A Toyota 1997 decemberében dobta piacra a Prius első generációját, 23 hónappal utána érkezett a Honda Insight. Több évtizeddel az érkezésük után tisztán látni, hogy mit ért el ez a technika és milyen változást hozott az autóiparba.
A hibrid szónak jelentése sok mindent megválaszol a témával kapcsolatban. A hibrid a latinból érkezett nyelvünkbe, az eredete pedig görög. Kevert, keverék és keresztezett a témába vágó jelentése. Ez meg is magyarázza a hibrid autó működését: a hagyományos belsőégésű motor párosítják az elektromos motorral.
A Prius által jól népszerűsített rendszert egy ideje öntöltő hibridnek nevezi a Toyota. Ennek a hibrid technikának a jellemzője, hogy néhány kilométeres teljesen elektromos hatótávolságot biztosít. A sebességváltóba épített villanymotor generátorként is üzemel, így gázelvételkor, lejtőn haladáskor, guruláskor áramtermelőnként működik. Az akkumulátor mostanság néhány kWh-ás teljesítményű lítium-ion, ami kevés helyet foglal. Előnye, hogy nem kell tölteni, típustól és vezetőtől függően 3,5-4 literes fogyasztást is el lehet érni vele. Jó tudni, hogy mindegyik hibrid automataváltós.
Innen csak egy ugrás a tölthető hibrid, amely alapja a fentebb vázolt technika, azzal a különbséggel, hogy nagyobb kapacitású akkumulátort szerelnek az autó aljára, a hátsó ülések alá vagy a csomagtérbe. A frissebb fejlesztésű járművek hatótávja elérheti a 60-70 kilométert, a félszáz már átlagosnak mondható. A többféle megoldást felvonultató tölthető hibrid rendszerek között találni dízelmotorral kombináltat is.
A 2020-as esztendők slágere a mild, smart vagy a lágy hibridnek hívott hibrid. Ez a technika kerül a legkevesebb pénzbe, és műszaki változtatásba. Az alapját képező indító motor/generátor páros (ISG) régi találmány, az alkalmazását a mostanában érvénybelépő szigorúbb CO2 kibocsájtási értékek kényszerítették ki. Párosítják a 48 voltos elektromos rendszerrel, amely hatékonyabb működést eredményez. Némely márka ezt a technikát összekapcsolja az elektromos motorral felpörgetett, szinte nulla reakció idejű turbófeltöltővel is. Ezzel téve hatékonyabbá és zöldebbé a belsőégésű motort.
Előnye az egyszerű lágy hibrid technikának, hogy a segítségével viszonylag olcsón lehet levinni a fogyasztást és a CO2 kibocsájtást. Fontos megjegyzés, hogy a lágy hibrid rendszerrel felvértezett járművek, teljesen elektromos módban nem tudnak közlekedni.
További autós hírek itt: Elektromos autók Auto-hirek.hu