Csinálják a fesztivált

Tévedés-e szponzoroktól várni a kultúra megmentését? Valószínűleg igen. Mi motivál egy felelős vállalatot a kultúra és - aktuális témánk szerint - a tavaszi fesztiválok támogatásakor? Egyebek között az, hogy kedvező kép alakuljon ki róla mint társadalmi szereplőről, kapjon kellő publicitást, és az is, hogy kellemes szórakozást nyújtson a dolgozóinak és az ügyfeleinek.

A most március 16. és április 1-je között lezajlott 27. Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) keretében 128 rendezvényt tartottak több mint 3500 fellépővel, 48 helyszínen. A fesztivál költségvetése 1,3-1,4 milliárd forint volt, ennek 38 százalékát tette ki az állami támogatás. A hiányzó összeg jelentős részét a szponzoroktól kellett összegyűjteni, ami még ennek a nagy hírű és jelentős múltú rendezvény szervezőinek sem volt könnyű feladat.

Szponzorok palettája

A korábbi évek kitartó tavaszifesztivál-támogatói közül voltak, akik visszaléptek, de sikerült újakat is megnyerni, például az UniCredit Bankot, amely idén a rendezvény kiemelt partnere volt.

Belelapozva egy kicsit az elmúlt hetek és hónapok egyéb kulturális eseményeinek naplójába: volt Mol Filmklub; dzsessz-világsztárok a Zeneakadémián az Eximbank támogatásával, a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje az MKB Bank, Jazzpression az Allianz Hungária támogatásával. Volt CIB - Egy hullámhosszon a Zeneakadémiával, Vukán-Szakcsi zongoraest az Invitel, Verdi az Antenna Hungária jóvoltából. Továbbá Raiffeisen Mesterbérlet 2007-ben is és Van Gogh Budapesten az ING, Tokaji Jazz Fesztivál a Pannon támogatásával, a Pioneer Alapkezelőével pedig Rost Andrea énekelt Mozartot.

A felsorolás véletlenszerű, és természetesen korántsem teljes. Amit azonban jelez, hogy bár sokak szerint mind a kultúra szponzorálása, mind a szponzorálás kultúrája alacsony szintű Magyarországon, ennek ellenére a kultúra vállalati támogatása jelen van a mindennapjainkban.

Ugyanakkor tévedés lenne csak a szponzoroktól várni akár rövid, akár hosszú távon a kultúra megmentését. Sehol az Európai Unióban nem erre az egyetlen pénzforrásra alapozva tartanak fenn színházat, múzeumot, rendeznek zenei fesztiválokat. Az állami támogatás még Angliában is nagyságrendekkel nagyobb, mint a cégeké, pedig ott a legfejlettebb a szponzoráció. De így van ez a Budapesti Tavaszi Fesztivál esetében is.

Imázsrendezvény

A kulturális tárca és a fővárosi önkormányzat a kezdetektől a tavaszi fesztivál mellé állt, bár az állami támogatás mértéke mindig bizonytalan volt, és aránya évről évre csökkent. Pedig magának a fesztiválnak az ötletét 1980-ban az idegenforgalmi kormányzat vetette föl, hogy a turisztikai szezon előtt megtöltsék az akkor épült Duna-parti szállodákat vendégekkel. Ám 1996-ban az alapító ötletgazda "úgy vélte, hogy érdekei nem érvényesülnek megfelelően a fesztiválokban" - olvasható a BTF honlapján.

A források biztosításáról évek óta az úgynevezett Támogató Testület gondoskodik, amely még 2005 decemberében eldöntötte, hogy a hatékonyabb propaganda érdekében az idei programsorozatot már új arculattal mutatják be. Ez meg is valósult, és a siker igazolta a váltást. A fesztivál - híradások és becslések szerint - 3,7 milliárd forint bevételt hozott Magyarország számára.

Zimányi Zsófia igazgató nyilatkozata szerint maga a BTF nem nyereséges, a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt azonban már igen. A tavaszi fesztivál tehát a 60 ezer eladott jeggyel és a kiállításokkal, a 150 ezer látogatóval sem lett pénzt hozó vállalkozás. Inkább országimázs-rendezvény, a jegyvásárlók egyharmada ugyanis külföldi: a Tárki 2005-ben készített átfogó felmérése szerint a külföldiek több mint egyharmada a BTF miatt jön Budapestre.

Miért éri meg?

A fesztivál tehát jó a turisztikának, a magas színvonalú produkciók miatt a hazai közönségnek, kiemelkedő bemutatkozási lehetőség a hazai művészeknek. De vajon miért jó a BTF vagy a sorra csatlakozó vidéki tavaszi fesztiválok - az elsőként, 1983-ban csatlakozó soproni és az idén 2. gyulai, 4. szegedi, 5. váci, 7. egri és 11. győri tavaszi fesztivál - bármelyike is a céges szponzoroknak?

Egyebek között azért, mert kedvező kép alakulhat ki róluk mint társadalmi szereplőkről, s mert az eseményekről írt cikkek, tudósítások kellő publicitást jelenthetnek a számukra. A kultúra támogatásánál általában szempont az is, hogy a dolgozóknak és a fontos partnereknek, ügyfeleknek adott tiszteletjegyekkel a cég valamilyen kellemes szórakozást nyújtson. Ha e három feltétel közül bármelyik is hiányzik - mondta a Miskolci Nemzeti Színházzal kötött szerződésük sajtótájékoztatóján Rédei Ottó, a TVK Rt. kommunikációs igazgatója -, akkor nem szponzori, hanem csupán jótékonysági tevékenységről beszélünk.

Az azonos célcsoportot tartja a sikeres szponzorálás kulcsának Sarlós Gábor, a Pepper Kommunikációs Ügynökség vezetője, aki a Kommunikáció Klub március 21-ei kerekasztal-beszélgetésén a szponzoráción belül a kultúrát a sport után a második legfontosabb területként említette. A harmadik az oktatás, a negyedik az egészségügy. Sarlós szerint a szponzorkereséshez elemző munka kell: a támogatandó dolog bemutatása, a célcsoport meghatározása, és ennek alapján lehet célzottan megkeresni azokat a cégeket, amelyek a saját termékeiket, szolgáltatásaikat is ugyanennek a körnek kínálják. Nem a szponzornak, hanem a támogatót keresőnek kell megfogalmaznia, hogy a megkeresett cég mit nyerhet az ügyön. Majd arra is választ kell tudni adnia, hogy a nem főszponzor miként tud mégis hangsúlyosan megjelenni a rendezvényen.

Legyen a cég célja imázsépítés, arculatváltás vagy új piacokra való betörés, ha tudatosan végignézi, hogy a nonprofit szférában milyen területek várnak szponzorálásra, biztosan megtalálja azt, amibe érdemes pénzt fektetnie - teszi hozzá az előbbiekhez a szponzoráló Siemens stratégiai és kommunikációs igazgatója, Bíró Péter. - Mind a szponzoráció, mind a mecenatúra piaci kategória, de míg az első esetben a támogató ellentételezést vár el, a másodikban inkább a lelki igények kielégítésére törekszik, hogy valami társadalmilag hasznosat tegyen.

Néhány cég egyenesen azért vállal szponzorálást, mert a reklámok hatásfoka bizonyos területeken csökken, vagy akár tiltottak. Rövid távon persze a támogatás kevésbé hatékony marketingeszköz, mint a reklám - ismeri el Koch Andrea, a Budapesti Tavaszi Fesztivál PR-menedzsere -, de hosszabb távon tartósabb a hatása.

Kérni tudni kell

Ha komoly rendezvényről és nagyobb összegekről van szó, akár tanácsadót is érdemes igénybe venni a szponzorkereséshez, többek között az adott kulturális rendezvény stratégiájának, költségvetésének, prezentációs anyagainak elkészítéséhez. A szakemberek szerint nincs biztos recept. Az azonban biztosan nem célravezető, ha a program szervezője idővel úgy lép fel a szponzorcéggel szemben, hogy neki már jár a támogatás.

L. R.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo