A középső láncszem

Hét-nyolc év múlva nem lesz hagyományos közért. Csak azok az üzletek maradnak meg a versenyben, amelyek többletszolgáltatásokat kínálnak, például vendéglátással egészítik ki a kiskereskedelmi tevékenységet – állítja Jelen Béla, a Sláger Rt. vezérigazgatója. – Ehhez korszerű infrastruktúrára, korszerű termékekre van szükség. Ám ennek a feltételnek a ma működő, mintegy 23 ezer üzletnek jó, ha a fele megfelel majd. A Sláger Rt. portréját azért tartottuk fontosnak meg rajzolni, mert az a hazai kiskereskedelem egészére jellemző vonásokat mutat.

Duplán is elismerte Jelen Bélának, a Sláger Kereskedőház Rt. vezérigazgatójának a teljesítményét 2002-ben a szakma. A Mai Piac szakmai lap Aranytallér-díját kapta meg szeptemberben, majd a Kereskedők Országos Szövetségétől decemberben az Év kereskedője címet. A 33 éves fiatalembernek és az általa vezetett, hazai tulajdonú kereskedelmi láncnak a története a magyar kiskereskedelem elmúlt tíz évének esettanulmánya. Hiszen a Sláger Üzletlánc mintegy kétszáz magyarországi kis élelmiszerboltot fog össze, de 2001-ben maga is csatlakozott egy még nagyobb országos láncolathoz, a Coop Hungary Rt.-hez. Csak így együtt van ugyanis esélyük a kicsiknek és közepeseknek a multikkal szemben, és csak azon a területen, ahol a nagybevásárló-központok nem akarnak, vagy nem tudnak uralkodni: a kényelmi vásárlások szegmensében.

Megszűnik a nagykereskedelem…

– Megelőlegezte a szakma ezt a két díjat, hiszen csak a következő években dől majd el, hogy valóban sikerült-e a hozzánk kapcsolódó, több mint kétszáz kis élelmiszerbolttal együtt új pályára állítani a hazai kiskereskedelmet – mondja Jelen Béla, akinek a története dióhéjban a következő. 1992-ben saját konzerv-nagykereskedéssel kezdte a pályáját, de viszonylag hamar rádöbbent, hogy az ellátási láncból a nagykereskedelem harminc-negyven éven belül ki fog esni, sőt ezen belül az élelmiszer területén még hamarabb. Ezért viszonylag gyorsan egymásra találtak Hajdú Györggyel, aki a Sláger Üzletház kereskedőláncot hozta létre. Egyiküknek tehát a beszerzésben, másikuknak inkább az eladásban voltak tapasztalatai, így a tevékenységeiket összerakva 1997-ben megalapították a Sláger Üzletlánc Rt.-t. Az rt.-nek ma Hajdú György az elnöke, Jelen Béla a vezérigazgatója, és a klasszikus munkamegosztásban az elnöké a stratégiai, a vezéré az operatív irányítás.

Az ő kettejük szövetsége azonban még nem bizonyult elég erősnek ahhoz, hogy felvegyék a versenyt az időközben a magyarországi piacra lépő nagy, nemzetközi kereskedelmi cégekkel, ezért először csatlakoztak egy laza, hazai tulajdonú vállalkozásokat tömörítő beszerzési társuláshoz, a Honikerhez; majd 2001-ben stratégiai szerződést kötöttek egy szorosabb társulással, a Coop Hungary Rt.-vel. Ez utóbbi a szövetkezeti mozgalomra épült, és az egykori áfészek és azok elosztóbázisai egy jobb beszerzési és értékesítési rendszer kialakítása érdekében hozták létre. Majd, amikor néhány évvel ezelőtt a Coop Hungary vezetői eldöntötték, hogy a méret- és a hatékonyság növelése érdekében a rendszerváltás után fellépő magánkereskedők felé is nyitnak, a Coop csoporthoz tartozó, évi 25 milliárd forintos forgalmú Mecsek Fűszért megvette az 5 milliárdos Sláger Rt. 25 százalékos, majd hamarosan 51 százalékos tulajdoni részét. A fennmaradó hányadon az elnök, a vezérigazgató (ez utóbbi 32 százalékot tudhat magáénak) és a hozzájuk tartozó mintegy kétszáz bolt osztozkodik.

Fel kell adni az önállóságot!

Nemcsak a tulajdonosi szerkezet, hanem a szervezet működése is meglehetősen bonyolult. A kis boltok egy része ugyanis annyira önálló, és úgy dolgozik együtt az őt áruval, marketinggel ellátó Sláger Rt.-vel, hogy emellett legalább annyi időt fordít még az akciós beszerzési lehetőségek utáni futkosásra, mint a vevőinek a kiszolgálására, ami voltaképpen a feladata lenne. Egy másik, kisebbik része azonban – mintegy 60 bolt – már felismerte, hogy ha versenyben akar maradni, fel kell adnia a teljes önállóságát, és vállalnia kell egy franchise-jellegű kötődés kritériumait. Vagyis az egységes beszerzést, arculatot, a szigorú szabályok betartását. Cserébe azonban kedvezőbb áron jut a Slágertől a termékekhez, mint a többiek, és árusíthatja a Coop csoport saját márkás termékeit is.

– A valódi franchise az lenne, ha az egységességből képeznénk különbözőséget – magyarázza Jelen Béla. – Ahol adott egy know-how, a megfelelő technológia és egy sikeres marketingkoncepció, amely alapján az önálló üzletek dolgoznak. És önállóságuk a helyi sajátosságokat veszi figyelembe. Ezzel szemben a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben ez éppen fordítva van. A rendszerváltás után a mintegy 23 ezer, különböző üzlet nagy része kényszervállalkozásként jött létre, merthogy „ennivalóra és innivalóra mindig szükség van”. Velük megértetni, hogy szakmailag alkalmatlanok erre a feladatra, hogy 100-120 négyzetméter alatt egy közértet nem érdemes fenntartani, sőt hogy hét-nyolc év múlva nem is lesz hagyományos közért, csak olyan, amelyikhez pluszszolgáltatások – például vendéglátó egység – kapcsolódnak, nagyon nehéz.

A Sláger saját helyzete más nagyságrendben, más feltételek mentén, de teljesen hasonló, mint a hozzá kapcsolódó kis boltoké. Hiszen a Slágernek is fel kellett adnia a saját önállóságát, amikor szerződött az 5 elosztóbázisból, 229 beszerzési társulásból és mintegy 3000 üzletből álló Coop Hungaryvel. Neki is el kellett fogadnia önmaga számára a Coop üzletpolitikáját, stratégiáját. Igaz, ezzel Budapesten és Pest megyében, amely a Sláger területe, a Coop csoport tagjaival már nem kell versenyeznie. Kell viszont a szintén hazai tulajdonú CBA-val, a Reállal, a Honikerrel, no és a multikkal. De erre még visszatérünk!

– Igen, hasonló a helyzetünk, mint a boltoké – szögezi le Jelen Béla –, de annyiban más, hogy időben felismertük: jobb részese lenni egy olyan, már felépített működési rendszernek, aminek van jövője, mint önállóan harcolni a törvényszerűségek ellen.

A piaci rést sem könnyű betölteni

Ami a hazai élelmiszer-kiskereskedelem összetételét illeti: a forgalom 65 százalékát adják a nemzetközi vállalatok, a 18-20 százalékát a Slágerrel együtt a másik három hazai társulás, és a fennmaradó részen osztoznak az önálló magánvállalkozások, többségük nem éppen biztató jövővel. Hiszen ha Magyarország tagja lesz az Európai Uniónak, a multik részesedése tovább nő, a magánüzletek részesedése azonban csökken. A hazai láncolatoknak pedig a jelenleginél is sokkal nagyobb versenyben kell majd messzemenően kiszolgálniuk azokat a vevőket, akik tíz deka párizsiért vagy a nagybevásárláskor elfelejtett fogkeféért ugranak le a boltba.

– Az úgynevezett kényelmi vásárlók kiszolgálása nem tudatos választás eredménye a részünkről, hanem egyszerűen ez az a piaci rés, amelyet a nemzetközi cégek nem fednek le, és ahol boltjaink adottságai összhangba hozhatók az igényekkel – folytatja a Sláger Rt. vezérigazgatója. Persze ahhoz, hogy ezt a piaci részesedést megőrizzük, még sok olyan fejlesztést kell megvalósítanunk, mint amilyeneket 2002-ben sikerült. A Széchenyi-terv keretében pályáztunk, és az elnyert 60 millió forint állami támogatáshoz tettünk hozzá 40 sajátot, és bővítettük, korszerűsítettük az üzleteinket, a raktárainkat. Illetve: egy másik 100 millióból, a Mirelit szigetprogram részeként, korszerű hűtő-faliszettet kapott 22 üzlet. A teljes beruházási érték egyharmadát kell három és fél év alatt visszafizetniük, és az övék lesz a berendezés. A programot az ösztönözte, hogy jelenleg az üzletek alig egyötöde rendelkezik korszerű hűtőberendezésekkel.

Nincs még igény e-kereskedelemre

A Sláger Üzletlánc tagjai messze nem használják még ki az informatikai eszközök előnyeit – ismeri el Jelen Béla. – Kétszáz boltjukból mindössze nyolcvan adja le a megrendeléseit e-mailen a Sláger Kereskedőház Rt.-nek, a többiek telefonon vagy faxon. A raktáraikba, logisztikai központjukba is csak most, januárban szereznek be egy olyan szoftvert, amelyik később egy teljes vállalatirányítási rendszer modulja lehet. Ami pedig a vevőkkel való internetes kapcsolatot illeti: a cég saját honlapja már készül, ám kezdetben csupán az információkat juttatja majd el az érdeklődőkhöz, az internetes vásárlásra nem lesz mód. Jelen Béla ugyanis nem tekinti még Magyarországon érettnek a helyzetet az e-kereskedelmi szolgáltatás beindításához. Ám hangsúlyozza: a jövőben a kiskereskedelemnek arra kell felkészülnie, hogy a háztartások hűtőgépei adják majd le közvetlenül a megrendeléseket a virtuális vagy valóságos nagybevásárló-központok értékesítési központjainak, ahol ezeket természetesen szintén nem hús-vér eladók, hanem informatikai rendszerek fogadják, majd ugyanők intézkednek a megrendelés teljesítéséről. A kérdés csak az, hogy milyen távoli ez a jövő?

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo