Cafeteria: igazságos és érdekes

Költség-, illetve adómegtakarítás és a dolgozók motivációja – ez az a két szempont, amiért érdemes bevezetni egy vállalatnál az úgynevezett cafeteriát, azaz a béren kívüli juttatásoknak e sajátos rendszerét. Magyarországon egyelőre csak a nagyobb cégek ismerik, miközben a kisebbek is számos elemét alkalmazzák, igaz, nem tudatosan. Pedig náluk ugyancsak számos előnnyel járna, ha dolgozóik pontosan látnák, hogy a munkabérükön és a konkrét kifizetéseken túl mennyit költ rájuk a munkaadójuk.

– A munkavállalók örömmel fogadták a cafeteriarendszert, igazságosnak, érdekesnek tartják – mondja dr. Széki Zsuzsanna, a Mol Rt. kompenzációs vezetője. Hazai viszonylatban a cég – saját tudomása szerint – elsőként, 1997-ben vezette be, mert a vezetők úgy érezték, hogy a hagyományos béren kívüli juttatásaik formája és módja elavult. Egyrészt nagyon eltérő módon részesültek belőlük az egyes munkavállalók – életkörülményeik, életvitelük, egészségi állapotuk, igényeik függvényében –, másrészt nem érzékelték a juttatások valódi értékét, jelentős költségét, így azok nem is hatottak ösztönzően.

– A cafeteria lényege, hogy a választás szabadságát adja meg a dolgozóknak – veszi át a szót Marczinek Richárd, a SodexhoPass kompenzációs szakértője. – Hiszen a különböző szolgáltatások közül egy meghatározott keretösszeg erejéig mindenki önmaga döntheti el, hogy miből és mennyit kér. Tehát nem kapja azokat, hanem kiválasztja. A keretösszeg pedig minden dolgozónak ugyanannyi, hiszen itt nem jutalomról vagy prémiumról van szó, hanem egységesen járó, béren kívüli juttatásról.

Százezres éves keret már elég


A béren kívüli juttatások rendszere azért előnyösebb, mint ha ugyanazt az összeget bérként fizetnék ki, mert az igénybe vett természetbeni szolgáltatásoktól függően részben vagy teljes egészében adómentes, illetve azért, mert motiválja a dolgozókat, növeli a cég iránti lojalitásukat.

Kultúra, sport, lakáscélú támogatás, életbiztosítás, egészség- és nyugdíjpénztár, üdülés, étkezés és még számos dolog finanszírozható a cafeteria- – vagyis „önkiszolgáló” – rendszer keretében. Magyarországon egyelőre csak a nagyvállalatok élnek a lehetőséggel, a kisebbek azonban annak ellenére nem, hogy a felsoroltak közül néhány juttatást ők is adnak a munkavállalóiknak.

Igaz, ahhoz, hogy a rendszer hatékonyan működjön, egyes szakemberek szerint éves szinten dolgozónként mintegy 100-120 ezer forintot rá kell fordítani erre a célra. (Más vélemények szerint ennél kisebb összeg is lehet ösztönző, ha a munkavállaló ügyesen, adómentes szolgáltatásokból állítja össze az igényeit, és az egész keretét nettó tudja elkölteni.) Ekkora összegből általában tíz-tizenkét szolgáltatás közül választhatnak az emberek, amit azonban kizárólag azoktól vehetnek igénybe, akikkel a cégük – jellemzően versenyeztetést követően – szerződést kötött. Azt tehát természetesen a munkáltató dönti el – sokszor egy erre szakosodott tanácsadó cég segítségével –, hogy milyen szolgáltatások kerüljenek a választható csomagokba vagy a listára; de ezek közül már a munkavállalók választhatnak önmaguknak.

Sport, étkezés, otthoni internet

– A cafeteria kialakításánál első lépésként a rendszerbe bevonható elemeket határoztuk meg – ismerteti a Mol gyakorlatát dr. Széki Zsuzsanna. – Ennek érdekében a béren kívüli juttatásokat alapellátási elemekre és választható, béren kívüli juttatási elemekre bontottuk. Mindenkinek jár tehát a csoportos élet- és balesetbiztosítás, az ÁNTSZ-rendelet szerinti egészségügyi alapellátás és a munkavállalók megvendégelése. Választani lehet azonban: az étkezési hozzájárulást; az albérleti, lakásbérleti hozzájárulást, a lakáskölcsön-támogatást; a lakáscélú támogatást; a nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulást; az egészségpénztári tagdíj-hozzájárulást; az üdülési csekket; a sport-, kultúra- és ajándékutalványt, valamint az üzemanyag-hozzájárulást, illetve egyéni képzési elemeket. Az azonos feltételekkel foglalkoztatott munkavállalók azonos összértékben, egyenlő feltételek mellett válogathatnak a rendszer elemeiből, egyéni igényeiknek megfelelően, minden decemberben, a következő évre. A fel nem használt keret nem vihető át a következő évre – bizonyos kivételekkel –, de éven belül átcsoportosítható. Mivel az egyes szolgáltatások értéke nem azonos, egy átváltási szorzószám biztosítja, hogy a választott juttatások értéke azonos munkáltatói költséget jelentsen. A rendszer kialakításakor folyamatosan egyeztettünk a szakszervezettel és az üzemi tanáccsal.

– Adómentes, újfajta természetbeni juttatás az idén a munkavállalóknak adott otthoni internet-hozzáférés és a kétévesnél régebbi számítógépek ajándékozása – egészíti ki a cafeteriarendszer lehetséges elemeit Marczinek Richárd. – És bár nem újdonság, de megkönnyíti a rendszer működtetését, ha a munkavállaló különféle utalványok közül is választhat – teszi hozzá.– A természetbeni juttatás ugyanis – néhány kivételtől eltekintve, amikor a cég a saját termékéből is ad a dolgozóinak – a szolgáltatás igénybevételéről szóló számlák kifizetését jelenti a gyakorlatban. Ami egyfelől bonyolult adminisztrációval jár, és ahogy elő is fordult már a gyakorlatban, a fiktív számlák veszélyét rejti. Mindkét probléma elkerülhető a nevesített utalványokkal.

Egy szoftver, ami leegyszerűsít

– Szintén a rendszer működésének az egyszerűsítését szolgálja, ha a vállalat nem egy Excel programban listázza a lehetséges szolgáltatásokat, amelyek közül a dolgozók választhatnak, hanem a piacon már kapható, erre a célra kifejlesztett szoftverek valamelyikét szerzi be – javasolja Hérai Katalin, a Nexon Kft. kommunikációs szakembere. – Ezek a rendszerek modulszerűen csatlakoztathatók a vállalati informatikai rendszer egészéhez, és a béren kívüli juttatások többszintű nyilvántartását, az ellenőrző listák segítségével a költések folyamatos figyelését teszik lehetővé. Továbbá juttatástípusonként kiszámolható a segítségükkel az éppen aktuális közteher- és adóvonzat. A rögzített adatok átadhatók a bérügyviteli rendszerbe, ahol a tényleges számfejtés történik.

– A rendszer működtetéséhez ki kellett alakítani a kapcsolódó szabályzatokat, például ügyrendi utasítást vagy lakásszabályzatot, továbbá a felmerülő problémák kezelésére, a kérdések megválaszolásához létre kellett hozni egy folyamatosan rendelkezésre álló ügyfélszolgálatot. Ezt a Mol telefonos szolgálattal oldotta meg – figyelmeztet még két további feladatra dr. Széki Zsuzsanna, nem titkolva, hogy az évek alatt összegyűlt tapasztalatok alapján már több ponton is változtattak az eredeti rendszeren: csökkentették, illetve megszüntették a sok adminisztrációval járó elemek választási lehetőségét (így a számlával elszámolható tételekét), helyettük az egyszerű átutalásokkal teljesíthető juttatásokat preferálják (pénztári hozzájárulások, törlesztéstámogatás). A hozzájutást az ország távoli részén dolgozók számára is leegyszerűsítették, például az utalványforgalmazó postán küldi ki az utalványokat, illetve a lekötött keret felhasználásának a gyakoriságát fél évről negyed évre, illetve, ahol célszerű, ott havira rövidítették.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo