Az energia ára

Meglódulnak a megújuló energiaforrásokat hasznosító nagyberuházások 2006-ban - ígéri a környezetvédelmi miniszter. Hozzátéve, hogy a kormány elfogadja az ezzel kapcsolatos fejlesztési stratégiát. Kérdés azonban, hogy mire jelent ez megoldást. Hiszen a hagyományos energiaszolgáltatók szerint éppen a zöldenergia magas állami támogatása fékezi az immár liberalizált gáz- és árampiacon lassan kibontakozó versenyből fakadó árcsökkenést.

Az ukrán-orosz gázvita kicsit megijesztette Európát, és kicsit megijesztette Magyarországot is. Így a villamosenergia-termelésben néhány hétre felértékelődtek a régi szén- és atomerőművek, mindaddig, amíg teljesen helyre nem állt a gázellátás. A mindössze néhány napig tartó "válsághelyzetnek" több tanulsága van. Az egyik - talán kevésbé fontos -, hogy a politikusoknak be kellene végre fejezniük a gázárak emeléséről, pontosabban nem emeléséről szóló bohózatot. Hiába a legolcsóbb energiahordózónk jelenleg a gáz, koránt sincs ingyen, és főleg nem a kormányon múlik, hogy mennyiért jutunk hozzá. (Az persze kormányzati döntés, hogy a szegényebb lakosság számára kompenzálja-e a szükségszerű gázáremelést, vagy nem, de ez szociális, és nem gazdasági kérdés.) A másik tanulság, amit Magyarország sikerrel vetett fel az EU illetékes munkacsoportjában, hogy Európának meg kell vizsgálnia egy adriai földgázvezeték kiépítésének a lehetőségét.

Ám mindennél is fontosabb, általános tanulság, hogy tényleg végig kellene végre gondolni, milyen módon és összetételben célszerű korszerűsíteni az ország erőműparkját. És hogy valóban érdemes komolyan venni az alternatív energiaforrások felhasználásának a lehetőségeit.

Megújuló vagy olcsó?

Borúra derű?
Magyarország nettó importőr energiából, a fogyasztás 70 százaléka származik külföldről. Ez még inkább arra kellene ösztönözzön, hogy keressük a megújuló energiaforrásokban (MEF) rejlő lehetőségeket. A jelenlegi energiapolitika mégsem mutat kellő határozottságot a megújuló források felhasználására, nincs koordinált országos tevékenység - mondta egy tavaly november végi szakmai konferencián Gaul Géza, a győri Széchenyi István Egyetem és Kis Miklós, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munkatársa, akik egy 2004-ben publikált európai uniós felmérés eredményeit ismertették. A Fehér könyvben lefektetett stratégia és cselekvési terv nem kötelező célként 12 százalékosra tűzi ki a MEF részarányát az unió 2010-es energiamérlegében. A tagállamonként külön-külön, különböző mértékben kitűzött céloknak azonban összhangban kell lenniük azzal, hogy a villamosenergia-termelésben a megújulók részarányának az 1997-es 13,9 százalékról 2010-re 22,1 százalékra kell nőnie az EU-ban. A tagállamok jelentéseinek 2003-as összesítése alapján a 15-ök területén mind összességében a megújuló forrású energiatermelés növekedésének üteme, mind a zöld-villamosenergia fejlődése megközelíti a tervezettet. Magyarországon a 2010-es célkitűzés 3,6 százalék megújuló hányad a villamosenergia-termelésben. Ami - derül ki immár a 2001-2004-es időszak hivatalosnak tekinthető adatsorából -, lényegében teljesíthető. A döntő fordulat 2004-ben következett be, amikor az összes MEF-termelés 2003-hoz képest 3,4-szeresére nőtt, 2001-hez viszonyítva pedig a 4,5-szeresére. Ezen belül a biomassza-termelés - amit 2002-ben statisztikailag még ki sem lehetett mutatni - az összes termelés kétharmadát adja, vagyis 661 gigawattórát. Tavaly év végére - ez becsült adat - csak biomasszából 1380 gigawattóra zöldáramot állítottak elő, míg 2006-ra 1600 gigawattóra várható. "A frissebb hazai adatok fényében borúlátásunk nem igazolódott - ismeri el utólag a két szakember, megjegyezve -, mégsem tudjuk elhallgatni azt az aggodalmunkat, hogy a biomassza-tüzelés voltaképpen fatüzelést jelent. És ez vajon nem vezet-e majd fokozott fakitermeléshez, és ezzel - az erdőgazdálkodás gazdasági súlypontjainak eltolódása révén - más környezetvédelmi célok megsértéséhez?"
Meglódulnak a megújuló energiaforrásokat hasznosító nagyberuházások 2006-ban - ígéri Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter. Hozzátéve, hogy az idén a kormány elfogadja az ezzel kapcsolatos fejlesztési stratégiát. Kérdés, hogy ez mire lesz elég. Aminek kapcsán hosszasan lehetne elemezni, hogy öt év alatt a kétszeresére kellene növelni itthon az alternatív energiaforrások használatát, ha meg akarunk felelni az uniós átlagnak. S bár egyre több a napkollektor, és remélhetőleg nő a szélkerekek száma is, természeti adottságainkat tekintve mégis inkább a biomassza-hasznosítás és az energetikai célú növénytermesztés kecsegtet nagy lehetőségekkel.

S itt beszélhetnénk arról is, hogy Magyarország nem használja ki a termálvizek kínálta lehetőségeket sem.

A viszonylag jó geotermikus adottságoknak ez idáig valóban csak a kis részét hasznosították, és főként fürdésre, illetve a fürdők fűtésére. Ezenkívül még fűtenek vele üvegházakat és néhány városban lakókörzeteket. Azonban nem pusztán a szándék hiánya miatt van ez így, hanem azért, mert ezeknél a beruházásoknál komoly műszaki és gazdaságossági problémákkal kell szembenézni. A termálvizet ugyanis ahhoz, hogy abból újra energiát nyerjünk, vissza kell sajtolni a földbe, és ez eleve energiaigényes, nem beszélve a természetvédelmi szempontokról.

Komoly műszaki és gazdaságossági problémák azonban nemcsak a termálvizeink, hanem általában a zöldenergia hasznosítása kapcsán is felmerülnek. Ezért állami, valamint európai uniós előírások és programok - és az ezekben rögzített támogatások - nélkül a megújuló energiaforrások talán soha nem váltanák ki a hagyományos, fosszilis energiahordozókat.

Az állami támogatás egyik legfontosabb eleme, hogy 2003. január elsejétől az összes megújuló forrásból származó villamosenergia-fajtára garantált átvételi árak vannak érvényben. Kezdetben az előállítási technikától függően, egy tartományon belül, majd 2005. ősz óta egy új jogszabály fixen, kilowattóránként 23 forintban határozta meg a megújuló energiahordozókkal termelt áram kötelező árvételi árát. Az ilyen eszközökbe beruházóknak ez természetesen jó, hiszen ennek alapján szinte biztosan számolhatnak azzal, hogy 8-10 év alatt megtérülhet a befektetésük.

Az áramszolgáltatók azonban, amelyeknek tehát akkor is át kell venniük az előírt magasabb áron a biomassza, a napelemek által vagy a szélturbinával előállított áramot, ha a hagyományos erőművektől jóval olcsóbban jutnának hozzá, érthetően tiltakoznak emiatt. Vagy inkább csak ezzel magyarázzák azt, hogy az immár liberalizált gáz- és árampiacon lassan kibontakozó verseny miért nem hat kedvezően az áram árára.

Ha az energiapolitika célja a villamos energia árának a csökkentése, akkor az államnak nem a megújuló energiaforrások hasznosítására kellene többet költenie - jelentette ki például Bakács István, az E. On Hungária Rt. igazgatósági tagja egy szakmai konferencián -, hanem vonzó környezetet kellene biztosítania a befektetőknek a meglévő hagyományos erőművek korszerűsítése érdekében. Hozzátéve: azokban az országokban - például Finnországban -, ahol atom-, illetve vízerőművekre épül az energiaellátás, olcsóbb az áram, mint ott, ahol tiltakoznak ezek ellen.

Nem a támogatás miatt drága

A villamos energia ára nem a megújuló energiaforrások, hanem a rossz szabályozás és a szennyező termelőknek nyújtott támogatások miatt emelkedik - állítja ezzel szemben a Megújuló Energia Ipari Társaság (MEIT). "Megengedhetetlen, hogy a politikai és piaci szereplők a tényleges problémák megoldása helyett figyelemelterelést folytatnak, és az árakra minimális hatást gyakorló környezetbarát villamosenergia-termelést - alaptalanul - okolják az árak emelkedéséért" - olvasható a társaság közleményében.

A dokumentum szerint a környezetbarát megújuló energiaforrások támogatása minimális költséget jelent a fogyasztóknak, mert a kötelező átvételi rendszeren keresztül adott támogatások mindössze 40 százaléka jut a megújulóknak. Ez 2004-ben 6 milliárd, 2005-ben körülbelül 14 milliárd forint volt. Továbbá, mert a támogatás rendszerhasználati díjba beépített költsége mindössze 28 fillér kilowattóránként, ennek a támogatásnak a 95 százalékát pedig a három biomassza-erőmű kapja. Az új, kicsi megújulós erőművek támogatása kilówattóránként mindössze 1,4 fillér terhet jelent a fogyasztóknak.

Gáz van, és lesz is egy jó ideig
Rövid távon a földgázt nem lehet helyettesíteni, hiszen Magyarországon a villamos energia egyharmadát is földgázból állítjuk elő. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója állítása szerint ennek ellenére nem valószínű, hogy komoly energiaellátási zavarokkal kellene számolnunk, például azért, mert az oroszok hosszabb távra elzárnák a gázcsapot. Egyrészt közel 3 milliárd köbméter hazai termelésű földgáz áll rendelkezésre, másrészt a hazai tárolókapacitás 3,5 milliárd köbméter, amelyet a nyári időszakban érkező földgázzal töltenek fel a január-februárban jelentkező csúcsigények kielégítésére. Hosszabb távon pedig a szállításban nagyon erős az orosz fél érdekeltsége, hiszen gázt csak oda lehet eladni, ahol kiépült a gázvezeték, és ez az egyik legfontosabb exporttermékük. Az viszont igaz, hogy átmenetileg, rövid időre bármikor jelentkezhetnek a mostani ukrán-orosz árvita miatt fellépett gondokhoz hasonló problémák. De a szakember szerint nem elsősorban a forrás hozzáférhetősége, hanem a tízezer kilométeres gázhálózat terrortámadásnak, természeti katasztrófának, politikai viszályoknak való kiszolgáltatottsága miatt. Ráadásul az ellátás biztonságának hangsúlyozása nagyon megdrágíthatja a földgázt. Globalizált világban kockázatmentes energiaellátás nem képzelhető el - szögezi le a szakember -, az EU-tagság ezért ebből a szempontból is nagyon komoly tényező, mert együttes fellépéssel jelentősen csökkenthetők az energiaellátás természeti, politikai kockázatai. Az ismert földgázkészlet egyébként a mostani fogyasztási szint mellett körülbelül 60-70 évre elegendő, a kőolaj 40-45 évre. De az elmúlt 30-40 évben az újonnan felfedezett készletekkel ez az időtartam inkább növekedett, mintsem csökkent, tehát a következő fél évszázadban a készletek kimerülésétől nem kell tartani. Sőt, a kutatási technikák gyors ütemben fejlődnek, és az emberiség újabb és újabb készletekre bukkan.
A magyar villamosenergia-árak tehát nem a megújuló energiaforrások támogatása miatt magasak, hanem mert a villamosenergia-piac mintegy 80 százalékában nem tudnak a piaci mechanizmusok árcsökkentő hatásai érvényesülni. Amiatt, mert sok erőművet indokolatlanul védenek a magas árra kötött, hosszú távú szerződések. S mert - a MEIT szerint - olyan szennyező erőműveknek ad az állam tízmilliárdos nagyságrendben támogatást, mint például a Vértesi Erőmű Rt. vagy a Mátrai Erőmű. Ráadásul a nagy erőművekre méretezett villamosenergia-hálózat fejlesztése hatalmas elmaradásban van, ami példátlanul magas, 13 százalékos hálózati veszteséget jelent. (Az energiahivatal által közzétett adat szerint a hazai hálózati veszteség 7,6 százalék. - A szerk.) Ha nem lennének piactorzító szabályok és állami támogatások, a megújuló energiaforrások nagy mennyiségben tudnának megbízható módon olcsó, környezetbarát villamos energiát termelni, amelyek új munkahelyeket teremtenek, csökkentik az ország importfüggőségét, és külföldi befektetéseket vonzanak.

Álságos a megújulók támogatásának csökkentéséről beszélni - folytatódik az idézett közlemény -, amikor az Európai Parlament 2005 szeptemberében 2020-ra már 33 százalékos célszámot határozott meg a zöld-villamosenergia termelésnek, s amikor a magyar fogyasztók és állampolgárok környezettudatosságának növekedése ellenére a magyar megújulós vállalás a legalacsonyabb az unióban. És amikor jelenleg a fogyasztás mindössze 2 százalékát elégítjük ki környezetbarát villamos energiával, s a racionális támogatási rendszerrel a fentiek alapján arányosítva még egy 10 százalékos megújulós részarány is csak kilowattóránként 1,5 forintnyi áremelő hatást fejtene ki.

Felemásan sikerült piacnyitás

Miért is nem tudnak a villamosenergia-piac mintegy 80 százalékában érvényesülni a piaci mechanizmusok árcsökkentő hatásai? És miért beszélnek az energetikai szakemberek is piactorzító szabályokról?

A válasz persze sokkal összetettebb annál, mint ami e cikkben röviden kifejthető. Ám a lényeg, hogy bár a villamosenergia-piac fokozatos liberalizációja 2003 januárjával megkezdődött, a törvényben feljogosított fogyasztók - vagyis azok a nagy energiafelhasználók, amelyek először tehették meg, hogy a szabadpiacon szerzik be szükségleteiket - nem igazán éltek a lehetőséggel. Amelyek mégis, azok közül többen - mivel a törvény ezt is lehetővé tette számukra - rövid próba után visszatértek a közüzemi szolgáltatóhoz.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közelmúltban megjelent tanulmánya szerint valódi verseny helyett az úgynevezett közüzemi szolgáltatók és a szabadpiacon kereskedők között alakult egyfajta vetélkedés. Vagyis ahelyett, hogy a kereskedők versenyeznének egymással, lenyomva ezzel az árakat, a közüzemi szolgáltató hatósági árai hatnak a többi piaci szereplőre. Ezt a problémát egyébként a nagy áramszolgáltatók már a törvény megfogalmazásakor jelezték - de nem találtak meghallgatásra -, mint ahogyan azt is, hogy az erőművekkel megkötött hosszú távú szerződései miatt a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. erőfölényben lesz a többi vállalkozással szemben, ami értelemszerűen szintén gátolja a verseny kialakulását. A tanulmányból kiderül, hogy az MVM Rt. a közüzemben fel nem használt kapacitásokat csak kisebb mértékben szabadította fel, és bocsátotta a szabadpiaci szereplők rendelkezésére, mint amilyen mértékben megtehette volna.

A versenyhivatal javaslatai a főbb tennivalókra: a hosszú távú áramvásárlási megállapodások felülvizsgálata; a kapacitástöbblet piacra vitele; lépések egy kelet-közép-európai regionális villamosenergia-piac fejlesztése érdekében; a verseny torzulásához vezető körülmények vizsgálata; a mindig szűkösnek bizonyuló határkeresztező kapacitások új szabályrendjének a kialakítása; és nem utolsósorban a fogyasztók tájékoztatása.

Tény, hogy az Európai Unióban sem működik még kellő hatékonysággal a liberalizált árampiacon a verseny. De míg például Svédországban a feljogosított fogyasztók 70-80 százaléka már váltott szolgáltatót, addig Magyarországon csak a 30-35 százaléka. Pedig a verseny egyik fokmérője a szolgáltatóváltás aránya, ami persze azt nem tükrözi, hogy mennyire volt utána elégedett a fogyasztó az új szállítótól kapott kedvezményekkel.

Enyhén nő a gazdaság energiaigénye
Magyarország villamosenergia-igénye a következő tizenöt évben éves átlagban 1,9-2,1 százalék közötti ütemben növekszik majd - derül ki a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. előrejelzéséből. Előbb lassabb, 1,8 százalék körüli ütemet várnak, majd 2010-től 2015-ig 2 százalék feletti lesz az emelkedés. Így 2020-ra a magyar gazdaság bruttó áramigénye a jelenlegi 41,2-ről 56-57 terawattórára nő, ami összességében 38 százalékos emelkedést jelent. Persze csak akkor, ha a bruttó hazai termék (GDP) éves átlagban 4 százalék körül növekszik majd, és a termelésen belül tovább csökken az úgynevezett energiaigényes ágazatok aránya - amint azt a kutatók feltételezik. Az egységnyi GDP előállításához szükséges árammennyiség az elmúlt tíz évben ugyanis csaknem 20 százalékkal csökkent, és egy százalék GDP-növekményhez ma már villamos energiából mindössze 0,3 százalékos többletfelhasználás párosul. A fejlett országokban jelenleg ez a mutató 0,5-0,8 százalék, vagyis magasabb a magyarországinál. A prognózisok szerint az Egyesült Államokban 0,4-0,5, az Európai Unióban 0,6-0,7 százalék lesz néhány év múlva az egyszázalékos GDP-növekedésre vetített többletenergia-felhasználás. Nem olyan pozitív a helyzet azonban, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az erőművek fogyasztása és a hálózati veszteség - ami a természetes fizikai veszteségből és az illegális vételezésből áll - Magyarországon igen magas, és nagyon nehezen csökken, jelenleg a megtermelt összes energiából 7,6 százalékot tesz ki. A hatékonyság javulása a korszerű, kisebb helyi erőművek sorozatos üzembe állásától várható. Így az úgynevezett önfogyasztás 2020-ra 6,4 százalékra csökkenthető. Kedvező változás, hogy a téli csúcsfogyasztás és a nyári kisebb fogyasztás között egyre kisebb a különbség - elsősorban a légkondicionálás elterjedése miatt -, így az erőművek kihasználhatósága egyenletesebb. Ebből adódóan 2020-ig a GKI Rt. a téli felhasználásban 1,8, a nyáriban 2,1 százalékos éves bővüléssel számol. A fő felhasználási területek közül az ipar fogyasztása mindössze 1,7 százalékkal nő majd, a háztartásoké 2,3, az egyéb területé 2,1-2,2 százalékkal.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo