A tőke keletre tart

A hazai közgondolkodás középpontjában a Magyarországra beáramló működő tőke áll, holott egyre nagyobb figyelmet kellene fordítani a hazai vállalatok külföldi befektetéseire. Az új piacok megszerzésének, felügyeletének ugyanis az egyszerű külkereskedelemnél hatékonyabb és biztosabb módja, ha külföldi leánycégeken keresztül sikerül birtokolni azokat.

Magyarországnak számos globalizációs mellékhatással kell szembenéznie: ahogy növekszik az életszínvonal és a bérszint, úgy húzzák le a redőnyöket az olcsó bérmunkáért idetelepült multik. Szükségszerű-e azonban, hogy csak a hátrányokat szenvedjük el? Megtehetik-e a magyar cégek is, hogy termelésük egy részét nemzetközi recept alapján keletebbre helyezzék? Merthogy még a nagyvállalataink is a transznacionális cégóriások farvizén eveznek, nem beszélve a kicsikről. Amikor tehát stratégiai lépéseket terveznek, érdemes a multik példáját követniük. Márpedig ők most keletre tartanak…

Előbb nyugatra, majd keletre

A magyar tőkeexport a kilencvenes évek második felében indult meg, bár ennek iránya – szemben a maival – az Európai Unión belüli néhány ország volt: Hollandia, Dánia, Svájc. Jellemzően, az osztalék repatriálása helyett, maguk a multinacionális cégek fektették be az anyaországban a nálunk összegyűlt vagyonukat. Szintén nagy arányt képviseltek az off-shore ügyletek: Ciprus például ma is kedvelt „befektetési” célpont.

Ez a folyamat azonban 1999-ben megfordult, és a magyar vállalatok a kelet-közép-európai régió iránt kezdtek érdeklődni. Ez adja a jelenlegi teljes külföldi befektetéseinknek – ami 2,5 milliárd euró – az ötven százalékát.

Az ITD Hungary információi szerint a térségben 2002 első három negyedévében – a teljes évi adatokra még várni kell – a magyar tőkeexport majdnem fele Szlovákiába irányult, ezt követi Lengyelország a befektetések 25 százalékával, majd Románia 14,7 százalékkal. Tavaly a befektetések összege kevesebb volt, mint a korábbi években, de becslések szerint a következő években nőni fog, évente 300 és 600 millió euró között várható. Pontosabb számot azért nem lehet mondani, mert a végeredményt jelentősen befolyásolja egy-egy nagyobb ügylet, mint például 2000-ben a MOL első nagy bevásárlása a Slovnaftban (Szlovákia), 2001-ben a Matáv befektetése a Maktelbe (Macedónia), tavaly pedig a MOL második csomagvásárlása a Slovnaftban. A koncentrációt az is jól mutatja, hogy az elmúlt néhány évben ebben a régióban befektetett 1,3 milliárd euró 70 százalékát nyolc nagyvállalat (OTP, Matáv, MOL, Danubius, Dunapack, Richter, BorsodChem és Zalakerámia) tizenöt nagy tranzakciója adta.

A tőkeexport visszahat

A hazai közgondolkodás középpontjában a Magyarországra beáramló működő tőke áll, holott egyre nagyobb figyelmet kellene fordítani a hazai vállalatok külföldi befektetéseire.

Az új piacok megszerzésének, felügyeletének ugyanis az egyszerű külkereskedelemnél hatékonyabb és biztosabb módja, ha külföldi leánycégeken keresztül sikerül birtokolni azokat. Antalóczy Katalin, a Pénzügykutató Rt. tudományos főmunkatársa szerint a küldő ország foglalkoztatottságára nemhogy semleges, hanem erősen pozitív hatással van a tőkeexport. Ezért nem véletlen, hogy a fejlett országok mindegyike támogatja a tőkeexportot. Ehhez változatos eszköztár áll rendelkezésre: kockázatitőke-társaságok, garancia- és kamattámogatási rendszerek, de fontos szerepet kapnak olyan nem pénzügyi ösztönzők is, mint a hatékony gazdaságdiplomácia, a transznacionális vállalatok hatékony információellátottsága, a tőkeexport hátterét elősegítő megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése, a nemzetközi piackutatásban nyújtott támogatás vagy a nemzetközi privatizációs lehetőségek felderítése és értékelése. Magyarországon szintén megvannak már ezek az intézmények, de egyelőre nem elég hatékonyak, mivel a tőkeexport nálunk meglehetősen új jelenség.

Motivációk és piacok

A tőkekihelyezés motivációi többfélék. Első lépésben általában költséghatékonyságra törekszenek a vállalkozások, vagyis olcsóbb inputokhoz (természeti erőforrások, munkabér) szeretnének hozzáférni. Ezt követően az új piac vonzza a nemzetközi tőkét, továbbá a hatékonyság növelése és olyan stratégiai célok, mint például a márkanév terjesztése.

Ha a piacokat telítettség és fizetőképesség szempontjából értékeljük, érdekes, mátrixba rendezhető összefüggés figyelhető meg.

Ha olyan piacra lépünk be, ahol a fizetőképesség gyenge, érdemes megvizsgálni, hogy ez vajon az alacsony fizetésekből vagy a fogyasztásra nézve restriktív gazdaságpolitikából fakad-e. Az első esetben ugyanis, ha a helybeni értékesítés nem is túl reményteljes, de mód nyílik olcsó munkaerő foglalkoztatására.

Természetesen másféle üzleti magatartást igényel, ha telített vagy ha telítetlen a fogadó ország piaca. Románia esetében például a legtöbb ágazatban telítetlen piacokkal találkozhatunk, ahol a magyar viszonyokhoz képest igen kicsi a verseny. Tehát mielőtt döntünk az ottani befektetésről, a megválaszolandó kérdés elsősorban az, hogy vajon kompenzálja-e a piac mérete a vásárlóerő csökkenését. Várady Zoltán, a Corvinus Befektetési Bank vezérigazgatója szerint bár Romániában a vásárlóerő jóval csekélyebb, mint Magyarországon, a 22 milliós piac mégis a hazaihoz hasonlónak tekinthető. Ehhez társul a régióban is kiemelkedő gazdasági növekedés. Bár a kockázat így is magas, sőt az is lehet, hogy a befektetés rövid távon veszteséges, ám a piaci jelenlét olyan stratégiai cél, amely csak hosszú távon tehet sikeressé egy vállalkozást.

A terjeszkedés korlátai

Természetesen nagyfokú vezetői tudatosság is szükséges ahhoz, hogy egy cég sikeresen fektessen be külföldön, és meghatározó, hogy a munkatársak milyen kvalitásokkal, nyelvtudással, nemzetközi ismeretekkel rendelkeznek. Mégis, vannak kivételek – állítja Kismartoni Endre, az ITDH kelet-közép-európai és fejlődő országokért felelős igazgatója, aki ismer olyan sikertörténeteket, ahol mindez hiányzott, mégis, a helybéli partnernek köszönhetően nagy üzletet köttetett. – A leghatékonyabbak azonban egyelőre a határ menti együttműködések, például a malom-, az élelmiszeripar, a gyümölcstermesztés területén, továbbá az építőiparban, és a falusi turizmus is fellendülőben van. A kis távolság miatt ugyanis könnyebb a kapcsolattartás és a szállítási költségek is alacsonyan tarthatók.

A terjeszkedésnek persze vannak korlátozó tényezői is, mint a gyorsan változó és nehezen átlátható törvényi szabályozás (adó- és vámjogszabályok). A vállalatalapítást nehezíti a szövevényes bürokrácia, a nehézkes ügyintézés és a korrupció. Ezt kiküszöbölendő hozták létre Romániában az „egylépéses” irodákat, ahol egy helyen intézhető el a cégalapítás. Ennek ellenére az átfutási idő nem csökkent, az alapítás problémamentes esetben is elérheti az egy hónapot. S mivel az önkormányzatok nem szednek iparűzési adót – bevételük elsősorban ingatlanadókból, valamint a munkabért terhelő adók 35 százalékából áll –, helyi adókedvezmények nehezen képzelhetők el.

Nemzeti szinten egyedi kedvezményekre csak egymillió euró feletti befektetés esetén van lehetőség – ezek kialakítására egy központi tárgyaló bizottság szakosodott –, a bürokratikus eljárás miatt azonban általában csak multinacionális cégek számára hozzáférhetők. További hátrányt jelent az infrastruktúra relatív fejletlensége, ami megakadályozza az ország területére való mélyebb, tartós behatolást.

Szerbiában ez a privatizáció éve

A magyar tőke másik célországa Szerbia. A szerb törvények 2001 közepe óta adnak lehetőséget az állami tulajdon privatizálására, elsősorban az élelmiszeripar, a távközlés, az energetika, a vegyipar és a szolgáltatások területén. Az érdeklődés rendkívül nagy, de a megvalósuló ügyletek száma egyelőre alacsony.

Növeli a kockázatot, hogy az aukciók igen gyorsan lezajlanak, azaz a kiírástól számított egy-másfél hónapban el is adják a cégeket, így nincs idő a befektetés elemzésére. Igaz, cserébe a vételárak igen kedvezők, hiszen a licit a könyv szerinti érték egyötödéről indul, és jellemzően nem szárnyal sokkal magasabbra. Kajári Ferenc, a Sigillum Civitatis Zyntha végrehajtó bizottságának privatizációért és gazdasági ügyekért felelős tagja szerint a jelenlegi magas politikai és szabályozási országkockázat várhatóan csökkenni fog, és a privatizációt övező információhiány enyhülésére is számítani lehet.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo