Két éve, 2011-ben találkozott Balla Bence és Simkó Péter. Bence a weboldalát árulta, Péter pedig a már harminc éve sikeresen működő családi vállalkozás mellett szeretett volna valami új, internetes bizniszbe kezdeni. Bár abból az üzletből akkor nem lett semmi, Bence megosztotta régi, dédelgetett ötletét az új utakat kereső tapasztalt üzletemberrel. Az internetes ételrendelő oldal felkeltette Péter érdeklődését, és hamarosan megalapították a Foodmaniát.
– Akkoriban Angliában tanultam, ahol nagyon nagy divatja van az online ételrendelésnek. Úgy éreztem, egy az éttermek kínálatát összegyűjtő portálnak lenne még helye a hazai piacon, amennyiben az ételrendelés mellé valami pluszt is ad a felhasználóknak. Az internetes bizniszek világában, különösen az Amerikai Egyesült Államokban nagy divatja van az úgynevezett gamification projekteknek, amelyek a játékosságot, a játékelméleteket csempészik bele a hétköznapi életbe. Az eredeti elképzelésünk az volt, hogy az ételt megrendelő jelvényeket gyűjt, és ennek függvényében különböző akciókban, játékokban vehet részt. Az elképzelés alapötletét a Foursquare mobilalkalmazás adta, amely applikációval ha valaki például többször bejelentkezik ugyanabba az étterembe, és kiszabadítja a jelvényt, előbb-utóbb a hely polgármesterévé válik – meséli Balla Bence.A weboldal és a szükséges rendszer elkészült, és elindult a felhasználók toborzása. De a várt lelkesedés elmaradt az éttermek és az ételt rendelők oldaláról is.
– Viszonylag sok internetes ételrendelő oldal van a hazai piacon, és az éttermek még ingyen sem akartak egy sokadik webes megoldáshoz csatlakozni. Általában azt felelték, hogy a felhasználók számának függvényében visszatérnek a kérdésre. Tipikus 22-es csapdája helyzet alakult ki. Az éttermek a felhasználókra vártak, a felhasználók az éttermi kínálatra. A játékosság pedig egyik fél számára sem volt elég ösztönző – veszi át a szót Simkó Péter.
Válaszút
Bár az anyagi fedezete megvolt annak, hogy tovább finanszírozzák a vállalkozás pénzt nem termelő, ám annál többet elvivő kezdeti időszakát, a Foodmania alapítói 2012 elején úgy döntöttek, új üzleti modellt dolgoznak ki. Abban továbbra is biztosak voltak, hogy van hely egy újabb szereplőnek a magyarországi online ételrendelési piacon, de az egy év bebizonyította számukra, hogy a gamification itt nem megfelelő stratégia. Más hívószóra van szükség, amely meggyőzi az éttermeket, hogy a Foodmania nem egy a sok internetes ételrendelő oldal közül. 2012-ben indult el a Facebookra épülő üzleti modell megvalósítása.
– Be kellett látnunk, hogy a hazai internetező társadalom még nem nyitott a játékon alapuló modellre, ezért nem szabad még több pénzt és energiát beleölni az ilyen irányú fejlesztésbe. Észrevettük viszont, hogy egyre több cég a plakátokon vagy a tévéreklámokban nem a weboldalát, hanem a több interaktivitást lehetővé tevő Facebook-oldalát hirdeti. Ez adta az ötletet, hogy a közösségi portált helyezzük a Foodmania üzletfejlesztésének középpontjába, és az éttermek étlapjait ott is tegyük rendelhetővé. Sokan azt tartják, a Facebookon nem lehet semmit eladni. Ezt a tézist szeretnénk cáfolni a facebookos ételrendelést divatba hozó vállalkozásunkkal – mutat rá az új üzleti stratégia lényegére Simkó Péter, aki szerint a Facebook interaktivitása teljesen új marketingeszközt és eladástechnikát ad az éttermek kezébe.
Száznyolcvan fokos fordulat
A korábban a csatlakozástól elzárkózott ételkiszállítást vállaló éttermek ezután már maguk is jelentkeztek, hogy szeretnének a közösség tagjává válni, és alig néhány hónap alatt országosan százharmincra bővült a rendszerben részt vevő éttermek száma. Mivel pedig egy Facebook-oldalt alapvetően a követők határoznak meg, Simkó Péter és Balla Bence attól sem riadtak vissza, hogy mesterségesen, motorok segítségével felépítsenek egy több mint ötvenezer főből álló közösséget.
A vállalkozás száznyolcvan fokos fordulatot vett. 2013 első felében elkészült a fejlesztés, majd augusztusban következett a tesztidőszak, szeptemberben pedig élesben elindult a rendszer. Az éttermek folyamatosan csatlakoznak, és a Foodmania Facebook-oldalán ételt rendelők száma is egyre nő. A startup vállalkozás marketingstratégiájának alapja, hogy a Facebook-oldalukon nem magukat, hanem az éttermeket reklámozzák. És nem titkolják el, hogy ételrendeléseket gyűjtenek, nem csak like-okat: a hatalmas „ Rendelek” gomb hirdeti, hogy ezen az oldalon eladni akarnak.
– Az induláskor tudtuk, hogy profi marketingesre van szükségünk, ha azt akarjuk, hogy minél kevesebb hiba mellett mielőbb sikeres legyen a vállalkozásunk. Nem a csapatot bővítettük marketingszakemberrel, inkább szerződést kötöttünk egy ügynökséggel, amely maga is kihívást látott az újfajta üzletben. Ez költséghatékonyabb megoldásnak tűnt, hiszen a vállalkozás még nem hozott bevételt, a hosszú távú sikeréhez azonban nagyon fontos, hogy már az induláskor betartsuk a Facebook szabályait. Ehhez profik kellettek – mutat rá Simkó Péter.
Balla Bence pedig hozzáteszi: posztolni mi is tudunk, de nagyon fontosak a visszacsatolások. Az ügynökség elsősorban a mérésekkel, weboldal-analitikával segíti az ötletgazdákat. Vizsgálja például, hogy hol vesznek el a felhasználók, és az ő ötletük volt az is, hogy független emberekkel teszteljék a rendszert indulás előtt. Így, igaz, kicsit később, de a gyerekbetegségeket azonnal kikúrálva indult el az oldal szeptemberben.
- Időben kellett felismerni a hibás üzleti elképzelést.
- Első ételrendelő Facebook-oldal ebben a formában, de az elsőséget meg is kell tartani.
- A fogyasztók bizalmára épül a vállalkozás. Azt pedig nehéz megszerezni.
- A sikerbe az éttermeknek is kell munkát tenniük. Meg kell győzni a vendéglőket, hogy megéri az áldozat.
Az ötletgazdák nem elégedtek meg azzal, hogy az asztali gépekről facebookozók számára lehetővé tegyék a rendelést, androidra és iOS-ra is működik az alkalmazás, amelyen keresztül szintén elérhetők az éttermek és azok étlapjai. A mobilra fejlesztett oldalhoz generált QR-kód pedig akár egy pizzásdobozra is ráfér plusz marketingértéket adva az étteremnek. Gondoljunk bele, elég az okostelefonnal lefotózni a kódot, és máris böngészhető a bevált pizzéria étlapja, és ugyanazon a felületen a rendelés is feladható. A Foodmania Facebook-oldalán legnépszerűbbnek bizonyuló éttermek pedig a saját oldalukra is kitehetik a „Rendelek” gombot, ami révén fejlesztés nélkül hozzájutnak a kész webshophoz, kiépített online fizetési megoldásokkal, arculattal, marketingtámogatással. A vállalkozás nemcsak a rendeléseket kezeli, hanem tartalommenedzsment-szolgáltatást is nyújt az éttermeknek, és aktivizálja az éttermek közösségi oldalain a rajongókat.
– A közösségi oldal nagyon fontos marketingeszköz, de egy vendéglőnek általában nincs arra kapacitása, hogy ezt megfelelő módon kiaknázza, és közösséget építsen. Mi megtesszük helyettük, ezzel pedig megrendelést generálunk. A szolgáltatásért havidíjat számolunk fel. Az üzleti tervünk szerint pár éven belül a bevételünk jelentős hányada származhat a tartalommenedzsment-szolgáltatásból, miközben a rendelések száma is exponenciálisan bővül – vázolja a jövőt Simkó Péter, aki egyéves távlatban napi ezer megrendelést prognosztizál.