Az órád megmondja, ki vagy

Az elmúlt évtizedben hazánkban jelentősen átalakult a minőségi karórák megítélése. Ma lényegesen többen értékelik a nagy múltú óragyárak csodálatos termékeit, mint azelőtt. A vevők sokkal naprakészebbek a legújabb divatirányzatokat illetően, mint az ékszerpiacon, és megjelent az a réteg is, amelyik tudatosan csak a legújabb termékeket keresi.

A karórapiacon a helyzet egy szempontból igen egyértelműnek mondható: az értékes időmérők iránt a férfiak érdeklődnek leginkább, és a választás szertartását nem szívesen hagyják ki. A karórát vásárlók 70 százaléka tehát férfi, akik részben párjuknak, de leginkább saját maguknak válogatnak. Azoknak a hölgyeknek a tábora, akik ajándékba vesznek órát, 25 százalékot tesz ki, a maradék 5 százalékba a saját maguknak vásárló nők tartoznak.

Komplikációk

A komplikáció kifejezés mindenki számára valami rossz dolgot jelent. Nem így az órásszakmában! Itt a „komplikációkkal” a szakemberek bonyolítják a karóraszerkezeteket.

A nyolcvanas évek kvarcóraőrületétől és a rendszerváltás utáni években tapasztalható „mindegy, csak drága legyen” életérzéstől igen komoly utat tett meg a hazai fogyasztói réteg. A karóravásárlók 10 százaléka a kiválasztott óragyár legkomolyabb munkát igénylő, lehetőleg komplikált szerkezeteit részesíti előnyben. A karóra használható funkcióit, főleg a vízállóságot a vásárlóknak legalább a 35, míg kizárólag a kiválasztott időmérő fazonját az 55 százalékuk tekinti elsődlegesnek. A fazont illetőleg a hazai órapiac fejlődésben lévőnek mondható, mert a vásárlók 40 százaléka ugyan az elegánsabb karórákat, ám másik 40 százalékuk a divatos, gyakran reklámozott darabokat keresi. A manapság egyre inkább feltörekvő fiatalabb vásárlóréteg – a vásárlók mintegy 20 százaléka – a sportosabb, többféle funkcióval rendelkező időmérőket részesíti előnyben.

A hazai karórapiac igen ellentmondásos, hiszen a régi, jól bevált presztízsmárkák, az Omega, a Longines, a Schaffhausen ugyanúgy megtalálhatók, mint a karórák koronás uralkodóinak számító Vacheron Constantin, Patek Phillippe vagy Jaeger LeCoultre. Ez természetesen jó dolog, hiszen a fizetőképes vásárló itthon is el tudja költeni a pénzét. Olyan jól ismert nevek hiányoznak azonban a hazai óraforgalmazók palettájáról, mint a Rolex, a Breguet vagy Glasshütte, amelyeket pillanatnyilag csak külföldön lehet beszerezni.

Ennek ellenére a karóraforgalom 80 százalékát egyértelműen a hazai üzletek bonyolítják le, 10 százalék a külföldön vásárló, és 10 százalék egyéb forrásból szerzi be a kiszemelt modellt. Úgy tűnik, egyre többen vásárolnak az aukciókon is, ahol egészen komoly időmérőket kifoghat az ember, ha szereti a régi dolgokat.

Automata vagy kézi húzású

A női modelleket vásárló nagyközönség 95 százalékában, a hölgyekben nem merül fel a kérdés, hogy automata vagy kézi húzású legyen-e a karóra, hiszen ők leginkább az ékszerjellegű darabokat kedvelik, így a szerkezet típusa nem fontos a számukra. A maradék 5 százalékot a férfiak teszik ki, akik ajándékként vásárolják a női karórát, és a saját órájuk szerkezetéhez hasonló szerkezetű darabot szeretnének ajándékozni.

A férfikaróráknál ez az arány egészen más. Mivel a férfiak nagy többsége szereti saját maga megvásárolni a karóráját, és a divat most a mechanikus karóráknak kedvez, az eladott férfióráknak legalább a 65 százaléka automata szerkezetes, 10 százaléka kézi húzású szerkezetes, 25 százaléka kvarcszerkezetes modell. Ez a megoszlás a presztízskategória karóráira jellemző. A 100–150 ezer forintos árkategóriában a vásárlók 70 százaléka a kvarcszerkezetes modelleket kénytelen választani, míg a maradék 30 százalék találhat magának némely cég választékában automata vagy kézi húzású karórát.

A presztízskategória vásárlóinak természetesen nem kizárólag a szerkezet típusaival kapcsolatban vannak elvárásaik, hanem a karóra elkészítéséhez felhasznált anyagokkal szemben is. Nagyon fontos, hogy a legjobb minőségű anyagból készüljenek ezek a csodálatos darabok, hiszen egy ilyen karóra egy életen át elkísérheti viselőjét. A presztízskategóriában a legkedveltebb anyagok a nemesfémek: a leggyakoribb a sárga arany, az eladott aranyórák 75 százaléka, a fehérarany 15, a vörös arany 7, a platina 3 százalékot ér el.

Megfelelő szervizháttér kell

Menedzserajándékként manapság már nem szokás karórát venni, hiszen a komoly üzletembereknek már rég megvan a kedves órájuk, gyengébb minőségű karórát pedig kínos adni.

És még valami: karórát is, ugyanúgy, mint ékszerszert, csak olyan helyen szabad vásárolni, ahol minden kérdésünkre választ kapunk, az adott üzlet hivatalos forgalmazóként van feltüntetve, megfelelő szervizháttérrel.


Pálinkás János

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo