Etika és profit

Múló divat vagy törvényszerűség a társadalmi felelősségvállalás megjelenése az üzleti életben? Vajon egy divatos arculati elemről van szó, vagy ennél tartósabb, mélyebb okok húzódnak meg a mögött, ha egy cég be akarja bizonyítani magáról, hogy tisztességes, etikus üzleti és emberi magatartásmintákat követ? Az áprilisi, nagy sikerű Etika és profit című konferencián felszólalók szerint a jó példa előbb-utóbb ragadós lesz.

Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter, az általa védnökölt Etika és profit című konferencia nyitóelőadásában átalakította az ismert közmondást:

– A pénzhez vezető útnak bizony szaga van – jelentette ki. – Van valami beteges abban az emberben, akit csak a pénz érdekel – folytatta –, és a csupán profitban gondolkodó vállalat is legfeljebb rövid távon lehet sikeres.

S bár a miniszter az etika és profit kapcsolatában maga is a lelkiismeret parancsáról beszélt – amire a későbbiekben, különböző megfogalmazásokban számos felszólaló visszatért –, hosszan és példákkal illusztrálva fejtegette az állam szabályozó szerepét. A környezetvédelmi előírásokkal, a törvényes szankcionálási lehetőségekkel ugyanis alaposan befolyásolható egy üzleti vállalkozás kimenetele, amennyiben nem venné kellő mértékben figyelembe a sajátjain túl a társadalmi érdekeket is. A nem környezettudatos vállalkozás azonban a maga érdekeit sem ismeri fel – mutatott rá a miniszter –, hiszen számos vizsgálat igazolja, hogy a fogyasztók a környezetbarát termékeket preferálják.

Becsület és/vagy szakszerűség?

Az etikus üzleti magatartásnak csak az egyik, bár igen fontos eleme a környezettudatosság. Része az is, hogy miként viselkedünk az üzleti életben: befelé, például a munkatársainkkal, és kifelé, a szállítóinkkal, megrendelőinkkel, szűkebb és tágabb társadalmi környezetünkkel. S ne higgyük azt, hogy könnyű eldönteni, mikor viselkedünk helyesen, és főként eredményesen! Zsolnai László egyetemi tanár egyfajta mátrixon érzékeltette azt a dilemmát, amikor arról kell döntenünk, hogy becsületesség és szakszerűség szempontjából kiket engedjünk magunkhoz közel, és kiktől tartsuk magunkat távol.

– Természetesen azokkal a legjobb együttműködni, akiket a kettő együtt jellemez. Viszont mit tegyünk, ha bár potenciális partnerünk egyértelműen hozzáértő, ám hiányzik a bizalom iránta? Vagy fordítva, ha nagyon is becsületes, de nem kompetens az adott szakterületen?

– Az etikusság és a profit között nem kell választani – állította többek között Geoff Skippage, a Central Europen Institute for Leadership and Ethics vezetője, véleményét egy kétszáz hazai nagyvállalat körében végzett kutatással alátámasztva. A megkérdezettek nyolcvan százaléka szerint ugyanis a vállalati etikai kódex és annak betartása javítja a versenyképességet.

Szakmai etikai kódexek

– Minden iparág, még az olyanok is, mint a dohány-, a szesz- vagy éppen a hadiipar, létező emberi igény kielégítésére jött létre – ezt már az egyik délutáni előadó, Lábody László, a British American Tobacco (BAT) Rt. vállalati kapcsolatok igazgatója hangsúlyozta. – A kérdés csupán az, hogy mindezt etikusan, jogszerűen teszi-e. A globalizáció idején egyre kevesebb lehetősége van az államnak, hogy hatékonyan befolyásolja a multik működését. Éppen ezért van szükség a vállalati gyakorlat és a társadalmi elvárások közötti összhang megteremtésére.

Ezt a BAT-on belül bonyolult társadalmi párbeszéd során kísérelték meg kimunkálni. Az első szakaszban a cégnek meghatározta azt a témát, amelynek a társadalmi hatását vizsgálni kívánta. Ezt követte a párbeszédre való felkészülés és a munkavállalókkal folytatott beszélgetések. Tartalmi jegyzőkönyv készült, s visszajelzést adtak a résztvevőknek. Ezután lehetett kidolgozni a vállalat akciótervét, a felelősök, résztvevők és határidők megnevezésével. Az így kialakult, akár etikai, társadalmi elvárások összességeként is meghatározható dokumentumot még szabványosítani és hitelesíteni kellett. De mivel az eljárás drága, joggal merül fel a kérdés, hogy megéri-e? A BAT szerint igen, hiszen az egyetlen olyan dohányipari cég a Dow Jones azon listáján, amelyre a fenntartható fejlődés alapján gyűjtötték ki a cégeket.

– Egy vállalat életében vannak a jog által lefedett területek, és olyanok, ahol hiányos a szabályozás. A saját kezdeményezések és a szakmai etikai kódexek ezt az űrt hivatottak kitölteni – mondta Komáromi Péter, a Joint Venture Szövetség Etikai Bizottságának elnöke, a szövetség egységes etikai kódexe kidolgozásának irányítója. – Az egyes vállalati típusoknak eltérő formájú és mélységű etikai kódexre van szükségük. Egy kis cégnél elegendő néhány alapvetést írásba foglalni. A közepes és nagyvállalatok esetében már érdemes intézményesíteni az elvárásokat. Az etikai normák, etikai bizottságok felállítása azonban nem válthatja ki a vezetői példamutatást és következetességet.

Társadalmi felelősségvállalás

Maga az etikai kódex egyfajta szabálygyűjtemény, amely magában foglalja az össztársadalmi célok védelmét, az alkalmazottaktól elvárt viselkedésnormákat, a vállalat vállalt céljait, az üzleti partnereivel, valamint a társadalom egészével szembeni magatartását. Ez nem más, mint a társadalmi felelősségvállalás, a corporate social responsibility (CSR). Erről már Szabó Eszter, a GE Hungary Rt. kommunikációs igazgatója szólt. S hogy a CSR mennyire nem öncélú, annak alátámasztására kiemelte: az utóbbi időben nőtt azoknak a tudatos fogyasztóknak az aránya – erre utalt Persányi Miklós is –, akik egy-egy hiba elkövetése után büntetik az érintett céget. Európában a vevők 29 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, s bár hazánkban még csak 10 százalék, nálunk is bővül ez a kör. Azt, hogy mit jelent a társadalmi felelősségvállalás, talán az Európai Parlament fogalmazta meg a legegyszerűbben: bővíti a cégek és az országok gazdasági növekedését, és elősegíti a fenntartható fejlődést.

– Bár a GE-hez képest még csak a kezdeti lépéseknél tart, de igyekszik társadalmi felelősségvállalással tevékenykedni a Tesco is – mondta Danks Emese kommunikációs igazgató. A környezetvédelemben fontos, hogy megvalósították a szelektív hulladékgyűjtést, az áruházakat egy logisztikai bázisról látják el, nagy hangsúlyt fektetnek a képzésre, és gondot fordítanak a munkaerő-piaci egyenlőtlenségek felszámolására. Véradó napokat szerveznek a Vöröskereszttel együttesen, és az idén először megtartják az Alzheimer-világnapot. Nemrég vezették be az év támogatottja programot, amelynek keretében évről évre egy-egy, gyerekekkel foglalkozó alapítványt támogatnak a cég dolgozói, illetve a vásárlók.

Cél az élhető világ megteremtése

– Mára a cégek etikus magatartásának célja nem a saját fenntartható fejlődésük megalapozása, hanem az egész emberiség számára élhető, sőt túlélhető világ megteremtése kell, hogy legyen hangzott el László Ervin filozófus, a Budapest Klub alapítójának, az idei Nobel-békedíj jelöltjének zárszavában. Aki, mivel személyesen nem tudott megjelenni, videón küldte el üzenetét, ám mintha az előtte szólókhoz csatlakozott volna. A döntéshozók, a nagy cégek különösen nagy felelősségére hívta fel a figyelmet, amely kiterjed az egész bolygó, világunk élhetővé tételére, különösen abban a szituációban, amikor tudományos műhelyek sora kapcsolta be a riasztókészüléket a Föld egyensúlya megbomlásának reális, még a mi időnkben bekövetkező veszélyét felmérve.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo