Változtatásra érett a társasházi törvény: a „kényszertársaságok” nem életszerû körülmények között lakják az akár háromszáz lakásos épületeket; a lakásszövetkezetekre vonatkozó jogszabály fölött is eljárt az idô.
A költségalapú, valamint a szociális bérlakások építésének sem alakultak ki a megfelelô jogi és érdekeltségi feltételei. Mindemellett nem menynyiségi, hanem minôségi és strukturális lakás-
hiány van az országban, így a kormányzat valóban jó okkal készül arra, hogy hosszú távú programot dolgozzon ki és vigyen be a parlament elé. Ez a jövô. A jelen pedig az, hogy a 2000 óta élô újszerû lakásfinanszírozási rendszer – benne a támogatások, könnyítések számos változatával – május közepére revízióra érett, sôt a kormány meg is hozott néhány szigorító intézkedést.
Harmincötezer lakás épül
A jogi feltételek megváltoztatása, az érdekeltségi rendszerek jobbítása idôszakában egy biztos pontra lehet hagyatkozni: a GKI Gazdaságkutató Rt. információjára. A számítások szerint 35 ezer lakás épül fel az idén. Ez figyelmet érdemlô szám, hiszen nemzetközi adatok szerint a meglévô lakásállomány tíz százalékával azonos számú otthon évenkénti megépítésére van szükség ahhoz, hogy az adott ország lakásvagyonát normális módon meg lehessen ôrizni.
Hazánk esetében ezért gondolták ki már 2000-ben is, hogy az évi 40 ezres bôvülés az elérendô cél. A GKI-s adat tehát biztató. Az Eco-stat legújabb elemzése pedig azt mutatja, hogy a honi ingatlanberuházó vállalkozások szerint növekszik az építkezések száma a következô fél évben, ugyanis emelkedik a lakossági, a belföldi befektetôi és a külföldi beruházási hajlandóság.
A piac tehát mûködik, a május 21-ét megelôzô idôkben lendületet vett, s aki tehette, az vásárolt, befektetett. Új és használt lakásokat igyekeztek sokan úgy megszerezni, hogy a különbözô támogatásfajták kínálta lehetôségeket is maximálisan kihasználták. A sietséget csak egy szempont akadályozta: az a félelem, hogy a kormányzat visszamenôleges hatállyal is jogszabályt alkot a támogatások, futamidôk mérséklésérôl, amit alátámasztani látszott, hogy több mint egy évtizeddel ezelôtt azt mondta ki az Alkotmánybíróság, hogy a lakáshitelek kamatainak utólagos módosítása csak a gazdasági feltételek rendkívüli helyzet kiváltotta alapvetô változása esetén lehetséges. Szerencsére napjainkban ez nincs így, s bár a büdzsé helyzete kedvezôtlen, ilyen alapon nincs ok a szerzôdésekben szereplô kamatok megváltoztatására. Így május 22-ét – a kormány lakáspolitikai döntéseit – követôen visszamenôleges intézkedésekkel sem kell számolni. Mással viszont igen, hiszen a kedvezmények rendszere több ponton is megváltozott.
Meghagyott kiskapuk
Június közepétôl az a család, amelyik már igénybe vett államilag támogatott kamatú hitelt, újat „menet közben” nem vehet fel addig, ameddig le nem zárta az elôzô kölcsönügyletet. Igaz, tudatosan meghagytak egy kiskaput, amin azok a szülôk, nagyszülôk mehetnek át, akik felnôtt korú gyermekükön, unokájukon segítendô vállalják az adóstársi szerepet, s bekapcsolódnak az ifjak hitelfelvételébe. Amúgy kimondja a jogszabály, hogy kedvezmények nem illetik meg azokat a családokat, amelyeknek tagjai egymás között vásárolnak; ezzel kívánják megakadályozni, hogy fiktív lakásvásárláshoz vegyenek igénybe állami támogatást. Kivétel itt is akad: a közös tulajdon megszüntetése; például ha valaki örököstársaitól veszi meg az ôket illetô tulajdonrészt, az élhet a kedvezményekkel.
A május végén megalkotott, június 16-án életbe lépett szigorító kormányrendelet némely ponton könnyít. Az új lakás vásárlására felvehetô kiegészítô kamattámogatású hitel felsô összege 10 millióról 15 millióra nô, s a hiteldíjmutató – a kamat és egyéb költségek együttesen – nem lépheti túl a 6 százalékot. (Igaz, májusban mintegy másfél százalékkal alacsonyabb volt ennek a hitelnek az ára.)
Amit viszont lefelé korrigált az állam, az a jelenleg csak használt lakás vásárlására igénybe vehetô jelzálogleveles kamattámogatású kölcsön felsô határa: a rendelet hatálybalépésétôl ez nem 30 millió, hanem 15 millió forint. A kamatplafon használt lakás vásárlásakor változatlanul maximum 6 százalék lehet, ám 5 százalék, ha új lakást vesz a kedvezményre jogosult.
Újdonság, hogy a kedvezményre jogosult a jelzáloghitel mellett kiegészítô kamattámogatású hitellel is kalkulálhat, ha a két típus összege nem több mint 15 millió forint, s ha a vásárlás mellett bôvíteni és/vagy felújítani is kíván, ez is beszámít a 15 milliós keretbe. Ezenkívül a tetô cseréjéhez, felújításához, szigeteléséhez is felvehetô jelzálogleveles kamattámogatású hitel.
A pénzintézeteknek nem tetszik
Azt még nem lehet tudni, hogyan változik meg – ha megváltozik egyáltalán – a lakáspiac két fontos szereplôjének, a kölcsönöket igénylô lakosságnak, illetve a hitelintézeteknek a viszonya. Egyelôre a pénzintézetek reagálását lehet ismerni, nemtetszésüket amiatt, hogy jelentôs mértékben csökken a hasznuk ebben az üzletágban. (Június 16-ától a korábban 10 százalék körüli állami támogatás az új lakásokra felvett hitelek esetében 6,3, a régi lakásokra adott jelzáloghiteleknél pedig 5,3 százalékra mérséklôdik.)
A májusi kormánydöntésnek az volt az elôzménye, hogy a kabinet felülvizsgálta az elôdje által megalkotott és egy esztendeje már mûködô lakásfinanszírozási szabályokat. Arra a következtetésre jutottak, hogy irreális módon átcsoportosultak a hitelek a használt lakások vásárlására: az összes kölcsön 60-65 százalékát vették igénybe ilyen célra. Körülbelül 20 százaléknyi hitel szolgálta a felújításokat, s mindössze 15 százaléknyi fordítódott új lakások építésére. Pedig ez utób-biak során nemzeti vagyon keletkezik, munkahelyek teremtôdnek, adóbevétel folyik be az államkasszába. Ezeken az arányokon – reményei szerint – most változtatott a kormányzat.
Szeptemberre komplett, hosszú távú lakáspolitikai törvénycsomag kerülhet az Országgyûlés asztalára. Ebben lesz helye a bérlakások építésére, a bérlôk támogatására vonatkozó szabályozásnak is. A vállalkozói szféra érdekeltségének javításával – egyebek között a lakbéreken keresztüli támogatásokkal – bôvülhet ez a lakásvagyon is. Várható, hogy az úgynevezett PPP (Public-Private Partnership – együttmûködés a köz- és a magánszektor között)-alapú fejlesztési szisztémát is alkalmazni kívánja a bérlakásépítés programjához a kormányzat, azaz az állami feladatok megvalósításába érdekeltségi alapon kíván magántôkét és vállalkozásokat bevonni.
Alaposan felülvizsgált lakáspolitika
A kormány már változtatott, a parlament az ôszi ülésszakon változtat a honi lakásépítés politikáján. Június 16-ától módosult a támogatások feltételrendszere, a késôbbiekben pedig jogszabályok változnak, születnek, s teremtik meg hosszú távra a honi lakásvagyon bôvítésének lehetôségét.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.