Mitter Anna Róza, a Mittersisters egyik alapítója a MOME Textiltervező szakán bőrösként végzett. Az egyetem után több pályázaton is sikerrel szerepelt, a Gombold újrán a döntőig jutott, egy évig pedig, köszönhetően egy fenntartható ruhakollekciónak, Kozma-ösztöndíjasként dolgozhatott. A Gombold újra után viszont nem igazán tudta, merre tovább.
– Egy teljes napig kerestem munkát, aztán vehemensen arra jutottam, nincs nekem megfelelő, tehát csinálok magamnak. Akkor találtam ki a vállalkozás alapötletét, és pár óra alatt el is készítettem egy kezdeti üzleti tervet. Kiszámoltam, mire lenne szükségem az induláshoz, és gyakorlatilag még aznap rávettem a húgomat és egy barátnőmet, hogy vágjunk bele. Az induláshoz szükséges pár százezer forintot ismeretségi körből kaptuk kölcsön. Mivel évek óta bőrösként dolgoztam, a legszükségesebb eszközök jelentős része már megvolt.
Pontosan tudta, mit akar, így az akkor, saját kútfőből elkészült versenytárskutatás, célpiacelemzés, valamint a cég víziójának meghatározása ma is támpontként szolgál.
Élmény, ajándék táskával
A vízió pedig nem más, mint az alkotás örömét, a kézművességen keresztül való önkifejezést adni vendégeiknek úgy, hogy közben egy dizájnertáskával is gazdagabbak lesznek. A Mittersisters tematikus workshopokat tart, ahol minden héten más táskafazon készül, Rozi tervei alapján. A résztvevők körülbelül százféle bőrből választhatnak, és különböző bőrműves technológiák megismerése után készítik el – természetesen profi segítséggel – a színben és díszítésben teljesen személyre szabott táskákat. A folyamat teret ad a kreativitásnak, kikapcsolódás, de a tapasztalatok szerint jó önismereti és csapatépítő tréningnek is. A végén pedig egy valódi, egyedi, saját stílusához illeszkedő dizájnertáskával távozik mindenki – a piacon kaphatókhoz képest versenyképes áron.
– Mindegyik workshop ugyanannyiba kerül, függetlenül attól, hogy clutch vagy hátizsák készül, mert a Mittersisters szolgáltatást kínál, nem terméket. A táska ingyen van az élményhez.
Diy, vagyis csináld magad koncepcióra épülő vállalkozás bőven van a hazai piacon, de kevés az, ahol a vendég ennyire személyre szabhatja a készülő tárgyat. Ráadásul – emeli ki a tervező – itt olyan használati tárgy készül, amit egyébként is megvennénk, így nemcsak a készítés, hanem a használat során is komoly értéket képvisel. Plusz élmény, hogy ha megkérdezik, honnan van a táska, a vendég elbüszkélkedhet vele, hogy maga csinálta.
A workshopok elindulásához szükséges további anyagi fedezetet egy fiatalok vállalkozóvá válását segítő pályázatból finanszírozták, ebből jutott eszközbeszerzésre és átmenetileg a megélhetésre is. A kétmillió forintnyi tőkejuttatás és a nagyjából félmillió forintnyi jövedelemkiegészítés elnyerése nagy segítség volt, de nagy felelősség is. A nyerteseknek vállalniuk kell, hogy legalább három évig fenntartják az üzletet úgy, hogy meg is élnek belőle – vagyis nem vállalnak máshol munkát. A második év után pedig legalább egy állandó alkalmazottat is el kell tudni tartani. Rozi húga, Viola tervezte meg a cég arculatát, ő azonban a vállalkozásban 2016 ősze óta nem vesz részt.
– Amikor már az összes ismerősünk ismerőse is járt nálunk, eljött egy mélypont. Folyamatosan igyekeztem továbbfejleszteni magam, nemcsak a dizájn, de a vállalkozási ismeretek területén is, így jutottam el a MOME+ elnevezésű, a fiatal dizájnerek vállalkozási ismereteit fejleszteni hivatott rendezvényre. Az előadás után tanácsot kértem az egyik előadótól, elmondtam, mi az ötlet és, hogy kicsit el vagyunk akadva. A vele való beszélgetések végül oda vezettek, hogy beszállt a cégbe, így most ketten visszük a vállalkozást.
„Még rengeteg kulcstartót fogunk csinálni”
Az új partner átvette az üzleti-pénzügyi terület menedzselését, így a tervező valóban a kreatív oldallal foglalkozhat, a cég pedig növekedésnek indult. Jelentkeztek csoportok, leánybúcsúk, és bejött az első céges megrendelés is, egy kitelepülő workshopra.
– Kifejezett kérés volt, hogy pár perc alatt összerakható tárggyal készüljünk. A partnerem ötlete volt a kulcstartó – soha nem jutott volna eszembe, túl sok évig jártam művészeti és dizájniskolákba ehhez –, ami zseniális ötletnek bizonyult. Gyorsan és egyszerűen elkészíthető, és hatalmas sikert aratott. Egyszer csak azt vettem észre, hogy a rendezvényen egyszerűen nem fértem oda a saját asztalunkhoz az érdeklődőktől. Ekkor lett világos, hogy ez egy nagyon is járható út, egy újfajta szolgáltatás, amire van igény. Bekerültünk az egyik legnagyobb rendezvényszervező ügynökség portfóliójába, és nemrég már küldtünk ki árajánlatot egy utazási iroda által 2018-ra tervezett rendezvényre is. Szóval még rengeteg kulcstartót fogunk csinálni. (nevet)
Jelenleg egy alkalmi segítővel dolgoznak a workshopokon, de a szolgáltatás biztonsága miatt fontos cél, hogy neki állandó, biztos munkát teremtsenek. Annál is inkább fontos magukhoz kötni a jó embereket, mert nagyok az elvárások. Nemcsak a bőrös szakmához kell érteni, hanem idegen nyelvet is beszélni kell, jól megtalálni a hangot a legkülönbözőbb vendégekkel és érezni a márka lényegét. A növekedéshez mindenképpen szükség lesz új emberek felvételére is – bőven a pályázatban vállalt határidő előtt –, ez már a 2017 első félévére szóló megrendelésekből is tisztán látszik.
A tárgyakat továbbra is Rozi tervezi, és személyesen viszi az alapszolgáltatást, a hétvégi táskakészítő workshopot is, mivel ott különösen fontos a vendégekkel kialakuló kapcsolat. A kitelepülésekre viszont – köszönhetően az üzleti világból érkezett partnernek – pontról pontra rögzített forgatókönyv, kidolgozott feladat- és ellenőrzőlisták állnak készen, így ezeket az eseményeket más, projektmenedzsmenttel is elboldoguló dizájner is képes megoldani.
A következő lépés a férfi vonal elindítása, Rozi most dolgozik az uraknak szánt modelleken. De az álmok messzire visznek, a nem egészen egyéves Mittersisters hosszabb távon külföldi terjeszkedésben gondolkodik.
Száj- és Facebook-marketing
A táskák leginkább magukat adják el – vagyis a cég bőven építhet a minden szakértő által a leghatékonyabbnak kikiáltott szájmarketingre –, de a tudatos kommunikáció sem mellékes. Folyamatosan fejlesztik a cég honlapját, és 2016 vége óta egy közösségi média menedzser is dolgozik velük, aki azóta profi szinten üzemelteti a Facebook- és az Instagram-oldalt.
Ezenkívül tudatosan „etetik” a médiát is. Ahelyett, hogy sajtóközleményeket és kis bemutatkozó ajándékokat küldenének, nagyjából ugyanekkora költséggel a médiamunkásokat mini-workshopokon látják vendégül, hogy megismerjék és tovább tudják adni a Mittersisters-élményt. Ebben a munkában segíti őket a Person Communications PR-csapata, akik pro bono projektként vállalták el a márka támogatását.