Egyes világvárosokban mintha sport lenne, hogy az öltönyös yuppie-k és a blézeres menedzsernők két dologgal a kezükben sietnek irodaházuk felé: eldobható kávés pohárral és aktatáskával. Nagy biznisz a kávéház-franchise. Trendi dolog beülni a kávézókba és oda megbeszélni magán vagy szakmai jellegű találkozókat. Az Írországban és Angliában üzemelő Caffé Nero Angliában 2015-ben 23,6 millió font profitot könyvelt el, míg a Starbucks 19,15 milliárd dolláros forgalomból 2,76 milliárdos nyereségre tett szert. Nem kis részben a Costa Coffee egységeinél tapasztalt 16 százalékos forgalomnövekedésnek köszönhető, hogy az anyavállalat, a Whitbread 291 millió fontos profitot termelt tavaly.
Bonyolult termékdizájn
A kávéház-hálózatok, mint a(z évente 54 millió poharat elhasználó) Caffé Nero vagy a Pret újrahasznosításra utaló zöld nyilas szimbólumokkal hirdetik magukat: az utóbbi azt mondja, hogy "újrahasznosítható", az előbbi pedig azt, hogy "újrahasznosított", tehát vélhetően már újrafeldolgozott anyagból készült a pohár. A Pretnek végül szembe kellett néznie a realitással: kevés papírbedolgozó üzem fogadja el a poharait Angliában. Ezért úgy döntöttek, leveszik a zöld szimbólumot róluk. (Pedig jó lenne ha többet foglalkoznánk az újrahasznosítással!)
Általánosságban véve nem elég környezetbarát az eldobható kávés poharak dizájnja. A poharakra felvitt műanyagréteg, a polietilén alkalmatlanná teszi e tárgyakat arra, hogy könnyedén feldolgozhassák őket a hulladék-újrahasznosító üzemek berendezései. (Magyarországon is van olyan kiskereskedelmi vállalkozás, amely szakított a csomagolóanyagokkal!)
- 400 plasztik kávés csészéből 399 a kukában végzi.
- Csak Angliában évente összesen 2,5 milliárd darab kávés pohár landol a fogyasztók kezeiben. Ennek alig 0,25%-a kerül újrahasznosításra.
- A Greenpeace szerint minden percben 5000 kávés poharat dobunk el.
A Costa képviselői állítják, hogy poharuk újrahasznosítható a normál papírral együtt, de "komoly kételyek merülnek fel a felől, hogy ez tényleg így működik-e", írta a Daily Mail. Pedig lehetne környezetkímélőbb a poharak összetétele, ha a vállalatok gondot fordítanának erre. A poharak papíralapanyagát olyan fákból termelik, melyeknek 80 évbe telik, hogy e célra alkalmasak legyenek. A Föld Barátainak Gyermekei környezetvédő szervezet brit aktivistái jelentést adtak ki a problémáról. Jenny Jones, a brit Zöld Párt képviselője azt nyilatkozta a Daily Mailnek, hogy a félrevezető taktika "valószínűleg jogsértő". A céges zöldre festés újabb esete állhat fenn.
Martin Myerschough új poharat tervezett, mely a Frugalpac (fukarcsomagolás) névre hallgat és a hálózatok által használt új papír helyett eleve újrahasznosított papírt vesz alapanyagul. Ő is felvisz a pohár belsejébe egy műanyagréteget -különben a papír ugye átázna-, de állítása szerint ez könnyen leválik, amikor a papír bekerül a feldolgozógépbe. Annak szűrője könnyedén lehántja a polietilénréteget.
Myerschough szerint találmánya révén évente 25 000 tonna papír szeméttelepekre kerülését lehetne elejét venni Angliában. Nem utolsó érv az sem, hogy az ő poharának előállítása ugyanannyiba kerül, mint a jelenleg használatos poharaké. De nem ez az egyetlen ilyen ötlet. A kaliforniai Reuse.Reduce.Grow. cég fejlesztése egy olyan papírpohár, amely nemcsak hogy újrahasznosított anyagból készül és lebomlik, de a falába magokat préseltek, így ha elültetik, az ígéret szerint legalább egy fa nő ki belőle.
Ha kevesebb pohár kerül a szeméttelepekre, azzal csökken az üvegházgáz-emisszió is, hiszen az erjedő szemét metánt bocsát ki magából, ami 22-szer erősebb üvegházhatással bír, mint a széndioxid. A Starbucks székhelyén, Seattle-ben kötelező minden kávézóban használt pohárnak komposztálhatónak vagy újrahasznosíthatónak lennie. A város vezetése 6 éve hozott erről határozatot, s a maga nemében az első ilyen rendelkezés volt az USA-ban.
A város 2012-re ezért tudta elérni a 60%-os újrahasznosítási arányt a teljes szemétfronton, ami a műanyagon túl más hulladéktípusokat is magában foglal. A Starbucks 2008-ban jelentette be, hogy 2015-re minden pohara újrahasznosítható lesz, de késlekedik ennek megvalósításával. 2013-ra boltjai 39%-ában tudta bevezetni a fogyasztók hulladékának újrahasznosítását. 2016 elejére is csak 47%-ra sikerült ezt feltornásznia. Chicagói üzletei poharaiból például szalvétát állítanak elő. New York-i kávézói közül csak 7-re terjed ki az újrahasznosítás.