Hibrid autók – A hibridek fajtái

A Prius neve egybe forrt a hibridekkel, manapság már nem csak a Toyota kínálja ezt a zöld megoldást, hanem több más gyártó is.

A Toyota 1997 decemberében dobta piacra a Prius első generációját, 23 hónappal utána érkezett a Honda Insight. Több évtizeddel az érkezésük után tisztán látni, hogy mit ért el ez a technika és milyen változást hozott az autóiparba.

A hibrid szónak jelentése sok mindent megválaszol a témával kapcsolatban. A hibrid a latinból érkezett nyelvünkbe, az eredete pedig görög. Kevert, keverék és keresztezett a témába vágó jelentése. Ez meg is magyarázza a hibrid autó működését: a hagyományos belsőégésű motor párosítják az elektromos motorral.

A Prius által jól népszerűsített rendszert egy ideje öntöltő hibridnek nevezi a Toyota. Ennek a hibrid technikának a jellemzője, hogy néhány kilométeres teljesen elektromos hatótávolságot biztosít. A sebességváltóba épített villanymotor generátorként is üzemel, így gázelvételkor, lejtőn haladáskor, guruláskor áramtermelőnként működik. Az akkumulátor mostanság néhány kWh-ás teljesítményű lítium-ion, ami kevés helyet foglal. Előnye, hogy nem kell tölteni, típustól és vezetőtől függően 3,5-4 literes fogyasztást is el lehet érni vele. Jó tudni, hogy mindegyik hibrid automataváltós.

Innen csak egy ugrás a tölthető hibrid, amely alapja a fentebb vázolt technika, azzal a különbséggel, hogy nagyobb kapacitású akkumulátort szerelnek az autó aljára, a hátsó ülések alá vagy a csomagtérbe. A frissebb fejlesztésű járművek hatótávja elérheti a 60-70 kilométert, a félszáz már átlagosnak mondható. A többféle megoldást felvonultató tölthető hibrid rendszerek között találni dízelmotorral kombináltat is.

A 2020-as esztendők slágere a mild, smart vagy a lágy hibridnek hívott hibrid. Ez a technika kerül a legkevesebb pénzbe, és műszaki változtatásba. Az alapját képező indító motor/generátor páros (ISG) régi találmány, az alkalmazását a mostanában érvénybelépő szigorúbb CO2 kibocsájtási értékek kényszerítették ki. Párosítják a 48 voltos elektromos rendszerrel, amely hatékonyabb működést eredményez. Némely márka ezt a technikát összekapcsolja az elektromos motorral felpörgetett, szinte nulla reakció idejű turbófeltöltővel is. Ezzel téve hatékonyabbá és zöldebbé a belsőégésű motort.

Előnye az egyszerű lágy hibrid technikának, hogy a segítségével viszonylag olcsón lehet levinni a fogyasztást és a CO2 kibocsájtást. Fontos megjegyzés, hogy a lágy hibrid rendszerrel felvértezett járművek, teljesen elektromos módban nem tudnak közlekedni.

További autós hírek itt: Elektromos autók Auto-hirek.hu

Milyenautot.hu Ferfinet.hu

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo