit és a befektetéseit nem kezelheti ugyanaz a bank; ezért a „mindent egy helyen” szolgáltatást a cég nem használja ki. Nigel Carrigan szerint még sokáig nem kell tartani attól, hogy a bankok csökkenő száma a piaci verseny lanyhulásához vezet. Komoly küzdelem folyik ugyanis közöttük a jó vállalati ügyfelek megtartásáért, s mindazokat a szolgáltatásokat kínálják, amelyekre a nagyvállalatoknak szükségük lehet, sőt gyakran a kínált lehetőségek meghaladják a vállalatok jelenlegi igényeit.
Az IKARUS Járműgyártó Rt. nincs abban a helyzetben, hogy versenyeztethetné a bankokat – vallja be Princz Ferenc, a vállalat pénzügyi igazgatója. Házibankjuk a CIB (korábbi partnerbankjuk, a BNP-Dresdner a vevőfinanszírozási konstrukciók kialakításában ugyan maradéktalanul eleget tett kívánalmaiknak, de a magyarországi tőkelimit miatt később már nem tudtak együttműködni), ám a régebbi szerződések áthúzódó ügyletei miatt még másik négy bankkal is van kapcsolatuk. Princz Ferenc saját korábbi, nemegyszer negatív tapasztalatai miatt kifejezetten előnyösnek tartja a bankpiaci változásokat. Inkább használ, mint árt az ügyfeleknek, ha a kisebb méretű, minimális alaptőkéjű bankok visszaszorulnak – mondja –, még akkor is, ha ezzel a pénzintézetek száma csökken.
Amikor a CIB mellett döntöttek, a pénzügyi stabilitáson túl a rugalmas termékstruktúra, adott esetben a termék személyre szabásának lehetősége és a bizalmi alapon működő személyes kapcsolat volt a döntő. Jelenleg három pénzügyi szolgáltatást vesznek igénybe: az általános vállalati finanszírozáson túl a pénzügyi likviditást segítő rövid lejáratú ügyleteket, illetve faktorálást, valamint a középtávra nyújtott technológiai fejlesztési és beruházási hiteleket. A pénzügyi igazgató szerint ma már általános követelmény, hogy a napi számlakapcsolat elektronikus úton bonyolódjék. Az együttműködés újabb formája a cash-pool, ami az olyan, több tagvállalatból álló cégnek, mint az IKARUS, nagyon hasznos, hiszen a tagvállalatok folyószámlamozgását teszi egységesen kezelhetővé, s ez mind a hitelelbírálást, mind pedig a vállalat belső pénzügyi átláthatóságát megkönnyíti.
Sebők Orsolya
*
Házasodó pénzóriások
A nemzetközi piacokon felerősödtek a bankfúziós folyamatok, sokfunkciós „megabankok” jöttek, jönnek létre. Legutóbb a Chase Manhattan Bank vásárolta meg a J. P. Morgan vezető globális pénzügyi céget 36 milliárd dollárért; közvetlenül előtte a Paine Webber brókerházra tett 10 milliárd dolláros vételi ajánlatot a svájci UBS. A Credit Suisse a Donaldson, Lufkin & Jenrette felvásárlásával tört be a befektetési bankok élmezőnyébe. A létrejövő megaintézmények, pénzügyi szupermarketként működve, minden lehetséges ügyfél számára igyekeznek szolgáltatást kínálni; itt már nem különül el a befektetési bank és a kereskedelmi bank, vagy a brókerház és a befektetési alap üzletága.
Magyarországon még csak most kezdődik el ez a folyamat, aminek első lépéseként nyár elején a Citibank megvásárolta az ING Bank lakossági üzletágát; bankfúzióra először 2001-ben, az ABN Amro Bank és a Kereskedelmi és Hitelbank összeolvadásakor kerül sor. Megszületett a döntés a Postabank szintén 2001-ben várható privatizációjáról is. Az állami tulajdonú bankra vételi szándékot jelentett be az ország három piacvezető bankja is: az OTP Bank, a CIB Bank, valamint a Magyar Külkereskedelmi Bank.
Miután Magyarországon csak egyetlen kereskedelmi bank, az OTP Bank mögött nem áll külföldi tulajdonos, várhatóan a nemzetközi összeolvadások, szétválások hatnak leginkább a hazai bankszektor átalakulására. E hatások már ma is érezhetők. A BNP-Dresdner Bank bejelentette, hogy fölbontja korábbi fúzióját; a BNP a francia Paribas-val, a Dresdner pedig egy másik németországi bankkal fuzionál, és a közösen létrehozott kelet-közép-európai bankokat szétválasztják. A bejelentést követően érezhetően csökkent a bank kelet-közép-európai aktivitása.
A vélemények megoszlanak arról, kinek előnyös és kinek nem a bankszféra átalakulása. Hiszen az összeolvadásokkal csökken a bankok száma, ami elvileg versenykorlátozó hatással lehet; ugyanakkor, ha a kisebb tőkeerejű, szétaprózott bankok helyett hatékonyan működő, stabil pénzintézetek jönnek létre, az előnyös. Egy közepes nagyságú vállalkozás számára hatékonyabb ügyintézést jelenthet, ha mindent egy helyen megkap; másrészt megvan a veszélye annak, hogy a megabankok elsősorban a nagyvállalati ügyfelek kegyeiért versenyeznek, és a középvállalati ügyfélkör leértékelődik.
Az összeolvadások egyik, az ügyfél számára leginkább érezhető negatív hatása a bankfiókok és az ügyintézők számának a csökkenése lehet. A HypoVereinsbank és a Bank Austria Creditanstalt bejelentett egyesülési szándéka például a magyar piacon egészen biztos, hogy fiókok bezárásához vezet, ami egyes vállalatokat akár bank-, illetve bankárváltásra is késztethet. A fúzió után létrejövő pénzintézetben arra is számítani kell, hogy az átmeneti időszakban a döntési struktúrák, vállalati elvek még kialakulatlanok, a döntések elhúzódhatnak. Egy olyan cégnek, amelynek amúgy is vannak finanszírozási nehézségei, ez komoly gondokat okozhat, ami akár bankváltást is eredményezhet.
A bankszektor átalakulásának hatásáról, a nyertesek és vesztesek számáról mérleget vonni még nem lehet, az azonban biztos, hogy a magyar piacon két-három évvel ezelőtt kialakult banki túlkínálatra jótékonyan hat.
(s. o.)
*
Üzleti felhasználóknak: FXall
Újabb elektronikus devizapiaci szolgáltatás indul ez év végétől multinacionális vállalatok, intézményi befektetők és más üzleti felhasználók számára: az FXall. Az egyidejűleg több nemzetközi üzletkötővel működő szolgáltatás a pénzintézetek válasza ügyfeleik igényeire. Eredetileg hét taggal (Bank of America, Credit Suisse First Boston, Goldman Sachs, HSBC, J. P. Morgan, Morgan Stanley Dean Witter, UBS Wartburg) alakult meg, majd július 25-én további hat intézménnyel (Bank of Tokyo – Mitsubishi, BNP Paribas, Dresdner Kleinwort Benson, Royal Bank of Canada, Royal Bank of Scotland, Westpac Banking Corporation) bővült a tulajdonosi kör.
Az FXall a világ legnagyobb pénzügyi piacát kínálja alacsony áron, egyetlen gombnyomással, az elemzések tanulmányozásától egészen az ügyletek végrehajtásáig. Philip Weisberg, a független személyzettel és vezetőséggel működő cég ideiglenes ügyvezetője elmondta, hogy szerinte az FXall alkalmas arra, hogy a globális devizapiac exkluzív szolgáltatójává váljék alacsonyabb díjért, mint amennyi költségmegtakarítás a használatával elérhető.
A befektető számára sokféle előnyt kínál az on-line devizapiaci kereskedés. A nemzetközi devizapiaci műveletek esetében az ügyfelek általában üzletkötőkön keresztül bonyolítanak le minden egyes ügyletet. Az FXall automatizálja az eljárást, és közvetlen elérést (STP – straight-through processing) tesz lehetővé. A hálózaton keresztül 24 órán át van lehetőség az aktuális kínálati áron azonnali rendelésre, az íróasztal mögött ülve, miközben egyidejűleg láthatók az üzletkötők által kínált árfolyamok, elérhetők kutatási jelentések és más piaci információk. Az on-line üzletkötés lehetővé teszi az ügyfél számára rendelésállománya helyzetének nyomon követését is. Az üzletkötő közvetlen hálózati úton kommunikál ügyfelével, de nem fér hozzá a piaci elemzésekhez, és más üzletkötővel sem tud kapcsolatot létesíteni.
A rendszer nemcsak időt és költségeket takarít meg, hanem a kereskedés biztonságát is garantálja – állítják a szakemberek.
Házibank vagy megabank?
A banki szektor is egyre változik: fúziók, konszolidációs hullámok, ügyfélkör- és termékskála-bővülés vagy éppen -szűkülés követik egymást. Mindezek – és a megváltozott gazdasági környezet, az új gazdaság térnyerése – nemcsak a bankokat, hanem ügyfeleiket is kihívások elé állítják. Sok szakértő aggódik, hogy a piaci versenyben kialakuló megabankok nem az ügyfél érdekeit szolgálják, a folyamat kevésbé személyre szabott és dráguló szolgáltatásokat eredményezhet. Valóban így van ez? S vajon milyen új szolgáltatásokkal reagálnak a kereskedelmi bankok a vállalati ügyfélkör igényeinek átalakulására? Az új szereplők új igényeit milyen típusú pénzintézet képes a legjobban kielégíteni? Többek között erről kérdeztünk hazai banki vezetőket és nagyobb ügyfeleket.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?