A NASA szakemberei segítenek annak kivizsgálásában, hogy az egyes modelleknél tapasztalt akaratlan gyorsításokat az autók hibás elektronikája okozza-e. A Toyota ezt következetesen tagadja, és állítja, hogy mindvégig mechanikai problémák fordultak elő, amelyeket a visszahívásokkal orvosolnak.
A Toyota-ügyben indított szövetségi vizsgálatban a NASA kilenc szakértője vesz részt, ellenőrzik a japán kocsik elektronikai rendszereit, berendezéseit és a programokat. Az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia szintén vizsgálatot indít a gépjárművek elektronikai rendszereinek ellenőrzésére. A gázpedálokkal, padlószőnyegekkel, fékrendszerekkel és szervókormányokkal kapcsolatos gondok sebet ejtettek
a megbízhatóságról híres Toyota arculatán. Az Egyesült Államokban több mint 7,5 millió Toyotát rendeltek vissza különböző természetű gondok miatt; az ügy a kongresszus elé került, ahol a négy meghallgatás egyikén a Toyota gyár elnökét is kifaggatták.
A szakértői vélemények továbbra is eltérnek a Toyoták nem akaratlagos, több esetben halálos balesettel végződött gyorsulásainak okát illetően. Az egyik legismertebb internetes autós magazin, az Edmunds.com 1 millió dolláros díjat tűzött ki annak, aki megtalálja a hiba forrását. A Toyota-ügyben induló vizsgálatok várható költsége 3 millió dollár.