A magyar cégek bizonyítani akarnak

Az építőipar ellentmondásos helyzetben van mind Magyarországon, mind az Európai Unióban. Jelenleg ugyanis csak a gazdasági előrejelzők optimisták, a cégek nem tapasztalják, hogy bővülne a piacuk, vagy enyhülnének a fizetési problémáik. Ráadásul itthon a telekáfa és a lakástámogatási rendszer szigorítása az előző években élénk lakásépítkezéseket is visszafogta. Kérdés, hogy ennek az ágazatnak mit hoz az uniós csatlakozás.

Az építőipar termelése Magyarországon jelentősen megnőtt az elmúlt három évben. Az ágazat 2002-ben kiugróan magas eredményt produkált, majd 2003-ban szinten maradt. Az idén 4-5 százalékos növekedéssel számolnak a kutatók, ami – az ipar növekedési ütemével együtt – a korábbi ipari és építőipari dinamikának több mint a kétszerese.

A piacon azonban ellentétes trendek hatnak: a telekáfa és a lakástámogatási rendszer szigorítása visszafogja a keresletet, míg az Európai Unióba való belépésünk hatására – a már itt lévők mellett – további külföldi vállalkozások és üzletemberek érkezhetnek, ami növeli az ingatlanok és így az építőipari munkák iránt is az igényeket. A verseny azonban tovább erősödik, és a magyar építőipari cégek csak ott rúghatnak labdába, ahol az olcsóbb munkaerőre van szükség – vélik az érintett cégek –, ám ez csökkenteni fogja a nyereséget. Ami viszont az építési szabályokat illeti, mivel a magyarok szigorúbbak, mint az uniósok, e téren – szemben más ágazatokkal –nem kell a csatlakozástól tartaniuk a vállalkozásoknak.

Ezerkétszázmilliárd fejlesztésre

Az érem másik – azaz inkább sokadik– oldala, hogy miután tagja lett az EU-nak, az ottani alapokból 1200 milliárd forint áll majd Magyarország rendelkezésére fejlesztésre, s ennek a felét beruházásokra, környezetvédelmi és közlekedési célokra, a másik felét oktatásfejlesztésre, városrehabilitációra fordíthatja. Ez minden egyes területen fizetőképes keresletet teremt az építőiparnak, amit a vállalkozások a megrendeléseikben főleg 2005-től érezhetnek meg.

Az építőipar lehet az uniós belépés sikerágazata – jelentették ki kutatók, cégvezetők, kormányzati szakemberek az elmúlt hetekben több fórumon is –, de csak akkor, ha nem a görögök, hanem az írek példáját tudjuk követni, és sikerül kihasználni az uniós támogatásokat. Most, azaz 2004 elején azonban egyelőre kevés a munka, és ezeken sok vállalkozás szeretne osztozni. A többségük megrendeléstől megrendelésig él, tartalék nélkül.

Tehát mit érdemes és lehet annak érdekében tenni, hogy a hazai építőipari cégek valóban jól járjanak? A legfontosabb talán az lenne, hogy a magyar vállalkozók közösen lépjenek fel a versenyben, és ne egymás ellen. Elfogadva, hogy ha a fővállalkozói megbízást gyakran nem is sikerül megszerezni, alvállalkozóként szintén hatalmas piaci lehetőségek nyílnak meg a számukra. Ehhez nemcsak a nagyoknak, hanem az európai méretekben közepes cégeknek is érdemes megfontolniuk, hogy saját brüsszeli képviseletet nyissanak, s elsősorban nem az üzletkötés érdekében, hanem azért, hogy első kézből jussanak hozzá az uniós információkhoz. A pályázatírás technikai, technológiai és informatikai ismereteinek az elsajátítása az építőipari vállalkozások számára is rendkívül fontos, s ha eddig nem tettek szert gyakorlatra ezen a téren, tovább nem halogathatják.

Ismeretség helyett minőséget

A vállalatvezetők azt tartják: a hazai piacon – beleértve az állami és önkormányzati megrendelésekre kiírt közbeszerzési eljárásokat is – az építőiparban többet számít egy-egy projekt megszerzésénél az ismeretség és a nyomott árak, mint a minőségi munka és a referenciák. Amire azonban az uniós szakértők rendszerint azt válaszolják: sajnálatos, hogy eddig így volt, de egy Európa méretű belső piacon ez a módszer egészen biztosan nem működik majd.

A hazai cégek említett együttműködésére egyebek között azért is nagy szükség lenne, mert javulhatna a tőkeerősségük. Mára a statisztikákban is megjelent ugyanis a korábban érezhető, és ismét – ha nem is a tíz évvel ezelőtti, katasztrofális mértékben – jellemző tény: a körbetartozás, és bizony egyetlen fizetésképtelen vállalkozás többeket magával ránthat. A tőkehiány enyhítésére voltak ugyan az elmúlt években sikeres és kevésbé sikeres, kis- és középvállalkozásokat támogató gazdaságpolitikai akciók, ezek eredményessége azonban kétséges.

Attól, hogy a magyar cégek ne lennének képesek a piaci igények változását követni, és innovatív megoldásokkal reagálni azokra, szinte egyetlen, általunk megkérdezett szakember sem tart. Azt mondják: a magyar cégek meg akarnak és meg tudnak újulni, bizonyítani akarnak, és tudnak is bizonyítani! Ennél sokkal nagyobb problémát jelent szerintük a még mindig meglévő feketemunka, mert az általa elért alacsony árakkal lehetetlen versenyezniük azoknak, akik betartják a munkaügyi előírásokat; és nem mellesleg, a feketemunkát az unióban igen szigorúan büntetik.

Európa újra optimista

Hogyan néz ki az építőipar abban az Európában, ahova csatlakozunk? A gyenge konjunktúra miatt 2003-ban rekordcsődöket jelentettek, és az EU-ban 157 ezer 138 vállalat húzta le a rolót. Ebből sokan a szolgáltatási szektorban dolgoztak, de utána a legtöbben az építőiparban. Az ágazat eredményes vállalatai elsősorban a lakásépítésben és -felújításban tevékenykedtek, hiszen az építési összteljesítménynek a 45 százalékát ez adta tavaly. S bár a magyar piac számára mérvadó uniós országokban az építőipar válságáról beszélnek az elemzők – az egyetlen kivétel Ausztria, ahol élénkül az ágazat –, a helyzet mégsem ilyen rossz. Hiszen nyáron még azt hitték a szakértők, hogy a lakásépítés 0,1 százalékkal csökkenni fog 2003-ban, végül azonban 0,2 százalékkal emelkedett.

Az unióban egyébként országonként eltérő a lakásépítési és -támogatási, -használati politika, és minden ország maga dönti el, hogy ezt támogatja-e, és mennyivel. Ezért az egyes tagállamok között nagyok a különbségek. Összességében azonban kijelenthető, hogy az idén és jövőre a lakásfelújításokban lehet üzlet – ez egyébként nemcsak az unióban, hanem Magyarországon is igaz –, és az új lakások építése 2006-tól lendülhet fel.

A nem lakáscélú magasépítés területén még szerényebbek a múlt évi eredmények, mint a lakásépítésben, és ezen a részpiacon erre az évre kismértékű növekedést prognosztizálnak az elemzők.

A magyar vállalkozások gondjaira azt követően, hogy belépünk az Európai Unióba, megoldást jelenthet, ha erőteljesebben nyitnak a kelet-európai piacok felé, és főként a velünk együtt csatlakozó országok építtetőit próbálják meghódítani.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo