Talán már csak napok kérdése, s elkészül az első olyan "benzin" kút, amelyik E85-ösként vonulhat be a köztudatba. Igaz, egy hónappal ezelőtt Gőgös Zoltán földművelésügyi államtitkár már csak két hetet ígért ahhoz, hogy valóság legyen a bioetanol tankolását lehetővé tevő töltőállomásból. Meglehet, a kis késésen semmi sem múlik, hiszen vélhetően amúgy is az infrastruktúra az első, s csak azt követi a piac a mezőgazdasági eredetű üzemanyaggal is közlekedni képes személyautók értékesítésével, vásárlásával.
Az első E85-ös kút - azaz a "tiszta alkohol" tankolásának tárgyi feltétele - bizonyosan záros határidőn belül elkészül Budapesten. Az E85-ös kút - itt az eladandó benzin valóságosan 85 százalékban tartalmaz majd bioetanolt - nem reprezentálja, csak előre vetíti a magyarországi lehetőségeket. A nagy tisztaságú víztelenített finomszesz azonban természetesen "megjelenik" a piacon üzemanyagként benzinbe keverve, illetve komponensként üzemanyag-adalék formájában. Ez utóbbit etlil-tercier-butil-éter (ETBE) formában ismerik és alkalmazzák majd mind általánosabb módon. Éppen az év második felétől lesz általános az a szakmai szabályozás a hazai piacon, hogy a biokomponensek arányát megduplázza hálózatában a Mol. Azaz a bioalkohol már 4,4 százalékban lesz jelen a termékekben.
A bioetanol fokozatos térhódítása az autózásban azért is fontos, mert Magyarországon hagyományos termesztési kultúrájú növényekből nyerhető a komponens. Azaz egyfelől a cukor - kezdve a melasztól, a cukorrépán keresztül akár a borfeleslegig - használható fel erre a célra, másfelől keményítőt tartalmazó növények, azaz a kukorica, a krumpli. A volt kabai cukorgyár - annak munkásai és infrastruktúrája - számít majd a közeljövőt meghatározó nagy gyártójának a napi 300 ezer liter bioetalonjával. Ugyanitt villamos áramot is termelnek a feldolgozás során. A tervek szerint még vagy három nagy üzem készül el a következő évben az országban, ugyancsak kukoricát dolgoznak majd fel bennük bioüzemanyaggá, komponenssé.