Visszafogottabbá vált idén az áremelkedés a tavalyihoz képest: az éves infláció idén októberben 3,2 százalékos volt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint. Ugyanakkor néhány, fiatalok körében népszerű vagy a mindennapjaikhoz szükséges termékek árán még mindig az látszik, hogy felfelé tartanak az árak. A K&H által korábbi években összeállított fogyasztási kosárban szereplő termékek – a kakaós csiga, a gyümölcsjoghurt, a hamburger, a literes narancslé, a hátizsák és a szemüvegkeret – összesített ára 7,4 százalékkal, több mint 42 ezer forintra nőtt. Hosszabb távon, 2021 októberéhez képest sokkal jelentősebb a drágulás mértéke: hiszen abban a hónapban 30 ezer forintnál kevesebbet – egészen pontosan 29 161 forintot – kellett kifizetni ezekért a termékekért. Ehhez képest 40 százalékot meghaladó emelkedés következett be.
Belassult a kakaós csiga
A múlt év októberéhez képest a figyelt termékek közül a kakaós csiga KSH által mért ára októberben 251 forint volt, ami lényegében változatlan árat jelent az egy évvel korábbi 252 forinthoz viszonyítva, de legalább nincs szó drágulásról. Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, amely az idei év tizedik hónapját 200 forinton zárta, miközben egy éve még 217 forintnál tartott.
A többi termék ára viszont jelentősen nőtt. A narancslé az idén 988 forintba került októberben, 32 százalékkal többe, mint egy évvel korábban. A hamburgernél 11 százalékos emelkedés következett be, így már 1760 forintnál tart az átlagár. Emelkedett a hátizsák és a szemüvegkeret ára is, előbbié 9,6 százalékkal 12 510 forintra, utóbbié 5,6 százalékkal 26 450 forintra.