Az első az ember, azután jön a profit

Számtalan tekintetben más a MagNet, mint a többi bank. Nem akciós betétekkel vonzza a megtakarítókat, hanem a társadalom számára hasznos projektek támogatását teszi elérhetővé számukra. Hagyományos bankfiók helyett közösségi terekben szolgálja ki ügyfeleit, munkatársainak nem kiugró fizetést kínál, hanem emberi munkahelyet, ahol jól érezhetik magukat. Organikusan nő a pénzintézet, de dinamikusan bővül a tevékenysége által aktív felelősségvállalásra ösztönzöttek köre is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Októberben lett tagja a MagNet az értékalapú bankokat tömörítő Global Alliance for Banking on Values elnevezésű szövetségnek. A független hálózatnak a világ bármely országában működő bank tagja lehet, amely a pénzügyi eszközökkel a fenntartható gazdaságot, társadalmi és környezeti fejlődést segíti. A szervezethez csatlakozók többnyire nem óriásbankok, de mind úttörő módon igyekszik a tőkét a társadalom szolgálatába állítani. Molnár Csabát, a MagNet Bank közösségfejlesztési igazgatóját kérdeztük az értékalapú bankról, értékalapú bankolásról.

Mit jelent az, hogy értékalapú bank?

– Egy bank lényegi hatása a pénzen keresztül mutatkozik meg: mit kezd a rajta átfolyó hatalmas összeggel. Mi olyan projekteket igyekszünk támogatni, amelyek valamilyen módon a társadalmat, a környezetet, a fenntartható fejlődést szolgálják, még akkor is, ha ezek gyakran nem a legkönnyebben finanszírozható programok. Az alapján hozunk stratégiai döntéseket, hogy adott projektnek pozitív, negatív vagy semleges a társadalmi, környezeti hatása, ugyanakkor a MagNet esetében sem sérülhet az alap banki számtan. Mi is a betéteseink pénzét helyezzük ki, tehát felelősséggel tartozunk annak biztonságáért és megtérüléséért. Igyekszünk olyan módot találni, ahogyan mindkét érdek teljesülhet. Ha a társadalmi, közösségi, környezeti hatás nagyon pozitív, ám nehezen jön ki a matek, az ügyféllel közösen keressük a megoldást. Egy alapítványi iskola hitele mögé például a szülők álltak be, természetesen nem saját vagyonukkal, hanem írásban vállalták, hogy az elkövetkező években az iskolába járatják a gyereküket, és fizetik a tandíjat. Ez egyfajta biztosíték volt a hitelhez, hiszen ezzel garantálták az iskola bevételeit. Így a hitelezési előírásoknak is meg tudtunk felelni, és a társadalmi érdek sem sérült. Az értékalapú bank számára nem a profitmaximalizálás a legfontosabb cél, hanem az, hogy a betétese pénzét úgy helyezze ki, hogy azáltal a társdalom valamennyi tagja jobban járjon.

Ezáltal viszont a betétes felelőssége is megjelenik.

– A megtakarításoknak éppúgy van hatásuk, mint a fogyasztásunknak. A tudatos vásárló a boltban sem veszi meg azt a terméket, amely mögött gyerekmunka van, vagy amely előállítása feleslegesen terhelte a környezetet akkor sem, ha esetleg az olcsóbb. A fogyasztásunk pozitív vagy negatív hatása már sokkal inkább tudatosult bennünk, mint az, hogy a megtakarításainknak is van jó vagy rossz következménye. Ezt még kevesen látják.

Magnet Bank
Lehet ezt láttatni?

– Igen. Mi a honlapunkon megmutatjuk, hogy egy-egy projekt mögött mekkora a betétállomány, és a betéteseknek köszönhetően a hitelezett szervezet mennyit spórol. Nem a betétes kap akciós kamatot, hanem a hitelfelvevő fog kevesebbet törleszteni. Arra is van mód, hogy a hitelfelvevő leírja, mire szeretné elkölteni a pénzt, ezt megossza közösségi oldalán az ismerősei, követői között, akik tudatosan eldönthetik, hogy a megtakarításaikkal – akár más bankból áthozva hozzánk – beállnak a projekt mögé. Olyan közösséget építünk, amelynek a tagjai felelősek egymásért, a társdalomért, a világért, miközben természetesen a profitcélok sem vesznek el. A betétes pénze biztonságban van, kamatozik, mellette láthatóvá tesszük, hogy a megtakarítással milyen hosszú távú hatást ér el. A hitelesnek pedig minden mögé álló betét olcsóbbá teszi a finanszírozást. Ez a modell a banknak is előnyös: az elkötelezett ügyfeleink hosszú távon itt tartják a pénzüket, mert értékalapon választottak minket. A betétes a honlapunkon negyedévente megnézheti az elszámolást: abban az időben mennyi betét gyűlt össze adott hitelcél mögött, és az mennyi megtakarítást hozott a hitelfelvevőnek. A tudatos betétesek a hozammaximalizálás helyett a pénzük által elért társadalmi hatást szeretnék maximalizálni.

Sokan vannak ilyenek?

– Nem, de nő a számuk. Most vezettünk be egy applikációt a netbankunkban, amelyen keresztül minden ügyfelünknek megmutatjuk, hogy az ő banki tevékenységének nulla és száz százalék között mekkora a társadalmi, közösségi hatása. A nálunk bankolók számtalan módon fejthetnek ki társadalmi hatást. Rendelkezhetnek arról, hogy mely civil szervezet kapja meg a bank éves profitjának tíz százalékát, beállíthatják, hogy bankkártya-költéseik bizonyos százalékával melyik civil szervezetet támogatják, a számlavezetésért tetszőleges összeget fizethetnek a becsületkasszába, vagy választhatják a közösségi mentorbetétet, amikor a már említett módon a megtakarításukkal egy hiteles számára teszik olcsóbbá a finanszírozást. Ha valaki minden közösségi jogával él, akkor az ő aktivitása száz százalék. Amikor nyáron bevezettük a közösségi hatás mérését, az ügyfélátlag tizenöt százalék volt, azaz a bank ügyfelei átlagosan ilyen mértékben éltek a transzparens támogatási lehetőségekkel. Két hónappal később ez az arány ötven százalékkal megugrott, és felment az átlag huszonkét százalékra. Láthatóan sokat ér ez a transzparencia. Sokan nem is tudták például, hogy a netbankunkban egy kattintással beállíthatják, hogy a bankkártya-költéseik bizonyos százaléka egy civil szervezetet támogasson. Ez neki nem kerül semmibe, egy civil számára viszont a sok kis összegű támogatás akár a működőképesség feltételét jelentheti.

Van edukációs hatása a MagNet tevékenységének?

– Igen. Nálunk nem a menedzsment dönti el, hogy a megtermelt profit bizonyos százalékával milyen szervezetet, tevékenységet támogat. Nem fogjuk a helyi kosárlabdacsapatot szponzorálni azért, mert az igazgató valaha kosárlabdázott. Az ügyfeleinket szeretnénk rávenni arra, hogy a pénzükkel vállaljanak aktív társadalmi szerepet, és érjenek el pozitív változást. Akkor kapják meg a civil szervezetek a banki profit tíz százalékát, ha sok ügyfél rendelkezik a maga ezer forintjáról, akkor kap valaki plusz hitelkedvezményt, ha több közösségi betétes is mögé áll. Tavaly a profit tíz százaléka hatvanhárommillió forint volt, aminek a hetvenhét százalékát elszavazták az ügyfelek. Amiről ők nem rendelkeztek, mi sem osztottuk szét, bent hagytuk a következő évi támogatási alapban. Szeretnénk megmutatni, hogy a változás nem felülről, nem kívülről történik, hanem ezért mindenkinek tennie kell a maga eszközeivel. A MagNet felépíti a struktúrát, beállítja a finanszírozási célokat, tehát keretet teremt arra, hogy adomány, adományozó és adományozott találkozzon. De a lépést nem teszi meg helyettük. Ahhoz, hogy a lehetőségből támogatás legyen, az ügyfeleknek is cselekedniük kell: élniük is kell ezekkel a különleges ügyféljogokkal. Közösségi bankként célunk az is, hogy a hasonló értékeket vallók akár közvetlenül is találkozhassanak egymással. Összekapcsolunk cégvezetőket, szakembereket, civil szervezeteket, magánembereket, hogy aztán ők maguk alakítsák tovább támogató kapcsolataikat.

Mi lenne az ideális aktivitási szint?

– Élethelyzettől is függ, hogy ki mikor mennyit tehet meg. De az látszik, hogy azoknak, akik a mindennapi tevékenységük során odafigyelnek egymásra, a környezetükre, magasabb az EQ-juk, érettebbek, bölcsebbek. Nemcsak „én”-ben gondolkodnak, hanem családban, városban, akár globális léptékben is. Ezek az emberek általában véleményvezérekké is válnak a saját közegükben, akiket mások is szívesen követnek. Nem a kiégés felé haladnak, hanem azáltal, hogy adnak, sokat kapnak vissza, sőt mintha boldogabbnak is tűnnének. Örömmel mennek dolgozni, a munkájuk az életük része, és nem csak szükséges rossz, amit majd kompenzálni kell, hogy az életük egyensúlyba kerüljön.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo