A gyorsaságért cserébe

Még mindig ragaszkodunk az ember jelenlétét nem nélkülöző, ám sok esetben lassú, nem elég hatékony oktatási módszerekhez. Pedig a világ fejlettebb részén néhány ágazatban az e-learning kiszorítja a hagyományos formákat. Lévén azoknál gyorsabb, hatékonyabb s a tudás fejlődését jobban követő képzési lehetőség.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az e-learning a képzésmenedzsment legkorszerűbb eszköze. Kedvező vonásai számosak, és az ezekből fakadó versenyelőnyt a hazai cégeknek is szem előtt kell tartaniuk. Igen fontos ugyanis, hogy optimalizálják a tudásfejlesztést, mert a felgyorsult tempójú versenyszférában a munkavállalók mintegy felének tudása három év alatt elavul. A jól képzett, friss tudású, motivált munkaerő előteremtése az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a cégek szembekerülnek.

A la carte tananyag

Vázlatosan összefoglalva a következők az elektronikus oktatás előnyei: az oktatásszervezési, adminisztrációs idő töredéke a hagyományos tréningekre jellemzőnél; mérhető, kielemezhető a tanfolyamok eredményessége; a tananyag és az alkalmazott oktatási metódusok mindig az adott megrendelőhöz és a hallgatók igényeihez optimalizálhatók; az ismeretek elsajátítása akár ötven százalékkal kevesebb időt vehet igénybe, mint a klasszikus képzési módszerek mellett.

Optimista vélemény
Az IBCnet Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Einspach Csaba úgy látja: még lehet néhány évig misztifikálni, és az ügyfeleknek drágán kínálni az e-learninget, de ez valójában egy egyszerű szoftver. Várhatóan a közeljövőben az interaktív megoldások olcsóbbak, könnyebben elérhetőek lesznek. Az e-learning széles körű elterjedése, hasonlóan az internethez, akkor várható, amikor már sokkal nagyobb tudásbázis lesz elérhető ezzel az eszközzel. A hazai piacon a megfelelő számú tananyag generálja majd az igényt. Tapasztalatai szerint a legnagyobb hazai tréningcégek igyekeznek felvenni a kapcsolatot az on-line megoldásokat kínáló vállalkozásokkal, hogy velük együttműködve bővítsék termékeik skáláját. A szakember szerint a piacon nem robbanásszerű változás, hanem folyamatos fejlődés figyelhető majd meg, amelynek eredményeként hamarosan valódi versenytársai lesznek az on-line megoldások a hagyományos tananyagoknak.
Többféle technológiai alapú megoldás van, amit az e-learning kategóriába sorolhatunk. Léteznek tréner vezette on-line kurzusok, élő webtanfolyamok, egyéni tanulást lehetővé tevő CD-ROM-ok interaktív feladatokkal vagy akár szimulációkkal kiegészíthető szöveges tananyag.

Nemzetközi szinten 2002 óta folyamatosan emelkedik az interaktív képzések aránya a hagyományos tréningekhez képest. 2004-ben a vállalatok világszerte 12-14 milliárd dollárt költöttek e-learningre. Az érdeklődés Nyugat-Európában a legnagyobb mértékű, ahol a vállalati tréningek megközelítőleg tizenöt százalékát tartották meg tavaly on-line módon.

Gyerekcipőben a hazai piac

A hazai tréningpiacon még nem történt meg az áttörés. Maguk a piaci szereplők szerint az összetételük és a számuk meglehetősen nehezen felmérhető, mert oly sokféle terméket kínálnak e-learning eszközként. Noha ha az oktatási csomagnak nincsen egzakt módszertana, és a tananyag mögül hiányzik a célirányos képzési stratégia, akkor csak digitális tankönyvről beszélhetünk.

Az interaktív képzési megoldások meglehetősen lassan terjednek Magyarországon. Egyelőre csak a legnagyobb vállalatok próbálkoznak velük, vagy inkább csak kísérleteznek a megfelelő módszerek kiválasztásával, így az e-learning sok cégnél nem működik hatékonyan.

Az elektronikus távoktatás ez idáig az állami és a nagyvállalati szférában hódított, utóbbinál is elsősorban a telekommunikációs és az információtechnológiai ágazatban. A leghatékonyabban ezekben a szegmensekben alkalmazható az interaktív képzés, mivel egyszerre nagyszámú hallgatót oktatnak, rendszeresen, rugalmasan, rövid anyagegységekkel. A hazai multinacionális cégek az on-line képzési anyagokat elsősorban az anyacég stratégiája alapján alkalmazzák, és a külföldről behozott licenceket honosítják meg.

Az e-learning keretrendszer - a hozzáértők szerint - a szervezetileg távollévő hallgatók oktatására ideális megoldás. Ezért érdeklődnek kiemelten az on-line alkalmazások iránt a sok helyszínen működő hazai biztosítók. Az időben, térben kötetlen munkát végző munkatársaknak, például a brókereknek egy-egy hagyományos hétvégi tréning nem megfelelő módszer az ismeretek átadására. Jól alkalmazhatóak a digitális megoldások az értékesítés területén dolgozó alkalmazottak esetében is.

A kisvállalkozások érdektelenek

Míg a nagyvállalatoknál, ha vontatott tempóban is, de fokozatosan a képzési kultúra részévé válik az elektronikus oktatás, a hazai kis- és középvállalkozásoknál nem figyelhető meg a nyitás az e-learning felé. Ennek az oka mind a forrás, mind az érdeklődés hiánya.

Egy kis cégnek fajlagosan nagyon drága lenne, hogy saját működésére szabott e-learning megoldást rendeljen meg, a nagyvállalatokra optimalizált oktatási anyagok megvétele pedig ésszerűtlen. A tudásmenedzsment-szektor nemzetközi szinten sem kínál a kisvállalatok számára programokat, mivel világszerte az az óriásvállalatok azok, amelyek komplex képzési stratégiákat alakítanak ki, és ezeknek képzési eszközei közé veszik fel a szofisztikált e-learning megoldásokat.

A kis- és középvállalkozások számára a gazdasági kamaráknak kellene elérhetővé tenniük az e-learning képzéseket. A korlátozott anyagi eszközökkel rendelkező vállalkozások pedig, amelyek nyitottak az elektronikus képzési megoldások irányába, az ingyenes, interneten elérhető e-learning megoldásokat használhatnák.

Népszerű klasszikus tréningek

Hazai pálya
A hazai e-learning piac vezető cégei: Oracle Magyarország Kft., SAP Hungary Kft., IBCnet Magyarország Kft., Eduweb Multimédia Technológia és Távoktatási Rt., MTA Sztaki, Synergon Education, Neting Informatikai Bt., Sabedu Kft., Atigris Informatikai Rt., korábbi nevén Számalk. Európai viszonylatban nagyon fejlettek Magyarországon az állami közoktatási programok. A Sulinet vagy az Apertus Közalapítvány tudásbázisa, illetve szakképzési programjai nemzetközi szinten is kiemelkedők a távoktatás, felnőttképzés terén.
Az Eduweb adatai szerint a leggyakrabban a következő esetekben veszik igénybe megrendelőik az e-learninget: új belépők oktatása; vezetői ismeretek bővítése; értékesítési munkatársak továbbképzése; munka- és tűzvédelmi ismeretek átadása; nyelvi képzés; informatikai ismeretek bővítése, ECDL-vizsgára való felkészítés.
Az interaktív képzési megoldások terjedését korlátozza, hogy a hazai képzési piacon még mindig a már bevezetett és működő off-line tréningekre vevők a vállalatok, pedig a nem hagyományos oktatás sok esetben egyértelműen hatékonyabb, egyénre szabottabb és gyorsabb képzési lehetőséget jelentene. Nagyban hátráltatják az e-learning megoldások térhódítását a kialakult érdekeltségi viszonyok a tréningcégek és a vállalati HR-döntéshozók között.

Akadályt jelent továbbá a hazai oktatók zömének felkészületlensége arra, hogy e-learning oktatási anyagokat hozzon létre: megtervezze és kialakítsa az ellenőrző-önellenőrző kérdéssorokat, interaktív feladatokat, szimulációkat, hanganyagokat, weblink alapú hivatkozásokat, amelyek mind gazdagíthatják a tudáscsomagot. Ma elsősorban informatikusok készítik ezeket az oktatószoftvereket, ám ez az átadott tudás minősége szempontjából nem a legjobb megoldás.

Hiányzik az emberi arc

A klasszikus tréningeket nem kell feltétlenül kiváltaniuk az interaktív megoldásoknak. Szakemberek szerint a jövőben ez utóbbiak inkább kiegészítik majd a hagyományos tréningeket. Az e-learning tanfolyamok segíthetik a felkészülést a személyes képzésekre, és ami külön haszon: ez idő alatt is csökken például a tréning terembérleti költsége. Nem jó hatású ugyanis az emberi jelenlét teljes száműzése a tanulási folyamatból. Hiszen a megfigyelések azt igazolják, hogy a tanulást magát még mindig az emberi archoz kötjük: ahhoz a képhez, hogy valaki átadja nekünk az ismereteket.

Az e-learning anyag előnye viszont a munkatársak szempontjából, hogy miután megkapták, a számukra legkedvezőbb tempóban, önállóan sajátíthatják el. Közben a cégeknek sem kell attól tartaniuk - és ez az e-learning keretrendszer pozitív jellemzője -, hogy elvesztik a kontrollt az oktatási folyamat felett. A dolgozók aktivitása a fejlettebb szoftverek segítségével már mérhető, tehát a projekt vezetői követni tudják, ki mennyit haladt a tananyaggal.

Az e-learning térnyerését hátráltatja itthon, hogy hiányzik az autodidakta tanulás kultúrája. Sokan nem boldogulnak önállóan, mert nem tudják, milyen tempóban használják a programot, illetve hol hasznosíthatják majd az elsajátított tudást. A legkorszerűbb, valóban interaktív e-learning programokban mindig van emberi tényező. Minden egyes kurzuson az úgynevezett tutor tartja kézben a hallgatóknak a tananyaggal foglalkozó, on-line fórumán folyó kommunikációt. Az internetes nyilvánosság segítségével jut el az "e-diákokhoz" az összes információ, ott látják el tudnivalókkal a tananyaggal kapcsolatos összes felmerülő kérdésben, illetve az azokra adott válaszokkal.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo