A pályázat tökéletes, csak éppen nem nyerő

Súlyos hiba akár egyetlen olyan pályázat elutasítása is, amely beruházást indukálna, és munkahelyet teremtene az országban – szögezték le állásfoglalásukban a Magyarországon működő külföldi cégek első számú vezetőit tömörítő szövetségek, a hatékony állami beruházásösztönzést hiányolva. Az érdekvédelmi szervezetek nem tartják ugyanis megfelelőnek a SMART programra kidolgozott értékelési pontrendszert, ám a GKM egyelőre nem óhajt rajta változtatni.

Sürgős és határozott állami lépésekre lenne szükség annak érdekében, hogy ne csökkenjen tovább a külföldiek magyarországi befektetési kedve – állítják a Menedzserek Országos Szövetsége (MOSZ) és a Joint Venture Szövetség (JVSZ) vezetői és tagjai. Hogyan? Például a beruházásösztönzés lehetőségeinek jobb kihasználásával. Ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által kiírt SMART–1 és SMART–2 támogatásra beadott pályázatok közül is elutasítottak számos olyat, amely – a pályázók szerint – mindenben megfelelt a feltételeknek, pedig még forráshiány sem volt a Befektetésösztönzési Célelőirányzat keretében, csak éppen a pályázatot értékelték másként, mint ahogy az a kiírásban szerepelt. Pontosabban: olyan módszerrel értékelték, ami nem derült ki egyértelműen a pályázati kiírásból. Ez viszont a VOSZ és a MOSZ vezetői szerint nem ösztönzi a külföldi beruházókat arra, hogy idejöjjenek, sőt inkább elbizonytalanítja őket, pedig lehet, hogy a szóban forgó beruházások komoly hasznot hoznának az országnak.

A bírálók szerint rossz a módszer

Az idén május végéig beérkezett SMART–1 elbírálásakor a GKM olyan új pontozásos rendszert alkalmazott, amelynek a metodikája és az egyes értékelési tényezők súlyozása is vitatható. A JVSZ és a MOSZ szakértői úgy vélik, hogy az alkalmazott értékelési rendszer torz képet ad a pályázók versenyképességéről. Így fordulhatott elő például, hogy míg a világ egyik legmodernebb erőmű-technikai gépgyára vagy Európa második legnagyobb finomkávé- és teagyártó beruházása nem nyert támogatást – holott mind a termékek, mind pedig az alkalmazott technológiák maradéktalanul versenyképesek –, egy döntően használt gépekre alapozódó, levespor-keveréket gyártó cég beruházását kedvezően bírálták el.

A szakmai érdek-képviseleti szervek – és nem csak az általunk megkérdezetteken – úgy érzik, hogy az értékelési kritériumokra vonatkozó javaslataikat a döntéshozók nem veszik figyelembe. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) ugyanis több fórumon is határozottan ellenezte a javasolt pontozásos rendszer bevezetését, ennek ellenére a tárcaközi bizottság elfogadta azt, és e szerint hozta meg a döntéseket.

A GKM úgy véli, minden rendben van

Előre meghatározott kritériumok alapján történt az elbírálás, és a pontozásos rendszer segítségével a döntőbizottság jól szelektált, kiszűrte a szubjektív elemeket – válaszolt elhárítóan a fentiekre a GKM. A Világgazdaságban megjelent minisztériumi reagálás szerint a támogatás elnyerésének ugyanis csak az egyik feltétele a pályázati kiírásnak való megfelelés, ám ez még nem elégséges a kedvező elbíráláshoz. Az alapelv ugyanis az, hogy a jók közül is a legjobbak kapjanak támogatást. Vagyis a jelenlegi rendszer morálisan nem kérdőjelezhető meg. Igaz, azt Gaál Gyula politikai államtitkár is elismerte egy e témában tartott szakmai konzultáció keretében, hogy az eddigi tapasztalatok csakugyan felvetik a kérdést: a jelenlegi szempontrendszer jól működik-e. Az viszont mindenképpen a metódus mellett szól, hogy nem lehet manipulálni, még akkor sem, ha a súlyozás módosításával a határértékek elcsúszhatnak – tette hozzá.

A GKM az összes támadás ellenére eredményesnek tartja a rendszert. 2003. március és május között 26 érvényes pályázat érkezett, és ennyit és bíráltak el: 13 pályázatot elutasítottak, 13 pedig nyert. A nyertesek a minőségi mutatók, a beruházás költsége, az exportnövekedés és a munkahelyteremtés szempontrendszere alapján jelentősen jobbak voltak a többieknél. Tehát a nyertes beruházások jobban szolgálják a minisztérium által kitűzött gazdaságpolitikai célokat – hangsúlyozzák az illetékesek.

A GKM „jó szándékát” jelzi, hogy az elutasított pályázatok tíz százaléka, a ponthatárhoz legközelebb esők az év végén még egyszer megmérettetnek, sőt egy augusztus 21-én tartott sajtóértekezletén az is elhangzott, hogy mindazok a pályázatok, amelyek elérik a 46,9 pontos támogathatósági kritériumot, kapnak támogatást, tehát forráshiányra hivatkozva a jövőben sem utasítanak el pályázatokat. A JVSZ és a MOSZ bírálatára reagálva pedig a tárca szakemberei hangsúlyozták: nem véletlenül nem voltak nyilvánosak az egyes kritériumokra adható pontszámok, a ponthatárokhoz tartozó sávok és az, hogy a bírálóbizottság milyen súllyal veszi figyelembe az adott szempontot. Attól tartottak ugyanis, hogy ha a teljes rendszer nyilvános, akkor a pályázók kifejezetten ehhez és nem a realitáshoz igazítják a tervezett beruházás mutatóit.

Bürokratikus az ügyintézés

E magyarázatot némileg megkérdőjelezi, hogy a pályázatban vállaltak pontról pontra számon kérhetők a beruházókon, tehát ha mégsem teljesülnek, a támogatást – a késedelmi kamatokkal együtt – szigorúan vissza kell fizetni. (A GKM válasza a válaszra: a cégek a nemzetgazdaság helyzetére hivatkoznak majd a rosszabb árbevétel magyarázataként, ami egy végeláthatatlan alkufolyamatot indukál.)

A pályázók az értékelési rendszeren kívül az eljárás mikéntjét is sérelmezik. Szerintük a bírálók nem minden esetben néznek utána a részleteknek, bürokratikus módon folyik az ügyintézés.

A már említett szakmai konzultáción egy vállalkozó elmondta, hogy az ötvenmillió forintos beruházásához 12 millió forint összegű támogatásra pályázott. Az elutasítás indoklásában szerepelt, hogy a bizottság számára nem volt egyértelmű: a várt árbevétel ötven százaléka ténylegesen a beszállítói tevékenységből származik-e majd. A vállalkozó szerint ennek korrekt eldöntéséhez elég lett volna egy telefonos pontosítás, de ez nem történt meg, inkább elutasították a támogatási igényt.

Összegzésként: miközben a cégek folyamatosan pályáznak abban a reményben, hogy vissza nem térítendő támogatást nyernek beruházásukhoz, a döntéshozók és érdekképviseletek az értékelési módszer és kritériumok helyességén vitatkoznak. A megoldás az érdekképviseletek szerint az értékelési szempontok azonnali módosítása és a forrásbővítés lenne, de a GKM idén nem tervezi a rendszer megváltoztatását.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo