Viszik a Malévet, az adósság marad?

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) 100 százalékos tulajdonú vállalatot alapít arra, hogy a Malév magyar nemzeti légitársaság által állami garanciával felvett hosszúlejáratú kölcsönt átvállalja - derül ki egy most közzétett kormányhatározatból.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az MTI úgy tudja, hogy ebbe a cégbe kerülhet be a légitársaság működéséhez szükséges néhány vagyonelem, és/vagy vagyoni jog, mindaddig, míg a magántulajdonba került Malév a kölcsönt vissza nem fizeti.

A Malév 2005. évi beszámolója szerint 2005 december 31-én 19,207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettsége volt a légitársaságnak. A kormányhatározat úgy szól, hogy az intézkedés az MFB Zrt.-től felvett, állami készfizető kezességvállalással fedezett, "hátrasorolt" kölcsön átvállalását engedélyezi a privatizációs szervezet által megalakítandó vállalata számára. A határozat alapján a kölcsön futamidejét 2020-ig meghosszabbítják.

A kormány a határozat szerint felkéri a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát.  Erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal.

A kormány ugyanis február 6-iki határozatában tudomásul vette, miszerint a pénzügyminiszter engedélyezte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-nek, hogy a privatizációs szerződés megkötésével összefüggésben legfeljebb 5,2 milliárd forint összeghatárig szavatossági kötelezettséget vállaljon. További 3,5 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt is nyújt az ÁPV a kormányhatározat alapján a Malév számára azon a címen, hogy átmenetileg finanszírozza a Malév által vásárolt eszközök után fizetendő áfát.

Veres János pénzügyminiszter múlt szerdán a kormányülést követő sajtótájékoztatón elmondta: a kormány hozzájárul az ÁPV Zrt. igazgatósága által tett javaslathoz, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg a Malév államilag garantált hitelállománya.

Veres János konkrétumok ismertetése nélkül akkor elmondta: a kormány hozzájárult ahhoz, hogy az ÁPV Zrt. tovább tárgyalhasson a vevőjelölt AirBridge Zrt.-vel  arról, hogy mely vagyonelemek kerüljenek az állami vagyonkezelőhöz, amelynek létrehozása nem kezdődhetett meg a kormány döntése nélkül. A konstrukció nem módosít a vevő által vállalt garancia mértékén, és nem jelent további költségvetési terhet sem. Azt azonban nem zárta ki, hogy a megajánlott vételár módosulhat a vagyonkezelőhöz kerülő vagyonelemek értékének függvényében.

Az ÁPV Zrt. 2006. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százaléknyi részvénycsomagjára. A tárgyalásokat végül három ajánlattevővel kezdte meg, de a végső szakaszban  a privatizációs szervezet csak a Borisz Abramovics orosz üzletember nevével fémjelzett, Magyarországon bejegyzett AirBridge Zrt.-vel tárgyal.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo