Dr. Pana Petra, külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Az új, külgazdaság fókuszú külpolitika jegyében Magyarország egyszerre erősíti pozícióit a nyugati piacokon, valamint a keleti országokban. A Keleti Nyitás stratégiája keretében az EU-n kívüli országokba irányuló a magyar kivitel részarányát 2018-ra 33%-ra szándékozzuk növelni.” A magyar külgazdaság jellemzőiről szólva elhangzott, hogy a magyar külkereskedelem szerkezete több szempontból koncentrált, ami jelentős kockázatot és függést eredményezhet. A magyar külkereskedelem kiegyensúlyozottságának megteremtése érdekében kiemelt feladat az új külpiaci lehetőségek felkutatása, illetve a kivitel növelése a már meglévő felvevőpiacokra; a magyar vállalatok – különös tekintettel a kkv-kra - külpiaci sikereinek elősegítése, piacra lépésük és külföldi beruházásaik ösztönzése; valamint új munkahelyteremtő hazai beruházások támogatása. (A helyettes államtitkár nemrég a Piac&Profit konferenciáján beszélt a kormány export stratégiájáról. Összefoglalónkat itt találja.)
Dr. Kerekes György, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója köszöntőjében kiemelte: „A Kereskedőház Partner Programjában jelenleg több mint 2000 kis- és közepes vállalkozás van. Közülük választottuk ki azokat, akik az elmúlt év során a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtották. Fontosnak tartjuk partnereink támogatását és a folyamatos visszacsatolást is, hiszen a magyar kormány és a Magyar Nemzeti Kereskedőház célja továbbra is az, hogy 2018-ra 10.000 fölé emelkedjen a magyar exportképes kkv-k száma. Az export pedig kivételes lehetőséget biztosíthat a magyar vállalkozások számára, kezdve az árbevétel növekedésétől egészen az új munkahelyek létrehozásáig.”
A díjazottakat kiválasztó zsűrit az MNKH budapesti székházának és külföldi kirendeltségeinek szakemberei alkották, akik az exportfejlesztés területén sok éves, szerteágazó tapasztalattal bírnak. A díjazottak kiválasztása azonban komoly kihívás volt, tekintve, hogy a több mint kétezer partner a magyar termelés igen széles spektrumán mozog, illetve a szolgáltatóipar számos szegmensét is lefedi. A bírálók ugyanakkor figyelmembe vették a többi között a cégek forgalmához viszonyított exportvolumen arányát, a hozzáadott érték nagyságrendjét, a vállalkozás és az MNKH közötti ügyletek során kialakított üzleti kapcsolat hatékonyságát.
A műszaki kiválóság kategóriában végül Aranyosi László, az Elpumps Kft. ügyvezetője, az élelmiszer kiválóság kategóriában Csóll Péter, a Stühmer Kft. ügyvezetője, a legdinamikusabban fejlődő partner kategóriában pedig Vass János, a Hungarowool Kft. ügyvezetője kapta az elismerést.
A díjazottak
Az Elpumps Kft. 1994-ben alakult, 100%-ban magyar tulajdonú társaságként merülőszivattyúk, szennyvízszivattyúk, csőbúvár-szivattyúk, kerti szivattyúk és házi vízellátó berendezések gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Az elmúlt év során 4 komoly szállítmányt is sikerült a cégnek a Kereskedőház segítségével külpiacra célba juttatnia. A cég folyamatosan fejleszt, pályázatok útján kapacitást bővítettek, és a közeljövő tervei között is ez szerepel. Aktivitásuk, újító szándékuk nyomán dinamikus növekedést mutattak fel a 2014-es év során. A cég fehérgyarmati székhelyű, amelyről elmondható, hogy az ország egyik legelmaradottabb része, tevékenységükkel itt teremtettek munkahelyeket. A Kereskedőház felkeresésével és segítségével komoly mértékben növelték exportjukat. Amennyiben ez a tendencia folytatódik, tovább képesek bővíteni, és újabb munkahelyeket teremteni. Az Elpumps Kft. rohamos növekedése rámutat arra a tényre is, hogy Magyarországon a foglalkoztatottak 75%-át a kis- és középvállalkozások alkalmazzák.
A legdinamikusabban fejlődő partner kategória nyertese, a Hungarowool Kft. lett, amely gyapjúkereskedelemmel foglalkozik. A cég elsősorban annak köszönheti sikereit, hogy nem volt rest hinni tevékenysége eredményességében, de azt is felismerte, hogy az exportpiacokra való betöréshez komoly kockázatvállalásra van szükség, emellett szaktudást, szervezést, szakmai hátteret igényel. A családi vállalkozás nem engedhette meg magának, hogy erre a feladatra külön alkalmazzon egy tapasztalatokkal bíró szakembert. Ekkor került Vass János cégvezető látóterébe a Kereskedőház. A kapcsolatfelvétel és az azt követő közös munka hamar meghozta gyümölcsét: egy év alatt megnégyszereződött a cég árbevétele, 2015-ben az előző évi eredménynek a kilátások szerint ötszöröse várható. Ez kevesek által felmutatható növekedés, de a Kereskedőház célja éppen az, hogy sokszorozza az ehhez hasonló hazai sikereket.