Az e-learning a képzésmenedzsment legkorszerűbb eszköze. Kedvező vonásai számosak, és az ezekből fakadó versenyelőnyt a hazai cégeknek is szem előtt kell tartaniuk. Igen fontos ugyanis, hogy optimalizálják a tudásfejlesztést, mert a felgyorsult tempójú versenyszférában a munkavállalók mintegy felének tudása három év alatt elavul. A jól képzett, friss tudású, motivált munkaerő előteremtése az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a cégek szembekerülnek.
A la carte tananyagVázlatosan összefoglalva a következők az elektronikus oktatás előnyei: az oktatásszervezési, adminisztrációs idő töredéke a hagyományos tréningekre jellemzőnél; mérhető, kielemezhető a tanfolyamok eredményessége; a tananyag és az alkalmazott oktatási metódusok mindig az adott megrendelőhöz és a hallgatók igényeihez optimalizálhatók; az ismeretek elsajátítása akár ötven százalékkal kevesebb időt vehet igénybe, mint a klasszikus képzési módszerek mellett.
Nemzetközi szinten 2002 óta folyamatosan emelkedik az interaktív képzések aránya a hagyományos tréningekhez képest. 2004-ben a vállalatok világszerte 12-14 milliárd dollárt költöttek e-learningre. Az érdeklődés Nyugat-Európában a legnagyobb mértékű, ahol a vállalati tréningek megközelítőleg tizenöt százalékát tartották meg tavaly on-line módon.
Gyerekcipőben a hazai piacA hazai tréningpiacon még nem történt meg az áttörés. Maguk a piaci szereplők szerint az összetételük és a számuk meglehetősen nehezen felmérhető, mert oly sokféle terméket kínálnak e-learning eszközként. Noha ha az oktatási csomagnak nincsen egzakt módszertana, és a tananyag mögül hiányzik a célirányos képzési stratégia, akkor csak digitális tankönyvről beszélhetünk.
Az interaktív képzési megoldások meglehetősen lassan terjednek Magyarországon. Egyelőre csak a legnagyobb vállalatok próbálkoznak velük, vagy inkább csak kísérleteznek a megfelelő módszerek kiválasztásával, így az e-learning sok cégnél nem működik hatékonyan.
Az elektronikus távoktatás ez idáig az állami és a nagyvállalati szférában hódított, utóbbinál is elsősorban a telekommunikációs és az információtechnológiai ágazatban. A leghatékonyabban ezekben a szegmensekben alkalmazható az interaktív képzés, mivel egyszerre nagyszámú hallgatót oktatnak, rendszeresen, rugalmasan, rövid anyagegységekkel. A hazai multinacionális cégek az on-line képzési anyagokat elsősorban az anyacég stratégiája alapján alkalmazzák, és a külföldről behozott licenceket honosítják meg.
Az e-learning keretrendszer - a hozzáértők szerint - a szervezetileg távollévő hallgatók oktatására ideális megoldás. Ezért érdeklődnek kiemelten az on-line alkalmazások iránt a sok helyszínen működő hazai biztosítók. Az időben, térben kötetlen munkát végző munkatársaknak, például a brókereknek egy-egy hagyományos hétvégi tréning nem megfelelő módszer az ismeretek átadására. Jól alkalmazhatóak a digitális megoldások az értékesítés területén dolgozó alkalmazottak esetében is.
A kisvállalkozások érdektelenek
Míg a nagyvállalatoknál, ha vontatott tempóban is, de fokozatosan a képzési kultúra részévé válik az elektronikus oktatás, a hazai kis- és középvállalkozásoknál nem figyelhető meg a nyitás az e-learning felé. Ennek az oka mind a forrás, mind az érdeklődés hiánya.
Egy kis cégnek fajlagosan nagyon drága lenne, hogy saját működésére szabott e-learning megoldást rendeljen meg, a nagyvállalatokra optimalizált oktatási anyagok megvétele pedig ésszerűtlen. A tudásmenedzsment-szektor nemzetközi szinten sem kínál a kisvállalatok számára programokat, mivel világszerte az az óriásvállalatok azok, amelyek komplex képzési stratégiákat alakítanak ki, és ezeknek képzési eszközei közé veszik fel a szofisztikált e-learning megoldásokat.
A kis- és középvállalkozások számára a gazdasági kamaráknak kellene elérhetővé tenniük az e-learning képzéseket. A korlátozott anyagi eszközökkel rendelkező vállalkozások pedig, amelyek nyitottak az elektronikus képzési megoldások irányába, az ingyenes, interneten elérhető e-learning megoldásokat használhatnák.
Népszerű klasszikus tréningek
Az Eduweb adatai szerint a leggyakrabban a következő esetekben veszik igénybe megrendelőik az e-learninget: új belépők oktatása; vezetői ismeretek bővítése; értékesítési munkatársak továbbképzése; munka- és tűzvédelmi ismeretek átadása; nyelvi képzés; informatikai ismeretek bővítése, ECDL-vizsgára való felkészítés.
Akadályt jelent továbbá a hazai oktatók zömének felkészületlensége arra, hogy e-learning oktatási anyagokat hozzon létre: megtervezze és kialakítsa az ellenőrző-önellenőrző kérdéssorokat, interaktív feladatokat, szimulációkat, hanganyagokat, weblink alapú hivatkozásokat, amelyek mind gazdagíthatják a tudáscsomagot. Ma elsősorban informatikusok készítik ezeket az oktatószoftvereket, ám ez az átadott tudás minősége szempontjából nem a legjobb megoldás.
Hiányzik az emberi arc
A klasszikus tréningeket nem kell feltétlenül kiváltaniuk az interaktív megoldásoknak. Szakemberek szerint a jövőben ez utóbbiak inkább kiegészítik majd a hagyományos tréningeket. Az e-learning tanfolyamok segíthetik a felkészülést a személyes képzésekre, és ami külön haszon: ez idő alatt is csökken például a tréning terembérleti költsége. Nem jó hatású ugyanis az emberi jelenlét teljes száműzése a tanulási folyamatból. Hiszen a megfigyelések azt igazolják, hogy a tanulást magát még mindig az emberi archoz kötjük: ahhoz a képhez, hogy valaki átadja nekünk az ismereteket.
Az e-learning anyag előnye viszont a munkatársak szempontjából, hogy miután megkapták, a számukra legkedvezőbb tempóban, önállóan sajátíthatják el. Közben a cégeknek sem kell attól tartaniuk - és ez az e-learning keretrendszer pozitív jellemzője -, hogy elvesztik a kontrollt az oktatási folyamat felett. A dolgozók aktivitása a fejlettebb szoftverek segítségével már mérhető, tehát a projekt vezetői követni tudják, ki mennyit haladt a tananyaggal.
Az e-learning térnyerését hátráltatja itthon, hogy hiányzik az autodidakta tanulás kultúrája. Sokan nem boldogulnak önállóan, mert nem tudják, milyen tempóban használják a programot, illetve hol hasznosíthatják majd az elsajátított tudást. A legkorszerűbb, valóban interaktív e-learning programokban mindig van emberi tényező. Minden egyes kurzuson az úgynevezett tutor tartja kézben a hallgatóknak a tananyaggal foglalkozó, on-line fórumán folyó kommunikációt. Az internetes nyilvánosság segítségével jut el az "e-diákokhoz" az összes információ, ott látják el tudnivalókkal a tananyaggal kapcsolatos összes felmerülő kérdésben, illetve az azokra adott válaszokkal.