A kormány diktál, a munkaadó fizet?

A kormány, ígérete szerint, az idén nem dönt önállóan a minimálbér mértékéről. Legalábbis október 5-éig nem. Ekkor, lapunk megjelenésének napján folytatják az addig sikertelen egyezkedést a szociális partnerek. Ez a határidő már jócskán beleesik abba a terminusba, amikor a tavaly módosított munka törvénykönyve a kormány számára már lehetőséget ad a diktátumra. Az, hogy a kormánynak, a munkaadóknak és a munkavállalóknak nem sikerült határidőn belül megegyezniük, nem csoda: az érdekegyeztetés fórumát a kormány arra a határnapra tűzte ki, amely után tizenöt nappal övé a döntés joga.

Lapzártánkkor még nem tudni, de megjelenésünk napján már igen, hogy 2002. január 1-jétől a kormány által javasolt bruttó 50 ezer forintot kell-e minimálbérként minden munkaadónak kifizetnie, esetleg a szakszervezetek nyomására ennél többet (nem valószínű), netán a béreket terhelő adók és járulékok mérséklésével együtt (nem valószínű), vagy szóba jöhet valamiféle egyéb kompenzáció (valószínű), vagy a munkaadók kerekednek felül érveikkel, és a minimálbér 50 ezer forint alatt marad (nem valószínű).

Szaktárcák elemzése…

A minimálbér ez év januári drasztikus, 40 ezer forintra történő felemelésével kapcsolatos aggodalmakat – amit a munkáltatók és munkavállalók meglepő egyetértésben fogalmaztak meg – nem érdemes megismételni; arról viszont érdemes néhány szót ejteni, hogy mi vált valóra belőlük. A pénzügyminiszter szerint semmi. Szeptember közepén – talán nem véletlenül az idei egyeztető tárgyalások elé időzítve – nyilvánosságra hozták a Gazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium előterjesztését, amelyet az Országos Munkaügyi Tanács részére készítettek.
Az előterjesztés szerint a minimálbér januári, mintegy 57 százalékos emelésének – a szociális partnerek által feltételezett – kedvezőtlen hatásai nem érzékelhetők. A első félévben – az előző évektől eltérően – az alacsony bérezésű ágazatok érték el a legnagyobb emelést: legalább 19 százalékkal növelték a kereseteket az építőiparban, a szálláshely-szolgáltatásban, a vendéglátásban, az erdőgazdálkodásban, az egészségügyi és szociális ellátásban, a mezőgazdaságban, a könnyűiparban, s – ugyancsak ellentétben az előző évekkel – az alacsonyabban díjazott fizikai foglalkozásúak keresete nőtt jobban. A KSH adataiban szereplő 23 ágazatból 12 tartozik az átlagosnál alacsonyabb bérszínvonalú szakmák közé. Ezek közül 9 a nemzetgazdasági átlagot meghaladó, három pedig átlag közeli keresetnövelést ért el. A jelentős minimálbér-emelés nem járt együtt elbocsátásokkal. A legalább öt főt foglalkoztató vállalkozásokat és a költségvetési intézményeket is számítva az üzleti szférában 1,3 százalékos volt a létszámbővülés – a közintézményeknél 0,7 százalékos mérséklődés volt –, de ágazatonként és szakmánként jelentős eltérések tapasztalhatók. A számottevő minimálbér-emelést megvalósító ágazatok közül növekedett a létszám a kereskedelemben, a szálláshely-szolgáltatásban, a vendéglátás területén, az építőiparban és a szociális ágazatban; az egészségügyben, a textil-, a ruha-, a bőriparban a korábbi évekhez hasonló 2-3 százalékos létszámmérséklődés volt. Csak a mező-, erdőgazdaság területén tapasztalható a tavalyinál nagyobb ütemű, majdnem 10 százalékos létszámcsökkenés az alkalmazottak körében.

…kontra kamarai felmérés

A független gazdasági kutatók és a kamarai szakértők elemzései azért ennél árnyaltabbak.
A minimálbér szerepe a gazdaságban, 2001. évi emelésének hatása a vállalkozásokra című tanulmány, a szerzője Berki Erzsébet, 1971-ig nyúl vissza, hangsúlyozva, hogy 1989-ig a minimálbér alapvetően életszínvonal-politikai kérdés volt – mértékét nem a bérstruktúrában, hanem a megélhetésben betöltött szerepe határozta meg –, a kilencvenes évtizedben azonban elszakadt a létminimumtól. A vállalatok bérpolitikáját sokkal inkább a gazdasági lehetőségeik határozzák meg, és nem a szabályozáshoz való alkalmazkodás kényszere. A szerző szerint azonban a kormányoldal, a minimálbérek feletti alkut a munkavállalók és munkáltatók ügyének tekintve, azért mindig is igyekezett a „jó munkáltató” szerepében fellépni, míg aztán 2000-ben a munkavállalói oldal javaslatát is meghaladó összeggel rukkolt elő.

A Budapesti Ipari és Kereskedelmi Kamara tagjai körében végzett kérdőíves felmérés szerint a stabilabb vállalati kör lényegesen magasabb béreket fizet, a veszteséges vállalatok legtöbbje pedig a 40–130 ezer forintos átlagkereseti sávba esik. Összességében a vállalatok 12 százaléka az, amelynek a nyereségét a vállalkozók véleménye szerint a minimálbér-emelés veszélyezteti, és ezek elsősorban a kisvállalkozások.
A vállalkozások a minimálbér emelésére különböző intézkedésekkel reagáltak. Több mint 50 százalékuk semmi különöset nem tett; 17,1 százalékuk azonban az intézkedések kombinációjában vélt megoldást. Az összes intézkedés 36,3 százaléka áremelésre irányult, de bejöttek azok a jóslatok is, amelyek a munkanormák felemeléséről, a részmunkaidős foglalkoztatásról szóltak. A munkaviszony megszüntetése és/vagy a vállalkozási szerződésre való áttérés mellett döntött a válaszolók 19,2 százaléka.

A munkaadói oldal a tárgyalások során folyamatosan hangoztatja, hogy nem az emelést szeretnék elkerülni. A növekvő terheken azonban osztozni kívánnak a kormánnyal (amelynek tetemes többletbevétele van, lesz a minimálbér-emelés miatti plusz közteher-befizetésekből). Ezt az elvárást a kamarai felmérés is igazolta: a vállalkozások jelentős ellentételezést várnak az adó- és járulékrendszerben a minimálbér-emelés kapcsán 2002-re vonatkozóan. Ilyen javaslat az egészségügyi hozzájárulás eltörlése, a járulékok csökkentése. A kérés annál is reálisabb lenne, mivel mindössze 2-3 százalék mondja, hogy a különbözet miatt direkt állami hozzájárulást kér.

Kormányajánlat

A kormány azonban eddig nem volt hajlandó – s a jelek szerint ezután sem akar – az adó- és járulékcsökkentésekről tárgyalni. A szeptember 24-ei második fordulón azonban arra tett ajánlatot, hogy megállapodás esetén létrehozható lesz egy kompenzációs keret a Munkaerő-piaci Alapból. Ebből adott támogatásra az egyéni vállalkozók nem jogosultak; pedig az emelést megsínylők egy része épp közülük kerül ki.
Gesztus-e ez az ajánlat az eddigi merev elzárkózás után, vagy „oszd meg, és uralkodj”- kísérlet? Ha az ajánlatot bármelyik oldal elutasítja, megfosztja a vállalkozói szférát 5–10 milliárd forint lehetséges kompenzációtól. Ha elfogadják… Ez vajon igazi megegyezés?

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo