Válts, ha nem megy!

Mindenkivel előfordulhat, hogy nem jó irányba indul. Sőt, a sikeres startupok közül is sokan az üzleti elképzelésük megváltoztatására kényszerülnek a projekt indítását követő egy éven belül. Ezt tették a Foodmania.hu alapítói is.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Két éve, 2011-ben találkozott Balla Bence és Simkó Péter. Bence a weboldalát árulta, Péter pedig a már harminc éve sikeresen működő családi vállalkozás mellett szeretett volna valami új, internetes bizniszbe kezdeni. Bár abból az üzletből akkor nem lett semmi, Bence megosztotta régi, dédelgetett ötletét az új utakat kereső tapasztalt üzletemberrel. Az internetes ételrendelő oldal felkeltette Péter érdeklődését, és hamarosan megalapították a Foodmaniát.

Balla Bence (balra) és Simkó Péter - Kép: PP/FényesGábor

– Akkoriban Angliában tanultam, ahol nagyon nagy divatja van az online ételrendelésnek. Úgy éreztem, egy az éttermek kínálatát összegyűjtő portálnak lenne még helye a hazai piacon, amennyiben az ételrendelés mellé valami pluszt is ad a felhasználóknak. Az internetes bizniszek világában, különösen az Amerikai Egyesült Államokban nagy divatja van az úgynevezett gamification projekteknek, amelyek a játékosságot, a játékelméleteket csempészik bele a hétköznapi életbe. Az eredeti elképzelésünk az volt, hogy az ételt megrendelő jelvényeket gyűjt, és ennek függvényében különböző akciókban, játékokban vehet részt. Az elképzelés alapötletét a Foursquare mobilalkalmazás adta, amely applikációval ha valaki például többször bejelentkezik ugyanabba az étterembe, és kiszabadítja a jelvényt, előbb-utóbb a hely polgármesterévé válik – meséli Balla Bence.A weboldal és a szükséges rendszer elkészült, és elindult a felhasználók toborzása. De a várt lelkesedés elmaradt az éttermek és az ételt rendelők oldaláról is.

– Viszonylag sok internetes ételrendelő oldal van a hazai piacon, és az éttermek még ingyen sem akartak egy sokadik webes megoldáshoz csatlakozni. Általában azt felelték, hogy a felhasználók számának függvényében visszatérnek a kérdésre. Tipikus 22-es csapdája helyzet alakult ki. Az éttermek a felhasználókra vártak, a felhasználók az éttermi kínálatra. A játékosság pedig egyik fél számára sem volt elég ösztönző – veszi át a szót Simkó Péter.

Válaszút

Bár az anyagi fedezete megvolt annak, hogy tovább finanszírozzák a vállalkozás pénzt nem termelő, ám annál többet elvivő kezdeti időszakát, a Foodmania alapítói 2012 elején úgy döntöttek, új üzleti modellt dolgoznak ki. Abban továbbra is biztosak voltak, hogy van hely egy újabb szereplőnek a magyarországi online ételrendelési piacon, de az egy év bebizonyította számukra, hogy a gamification itt nem megfelelő stratégia. Más hívószóra van szükség, amely meggyőzi az éttermeket, hogy a Foodmania nem egy a sok internetes ételrendelő oldal közül. 2012-ben indult el a Facebookra épülő üzleti modell megvalósítása.

– Be kellett látnunk, hogy a hazai internetező társadalom még nem nyitott a játékon alapuló modellre, ezért nem szabad még több pénzt és energiát beleölni az ilyen irányú fejlesztésbe. Észrevettük viszont, hogy egyre több cég a plakátokon vagy a tévéreklámokban nem a weboldalát, hanem a több interaktivitást lehetővé tevő Facebook-oldalát hirdeti. Ez adta az ötletet, hogy a közösségi portált helyezzük a Foodmania üzletfejlesztésének középpontjába, és az éttermek étlapjait ott is tegyük rendelhetővé. Sokan azt tartják, a Facebookon nem lehet semmit eladni. Ezt a tézist szeretnénk cáfolni a facebookos ételrendelést divatba hozó vállalkozásunkkal – mutat rá az új üzleti stratégia lényegére Simkó Péter, aki szerint a Facebook interaktivitása teljesen új marketingeszközt és eladástechnikát ad az éttermek kezébe.

Száznyolcvan fokos fordulat

A korábban a csatlakozástól elzárkózott ételkiszállítást vállaló éttermek ezután már maguk is jelentkeztek, hogy szeretnének a közösség tagjává válni, és alig néhány hónap alatt országosan százharmincra bővült a rendszerben részt vevő éttermek száma. Mivel pedig egy Facebook-oldalt alapvetően a követők határoznak meg, Simkó Péter és Balla Bence attól sem riadtak vissza, hogy mesterségesen, motorok segítségével felépítsenek egy több mint ötvenezer főből álló közösséget.

Az alapítók
Balla Bence
az IBS gazdálkodás és menedzsment szakán tanul. Korábban a BFB Consulting Kft. asszisztense és üzletfejlesztési vezetője, 2011-től a Foodmania Kft. üzletfejlesztési vezetője.
Dr. Simkó Péter
a JATE Állam- és Jogtudományi Karán végzett jogászként 1999-ben, majd közgazdász szakoklevelet szerzett. Az édesapja által alapított Automobil Vegyi Kft. üzletfejlesztési vezetője, az Ootz Media Group Kft. ügyvezető igazgatója. 2011-ben alapította a Foodmania Kft.-t.
– Minél nagyobb az oldal rajongótábora és aktivitása, annál többen fogják hirdetni a partnereinket. A mi feladatunk csupán az, hogy összekössük az éttermeket és a megrendelőket azáltal, hogy egy szerethető oldalt hozunk létre, folyamatosan friss posztokkal, aktuális éttermi információkkal, saját akciókkal. Bár az alkalmazásokkal gerjesztett rajongótábor az elején valamelyest csökkent, mivel a követőink megtalálták a számukra tényleg érdekes információkat nálunk, ma már természetes úton csatlakoznak az újabb emberek.

A vállalkozás száznyolcvan fokos fordulatot vett. 2013 első felében elkészült a fejlesztés, majd augusztusban következett a tesztidőszak, szeptemberben pedig élesben elindult a rendszer. Az éttermek folyamatosan csatlakoznak, és a Foodmania Facebook-oldalán ételt rendelők száma is egyre nő. A startup vállalkozás marketingstratégiájának alapja, hogy a Facebook-oldalukon nem magukat, hanem az éttermeket reklámozzák. És nem titkolják el, hogy ételrendeléseket gyűjtenek, nem csak like-okat: a hatalmas „ Rendelek” gomb hirdeti, hogy ezen az oldalon eladni akarnak.

– Az induláskor tudtuk, hogy profi marketingesre van szükségünk, ha azt akarjuk, hogy minél kevesebb hiba mellett mielőbb sikeres legyen a vállalkozásunk. Nem a csapatot bővítettük marketingszakemberrel, inkább szerződést kötöttünk egy ügynökséggel, amely maga is kihívást látott az újfajta üzletben. Ez költséghatékonyabb megoldásnak tűnt, hiszen a vállalkozás még nem hozott bevételt, a hosszú távú sikeréhez azonban nagyon fontos, hogy már az induláskor betartsuk a Facebook szabályait. Ehhez profik kellettek – mutat rá Simkó Péter.

Balla Bence pedig hozzáteszi: posztolni mi is tudunk, de nagyon fontosak a visszacsatolások. Az ügynökség elsősorban a mérésekkel, weboldal-analitikával segíti az ötletgazdákat. Vizsgálja például, hogy hol vesznek el a felhasználók, és az ő ötletük volt az is, hogy független emberekkel teszteljék a rendszert indulás előtt. Így, igaz, kicsit később, de a gyerekbetegségeket azonnal kikúrálva indult el az oldal szeptemberben.

Buktatók, amelyeket már leküzdöttek, és amelyek még előttük állnak
  • Időben kellett felismerni a hibás üzleti elképzelést.
  • Első ételrendelő Facebook-oldal ebben a formában, de az elsőséget meg is kell tartani.
  • A fogyasztók bizalmára épül a vállalkozás. Azt pedig nehéz megszerezni.
  • A sikerbe az éttermeknek is kell munkát tenniük. Meg kell győzni a vendéglőket, hogy megéri az áldozat.
Jelenlét minden platformon

Az ötletgazdák nem elégedtek meg azzal, hogy az asztali gépekről facebookozók számára lehetővé tegyék a rendelést, androidra és iOS-ra is működik az alkalmazás, amelyen keresztül szintén elérhetők az éttermek és azok étlapjai. A mobilra fejlesztett oldalhoz generált QR-kód pedig akár egy pizzásdobozra is ráfér plusz marketingértéket adva az étteremnek. Gondoljunk bele, elég az okostelefonnal lefotózni a kódot, és máris böngészhető a bevált pizzéria étlapja, és ugyanazon a felületen a rendelés is feladható. A Foodmania Facebook-oldalán legnépszerűbbnek bizonyuló éttermek pedig a saját oldalukra is kitehetik a „Rendelek” gombot, ami révén fejlesztés nélkül hozzájutnak a kész webshophoz, kiépített online fizetési megoldásokkal, arculattal, marketingtámogatással. A vállalkozás nemcsak a rendeléseket kezeli, hanem tartalommenedzsment-szolgáltatást is nyújt az éttermeknek, és aktivizálja az éttermek közösségi oldalain a rajongókat.

– A közösségi oldal nagyon fontos marketingeszköz, de egy vendéglőnek általában nincs arra kapacitása, hogy ezt megfelelő módon kiaknázza, és közösséget építsen. Mi megtesszük helyettük, ezzel pedig megrendelést generálunk. A szolgáltatásért havidíjat számolunk fel. Az üzleti tervünk szerint pár éven belül a bevételünk jelentős hányada származhat a tartalommenedzsment-szolgáltatásból, miközben a rendelések száma is exponenciálisan bővül – vázolja a jövőt Simkó Péter, aki egyéves távlatban napi ezer megrendelést prognosztizál.

Amitől startup lesz egy biznisz
A Foodmania szeretne kockázati tőkét bevonni ahhoz, hogy tovább tudjon bővülni. A pluszpénz ahhoz kellene, hogy a hazai ételrendelő oldalból nemzetközi hálózat legyen. Az elképzelés nem példa nélküli, hasonló vállalkozások léteznek, amelyek akár húsz-harminc országban működő hálózattá fejlődtek pár év alatt, mert a modell jónak bizonyult, és sikerült átültetni más kultúrába. A Facebookra épülő vállalkozás ilyennek tűnik. Meglátjuk…
 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo