Az órád megmondja, ki vagy

Az elmúlt évtizedben hazánkban jelentősen átalakult a minőségi karórák megítélése. Ma lényegesen többen értékelik a nagy múltú óragyárak csodálatos termékeit, mint azelőtt. A vevők sokkal naprakészebbek a legújabb divatirányzatokat illetően, mint az ékszerpiacon, és megjelent az a réteg is, amelyik tudatosan csak a legújabb termékeket keresi.

A karórapiacon a helyzet egy szempontból igen egyértelműnek mondható: az értékes időmérők iránt a férfiak érdeklődnek leginkább, és a választás szertartását nem szívesen hagyják ki. A karórát vásárlók 70 százaléka tehát férfi, akik részben párjuknak, de leginkább saját maguknak válogatnak. Azoknak a hölgyeknek a tábora, akik ajándékba vesznek órát, 25 százalékot tesz ki, a maradék 5 százalékba a saját maguknak vásárló nők tartoznak.

Komplikációk

A komplikáció kifejezés mindenki számára valami rossz dolgot jelent. Nem így az órásszakmában! Itt a „komplikációkkal” a szakemberek bonyolítják a karóraszerkezeteket.

A nyolcvanas évek kvarcóraőrületétől és a rendszerváltás utáni években tapasztalható „mindegy, csak drága legyen” életérzéstől igen komoly utat tett meg a hazai fogyasztói réteg. A karóravásárlók 10 százaléka a kiválasztott óragyár legkomolyabb munkát igénylő, lehetőleg komplikált szerkezeteit részesíti előnyben. A karóra használható funkcióit, főleg a vízállóságot a vásárlóknak legalább a 35, míg kizárólag a kiválasztott időmérő fazonját az 55 százalékuk tekinti elsődlegesnek. A fazont illetőleg a hazai órapiac fejlődésben lévőnek mondható, mert a vásárlók 40 százaléka ugyan az elegánsabb karórákat, ám másik 40 százalékuk a divatos, gyakran reklámozott darabokat keresi. A manapság egyre inkább feltörekvő fiatalabb vásárlóréteg – a vásárlók mintegy 20 százaléka – a sportosabb, többféle funkcióval rendelkező időmérőket részesíti előnyben.

A hazai karórapiac igen ellentmondásos, hiszen a régi, jól bevált presztízsmárkák, az Omega, a Longines, a Schaffhausen ugyanúgy megtalálhatók, mint a karórák koronás uralkodóinak számító Vacheron Constantin, Patek Phillippe vagy Jaeger LeCoultre. Ez természetesen jó dolog, hiszen a fizetőképes vásárló itthon is el tudja költeni a pénzét. Olyan jól ismert nevek hiányoznak azonban a hazai óraforgalmazók palettájáról, mint a Rolex, a Breguet vagy Glasshütte, amelyeket pillanatnyilag csak külföldön lehet beszerezni.

Ennek ellenére a karóraforgalom 80 százalékát egyértelműen a hazai üzletek bonyolítják le, 10 százalék a külföldön vásárló, és 10 százalék egyéb forrásból szerzi be a kiszemelt modellt. Úgy tűnik, egyre többen vásárolnak az aukciókon is, ahol egészen komoly időmérőket kifoghat az ember, ha szereti a régi dolgokat.

Automata vagy kézi húzású

A női modelleket vásárló nagyközönség 95 százalékában, a hölgyekben nem merül fel a kérdés, hogy automata vagy kézi húzású legyen-e a karóra, hiszen ők leginkább az ékszerjellegű darabokat kedvelik, így a szerkezet típusa nem fontos a számukra. A maradék 5 százalékot a férfiak teszik ki, akik ajándékként vásárolják a női karórát, és a saját órájuk szerkezetéhez hasonló szerkezetű darabot szeretnének ajándékozni.

A férfikaróráknál ez az arány egészen más. Mivel a férfiak nagy többsége szereti saját maga megvásárolni a karóráját, és a divat most a mechanikus karóráknak kedvez, az eladott férfióráknak legalább a 65 százaléka automata szerkezetes, 10 százaléka kézi húzású szerkezetes, 25 százaléka kvarcszerkezetes modell. Ez a megoszlás a presztízskategória karóráira jellemző. A 100–150 ezer forintos árkategóriában a vásárlók 70 százaléka a kvarcszerkezetes modelleket kénytelen választani, míg a maradék 30 százalék találhat magának némely cég választékában automata vagy kézi húzású karórát.

A presztízskategória vásárlóinak természetesen nem kizárólag a szerkezet típusaival kapcsolatban vannak elvárásaik, hanem a karóra elkészítéséhez felhasznált anyagokkal szemben is. Nagyon fontos, hogy a legjobb minőségű anyagból készüljenek ezek a csodálatos darabok, hiszen egy ilyen karóra egy életen át elkísérheti viselőjét. A presztízskategóriában a legkedveltebb anyagok a nemesfémek: a leggyakoribb a sárga arany, az eladott aranyórák 75 százaléka, a fehérarany 15, a vörös arany 7, a platina 3 százalékot ér el.

Megfelelő szervizháttér kell

Menedzserajándékként manapság már nem szokás karórát venni, hiszen a komoly üzletembereknek már rég megvan a kedves órájuk, gyengébb minőségű karórát pedig kínos adni.

És még valami: karórát is, ugyanúgy, mint ékszerszert, csak olyan helyen szabad vásárolni, ahol minden kérdésünkre választ kapunk, az adott üzlet hivatalos forgalmazóként van feltüntetve, megfelelő szervizháttérrel.


Pálinkás János

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo