E-business-étlap – Más az üzlet

A termelés és a fogyasztás között a hagyományos közvetítőszféra már biztos, hogy eltűnik. Sőt! A közvetlen beszerzéseket az azonos iparágak szereplői beszerzési közösségekbe szerveződve hajtják végre. A saját elektronikus beszerzési hálózatot kialakító nagy cégek egyre-másra ismerik fel, hogy még nagyobb költségmegtakarításokat érhetnek el, ha összefognak a többi, hasonló cipőben járó céggel. Az elektronikus tőzsdék az ipar és szállodaipar számos területén virágzanak Rohamléptekben zajlik világszerte az értékesítési piacok elektronizálása. Az árubeszerzések ideje, útvonala és költségei hihetetlenül leapadtak.

A világ másik felén a hagyományos feldolgozóipari és gyártó cégek szinte már mindegyike felvitte az internetre beszerzési piacait, s virtuális tőzsdén dolgozik. Az autóipar, a cigarettagyártók, a vas-, fémipar, a légitársaságok a hotelek, a könyvárusítók, a PC-gyártók. Az összefogás egyik igen jellegzetes példája, amikor a kiskereskedelmi óriások hozzák létre az iparág legnagyobb internetes beszállítói tőzsdéjét, a business to business elektronikus kereskedelem kategóriájába tartozik. Ez a lépés az adminisztratív költségek és a készletállomány drasztikus leszorítását vonja maga után.

Divat ma a bankok és a telekommunikációs, internetes, médiaipari cégek együttműködése is, melynek eredményeképpen olyan telekommunikációs kereskedelmi bankok jönnek létre az internet-banking területén, melyeknek valószínű végeredményeként mobiltelefonjaink egyetlen hitelkártyává fognak átlényegülni. A fogyasztók érdekében történnek a nagy összefogások az internetszolgáltatók és a drót nélküli telefonszolgáltatók világában. Nagy felvásárlások és mozgolódások vannak a tartalomszolgáltatások területén.
De mi is az az e-business?

Kardos István, a Deloitte and Touche tanácsadója fontosnak tartja megkülönböztetni az e-commerce-t, ami az áruk és szolgáltatások vásárlása az interneten, és az e-busenisst, mivel ez utóbbi az üzleti folyamatok, a hagyományos értékesítési láncok, szervezeti struktúrák teljes átalakulása.

Mi jellemzi tehát a jövő gazdaságát? Címszavakban: úgynevezett szoftverügynökök és a nyomukban járó erőteljes árverseny. Erre már ma is találhatunk példát a hálón. Rákattintva hatalmas kínálat tárul elénk mondjuk könyvekből vagy más aprócikkekből, és a szolgáltatás még azt is felajánlja, hogy ha megmondjuk, mit szeretnénk, „ő” megkeresi nekünk az internetes ajánlatok között a legolcsóbbat, majd mellé teszi a sajátját, ami még olcsóbb. Nagybani árucserék és börzék, nagy horderejű befektetési tárgyalások, cégeladások bonyolódnak már most a világhálón, és a tranzakciókat figyelő „szoftverfelderítők” támogatják az üzleti stratégiát.

Az e-business további sajátossága, hogy a fogyasztók közvetlenül részt vesznek a termékek és a szolgáltatások kialakításában. Így van ez már ma is, amikor egy számítógép megrendelésekor a vevő adja meg a kívánatos konfigurációt, de ilyenek a letölthető zenék, amiből kinek-kinek összeáll a saját CD-je. Az informatika segítségével a termékek egy része dematerializálódik, mint a már említett CD-k vagy a videokazetták, a nyomtatott magazinok, más részük digitalizálódik.

Az e-business révén a hagyományos kiszolgálók és a komoly hálózattal rendelkezők összefognak.

A pénzügyi tranzakciók elektronikussá válására számos, már létező példa hozható, de ezen a területen is újabb áttörést jelent majd, ha kialakulnak többek között az internetes számlázás szabályai, ha tömegesen lesznek olcsó számlázási programok. A haszon számszerűsíthető: a legegyszerűbb pénzügyi tranzakció költsége egy esettanulmány szerint a bankfiókban 1,07 dollár, ugyanez ATM segítségével 0,27 dollár, míg az interneten 1, azaz egy cent.

Az e-business akkor alakul ki, ha nem csak az ügyféllel való kapcsolatfelvétel történik az internet segítségével, hanem a mögötte álló termék, szolgáltatás is átalakul – véli Kardos István. Ennek persze a technikán kívül feltétele az is, hogy a fogyasztó bízzon abban, hogy amit elképzelt a rendelés feladásakor, tényleg azt fogja kapni, de a bizalom megteremtéséhez új megoldások kellenek. (Magyarországon ez különösen nehéz feladat, miután a tévéshopok és más csomagküldők a távértékesítés szinonimájává tették a gyenge minőséget.) Az internet előnye a teljes nyitottsága – mondta a tanácsadó –, és ez a hátránya is, ezért bizonyos, hogy zárt felhasználói közösségek alakulnak, amelyek biztosítják az egymás iránti bizalmat.

***

Éllovasok és lemaradók
Tamás Pál, a Szociológiai Kutatóintézet igazgatója: „Nem igaz az, hogy a gazdasági fejlődés lineárisan függ össze az informatikai beruházásokkal, ahogyan az sem, hogy Magyarország sajátságos, regionális központja lehetne az új gazdaságnak Kelet-Közép-Európában, merthogy a gazdaságunk általános fejlettségéhez képest az informatikai piacunk fejlettebb. A fejlett országok között is eltérő az informatikai ellátottság szintje – miközben a gazdasági fejlettségük közel azonos –, mérjük ezt akár az internet, akár a mobiltelefonok, akár az e-business elterjedtségével. Kelet-Európa informatikai fejlődése a kilencvenes évek közepe óta nem szakadt le a korábbinál jobban a fejlett országokétól, de nem is zárkózott fel azokéhoz – tanúsítják a statisztikai adatok.

Az új gazdaság, ezen belül az e-business hívei két csoportra oszthatók. Az egyik az úgynevezett ,Szilikon-völgyi’, a másik az ,alternatív’. Az első nézetet vallók azt állítják, hogy az új gazdaságban csak éllovasok és lemaradók vannak, középút nincs. Szerintük a technológia diktál mindent, és bár jó politikával lehet segíteni a folyamatot, a piacoknak az állam nélkül kell működniük, és a neoliberális gazdaságé a jövő. Az alternatívok elismerik, hogy az előzőekben sok az igazság. De – teszik hozzá –, nem csupán egyfajta, hanem országonként, kultúrákként stb. sokfajta informatikai társadalom létezhet. Hozzám ez a nézet áll közelebb.”

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo