Az ukrán-orosz gázvita kicsit megijesztette Európát, és kicsit megijesztette Magyarországot is. Így a villamosenergia-termelésben néhány hétre felértékelődtek a régi szén- és atomerőművek, mindaddig, amíg teljesen helyre nem állt a gázellátás. A mindössze néhány napig tartó "válsághelyzetnek" több tanulsága van. Az egyik - talán kevésbé fontos -, hogy a politikusoknak be kellene végre fejezniük a gázárak emeléséről, pontosabban nem emeléséről szóló bohózatot. Hiába a legolcsóbb energiahordózónk jelenleg a gáz, koránt sincs ingyen, és főleg nem a kormányon múlik, hogy mennyiért jutunk hozzá. (Az persze kormányzati döntés, hogy a szegényebb lakosság számára kompenzálja-e a szükségszerű gázáremelést, vagy nem, de ez szociális, és nem gazdasági kérdés.) A másik tanulság, amit Magyarország sikerrel vetett fel az EU illetékes munkacsoportjában, hogy Európának meg kell vizsgálnia egy adriai földgázvezeték kiépítésének a lehetőségét.
Ám mindennél is fontosabb, általános tanulság, hogy tényleg végig kellene végre gondolni, milyen módon és összetételben célszerű korszerűsíteni az ország erőműparkját. És hogy valóban érdemes komolyan venni az alternatív energiaforrások felhasználásának a lehetőségeit.
Megújuló vagy olcsó?
S itt beszélhetnénk arról is, hogy Magyarország nem használja ki a termálvizek kínálta lehetőségeket sem.
A viszonylag jó geotermikus adottságoknak ez idáig valóban csak a kis részét hasznosították, és főként fürdésre, illetve a fürdők fűtésére. Ezenkívül még fűtenek vele üvegházakat és néhány városban lakókörzeteket. Azonban nem pusztán a szándék hiánya miatt van ez így, hanem azért, mert ezeknél a beruházásoknál komoly műszaki és gazdaságossági problémákkal kell szembenézni. A termálvizet ugyanis ahhoz, hogy abból újra energiát nyerjünk, vissza kell sajtolni a földbe, és ez eleve energiaigényes, nem beszélve a természetvédelmi szempontokról.
Komoly műszaki és gazdaságossági problémák azonban nemcsak a termálvizeink, hanem általában a zöldenergia hasznosítása kapcsán is felmerülnek. Ezért állami, valamint európai uniós előírások és programok - és az ezekben rögzített támogatások - nélkül a megújuló energiaforrások talán soha nem váltanák ki a hagyományos, fosszilis energiahordozókat.
Az állami támogatás egyik legfontosabb eleme, hogy 2003. január elsejétől az összes megújuló forrásból származó villamosenergia-fajtára garantált átvételi árak vannak érvényben. Kezdetben az előállítási technikától függően, egy tartományon belül, majd 2005. ősz óta egy új jogszabály fixen, kilowattóránként 23 forintban határozta meg a megújuló energiahordozókkal termelt áram kötelező árvételi árát. Az ilyen eszközökbe beruházóknak ez természetesen jó, hiszen ennek alapján szinte biztosan számolhatnak azzal, hogy 8-10 év alatt megtérülhet a befektetésük.
Az áramszolgáltatók azonban, amelyeknek tehát akkor is át kell venniük az előírt magasabb áron a biomassza, a napelemek által vagy a szélturbinával előállított áramot, ha a hagyományos erőművektől jóval olcsóbban jutnának hozzá, érthetően tiltakoznak emiatt. Vagy inkább csak ezzel magyarázzák azt, hogy az immár liberalizált gáz- és árampiacon lassan kibontakozó verseny miért nem hat kedvezően az áram árára.
Ha az energiapolitika célja a villamos energia árának a csökkentése, akkor az államnak nem a megújuló energiaforrások hasznosítására kellene többet költenie - jelentette ki például Bakács István, az E. On Hungária Rt. igazgatósági tagja egy szakmai konferencián -, hanem vonzó környezetet kellene biztosítania a befektetőknek a meglévő hagyományos erőművek korszerűsítése érdekében. Hozzátéve: azokban az országokban - például Finnországban -, ahol atom-, illetve vízerőművekre épül az energiaellátás, olcsóbb az áram, mint ott, ahol tiltakoznak ezek ellen.
Nem a támogatás miatt drága
A villamos energia ára nem a megújuló energiaforrások, hanem a rossz szabályozás és a szennyező termelőknek nyújtott támogatások miatt emelkedik - állítja ezzel szemben a Megújuló Energia Ipari Társaság (MEIT). "Megengedhetetlen, hogy a politikai és piaci szereplők a tényleges problémák megoldása helyett figyelemelterelést folytatnak, és az árakra minimális hatást gyakorló környezetbarát villamosenergia-termelést - alaptalanul - okolják az árak emelkedéséért" - olvasható a társaság közleményében.
A dokumentum szerint a környezetbarát megújuló energiaforrások támogatása minimális költséget jelent a fogyasztóknak, mert a kötelező átvételi rendszeren keresztül adott támogatások mindössze 40 százaléka jut a megújulóknak. Ez 2004-ben 6 milliárd, 2005-ben körülbelül 14 milliárd forint volt. Továbbá, mert a támogatás rendszerhasználati díjba beépített költsége mindössze 28 fillér kilowattóránként, ennek a támogatásnak a 95 százalékát pedig a három biomassza-erőmű kapja. Az új, kicsi megújulós erőművek támogatása kilówattóránként mindössze 1,4 fillér terhet jelent a fogyasztóknak.
Álságos a megújulók támogatásának csökkentéséről beszélni - folytatódik az idézett közlemény -, amikor az Európai Parlament 2005 szeptemberében 2020-ra már 33 százalékos célszámot határozott meg a zöld-villamosenergia termelésnek, s amikor a magyar fogyasztók és állampolgárok környezettudatosságának növekedése ellenére a magyar megújulós vállalás a legalacsonyabb az unióban. És amikor jelenleg a fogyasztás mindössze 2 százalékát elégítjük ki környezetbarát villamos energiával, s a racionális támogatási rendszerrel a fentiek alapján arányosítva még egy 10 százalékos megújulós részarány is csak kilowattóránként 1,5 forintnyi áremelő hatást fejtene ki.
Felemásan sikerült piacnyitás
Miért is nem tudnak a villamosenergia-piac mintegy 80 százalékában érvényesülni a piaci mechanizmusok árcsökkentő hatásai? És miért beszélnek az energetikai szakemberek is piactorzító szabályokról?
A válasz persze sokkal összetettebb annál, mint ami e cikkben röviden kifejthető. Ám a lényeg, hogy bár a villamosenergia-piac fokozatos liberalizációja 2003 januárjával megkezdődött, a törvényben feljogosított fogyasztók - vagyis azok a nagy energiafelhasználók, amelyek először tehették meg, hogy a szabadpiacon szerzik be szükségleteiket - nem igazán éltek a lehetőséggel. Amelyek mégis, azok közül többen - mivel a törvény ezt is lehetővé tette számukra - rövid próba után visszatértek a közüzemi szolgáltatóhoz.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közelmúltban megjelent tanulmánya szerint valódi verseny helyett az úgynevezett közüzemi szolgáltatók és a szabadpiacon kereskedők között alakult egyfajta vetélkedés. Vagyis ahelyett, hogy a kereskedők versenyeznének egymással, lenyomva ezzel az árakat, a közüzemi szolgáltató hatósági árai hatnak a többi piaci szereplőre. Ezt a problémát egyébként a nagy áramszolgáltatók már a törvény megfogalmazásakor jelezték - de nem találtak meghallgatásra -, mint ahogyan azt is, hogy az erőművekkel megkötött hosszú távú szerződései miatt a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. erőfölényben lesz a többi vállalkozással szemben, ami értelemszerűen szintén gátolja a verseny kialakulását. A tanulmányból kiderül, hogy az MVM Rt. a közüzemben fel nem használt kapacitásokat csak kisebb mértékben szabadította fel, és bocsátotta a szabadpiaci szereplők rendelkezésére, mint amilyen mértékben megtehette volna.
A versenyhivatal javaslatai a főbb tennivalókra: a hosszú távú áramvásárlási megállapodások felülvizsgálata; a kapacitástöbblet piacra vitele; lépések egy kelet-közép-európai regionális villamosenergia-piac fejlesztése érdekében; a verseny torzulásához vezető körülmények vizsgálata; a mindig szűkösnek bizonyuló határkeresztező kapacitások új szabályrendjének a kialakítása; és nem utolsósorban a fogyasztók tájékoztatása.
Tény, hogy az Európai Unióban sem működik még kellő hatékonysággal a liberalizált árampiacon a verseny. De míg például Svédországban a feljogosított fogyasztók 70-80 százaléka már váltott szolgáltatót, addig Magyarországon csak a 30-35 százaléka. Pedig a verseny egyik fokmérője a szolgáltatóváltás aránya, ami persze azt nem tükrözi, hogy mennyire volt utána elégedett a fogyasztó az új szállítótól kapott kedvezményekkel.