Eszköz a láncok versenyében

Világszerte többféleképpen értelmezik a logisztika fogalmát. Abban azonban mindenki egyetért, hogy ma már az egyik legkiemeltebb vállalati terület. Egy hatékonyan kialakított logisztikai rendszer komoly versenyelőnyhöz juttathatja az adott céget a piacon. Az informatikai és kommunikációs eszközök a logisztika minden ágában megkönnyítik és gyorsítják, de főként átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé teszik a működést.

A logisztika az anyag- és információáramlással kapcsolatos minden teendőt felölel. Ennek megtervezése, megszervezése, létrehozása, irányítása is a fogalomkörébe tartozik. A mi szemléletünk szerint a beszerzés, a termelés, az értékesítés és az újrahasznosítás a négy fő, egymásra épülő anyagáramlási folyamat egy vállalatnál, a logisztika lényege pedig az, hogy a teljes rendszer optimálisan működjék – mondja Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. A központ 1992-ben jött létre abból a célból, hogy tudatosítsa, milyen fontos egy vállalat életében a logisztika. A szervezet az Ipar Műszaki Fejlesztéséért Alapítvány (IMFA) keretén belül működik, ahová egy minőségfejlesztési és egy környezetvédelmi szervezet is tartozik. Ezért úgy tekinthetünk rá, mint egy „kiválóságközpont”-ra (center of excellence), azaz, tudásalapú bázisra.

Részérdekek összehangolása

A logisztikus figyelembe veszi ugyan a részérdekeket is, de a teljes folyamat optimalizálására törekszik, és ehhez mérten alakítja a költségeket. Ez olyan kérdéseknél merül fel leginkább, mint például: „Mennyibe kerül, hogy mindig legyen készáru a raktárban?”, vagy „ Nagy sorozatokban kell gyártani, vagy a konkrét vevői igényeknek megfelelően?”, illetve „Beszerezzek-e százezer darab alkatrészt húszszázalékos mennyiségi árengedménnyel, ha a közeljövőben csak tízezer darabra van szükségem?”.
A logisztika egyrészt szemlélet, másrészt módszer, amely biztosítja, hogy az ellátási feladatok a beszerzéstől az áru tényleges elosztásáig olyan integrált rendszert alkossanak, amelyben az anyag-, az információ- és az értékáramlás egészének optimuma valósul meg. A vevői igények felmérése, a beszerzés, a készletgazdálkodás, a termelésirányítás, a belső anyagmozgatás, a raktározás és disztribúció, tehát az ellátási lánc irányítása a logisztikai részleg feladata.
– Ma már nem vállalatok közti, hanem láncok közti versenyről beszélünk. Az nyer, aki a költségeit maximálisan csökkenti, a készleteit minimalizálja és vevői kiszolgálásának színvonalát a lehető legjobban növeli. A logisztikus kettős dilemmája, hogy a cég minél gyorsabban és olcsóbban, ugyanakkor pedig a folyamatosan növekvő vevőigényeknek megfelelően termeljen – folytatja Sebestyén László.

Okos szoftverek

A számítógépes hálózatoknak, szoftvereknek kiemelt szerepük van a logisztikai feladatok gyorsabb és hatékonyabb ellátásában.
– Példaként vegyünk egy csarnokot, ahol targoncák közlekednek. Az épületen belül egy rádiófrekvenciás hálózat segítségével mindegyik jármű megkapja a saját feladatát, amely egy kijelzőn jelenik meg a sofőr előtt. Vonalkód segítségével azonosítanak minden raklapot, és a targoncák a szintén vonalkóddal ellátott tárolóhelyre viszik az árut. Számítógépek ellenőrzik a járművek helyzetét, minden pillanatban kiértékelik azt, így, ha egy targoncának véletlenül üresjárata van, a csarnokban a hozzá legközelebb eső munka elvégzésére tudják utasítani – magyarázza az ügyvezető igazgató.
A tízévesnél fiatalabb járattervező vagy optimalizáló szoftverek segítségével csökkenteni lehet az üresjáratokat; ez, például egy kamionflotta esetében, komoly üzemanyag-megtakarítást eredményezhet, nem beszélve a környezetkímélő hatásról. A ma legmodernebb flottamenedzselő programok a teherautók elektronikus rendszerével (fedélzeti számítógépével) működnek együtt, és műholdkövető berendezéssel (GPS) egészülnek ki. A fuvarozóközpontban mindent tudnak a járművek futásteljesítményéről, helyzetéről, rakományáról, minden elképzelhető paraméteréről, s persze a rendszer üresjáratot – vagy egy kis soron kívüli sofőrpihenőt – nem enged meg. Az ilyen fejlett rendszerek nálunk még ritkák, évek, amíg elterjednek.
Természetesen a beszállítói, a készletgazdálkodási, a termelés- és raktárirányítási, valamint a belső disztribúciós munkákat is szoftverek segíthetik.

(E)-kereskedelmi dilemmák

– Logisztikai központot ott érdemes létrehozni, ahol az áru megáll. Erre a legkézenfekvőbb helyek a kikötők és a nagy ipari, kereskedelmi központok. Fontos követelmény az is, hogy a kombinált fuvarozás, illetve a modális váltás lehetősége: legyen vasútvonal, autópálya-kapcsolat, esetleg közeli repülőtér – folytatja gondolatmentét a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a fontosabb logisztikai központok az európai korridorok (például a Trieszt–Kijev tengely) és a Duna mentén vannak, illetve lesznek, mint például a tervezett vagy részben működő záhonyi, soproni, bajai, győr–gönyűi és budapesti központ.
Az interneten zajló elektronikus kereskedelem felfutása egyértelmű. A világhálón történő adásvétel 24 órás rendelkezésre állást követel, hiszen bármikor adhat és kaphat bárki megrendelést. Az e-kereskedelemnek azonban nem csak informatikai vonatkozásai vannak. A B2B és B2C területen működő jó néhány cég közelmúltbeli látványos bukásának fő oka az volt, hogy az e-kereskedelem újfajta elosztást, anyagáramlást kíván, amelyet nem sikerült megteremteniük. Gyakori és kisebb árumennyiségekkel kellett volna számolniuk, amelyhez sajátos logisztikai rendszer szükséges.
Az e-kereskedelem gyökeresen más termékelosztási rendszert követel meg. Legnehezebb feladat a közbülső raktárak elhelyezése, a kiszállítási helyek megállapítása, valamint a szállítójárművek típusának meghatározása, hiszen sokféle tulajdonságú és más-más kezelési, tárolási módot igénylő áruról van szó. Arra meg nemigen van válasz, hogy a reklamációkat milyen módon, fizikailag hogyan kezelnék.

Másoddiploma

Mindenesetre ma már több hazai felsőoktatási intézményben folyik logisztikai képzés, és másoddiplomát is lehet szerezni logisztikából, sőt nemrég egy középiskolában is elindult a logisztikai oktatás.
Sokáig a hadsereg sajátja volt a logisztika, de ez már a múlt. Jelenleg egy vállalati hierarchiában a logisztikai főnököt tartják a vezérigazgató alatti legbefolyásosabb embernek.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo