Az első Superb limuzin még a múlt század 30-as éveiben látott napvilágot, és sokat lendített a cseh márka ismertségén. Az új idők első Superb-generációja 2001-ben új kezdeteket jelentett, visszatérést egy olyan piaci szegmensbe, amelyről a tervgazdálkodás hosszú évtizedei alatt egyszerűen nem vettek tudomást. A VW Passattal közeli rokonságban álló autó jóval magasabb presztízsű modellekkel szemben is megállta a helyét, és tágas utas- és csomagterével, kiemelkedően jó ár-érték arányával hamar közkedveltté vált. A második generációra 2008-ig kellett várni. Az elődjénél tágasabb, egyedi csomagtérajtó-kialakítású limuzin még nagyobb fenyegetést jelent a prémium közép- és felső-középkategóriás modellekre. Reszkethet a Renault Laguna, a Ford Mondeo, a Mazda6, a Hyundai Sonata...
Elegáns és sportos
A Skoda festői környezetben, Salzburg környékén tartotta a Skoda Superb nemzetközi sajtóbemutatóját és tesztvezetését. A reptéren várt minket a tekintélyes járműflotta, és a Superb első látásra lenyűgözött. Az új Skoda-formanyelv szerint megépült kocsi egyszerre elegáns - már-már arisztokratikus - és sportos. Az arányos, nyújtott karosszéria bármely oldalról kellemes látványt nyújt; az új stílusú könnyűfém felnik rengeteget dobnak az összképen. A front jóval markánsabb, mint előtte: a "háromdimenziós" krómkeretes hűtőrács, a négy éllel tarkított géptető és a felül vízszintesen elvágott fényszórók együtt nagyon szigorú pillantást adnak. A legtöbbet a profil változott, a tetővonal hosszan elnyújtott, nem olyan kupolaszerűen lekerekített, mint az elődé. Hátul a rendszámtábla-tartó első ízben nem a csomagtérfedélben, hanem alul, a lökhárítóban kapott helyet, a Skoda-embléma így a csomagtérfedélen jelenik meg. A kétrészes hátsó lámpatestek egyik fele a sárvédőkbe, a másik a csomagtérfedélbe simul. A klasszikus Skoda-dizájnnak megfelelően a lámpák C alakban világítanak.
Az új Superb hossza (4838 mm) és szélessége (1817 mm) az elődmodellhez képest megnőtt, magassága (1462 mm) és tengelytávja (2761 mm) azonban csökkent. Tengelyek közti távolsága még így is 5 centiméterrel haladja meg a Passatét. A második generációs Superb egyedi jellemzője a Skoda mérnökeinek szabadalma, a Twindoor csomagtérfedél-megoldás. A hátsó nyílás igény szerint - ha kisebb tárgyat kívánunk betenni vagy kivenni - részben, csak a fedél felnyitásával is szabaddá tehető. A csomagtérfedél fogantyúja alatti két gombbal, az elektromechanikus reteszelés oldásával azonban a teljes, az ablakkal együtt mozgó hátsó ajtó is felnyitható, immár kényelmes pakolási lehetőséget kínálva. Zseniális megoldás, bár a nyitómechanizmus kissé bonyolult. Ha csak a fedelet szeretnénk felnyitni, a fogantyú alatti középső gombot kell megnyomni, ha az egész hátsó ajtót, akkor először a jobb oldalit, majd a féklámpa többszöri felvillanása után a középső gombot kell megnyomni. A hátsó ülések mögött 565 liternyi térfogat várja a csomagokat. Az üléseket lehajtva ez az érték már 1670 literre nő, amivel e szegmens kombi modelljei sem könnyen kelhetnek versenyre. Jövőre pedig jön a Superb kombi!
A Superbet kritikák érték rövid ülései és túlságosan széles, térdet nyomó középkonzolja miatt. Ennek most búcsút inthetünk: az új autóban jóval keskenyebb a középkonzol, nem kell ferde medencével ülni az első ülésekben, s az ülőlapokat is megfelelően hosszúra méretezték. Tökéletesre csiszolták az ergonómiát: testmagasságtól és alkattól függetlenül volkswagenesen-audisan príma. A hátsó utasok is kapnak hőmérséklet-szabályzót, no meg irdatlan méretű lábteret, nincs az a kosaras, akinek itt ne férne el a térde. A hátsó pad ellenben kissé rövid, és nem elég magas, nem támasztja meg kellőképpen a combokat. Körülbelül 190 centiméteres magasságig a fejtér is bő.
Mintaszerűen logikus
Rengeteget fejlődött az anyag- és a kidolgozási minőség; a Superb otthonosabb és főként kényelmesebb, mint korábban. A felhasznált anyagok jó minőségűek, a belső tér luxusautós hangulatot áraszt (bézs kárpitozással). Maximális a szolgáltatás is. A cseh tervezőmérnököknek csak gratulálni lehet az elegáns műszerfalért, a művészi klímavezérlő panelért, a krómgyűrűs műszercsoportért. Funkcionalitását tekintve a cockpit tökéletes: okosan csoportosították a kezelőszerveket, minden egyszerűen és könnyen kezelhető. A kormányra telepített audiovezérlő és fedélzeti számítógépet kezelő gyorsgombok mintaszerűen logikusak, minden autóba ilyen rendszert kellene rakni.
A Superb vezethetőség tekintetében is nagyot lépett előre. Lecserélték a futóművét, s az eredmény: ingadozástól mentes, stabil úttartás, s a kormány is sokkal informatívabb lett. Az összkerékhajtású modellekkel a szerpentinek is nagy élvezetet jelentenek. Tovább tökéletesítették a DSG-váltót, a szerkezet immár teljesen észrevétlenül, okosabban kapcsol. Bármely motorral válassza is az ember a Superbet, a menetteljesítményekre nem lesz panasza. A belépő szintű, 1,4 literes 125 lóerős TSI turbómotorral is lendületesen megy, bátran ajánlható.
Az új Superb Comfort, Ambition és Elegance kivitelben vásárolható meg, háromféle benzin- és háromféle dízelmotorral. A dízelek közül valószínűleg a 140 lóerős PD TDI, míg a benzinesek közül az 1,8 literes, 160 lóerős TSI lesz a legnépszerűbb. Az indulóára 5 878 600 forint, 1,9-es PD TDI motorral 6 176 600 forint. Jó ajánlat az 1,8 TSI 6 354 200 forintért, 140 lovas dízelt 6,6 milliótól lehet kapni.