A követeléskezelés legolcsóbb és leghatékonyabb módja az, ha a vállalatvezető nem maga próbálja meg behajtani a lejárt számlák ellenértékét, hanem egy belső emberére bízza a feladatot. Minél rövidebb a tartozás ideje, annál valószínűbb, hogy a követelés behajtható - mondja Vörös Szilva, a Best Capital tulajdonosa, az 5.95 behajtási módszer kitalálója. Szerinte az általa oktatott kommunikációs technika százszor hatékonyabb, mint a hagyományos követeléskezelés, azaz felszólító levél küldése, behajtó cég vagy ügyvéd bevonása. A tréninget elvégző ügyfelek statisztikái is erről árulkodnak: legrosszabb esetben a coaching szolgáltatást igénybe vevő vállalkozás négy hónap alatt a lejárt követelések 28 százalékát szedte be, de nem ritka a százszázalékos eredmény sem.
- Fél éven belül még a nagyobb, akár százmillió forintos kinnlevőség is eredményesen behajtható - mondja Vörös Szilva, aki szerint a titok a megfelelő tematikában rejlik: tudni kell, mikor kit és hogyan kell megkeresni.
Az 5.95 barátságos, de sűrű kommunikációra épül. Minél régebben járt le a számla fizetési határideje, annál gyakrabban kell felkeresni a fizetésre kötelezett céget. Az sem mindegy, hogy a cégen belül kihez fordulunk.
- Sokszor azért sikertelen a behajtás, mert nem a számla kifizetésében leginkább illetékest keresik. Hiába hívják fel a pénzügyest, a könyvelőt vagy a cégvezetőt, a számla lehet, hogy a titkárságon akadt el. Az 5.95 megtanítja, hogy hogyan lehet feltérképezni a lejárt számla útját, és megismerni a döntéshozatali szinteket - magyarázza az ötletgazda.
A módszer filozófiája arra épül, hogy Magyarországon a kifizetetlen számlák hátterében az esetek többségében a fizetési fegyelem hiánya áll. Mivel a körbetartozások volumene folyamatosan nő, és egyre több vállalkozást elér, mind több cég fog maga is késedelmesen fizetni, hiszen az ő vevője sem fizetett. Vörös Szilva több száz cég tapasztalatai alapján úgy látja: mivel a cégeknek kevesebb a bevételük, mint amennyi a napi kiadásaikat fedezné, szelektálnak, hogy melyik számlát fizetik ki és melyiket nem.
- A sikeres behajtás lényege a számlaoptimalizáció. El kell érni, hogy a mi számlánk kerüljön a fizetendők közé. Többek között ezt a technikát sajátíthatják el az egy- vagy kétnapos tréning során a mikro- és kisvállalatok, illetve az 5-8 napos coaching alatt a már több száz milliós kinnlevőséget felhalmozó nagyobb cégek.