A fáziskésés előnyei. Internetboom Magyarországon

Az ázsiai válság után a piaci szereplőknek rá kellett döbbenniük arra, hogy a piacok már összetett kölcsönhatásokban léteznek, komplex rendszerként, interaktív hálózatként.

A különböző nemzetek és régiók akcióinak és reakcióinak nincs szükségszerű sorrendje - csak a következmények sokszor beláthatatlan végeredményű áradata. Az új gazdaság előretörésével azonban a "régi kor" egyszerűbb mechanizmusai, lineáris folyamatai nem halnak ki. Jellemzően ilyen folyamat egy fejlődő ország fáziskésése valamely csúcstechnológiai ágazatban. Ennek ma, Magyarországon is tanúi lehetünk. Felemás folyamat ez: egyszerre része a régi és az új gazdaságnak.

Befektetési boom egy csúcstechnológiát képviselő ágazatba, ez az egyik jellemzője az új gazdaságnak. A tőke valamely - Soros György szerint - elégtelen (mert szubjektív) meglátásból, a gyarló, mégis mással nem helyettesíthető egyéni elvárástól vezérelve beárad a szolgáltatás, termelés vagy kereskedelem egy új formájába. Ez az adott szektor ugrásszerű fejlődését és dinamikus rendszerré változását eredményezi. Az új befektetési ötlet idővel irányadóvá válik, sokszor a józan észt is meghazudtolva. Való igaz: ma a magyar lakosságnak mindössze 10 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, mégis, nálunk is terjed az egész világot magas hőfokon tartó öngerjesztő piaci mechanizmus: az elektronikus (e-)kereskedelmet övező befektetési láz.
*
Az on-line-üzlet beteljesülésének első csalogató hatású bizonyítéka az Elender 8 milliárd forint körüli értékesítése volt; a cégalapító már tavaly szeptemberben előrevetítette nyilatkozataiban a boomot. Aztán 2000 áprilisában beindult a gépezet: sorra robbantak be a köztudatba az internetes kockázatitőke-befektetések.
Az Index 3 millió dollár értékű tőkebevonása után egy héttel új, május elsejétől induló tartalomszolgáltató cég megalakulását jelentették be, olyan nagyágyúkat nevezve meg befektetőkként, mint a CBS, a Viacom, a Go2Net, a Cox Interactive Media, valamint a Meryll Linch és a Salamon Brothers befektetési cégek ügyvezetői. Csak éppen az új vállalat nevét nem kívánták nyilvánosságra hozni. A paktum egyébként nemcsak hazánkat érinti, hanem 13 további kelet-európai országot is.
Felvettük a kereskedelem élvonalának szédületes tempóját is: egy napra (!) rá közel kétmillió dolláros (mintegy 550 millió forintos) tőkeemelést szivárogtatott ki a sajtó a ConCorde Értékpapír Rt. háza tájáról, amely már korábban is úttörő volt az e-kereskedelemben: tavaly októberben az Első Internet Bróker Kft.-vel közösen indította meg a piacvezető tőzsdei on-line kereskedést bonyolító ConCorde Directet. Megjelenik az első magyar női netmagazin (persze kanadai tőkével). A Fotex kihirdeti multivá válásának szándékát, és bevonul az e-kereskedelem arénájába. Májusban az OTP és a Matáv konzorciumot hoz létre a vállalatok közti elektronikus piacra (business-to-business) lépés céljából, karöltve az Andersen Consultinggal és a Compaq hazai leányvállalatával. A Portfolió című on-line gazdasági újságot német tőke erősíti fel. A belga trónörökös hazánkba látogatva új "kikötőt" alapít a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvánnyal, amely a magyar vállalkozók új gazdasághoz történő felzárkózását hivatott segíteni.
Az új gazdaság magyar ikonjává váló Graphisoftot bevezetik a tőzsdére. Majd a piac további szereplői lépnek reflektorfénybe: hirtelen láthatjuk, hogy mindenki részvénytársasággá nőtte ki magát; így például az eco.hu vertikális gazdasági portált üzemeltető eco.net Kft. - amely egy újabb, jövőbeli tőkebevonás lehetőségét is megpendíti -, a Matávnet Kft. 593 millióról 11,2 milliárdra emeli tőkéjét, a Telnet Magyarország szintén rt.-vé alakul -3 millióról 550-re emel -, és stratégiai döntést hoz, miszerint elsősorban a content-managementre, vagyis a hozzáférés-szolgáltató, webfejlesztési, biztonságtechnikai és on-line marketing üzletágra helyezik a hangsúlyt.
A PSINet úgy dönt, hogy szétválasztja az Elender különböző tevékenységeket végző vállalatrészeit, utat engedve azok kiteljesítésének: egymástól függetlenedve szabadon követhetik a saját üzletáguk diktálta fejlődés tempóját. Az első cég a vállalatközi elektronikus üzleti kapcsolatokban, a második a tartalomszolgáltatásban és az Elender-portál működtetésében, a harmadik kommunikációs kampányok tervezésében, a negyedik pedig az alkalmazásfejlesztési üzletágban folytatja munkáját. Nyilvánosságra hozzák 20-25 millió dolláros befektetésüket is, amely egy budapesti optikai hálózat kiépítését hivatott szolgálni. Július elején a Wallis Rt. szerez 20 százalékos tulajdonjogot a PSINet-Elender Rt.-ben, és célként tűzi ki az új szerzemény közeljövőbeli tőzsdei bevezetését is.
Az amerikai WorldCom leányvállalata révén Magyarországon is megveti lábát: megjelenik az UuNet Kft., amely tavalyi bejegyeztetése óta, 10 százalékos piaci részesedést megcélozva, csöndben kiépítette nagy kapacitású rendszerét. Augusztus elejétől induló szolgáltatásával kezdi meg futását célja felé: először internetszolgáltatóknak kínál gerinchálózatot, majd lakossági, modemes hozzáférés számára is elérhetővé válik.
Az ember nem győzi kapkodni a fejét.
*
Amikor az irányadó trend szárnyal, a tőke folyamatosan áramlik a szektorba. Az egyensúlyhiány állandó, az egész ágazat tartósan "fel van húzva". Ez a "begerjedtség" kényszerítő erejű is: a tőke ömlik, az e-biznisz cégei válogathatnak a lehetséges befektetők között. Az Index.hu például két tucat befektetőt mérlegelve döntött végül a net IPO - Európa vezető internetes befektetési bankja, amely on-line értékpapír-kereskedő és a tartalomszolgáltatói szektor befektetője is egyben - mellett; a befektetés ígéretes fejlesztést von maga után: ki kicsoda-linkek, turisztikai adatbázis létesítése, új autósportál a Fornaxszal közösen.
Ha viszont valaki belépett a piacra, nincs menekvés a tempó elől. E kényszerítő erejű, felgyorsult innováció az internetes cégek általános, szinte kivétel nélküli veszteségességének oka. Tevékenységük önmagában nyereséges (lenne), ám a folyamatos visszaforgatás nélkül nem tudnának talpon maradni a vágtató piacon.
Mivel az on-line biznisz jelene: veszteség, aki ebbe fektet, a jövőre szavaz. A Fotex példája pontosan mutatja ezt: 380-400 milliós e-commerce-fejlesztésről van szó, amely a jegyfoglalástól az ingatlanpiaci információkig sok mindent magába foglal, de működése első két évében veszteséggel kalkulálnak.
A növekedés kulcsfontosságú. A tőkebevonás időzítése központi tényező: ha túl hamar történik meg, kihagyod a lehetőséget, hogy többet kapj; ha túl későn, kedvezőtlenebb kondícióban kezdeményezed, véged van: már nem vagy kecsegtető lehetőség, és lemaradsz a versenyben. Ha viszont megtörténik a befektetés, akkor bele kell merülni a boomba, versenyt futni a kijelölt piaci részesedésért. A profitot kivonni biztos bukást jelent. A kicsik elől elszipkázzák a vevőket a nagyok, fúziókra nincs idő, ezt ebben az iramban senki nem bírná el, a férgese egyszerűen kihullik, és bezárja on-line-kirakatát. A nyertes visz mindent, szól a boom alapelve. És ez igaz a befektetésekre is. Az Index.hu áprilisi cégfinanszírozása után június végén újabb külföldi befektető invesztál: a világ vezető processzorgyártója, az Intel, az internetes gazdaság növekedését segítő Intel Capital európai befektetői leányvállalatán keresztül (Intel Atlantic) jelenik meg a magyar piacon is. A befektetés mértékét a felek üzleti titokként kezelik.
*
Mindez nem független az európai on-line-befektetési láztól. Kontinensünkön is mindenki az új befektetői vallásban hisz, az internettől várja az anyagi üdvözülést. Tony Blair március végén internethimnuszokat zeng, Schröder akár másnap 30 ezer informatikust importálna Németországba, a Dresdner Bank milliárdokat invesztál netes cégekbe, a Philips ettől várja felfutását, a Reuters is rajta van a témán, a Bertelsman kedvezményes internet-hozzáférést és számítógép-vásárlást kezdeményez valamennyi alkalmazottja (és szűkebb családja) számára, hogy jól informált munkavállalókként legyenek a cég hasznára.
A hírek szerint annyira megerősödik Európa pozíciója az elektronikus kereskedelemben, hogy az USA 2001-ben már mindössze 48 százalékkal fog részesedni a forgalomból a mostani 62 százalék helyett.
*
Egy begerjedt tőkeáramlás leállításához hatalmas kételyek érvényre jutása szükséges, hiszen az elvárásokhoz fűződő ragaszkodás hihetetlenül intenzív és katalizáló hatású is egyben. Van egy vicc: ha valaki .com végződésű névvel vezeti be cégét a tőzsdére, két perc alatt multimilliomos lesz -és ez nem is áll olyan messze a valóságtól. Pedig az új gazdaság e-commerce-es zászlóvivőinek forgalma általában véve is csekély a régi gazdaság iparágaihoz (olajipar, autógyártás stb.) képest: szakértők szerint 15 milliárd dolláros forgalmat jelent csupán, tőzsdei értékük mégis 410 (más forrás szerint csak 171) milliárd dollár összértékű.
Ma az on-line-hit jegyében cselekedni viszont egyre kockázatosabb. Az elemzők régóta kongatják a vészharangot, hogy túl sok a fölpumpált árú és imázsú netes cég, közeledik az időpont, amikor a túlzott elvárás ténye felismerésként tudatosul a piaci résztvevőkben.
A Microsoft feldarabolásáról szóló ítéletre érzékenyen reagált a tőzsde, a technológiai részvények zuhanni kezdtek. Aztán megtörtént a "csoda": csődbe ment az e-commerce egyik gyöngyszeme, a boo.com on-line divatáruház. A trend továbbhullámzik, az on-line játékboltok is sorra bezárnak, a Nickelodeon becsukta a Red Rocketet, a Disney pedig a Toysmartot, amely karácsonykor még a legjobban menő e-boltok egyike volt. Az eToys is a végét járja, részvényei tavaly 80 dollárt értek, ma már 6 dollárt is alig adnak érte. Egy májusi brit felmérés is megerősíti a teret nyerő feltevést: az Egyesült Királyság-beli internetes cégek többsége fél éven belül kifut a tőkéjéből. Június végén egy hitelképességi elemzés nem éppen pozitív színben tünteti fel az e-commerce másik kedvencét, az amazon.com on-line könyváruházat (vezetőjét, Jim Bezost nemrég még az Év Emberének választotta a Times). Közvetlen közelségbe került a lehetőség, hogy a cég nyáron kifuthat pénztartalékaiból, és ha újabb tőkeinjekcióra nem mutatkozik hajlandóság, le kell húzni a virtuális könyvesbolt redőnyét. Részvényei rögvest 20 százalékot estek. És hogy példával is illusztráljuk egy boom szereplőinek egymástól függését: a bizalmatlanság azonnal átterjedt a Yahoo és az eBay papírjainak értékelésére is.
*
Feltételezhető, hogy a fejlett országok on-line iparágainak és kereskedelmének krízise előbb-utóbb hatással lesz Kelet-Európára is. Ám ez valószínűleg nem érinti közvetlenül a hazai on-line-cégek prosperálását, amelyek még az intenzív felfutó időszakban tartanak majd.
A magyar webes tőzsdék forgalmát idén 20-25 milliárd forintra prognosztizálják. A Carnation Internet Consulting szerint a teljeskörűen értelmezett e-kereskedelem a tavalyi 160 millió forintos forgalomról 440 millióra emelkedik. Ráadásul az on-line-kereskedelem kínálata is ugrásszerűen bővül majd, a korábbi gyakorlattól eltérően a közeljövőben az on-line-áruházak már nem csak olyan árucikkeket fognak kínálni, amelyek kiválasztásához nem feltétlenül szükséges a vásárló személyes jelenléte (CD, könyv, számítástechnikai és elektronikai cikkek stb.). Ugyanez a tartalom oldalán: 2,5 millió magyar vonatkozású weboldal létezik a világhálón, a kínálat minden hónapban 10 százalékkal bővül.
Az "együtt rezdülés" a magyar e-biznisz felívelésének szereplőit is egybeköti: kereskedőt, szoftvergyártót, tartalomszolgáltatót, tanácsadót egyaránt. Ez utóbbi, a Carnation Consulting 1 millió dollár értékű céggé lépett elő, és máris megjelent a külföldi befektető: a brit Octave kockázatialap-kezelő 100 ezer dollárt tett be a vállalkozásba, és újabb, 4 millió dollár értékű "feltöltést" tervez.
*
Lehetséges, hogy minden globális internetes trend csak késve érkezik el hozzánk. A külföldi tőke többek közt ezért is lépett be olyan látványosan a hazai e-bizniszbe: egy szűz piacon simán eljátszhatja még egyszer ugyanazt, amit odahaza már aligha. Nem véletlen, hogy a hazai, elsősorban angolszász pénzeket mozgató tőkealapok mindeddig nem jelentek meg a magyar e-bizniszben, befektetéseik a régi gazdaság hagyományos tevékenységeire korlátozódtak, az új gazdaság tekintetében csak a számítástechnikáig mentek el.
Az internetes robbanás befektetéseiben végül befutónak bizonyulók szinte egytől egyig külföldi, e-bizniszes cégek, amelyeknek a szektorban szerzett jelentős nemzetközi tapasztalata segítséget ad nemcsak az ígéretes, befektetésre érdemes vállalkozások kiválasztásában, hanem azok működtetésében is: nem csupán pénzt adnak, de hozzáférést is a nagy értékű üzleti tapasztalathoz, ezáltal pedig viszonylagos biztonságot a felfutó cégnek.
Ebben a fáziskésésben - amely szakértők szerint 2-3 évnyi különbség a Nyugathoz képest - rejlik az olyan országok előnye, mint Magyarország: a fejlődők a fejlett régió kárán tanul(hat)ják meg az új folyamatok és jelenségek kockázatait s azok elkerülésének módozatait.
Az első tőkepiaci felhevülés utáni zuhanó, pangó, majd újra megemelkedő periódusoknak már tartalmazniuk kell a kudarcokból leszűrt tanulságokat. Ezek a tapasztalatok átterjednek a fáziskéséses régiókba is. Globális egységként tekintve: az eltérő fejlettséggel és rutinnal rendelkező területek ekkor már közelednek egymáshoz; bonyolultabb szerkezet keletkezik, és az egész dinamikus rendszer eljut a komplexitás egy új fokára.
Egyelőre még nem tartunk itt. A külföldi tőke irányította versenyfutás még csak most indult el az e-kereskedelem magyar piacának felosztásáért. De a gyors növekedés miatt nem sokáig marad fenn e nyitott, befogadó piaci állapot. A hatalom, a nyugati gyakorlathoz hasonlóan, itt is alighanem néhány élvonalbeli játékos kezében fog összpontosulni. E viszonylagos megmerevedés ellenére a szektor továbbra is irgalmatlan erővel vonzza majd a tőkét.
Ezt a beállást se képzeljük valami új, stabil állapotnak. A sorozatos nyugati csődök miatt a PricewaterhouseCoopers és a Forrester Research is arra a következtetésre jutott, hogy az on-line vállalatoknak alaposan át kell alakítaniuk üzletpolitikájukat és szolgáltatásaikat, ha piacon akarnak maradni. Vagyis az egész rendszer rákényszerül, hogy ismét "kitalálja magát".
*
A kérdés most az: ki tudják-e használni a szektor magyar menedzserei a fáziskésés előnyeit? El tudják-e kerülni a boo.comnál és száz más cégnél tapasztalható felelőtlen üzletvezetés csapdáit, azt, hogy költekező módon lovagolják meg az üzletág jövőjébe vetett hitet? Megszűnik-e és mikor a szektor előrenyomulását visszatartó destruktív tényező, az internetes hozzáféréshez kapcsolódó telefontarifák tarthatatlan drágasága? Képesek leszünk-e a tőzsdepánikok és -zuhanások zavarai után egy magasabb koordináció és önkorrekciós szisztéma részesei lenni?
Kriston László



Az on-line vállalatoknak alaposan át kell alakítaniuk üzletpolitikájukat és szolgáltatásaikat, ha piacon akarnak maradni. Vagyis az egész rendszer rákényszerül, hogy ismét "kitalálja magát".

A külföldi tőke többek közt ezért is lépett be olyan látványosan a hazai e-bizniszbe: egy szűz piacon simán eljátszhatja még egyszer ugyanazt, amit odahaza már aligha.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo