Határesetek 2007-2013

Az Európai Unió némiképp újszerű módon támogatja a határ menti közös programok elindítását, megvalósítását, így például 2007 és 2013 közötti projekteket Szlovénia és hazánk között.

Új fogalom, új kategória: leadpartner. Most érkezett el az az időszak, amikor ennek a más metódusnak az alapján tervezik meg projektjeiket a 2013-ig tartó szlovén-magyar határon átnyúló program pályázói. A lényeg természetesen a finanszírozás, az Európai Unió már a leadpartnerség intézményének alkalmazásával járul hozzá a térség fejlődését jelentő pályázatok pénzügyi támogatásához.

Más a logika

Természetesen nem előzmények nélküli a közös tervezés és közös építés a magyar-szlovén térségben sem. Mégis, a 2007-2013 közötti időszak sok tekintetben a kapcsolatok újszerű alapokra helyezésének az időszaka is. A közös jövőt szolgáló elgondolásokat tartalmazó dokumentumokat mostanában véglegesítik a pályázó intézmények, s juttatják el oda, ahol elemzik, értékelik, szükség szerint versenyeztetik azokat, hogy aztán lehetőség szerint mind több terv megvalósítását az EU forrásainak felhasználásával is elősegítsék.

Szlovéniának, Ausztriának és hazánknak nem most jutott először eszébe a határ menti térség gazdasági, idegenforgalmi lehetőségeinek összehangolása, de most már mód van az összehangolt tervezésre, finanszírozásra. Ez év június 27. óta nyitott a pályázási lehetőség.

A 2007-2013-as programidőszak tervezése 2006-ban elkezdődött, az Európai Bizottság 2007 decemberében hagyta jóvá a szlovén-magyar operatív programot. Azóta a szereplők egyes feladatait és hatásköreit rögzítő alapdokumentumok, a program szabályai sorozatos, elsősorban technikai egyeztetések eredményeként születtek meg. A június 27-én meghirdetett pályázati felhívás és annak dokumentációi is a szakértői együttműködések keretében jöttek létre. Szeptemberben tartották meg a közös kick-off (nyitó) ülést, de igazából a pályázati felhívás volt a lényeg.

- Bilaterális kapcsolatunk Szlovéniával 1995 óta van, de a 2007-2013-as periódusban alapvetően más logikával, hangsúlyozottan közös projektek finanszírozása valósulhat meg, s az itt is alkalmazott vezetőpartner-elv az eldöntött feladatok felelős irányítását szabályozza - igyekezett a hangsúlyváltás lényegére rámutatni Mikulás Brigitta, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nemzetközi együttműködési programok irányító hatóságának főosztályvezetője. - Természetesen pályázatok rendszerét jelenti ez a határ menti program is, pályázó pedig elsősorban a regionális és helyi hatóságokat, köztestületeket, egyesületeket alkotó kör lehet.

Tág kategóriák, konkrét példák

Az együttműködés a hasonló természeti és a gazdasági adottságoknak a kihasználását jelenti. Az idegenforgalom közös fejlesztése például mindkét országban elsősorban a munkahelyteremtést jelenti most is. Az operatív program - ismeri el a főosztályvezető - igen tág kategóriákat "nevesít", így azt, hogy egyrészt növekedjék az együttműködési terület vonzereje, másrészt legyenek projektek a fenntartható fejlődés jegyében. Erre 14 millió eurót lehet elnyerni az unió regionális fejlesztési alapjából.

Mikulás Brigitta valamelyest konkrétabb példákkal is él: környezetvédelmi, közlekedésfejlesztési elképzelések, egészségmegőrzést szolgáló beruházások, a kulturális identitás érdekében álló programok már megfogalmazódtak, s a korábbiakban elindított, a megújuló energiaforrások hasznosítását előmozdító projektek is folytatódhatnak. Ugyanilyen a turisztikai útvonalak számának gyarapítását, komfortosabbá tételét tartalmazó szlovén-magyar akció is, közös elhatározásról, megvalósításról tanúskodnak a dokumentumok.

- Az operatív programot egyébként már hónapokkal korábban elfogadta Brüsszel, s zöld utat kapott a költségvetés is, melyre összesen 29 millió euró áll rendelkezésre a regionális fejlesztési alapból - utal az előzményekre Mikulás Brigitta. - Nem árt tudni, hogy az EU nem a megszokott módon működteti ezt a pályázati forrást, illetve az intézményrendszert. A fő felelősséget a határ menti országok valamelyikéhez, a konkrét esetben Szlovéniához rendeli hozzá, ezért Mariborban tevékenykedik a közös technikai titkárság, mely a végrehajtás meghatározó intézménye is.

Tájékoztatás és tájékozódás

Bár az irányító szerep valóban a szlovén félé, a maribori titkársághoz hasonló irodát a magyar oldal is felállított, mégpedig Zalaegerszegen, a Váti Kht. helyi hivatalában. A pályázati ügyintézést, tájékoztatást ott is megtalálják, megkaphatják a hazai szervezetek.

A főosztályvezető információiból is kitűnik, az utóbbi hetek-hónapok legfőképp a tájékoztatásról, tájékozódásról szóltak: konferenciákon, általánosabb és egy-egy térségre vonatkozó konkrétabb tudnivalókat ismertettek, beszéltek meg a potenciális pályázókkal.

Az országhatárok mentén régebben is az volt a spontán kialakult, majd pedig szervezetten formált gyakorlat, hogy pró és kontra meglévő előnyökből, illetve hátrányokból alakították ki az üzleti lehetőségeket. Eszerint tervezik és formálják ma is egyébként a gazdasági együttműködést a legfejlettebbnek számító romániai térség, illetve az éppen kevéssé fejlett magyarországi keleti régió helyhatóságai, s ma már arra is módjuk van, hogy párhuzamos beruházások helyett vagy egyik, vagy másik oldalon koncentrálják a fejlesztéseket, legyen az repülőtér-, gyógyfürdőprojekt vagy szakképző, egyetemi kurzus. A szlovén-magyar határ menti kapcsolatrendszer egyelőre még nem tart itt, de a trend hasonló lehet.

- Érdekesség, hogy Vas és Zala megye egyformán érintett a szlovén-magyar, illetve az osztrák-magyar együttműködési programban is - utalt a "másságra" a főosztályvezető. - A lehetőségek feltárása érdekében mind rendszeresebben szervezünk konferenciákat, az igények megismertetését szolgáló konzultációkat. Október végéig egyébként is az az időszak tart, amikor a pályázati ajánlatokat várjuk, összegyűjtjük a szlovén-magyar relációban. Voltaképpen ezt követően derül ki számunkra is, hogy lesznek-e olyan összehangolt gazdaságfejlesztési kezdeményezések, mint amilyeneket az uniós forrásokkal is jobban "ellátott" magyar-román határ menti intézmények már magukénak tudhatnak.

A 2004 és 2006 közötti, 2008 végével záruló Interreg-időszak eredményeit az elkövetkező hónapokban értékelik, dolgozzák fel. S talán a legfontosabb - elég nagy biztonsággal állíthatja a főosztályvezető is -, hogy a szlovén-magyar relációban nem csupán a lezáruló és az új program között zavartalan az "átmenet", hanem az sem fékezi a közös munkát, hogy "odaát" időközben választásokra került sor. A lényeg: más politikai színezetű, más szereplőkkel felálló kormányzat kezdte meg működését, de a határ menti fejlesztéseket - sem a meglévőket, sem a pályázatokban megfogalmazódókat - semmi sem zavarja.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo