Arc: Holisztikus vállalat

Magyar vállalat angol keresztségben: Love in Business (LIB). Az alapító, Borbély László - társaival egyetemben - nem egyebet vállal, mint azt, hogy holisztikus szemléletű vállalatvezetést, egységben szemlélt cégirányítást dob a piacra. Arra a piacra, amelyik képes átlépni saját árnyékát, prózaian fogalmazva: ma már saját maga beismert kritikája. Ám kell negyvenévnyi vándorlás a sivatagban, hiszen a mi generációnkat követő lesz alkalmas arra, hogy már más modellt alkalmazzon, olyat, amilyet a Love in Business ma még magán kísérletez ki, de holnap már tanít, és el is ad.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- Látja-e saját magát, amikor a dogmákhoz ragaszkodó, a megszokott útról még egy-egy gondolatkísérlet erejéig sem letérő kortársait elkápráztatja azzal, hogy az évszázada ismert, alkalmazott cégirányítási modellt - szemléletet - egyszerűen kidobja?

- Olyannak látom magam, aki időnként megelőzi a saját korát. A marketingkommunikáció ugyan már több mint egy évtizede a munkám, de színészként "érkeztem" mai pályámra. Amikor Klapp nevű cégem 1991-ben megalakult, a színházi világban nagyon nem volt jellemző mással foglalkozni, mint amire az embert a diplomája feljogosította. Épp ezért előztem meg a saját koromat, amikor huszonkilenc évesen, közvetlenül a rendszerváltás után elindítottam a saját reklámügynökségemet, sőt ráadásul öt évvel később azt mondtam egyszerre négy színháznak: abbahagyom a szakmát. Majd beiratkoztam az előadóművészet-menedzsment kurzusra az Amszterdami Egyetemen, majd pozitív gondolkodást hirdettem három éven keresztül a televízióban és más rendezvényeken. Tettem ezt idehaza, abban az országban, amelyik vezeti az öngyilkossági és az alkoholfogyasztási statisztikát. Vélhetően megelőzzük a korunkat holisztikus szemléletű vállalatvezetési modellünk képviseletével is. Amibe belefogtam, az arról szól, hogy az ember képes legyen "összeszinkronizálni" a muszáj-tevékenységet úgy, hogy kedve legyen hozzá, sőt akár kellemes is legyen a számára, de nem dobunk ki semmit. A régi modell értékei remekül összeépíthetők az új paradigma értékeivel.

- Aki Borbély Lászlóból igyekszik felkészülni, az ilyen fogalmakat is megismer: jóllételvű vállalat, holisztikus szemléletű vállalatvezetés. Ez lenne a muszáj-tevékenységek szinkronja?

- Nem, ez az a modell, amelyet holisztikus szemléletű cégvezetésnek, magyar szavakkal: egységben szemlélt vállalatirányításnak nevezünk, lényege pedig, hogy nem megkülönböztet, hanem egységre törekszik, egységet ér el.

- Vagyis e percig nem így, holisztikus szemléletű szervezetekben tevékenykedve élünk sokmilliárdnyian...

- Ennyire határozottan ezt nem állítanám. Sokfelé a világban bontogatja szárnyát ez a szemlélet, de mi "csak" a magyar piacon szeretnénk úttörők lenni. Bár már itt is sok topmenedzser fejében motoszkál ez az elképzelés, így a mi dolgunk "mindössze" az, hogy keretet, formát adjunk a korszellemnek.

- De létezik egyáltalán holisztikus szemléletű vállalat és vállalatvezetés, az, amelyik kritikája is egyben a jelennek?

- Saját házunk táján maradva: néhány száz reklámügynökség működik az igen kicsi magyar piacon. Akkor működünk holisztikus egységben, ha az ügyfeleink és mi magunk is egytől egyig, valamennyien elégedettek vagyunk. Ez a modellünk alapja. Hovatovább könyvtárnyi irodalma van annak, hogyan lehet eredményességet produkálni a cégben, miközben mindenki jól is érzi magát. S ha minden munkavállaló a helyén van a munkahelyén, a cég is termelékenyebb lesz, a termelékenyebb cégnek pedig több pénz áll a rendelkezésére, hogy jobban odafigyeljen a dolgozói igényekre...

- Az a dolgozó, aki reggel felkel otthon, és munkába indul, tudja-e, hogy egy olyan vállalathoz megy be, ahol ő jól kell, hogy érezze magát?

- Ez nem "személyi", hanem menedzsmentkérdés. Ha a menedzsment magáévá teszi a holisztikus szemléletet, akkor azt is tudja, hogy a szemléletnek a gyakorlatba történő átültetése egy audittal kezdődik, az audit eredményének függvényében a szervezet felépítési modelljének bármely részletébe beépíthető a modell egy-egy panelje, legyen ez konfliktuskezelés mediációval vagy akár pénzügyi és/vagy kommunikációs tanácsadás. A lényeg: ezeket nem külön tételekként - szakirányokként - kezeljük, hanem az összefüggéseiket gyakoroltatjuk be az adott szervezet munkatársaival

- Meglehet, másként érvényesek - ha érvényesek - a holisztikus szemlélet megoldásai a Klapp Communicatiosnél Budapesten, és másként a General Electricnél Amerikában, sőt másként motiváltak ez utóbbi tulajdonosai, ezerszám lévő részvényesei.

- Minden tulajdonost a profit motivál, a menedzsmentnek egyetlenegy lényegi dolga van: eredményről beszámolni a tulajdonosi körnek. Tudom, hogy nem pusztán a humán erőforrás az, amitől előremegy egy cég. De a nemzetközi trend azt mutatja, hogy egyre komolyabban veszik a nagyvállalatok is ezt a tényezőt, azaz a menedzsmentnek el kell juttatni a vállalat munkatársait odáig, hogy tudják, felelősek a saját cégük termelékenységéért és profitjáért.

- Mi a legkisebb közös többszörös dolgozó és dolgozó között?

- A szakmaiság. A takarítónőtől kezdve a CEO-ig mindenki a tőle telhető legjobb szakmai minőséget képviselje. A vállalatnak ekkor mindenképpen érdeke a megtartásuk. Amint a vállalatnak érdeke a munkatárs megtartása, a munkatársnak is érdeke ott maradni, s ez a karriervonal szempontjából is alapvető, hiszen ilyenkor tud tárgyalni az illető az előrelépésről. A szakmaiság mellett természetesen a vállalat prosperitása is alapvetés. Mindehhez, felfogásunk szerint, az kell, hogy Kiss Róbert vezérigazgató ne nyolc órában legyen vezérigazgató, tizenhatban meg Kiss Róbert. Ő egy személy, aki nem hagyja otthon Kiss Róbertet, amikor elkezd vezérigazgatni. Ez a "viszony" igaz valamennyi munkahelyi szinten.

- Talán úgy illik, hogy az első ilyen "felelős vállalat", holisztikus elvű cég a LIB Központ legyen.

- Ezen dolgozunk. A modell minden összetevőjét magunkon próbáljuk ki és finomítjuk. Rendkívül izgalmas folyamatban vagyunk, és tulajdonostársaimmal együtt - akik között matematikus és vezető pénzügyi tanácsadó mellett képzett mediátor és, saját személyemben, kommunikátor is található - azon munkálkodunk, hogy az ilyen módon kifejlesztett modellt minél szélesebb réteg számára tegyük elérhetővé. A cég egyrészt felépíti saját magát, másrészt a piacon auditot kínál a partnereknek. Az a célunk, hogy minél hatásosabb módszereket dolgozzunk ki ahhoz, hogy a holisztika működjön a szervezetekben: a versenyszférától a civil szervezeteken át, akár a politikáig...

- LIB Központok jönnek tehát létre sorozatban?

- Akár... De nem ez az elsődleges cél. Mi magunk is networkpartnereket keresünk és találunk, de ugyanakkor nem gondoljuk, hogy a holisztikus szervezetfejlesztésnek egy üdvözítő modellje van, és az a miénk. Olyan networköt szeretnénk, ahol a gondolkodás, az alapelemek, a szemlélet azonos, s ilyenformán a világot nem érdekellentétekben, hanem az érdekek összefésülésében látjuk, és azt szeretnénk, ha a partnereink is így látnák.

- Azaz: a holisztikus modellre alapozó cégek sokasodnak, olyannyira, hogy egyszer csak befejeződik a negyvenévnyi sivatagi gyaloglás, s a mai aggyal működő vállalatoknak már nyomuk sem lesz?

- Előbb-utóbb a szemléletváltás megkerülhetetlen minden cég életében. Ugyanakkor komoly versenyelőnyt jelent, ha ez inkább előbb, mint utóbb történik. Számtalan külföldi példa van a hatékonyság növekedésére. A Klapp működése maga is bizonyítja: lehet olyan módon profitorientált vállalatot szervezni és működtetni, hogy abban a benne dolgozók elégedettek, ugyanúgy, mint a cég ügyfelei.

- Bemegy a vevő a LIB Központba, és kér egy holisztikus vállalati modellt az éppen szerveződő vállalkozásához?

- Nem egészen. Az egyik praktikus megoldás, kivált, ha indul a vállalkozás, az, hogy igényelnek egy auditot, s mivel a szervezet felépítése a kezdetén van, eleve a cég adottságaira szabott, legszerencsésebb modellt lehet megvalósítani. Idővel természetesen a működő vállalkozásoknak is sokféle kapcsolódó támogatást, eszközt tudunk átadni.

- A LIB Központ felépítheti magát, mégsem ér sokat, ha a modellnek nem születik meg az iskolai háttere...

- A tanítás, a tankönyv modellje maga a vállalatunk, most ennek tökéletesítésén dolgozunk. Amikor piacképesnek érezzük a "produktumot", akkor egyszerre indulunk el a piac és az oktatás felé. Érdekes módon az iskola fogékonyabb és jobb vevő már most a modellre, s nemzetközi kezdeményezések is megjelentek már. Az IBS-szel már közösen működtetünk egy workshop- és konferenciasorozatot, melynek egy részét az IBS be is emelte a tananyagába. Az oktatás már igazolja, van értelme annak, amit a LIB Központtal képviselünk.

- Létezik legalább egy "vállalattípus", amelyik az elmúlt tizenöt évben megmaradt az abszolút régi modellnél: a színház. Az ősi vezetési metódusával, a ma már kényszervállalkozó művészekkel vegetáló intézményre ráültethető-e a holisztikus szemléletű vállalatvezetési modell?

- Titkos ambícióm, hogy kipróbáljam. Annak idején, amikor beiratkoztam Amszterdamban az EU-konform előadóművészet-menedzsment kurzusra, már ezzel kacérkodtam, de a "piac" és a szakmai környezet éretlen volt erre a felfogásra. Mostanra a szakma a saját vérén tanulja meg, hogy integrálódnia kell a piaci környezetbe, különben éhen hal. Persze egy hatékonyabb állami szerepvállalás sokat segítene. Pardon, megint kilyukadtunk a politikánál. Segíteni szeretnék, átadni valamit, amit - nem csak képesítésem okán - kevesen szemlélnek integráltan az országban, és ebben rendkívül sokat segít a sikeres, majd' másfél évtizedes üzleti múlt és jelen.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo