Az egészséges Magyarországért

Jelentősen felgyorsult az elmúlt hónapokban a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjaira beérkező pályázatok értékelése és a kifizetések lebonyolítása. Miközben folyik a 2004-2006 között elérhető források elosztása, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal szakemberei már a következő költségvetési periódus, a 2007-2013-as időszak célkitűzésein dolgoznak. A jelenről és a jövőről Baráth Etelét, Magyarország európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszterét kérdeztük.

- A 2004-2006 közötti időszakra mintegy hatszázhetvenhétmilliárd forint fejlesztési forrás áll rendelkezésre. Az első pályázatok beérkezésétől eltelt időszak mire volt elegendő? Hol tartanak a kifizetések?

- Eddig ezerkétszázmilliárd forintnyi beérkezett igénylésből ötszázmilliárd forint a nyertes pályázat, és a felgyorsult folyamatok hatására hozzávetőleg hatvanhétmilliárd forint elhagyta a kincstárat. Azt látni kell, hogy ez egy több lépcsőből álló, bonyolult folyamat. A pályázat beadását a döntés követi, majd a szerződéskötés és a tényleges kifizetés. Egy-egy lépés között pedig jó néhány hónap is eltelhet. Elégedett vagyok az elmúlt másfél év eredményeivel, hiszen a hároméves pénzügyi lehetőség körülbelül nyolcvan százaléka van lekötve, és az összeg közel hatvan százalékára már szerződést is kötöttünk. Ha a tendencia nem változik, 2005 végére a forrás nagy része gazdára találhat. Vagyis eljött a fejlesztési projektek megvalósításának időszaka. Most a pályázók következnek.

- A nyár sikereivel szemben korábban inkább nehézségekről - kevés pályázatról, az intézményrendszer problémáiról, az elbírálás lassúságáról, a kifizetések akadozásáról - lehetett hallani. Mi változott?

- Változott az intézményrendszer, és változtak a pályázati kiírás feltételei is. Az egyik legfontosabb, hogy a kezdeti nehézségek tapasztalataiból kiindulva ma udvarias és segítőkész ügyfélkiszolgálás segíti a pályázót. Korábban tudniillik a korrupció elkerülése érdekében nem volt személyes ügyfélszolgálat, de rájöttünk, hogy nagyon sok formai hiba kiküszöbölhető, ha a pályázóknak van kitől kérdezniük. Az új szabályozás is nagyban hozzájárult a megkötött szerződések számának növekedéséhez. Újdonság, hogy a pályázati összeg huszonöt százalékáig terjedően előleget tudunk adni, illetve hogy a pályázó részéről garanciát csak ötmillió forint fölötti projekt esetében kérnek. Emellett az adminisztratív kötelezettségek is egyszerűsödtek: a különböző igazolásokat elég a szerződéskötéskor benyújtani, azaz amikor már biztos, hogy a fejlesztési elképzelések megvalósításához szükséges forrást elnyerték.

Jóllehet az unióban szokásos gyakorlattól ez eltér, de Magyarország helyzete más. A hivatalos papírok későbbi benyújtásának lehetősége jobban szolgálja a támogatásra jelentkezők érdekeit. A kincstár és az elbíráláshoz kötődő információs rendszerek a korábbi kézi vezérlés helyett ma automatizáltan működnek, így a döntéshozatalhoz szükséges idő is lerövidült. Összességében nőtt a pályázókkal szembeni bizalom, és ily módon javult a hatékonyság. 2007 után tervezzük a teljes folyamat decentralizálását. Igaz, az eljárásban eddig is részt vettek a régiós szervek, de a következő pályázati ciklusban már a lebonyolítás ellenőrzése, a kifizetések és a számlaellenőrzés is helyi szinten történik majd. A pályázatok legtöbb célkitűzése - a foglalkoztatás, az oktatás, a helyi gazdálkodók programjai vagy az önkormányzatok működése - ugyanis maximális helyismeretet igényel. Minél mélyebben bevonjuk a régiós szervezeteket, annál adekvátabb döntés születhet a pénzek felhasználásának mikéntjéről, és a folyamatok is tovább gyorsulhatnak.

- Ehhez viszont fejleszteni kell a régiós intézményrendszer infrastruktúráját, ami nem kevés pénzt igényel.

- Valóban. A Nemzeti Fejlesztési Terv megvalósítása azonban két úton folyik. A vállalkozók pályázatai mellett a központi projektekre is van uniós forrás, az országnak járó keretösszeg közel ötven százaléka erejéig. A Kohéziós Alapok harminc százalékát például eleve állami programok finanszírozására különítették el. Tehát 2007 után az európai pénzekből az államigazgatás fejlesztésére is kell, hogy jusson.

- Említette, hogy jó eséllyel a keret kimerül 2005 végére. Eszerint 2006-ban már nem lehet pályázni?

Visegrádiak az unióról
Augusztus 30-án Budapesten találkoztak a visegrádi országok miniszterelnökei, hogy az Európai Unió napirendjén szereplő legfontosabb kérdéseket, elsősorban a 2007-2013 közötti pénzügyi perspektívát megvitassák. A találkozón jelen volt az Európai Bizottság elnöke is. A V4-ek közös nyilatkozatukban kifejtették: kiemelt fontosságú, hogy 2005 végéig megszülessen a politikai megállapodás a költségvetésről. Állásfoglalásuk szerint miután az unión belüli gazdasági konvergencia sikeres megvalósítása szempontjából a kohéziós politika kiemelt fontosságú, annak a pénzügyi perspektíva központi elemének kell maradnia. Ugyanakkor nyilatkozatba foglalták azt is, hogy az uniónak reformokra van szüksége, és bizonyos kérdéseket tovább kell vitatni, de ennek során tekintettel kell lenni a reform és stabilitás közötti egyensúly megőrzésére.
- A lehetőségek bizonyos hányadát félretettük, és van egy elvi döntés a túlvállalásra is, hiszen az odaítélt pénzek bizonyos százalékát végül mégsem fizetik ki formai okokból, vagy azért, mert a pályázó utólag eláll a megvalósítástól. Az uniós országok gyakorlata szerint ez általában a pályázatok tizenöt százalékát jelenti. 2006-ra ennek a maradványpénzösszegnek a terhére újabb operatív programokat írunk ki, már összhangban a következő időszakra meghatározott célkitűzésekkel.

- Miközben már a következő időszak célkitűzéseire utal, az unió támogatáspolitikáját befolyásoló EU-költségvetés körül éles viták dúlnak. Lesz-e elég idő a 2007-2013-as időszak fejlesztési irányának meghatározására, az operatív programok kidolgozására és a pályázatok kiírására?

- Bár a kialakult helyzetet minél előbb meg kell oldani, az unióban felmerült problémák ma még nem okoznak komoly gondot Magyarország számára, hiszen a vita nem az újonnan csatlakozott országoknak szánt támogatások nagyságáról szól. Azt senki nem vonta kétségbe, hogy mekkora összegre számíthatunk, sőt a luxemburgi csúcsértekezlet utolsó pillanatában nőtt a kelet-közép-európai országoknak szánt keret. A tagállamok ugyanis tisztában vannak azzal, hogy az alapokon keresztül érkező támogatás nem segély, hanem befektetés, amely - ha mi jól használjuk fel - az ő gazdaságukat is élénkíti. A vita a versenyképesség növelésére és a kohéziós célkitűzésekre fordított összegek nagyságrendjéről szól. Magyarország viszont abban a helyzetben van, hogy a Kohéziós Alapból finanszírozható programok - az oktatás, az egészségügy fejlesztése, az infrastruktúra, benne a K+F és energiaracionalizálás - egyben az ország versenyképességének növelését is szolgálják.

Vagyis a jelenleg zajló vita - még ha az egyes tagországok által remélt hangsúly-áthelyeződéssel zárul is - nem érinti a magyar célkitűzéseket. Tehát folyamatosan dolgozunk: zajlik a tervezési munka, és saját forrásból - harmincmilliárd forint áll rendelkezésünkre - előkészítjük a programokat. Készül a következő időszakra szóló Nemzeti Fejlesztési Terv, folyik a részletes és a komplex programok kidolgozása. Ha december végéig megszületik az EU költségvetése, nincs semmi gond. Azt persze nem gondolom, hogy nincs szükség reformokra, de jó lenne, ha az unió tagállamai a pénzügyi stabilitás megteremtésével párhuzamosan határoznák meg a szükséges változtatások irányát. Tehát szülessen meg a 2007-2013-as költségvetés, mi pedig nyitottak vagyunk a reformokra. Az augusztus végén elfogadott V4-nyilatkozat mutatja a visegrádi országok rugalmasságát.

- Merre mutatnak a Nemzeti Fejlesztési Tervben megfogalmazott célok?

- Általánosságban az embereknek legyen jó munkahelyük, normál jövedelmük, tiszta és egészséges környezetben élhessenek, és tanulhassanak. A konkrét célok persze ennél differenciáltabbak. Az egyik legfontosabb a gazdaság versenyképességének növelése. Ehhez nélkülözhetetlen a közlekedési és a környezetvédelmi infrastruktúra gyarapítása, az információs társadalom építése. Mindennek alulról kell épülnie, a helyi közösségek szervezésén keresztül, hogy létrejöjjön egy összetartó társadalom. Ma Magyarországon a lakosság különböző szegmensei egyre távolabb kerülnek egymástól, nő az egyes rétegek előtt megnyíló lehetőségek közti különbség. A szegénység elleni küzdelemhez elengedhetetlen a szükséges intézményrendszer - civil szervezetek, helyi központok - felállásának támogatása. Az oktatás, az egészségügy és a területi kiegyenlítődés szintén fontos elemei az operatív programoknak. A közlekedés és az iskoláztatás feltételeinek jobbítása az első lépés az ország versenyképességének javítását illetően.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo