Alkuszok helyett brókerek

Miért csak minden harmadik felnőttnek van életbiztosítása? Miért terjedt el az a nézet, hogy „a biztosító addig jó, amíg fizetsz, amikor ő kell, hogy fizessen, már jönnek a problémák”? Vajon ki a hibás a félreértésekben? A biztosító, hogy nem nagybetűvel írja le a szerződésben a lényeget? Az alkusz vagy az ügynök, aki a prémium reményében olykor csúsztat? Vagy maga az ügyfél, aki van olyan balga, hogy nem kérdez rá arra, amit nem ért? S vajon miként hat mindezekre a készülő új biztosítási törvény?

A magyar biztosítási piac fejlődése – bár fokozatosan lassul – még mindig többszörösen dinamikusabb, mint az uniós átlag. Az idei első három hónapban regisztrált több mint 15 százalékos díjbevétel-növekedéssel Szlovéniát és Csehországot is maga mögé utasítja. A fejlett piacokon ez az arány nem haladja meg a három-négy százalékot.

Új törvény, új szempontok

A biztosítási tevékenységről szóló törvényt (Bit.) az uniós jogharmonizáció hajrájában alkotja újra a parlament, hatálybalépése uniós csatlakozásunk előtt várható.

A törvénytervezetben megfogalmazott új szabályok között vannak alapvetően fogyasztóvédelmi jellegűek is; ezek a szempontok eddig valahogyan elkerülték a jogalkotók figyelmét. Ilyen az a nemzetközi gyakorlatban már régóta jelen levő, rendkívül fontos szabály, miszerint az ügyfél, ha hat hónapnál hosszabb lejáratú életbiztosítást köt, attól harminc napon belül még elállhat. Továbbá az, hogy a szerződéskötést megelőzően kötelező az igényfelmérés és a tájékoztatás a termék mindennemű tulajdonságáról, valamint ennek írásos bizonyítása.

A biztosítási termékek – elismert szubjektivitásukból fakadóan – rendkívül bonyolultak. A személyhez fűződő termékeknél a sokszor nehézkes megfogalmazású, kisbetűs utalásokat tartalmazó szerződés, nem megfelelően tálalva, könnyen félreérthető. A nagyszámú, nem jól képzett – főként életbiztosítási – ügynök szándékos, a jutalék reményében elkövetett szóbeli csúsztatása is növeli a tisztázatlan szerződések számát. Az ügyfél nem tudja pontosan, mit vesz, gyakran csak a káresemény bekövetkeztekor szembesül a megtévesztés következményeivel.

Igaz, a „problémás” esetek száma az egy évben bekövetkező közel 3 millió káresemény közül 8-9 ezerre tehető. Ez a fél százalékot sem éri el, és ennyi a legfejlettebbnek tartott japán biztosítási kultúrában is előfordul – állítja Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára.

Ügynökregiszter – félmegoldás

A hazai biztosítási piac felfutása a különböző ágazatokban jelentkező munkaerő-fölösleget egy-, jobb esetben pár napos ügynöki gyorstalpaló tanfolyam után aktivizálta. Ez a képzési rendszer azonban sok kívánnivalót hagyott maga után. Különösen a hozzáértésben.

A csorba kiküszöbölésére az ügynökregiszter bevezetésével tesz kísérletet az új törvény. A regiszter a biztosításközvetítők pályája alakulásának nyomon követésével lehetővé tenné a központi ellenőrzést. Az adatbázisba való bekerülést – nem föltétlenül gazdasági jellegű – felsőfokú végzettséghez, illetve egy azt kiváltó, egyelőre csak körvonalazódó képesítéshez kötné a törvény.

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint ez a szisztéma az alapkövetelmények emelésével ugyan ki fogja szórni a kétes múltú, hozzá nem értő közvetítőket a közel húszezres piacról, ám az ügyfelek szempontjából ennek lényeges hatása nem lesz. A diplomát kiváltó képesítés megalkotásában – a szakmában uralkodó érdekeltségi rendszer miatt – a kiindulópontot vélhetően a mostani féléves biztosítási tanácsadói tanfolyamok jelentik majd, de vajon a szakirányhoz nem kötött felsőfokú végzettség biztosítja-e majd azt a hozzáértést, amit a szakma igényel?

Kintről jövő támadás?

A biztosítók piacának új alkotmánya több – a szakma által kifogásolt – szigorítást is tartalmaz, amelyek nem az uniós standardhoz való felzárkózás miatt kerültek be a tervezetbe, hanem a felügyeleti rendszert erősítik. A túlszabályozottság ronthatja a hazai versenyképességet, mert az unióban – az egységes engedély elve alapján – egy lazább felügyeletű országban bejegyzett biztosító majd „kintről” támadhatja a piacot.

A csatlakozással valóban ledőlnek a határok, említi a biztosítók piacára is érvényes regulát Trunkó Barnabás. A történelmi példák – Spanyolország, Ausztria – alapján hirtelen változásokra nem számíthatnak a hazai szereplők, viszont a közös piac több mint ötezer biztosítótársasága így is komoly kihívást jelent a ma harminc társaságot számláló magyar biztosítási piacnak.

A nagy nemzetközi biztosítótársaságok szinte kivétel nélkül jelen vannak nálunk, az uniós díjak pedig jóval meghaladják a magyar átlagot; így a piacra lépés a külföldiek számára eléggé körülményes. Piachódító törekvésekre a most csatlakozó közép-európai államokból is számíthatunk, tekintettel az uniós országokénál alacsonyabb költséghányadra.

A bizalomszerzés eszközei

Egy kis társaság inkább speciális, személyre szabott – általában ipari biztosítási – ajánlatával léphet fel hatásosan, semmint széles termékskálájú, univerzális biztosítóként.

Az ismertség különösen fontos a személyhez fűződő biztosítások terén: a GfK szerint a lakosság több mint kétharmada barátok és ismerősök tanácsa alapján választ biztosítót, a második helyen a hírnév áll. A tévés reklámokkal a lakosság mintegy 21 százaléka érhető el, egy jó PR-felülettel rendelkező társaság további tizenöt százalékos ismertségre tehet szert.

Az új biztosítók termékeinek tömeges megjelenése zavarossá teheti az összképet, másfelől rövid távon – a behatoló árstratégia révén – a díjak csökkenését is eredményezheti. A jövedelmek két-három éven belüli érezhető növekedése és a fejlett pénzügyi kultúrához való közeledés viszont szükségszerűen a díjak emelkedéséhez vezet.

A szakma szerint a magyar lakosság biztosítás iránti igénye jelentősen elmarad a fejlett országokétól, ezért termékeny talajt jelent az innovatív megoldásoknak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo